Építész: Hegedűs Péter, Laczkovics László, Péchy György
Club Tihany üdülőfalu (1982-1987) tervezéséhez és kivitelezéséhez kapcsolódó gondolatok
A KÖZTI-ben, ahol tervezői pályám indult /1978/, nagyon sok pályázat készült a Tihanyban lévő üdülőtelep és szálloda korszerűsítésére, fejlesztésére. Az egyes és a kettes iroda a pesti oldalon a Kálvin térnél a Kecskeméti utca elején volt. A hármas iroda fent a várban a Dísztérnél. Én az egyes irodán dolgoztam Németh István mesterem műtermében, Szentkirályi Zsuzsával, aki mesterem legfőbb helyettese volt, valamint Lőrinczy Edit, Céh Judit, Honfi Imre, Heuduska István, Fehérvári Sándor, Kádár József tervezőtársaimmal együtt. A Hyatt /DUNAPART II./ szálló és a bajai zsinagóga tervezési és kivitelezési munkái elkészültek. Mesterem más feladatot kapott, nem kötött már semmi az egyes irodához. A hármas irodából Hegedűs Péter építész megkeresett, hogy lenne-e kedvem egy újabb Tihany üdülőtelep és szálloda házi pályázatában részt venni. Nagyon is volt. Szerencsésen alakult a pályázat sorsa, mert kis időn belül egy konzorcium jött létre osztrák, dán és magyar részvétellel. Így a tervezés, majd a kivitelezés is elindult rövid időn belül. Az építészeti terveket három építész Hegedűs Péter, Laczkovics László és Péchy György készítették, jómagam pedig az egész terület belsőépítészetével foglalkoztam. Az osztrák és dán cég bízott meg minket a kiviteli tervek elkészítésével a KÖZTI-n keresztül. A szállóépület szerkezetig vissza lett bontva és a tervek szerint új szárnnyal bővült és a két szárny között új terek kerültek megépítésre, új az eddig hiányzó funkciók térigényéinek biztosításával. Nagy segítségünkre volt a szállodai működés minden apró részletét ismerő Varga András igazgató úr, aki Füreden élt akkor és minden alkalommal a tervezés folyamán, majd a kivitelezési egyeztetéseken támogatott és segített minket tanácsaival. A meglévő épületek közül a Kis Tihany épülete áttervezésre, átalakításra került. A dán és osztrák kivitelőkkel a viszonyunk az akkor megszokott hazai állapotokhoz képest hihetetlenül jó volt, szerintem ezt a végeredmény is tükrözte. A dán kivitelezők által épített épülettípusok belső kialakítása, amelyek a dán partnerek nem kis meglepetésére nem a megszokott magyaros, egyébként általában rólunk alkotott unalmas negédes formavilágot követte, hanem a dán kultúra adta lehetőségeket ültette át, sajátos átírásokkal a tihanyi félsziget e gyönyörű területére. A dán épületek nagyon karakteresek és egyszerűek voltak, nyersnek ható őszinte, szokatlan anyahasználat jellemezte őket. A terveinken erősen érződött mestereink Németh István, Jánosi György, Zalavári Lajos, hogy csak néhányukat említsem”. A DÁNIÁSOK” által képviselt formai egyszerűség, őszinte anyaghasználat, egyértelmű, az anyagból következő csomóponti kialakítás felvállalása és követése. Az alábbi épülettípusok készültek el, két, térben egymáshoz képest eltolt, de azonos alaprajzú fogadó és kiszolgáló épület. A fogadó épületben, egy portát és egy kávézót terveztünk. Sajnos ma már a kávézó és portaépület egy vegyesboltnak adott helyet, szétrombolva a ma már csak képeken látható, szerintünk még ma is értéket képviselő belső tereit. A kétszintes Átriumházak, a különös, saját előkerttel az egymáshoz való viszonyukkal ma is vállalható szövetet rajzolnak a terepen. A következő típus a Borházak, amelyek a terephez igazodva abba befonódva sorakoznak és egy sajátos utcaképet rajzolnak ki. A Kalmár háztípus, alaprajzban eltér a többitől, belső kialakítása azonban megegyezik az előzőkkel. A WIMBLEDON CLUB új épületként jött létre puritán egyszerű belsőépítészeti megoldásokkal, három teniszpályát két squash pályával és ezek kiszolgáló helyiségeivel. Alvar Aalto nyomdokait követve próbáltunk új szemléletet és formavilágot teremteni és elfogadtatni. A választható világítótestek világából a Dán Design 21554 modellszámú világítótest családot emeltük be. Mobil és beépített berendezések a szállodánál a terveim alapján készültek, egyszerű hajlított rétegelt lemez váz fekete gurtni fonattal, dán példát követve. A dánok által kivitelezett házak estében a mobil bútorok a meglévő kínálatukból került ki. Nagyon fontos volt, hogy a tervező, beruházó, majdani üzemeltető és a kivitelezők egyenrangú félként dolgoztak, hogy minden a terv szerint valósuljon meg. Ez vonatkozott a szálloda épületére is bár ott egy magyar kivitelező cég készítette a mobil és beépített bútorokat a terveink és folyamatos művezetésünk segítségével nagyon jó minőségben. 2021-ben a Duna TV egy portré filmet forgatott és a helyszínen járva, csodálkoztam, de örömmel töltött el, hogy minden mobil és beépített berendezési tárgy az eredeti állapotban és mindennapi használatban van a mai napig és ez vonatkozik a szállodaépületre és a dán telep házaira egyaránt. Sajnos a hosszú évek során sok mindent átalakítottak, ami nem feltétlenül vált előnyére a belső tereknek. Az átalakítások során az eredeti tervezőket soha senki nem kereste meg jó magyar szokás szerint, ezzel óriási jóvátehetetlen károkat okozva a belső terekben. A hozzá nem értés, vagy a kivagyiság vagy egyszerűen csak más legyen, eredményezte, hogy a szálloda előcsarnokából eltűnt Bohus Zoltán üvegművész három méter átmérőjű üveg bevilágító prizmája a mennyezetről, vagy az előcsarnok Solnhofeni mészkő /Kelheimi kő/ padlóburkolatát ócska mázas csempeburkolatra cserélték. Az építkezés alatt folyamatosan jártunk le a helyszínre, művezetni a terveinket, végig kísérve a tavasz, nyár, ősz, tél varázslatos természetre ható színes kavalkádját. Ez az élmény, ami mindvégig a tervezés folyamán elő- előtört, hogy hogyan lehet a természet e furcsa változásait kimerevíteni, megmutatni a belsőépítészet eszközeivel. Minden szempontból szerencsés időszak volt, hiszen lehetett képzőművészeti alkotásokban gondolkodni. Így születtek képző- és iparművészeti alkotások, amelyek szervesen épültek a belső terekbe. A szálloda épület előcsarnokában az uszodához közeli falszakaszon Pusztai Ágoston keramikus művész samott falburkolata látható. Az étterem előtt áll egy fából készült Öreg Kapitány szobor, alkotója Anti Szabó János grafikus- formatervező-szobrászművész. Az uszoda falburkolatát Baska József festőművész, színes három elemből álló falburkolat képe díszíti. A szobákban Gerencsér Gábor grafikusművész a Balatonhoz, Tihany és környékéhez kapcsolódó archív fotókról készült lenyomatai, az általa gyártott fém keretekben kerültek elhelyezésre. Az étterem falburkolati elemeibe integrálva az évszakok színeit idéző, színezett pauszpapírból készült és varrógéppel sűrűn átvart hátulról megvilágított falképek készültek. A szálloda szobakulcsait Bársony Béla és felesége, iparművész házaspár készítették. Minden művészeti alkotás készítését, mint ahogy a beépített és mobil berendezések gyártását személyesen kísértünk figyelemmel. A dán kivitelezőkkel való viszonyunkat mi sem példázhatja jobban, mint az, amikor egy Dániában /Ribe-ben/ tartott kivitelezői- tervezői egyeztetésen felmerült egy még nem létező ülőbútorforma szükségessége, nem kellet sokat várnunk, mert egy éjszaka alatt legyártották a kívánt széket. Ez ebben az időben itthon elképzelhetetlen lett volna. Az arculattervezés is sikeres volt, hisz a mai napig használatban van. A Club Tihany üdülőfaluban jelent meg elsőként a KOMPAN cég által gyártott játszótéri színes játékegyüttes.
Minden társtervezőnek köszönettel tartozom, de mindenképpen kiemelném a dán építésvezetőt a KALMÁREXPORT képviseletében Rajner Hansen urat, valamint az osztrák NEGRELLI-HAMBERGER-STUAG képviseletében Freidrich Rech építésvezető urat és a velünk a terveken dolgozó Emil S. Lusser építész urat. Köszönet illeti Péchy György építész urat, aki az építés teljes időtartamát a helyszínen töltötte és minden elkövetett, hogy sikeresen teljesítsük a vállalt feladatunkat. Nem utolsó sorban köszönet illeti Ertsey Attilánét, aki főmérnökként segítette munkánkat sikerre vinni. Köszönet az építész kollégáknak, Hegedűs Péternek, akivel sok sikeres közös munka készült még a későbbiekben, Laczkovics Lászlónak, hogy együtt dolgozhattam velük.
Nagy örömömre szolgált, hogy a Duna TV stábját és engem /2023/, Tamás Károly igazgató úr fogadott késő este, jó volt hallani, ahogy mesélt a kezdetekről és a tervekről, amelyek az általunk tervezett, de a tulajdonosváltások miatt sok helyen szétrombolt állapot visszaállítását célozta meg, igazolva, hogy annak idején jól határoztuk meg a Club Tihany várható életét, egyben nyitottunk egy követhető tradicionális kultúra felé. Sajnos, mi ma sem követünk, inkább értelmetlenül rombolunk. A budai várban lebontásra ítélt házak sorára gondolok.
2022. 07. 03. Hefkó Mihály DLA
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató