Képzőművészeti tervpályázat
Pályázati eredmény: kiemelt pályamű
Hely: Hunyadi János út és a Magas utca közé ékelődött támfallal két részre osztott szabad terület
Tervezőtárs: Vadász Balázs
A helyszín
Az általunk választott helyszín a Hunyadi János út üresen álló telke (Hrsz: 14342), - egy a Hunyadi János út és a Magas utca közé ékelődött támfallal két részre osztott szabad terület. A kicsiny telek a Vár oldalában már önmagában is utal a háborúra, hisz a telken kialakított (kicsit elhanyagolt) park egy 1945-ben „kibombázott” ház helyén áll, - szinte a háború kimondatlan mementójaként. (Az 1697(!) óta folyamatosan változva, de megszakítás nélkül lakóházzal beépített terület az „ostrom” óta áll üresen.) A terület tehát már aurájában magában hordozza a háborúk emlékét.
A szomszédos lakóépületek és támfalak térfalai között, - a Várhegy izgalmas épített hátterével az emlékmű egyszerre történeti-, természeti- és épített környezetbe kerülhet úgy, hogy a vári gyaloglépcsők közé ékelten három dimenzióban is körüljárható a nézőpont változásával izgalmas felülnézetét is megmutatva. A Hunyadi út felől megközelítve a kicsiny tér jelenleg kicsit amortizálódott közterület, - gondozott növényzet nélkül sem nem park-, sem burkolt köztér – a magas betontámfalak „ölelésében” kicsit a „senki földje”.
Az ide helyezendő emlékművel és annak környezetrendezésével, növény-telepítéssel a kis városi tér is új életre kelhet, - a brutalista támfal rendszer is a kompozíció elemévé-, hátterévé „szelídülhet”.
Megjegyzés: A tervezett Emlékmű tökéletesen „működik” sík területen, természeti környezetben is, tehát a Városmajor parkja, vagy a Margitsziget helyszíne is tökéletesen „befogadhatja” azt.
A kompozíció
Gyenge nők, „kariatidák” által tartott és „elviselt” hatalmas teher – egy bődületes vasbeton hasáb. 12 db egyforma, egy irányba álló – az Erektheion szentélyének Kariatidák csarnokának figuráit idéző – 5/4-es szobor-alak festett, mázas kerámia testekkel.
A 12 test itt is „oszlopcsarnokot” alkot, - egy 3,20x3,20 m-es négyzetes területet ölel körül -, oldalanként négy figurával. A törékeny, míves, könnyed kerámia női testek teherhordó-, befogott acél zártszelvény oszlopokat rejtenek.
A ~2,20 m magas alakok felett változó falvastagságú ~3,20x3,20x14,00 m befoglaló méretű, megemelt magasságú monolit vasbeton hasáb (ill. annak „palástja”) emelkedik. A látszóbeton szerkezet vízzáró kivitelű, hagyományos deszkazsaluzattal készített brutális, nyers szerkezet.
Az emlékmű szellemisége, szimbólum rendszere
Az emlékmű gondolati alapja a Kariatidák antik története, - illetve annak XXI. századi újraértelmezése.
Kompozíciónk az eredeti szenvedés-történet mai átirata, a háborúkban erőszakot elszenvedett nők magányának és fájdalmának mozdulatlan, örök „börtönét” jelképezi. A vétlen és bűntelen, kiközösített áldozatok magára hagyatottan és megvetetten is rendületlen erővel viselik igazságtalan, sírig tartó terhüket.
Emlékművünk ezt az állapotot- és ennek tértől és időtől független, általános érvényű üzenetét igyekszik kifejezni – és egy megrendítően ide illő bibliai idézettel példázattá is tenni!
A kompozíció a könnyű, finom és törékeny, ártatlan női testekre ránehezedő embertelen súlyt ábrázolja, amelyet kénytelenek elviselni és utolsó erejükig megtartani. A tizenkét nőalak megformálásakor a mázas kerámia anyag használata a törékenységet és a tisztaságot szimbolizálja, - a figurák ismétlődése és archaikus megfogalmazása időtlenséget és általános érvényű tartalmat sugallnak.
A „felépítmény” hatalmas mérete, tömege és motiválatlan monolit jellege az elszenvedett „bűn” elviselhetetlen súlyát és brutalitását hivatott érzékeltetni. A falakat áttörő különböző átmérőjű lukak véletlenszerű rajzolata az újkori háborúk belövéseit, golyó-ütötte sebhelyeit szimbolizálják.
A míves, világos és tiszta, könnyed női alakok cizelláltsága és a durva szürke kubus gigászi tömege között, a kontraszthatás drámai feszültségében rejlik az ÜZENET!
A szoborkompozíció alakjai és a brutális felépítmény között egy vízszintes csiszolt-beton sáv – egy stilizált „fríz” – képez átmenetet. Ezen a párkányon jelenik meg a bibliai idézet az erőszakról és az erőszakot elszenvedők fájdalmáról:
„LÁTÁM ÉN MIND A NYOMORGATÁSOKAT, A MELYEK A NAP ALATT TÖRTÉNNEK, ÉS ÍMÉ, NYILVÁN VAN AZOKNAK, A KIK NYOMORGATTATNAK, KÖNNYHULLATÁSOK, ÉS VÍGASZTALÓJOK NINCS NÉKIK; ÉS AZ ŐKET NYOMORGATÓKNAK KEZEKBŐL ERŐSZAKTÉTELT SZENVEDNEK, ÉS VÍGASZTALÓJUK NINCS NÉKIK”. (A Prédikátor Könyve 4:1.)
Telepítés
A kompozíciót az alsó (Hunyadi János út felőli) telekrész hátsó zónájába – a támfalhoz közel – az ott álló két fa közé helyeznénk el, minimálisan elfordítva a Pala utca felé az alkotás fő tengelyét. Az ily módon a telken belül kétszeresen is aszimmetrikus elrendezés kerüli az impozáns felvezetések példáját-, a „hősies attitűdöt”.
Az emlékmű pozíciójánál fogva a Várba vezető lépcsőkről és felső támfal mögül is jól látható, mindig más „arcát” mutatva a néző felé, - más értelmezéseknek, új tartalmi rétegek felfedezésének is teret engedve.
A kompozíció nőalakjai által közrefogott tér közepére helyeznénk az emlékmű értelmezéseként:
„ A HÁBORÚKBAN MEGERŐSZAKOLT NŐK EMLÉKEZETÉRE” feliratot.
Az emlékmű szerkezete
A tartószerkezeti váz – a talajmechanika függvényében – méretezett monolit vasbeton lemezalapba (tömbalap) befogott 12 darab acél zártszelvény, - amelyre monolit vasbeton, „doboz-szerűen” sarokmereven összevasalt vasbeton falak támaszkodnak. A monolit vasbeton falak változó falvastagságúak (a vastagság fölfelé csökken) és
vízzáró kivitelben készülnek.
Az alul-felül nyitott doboz-szerkezet merevítését a felépítmény falai között térben átvezetett, felületkezelt vonórudak és támaszok szolgálják. (Szükség szerint az emlékmű „mögött” rejtetten a meglévő támfalba is átvezethető kellő számú karcsú vízszintes támasz.)
A támfalakra tervezett véletlenszerűséggel elhelyezett kicsiny konzolok mécsestartó elemek, - a megemlékezés lángjai itt ragyoghatnak fel a kompozíció élő háttereként.
Felhasznált anyagok
- A tömör felépítmény hagyományos deszka zsaluzattal készített monolit látszóbeton szerkezet, vízzáró kivitelben, felületkezelés nélkül, amelynek
- alsó 30 cm-es sávja (fríz) csiszolt vasbeton felületű. Erre kerül – a felületbe süllyesztve – aranyozott betűkkel a Prédikátor Könyvéből vett bibliai idézet.
- valamennyi kültéri acélszerkezet korrózió mentes felületképzéssel (horganyzott vagy festett) ellátott,
- a szoborkompozíció alakjai figuránként 4 vagy 6 elemből összeállított égetett, mázas kerámia anyagúak, egymáshoz és a tartó oszlopokhoz rögzítve. A testrészek vajszínűre színezettek, míg a ruhák és drapériák zöld színűek (jade, nefrit, opál vagy topázzöld, esetleg eozin színű kivitelben).
- Az építmény körüli burkolat beton-elemes, a „felvezető”, szűkülő geometriájú „előtér” bazalt kiskockakő anyagú.
- A park növényzete megmarad, a gyep revitalizálásával és a támfal mellé telepített kúszó növényzettel (vadszőlővel, vagy borostyánnal) dúsítva.
- Világítás:
o A kompozíció nőalakjai taposólámpákból volnának sejtelmesen megvilágítva, - a beton hasáb felső zónájából pedig kültéri reflektorok világítanának le- és fölfelé, - rejtetten megvilágítva a kerámia-szobrokat, - kirajzolva a „golyó-ütötte” lukakat a falakban és függőleges fénypászmákat emelve az „ég felé”!
o A támfalakon utólagosan elhelyezett fém-, vagy beton konzolok mécsestartó elemek, a gyertyalángok háttér-fényei kirajzolják majd a kompozíció esti sziluettjét…
A tervezett emlékmű jelképes nőalakjai mások bűnei alatt roskadoznak.
Megtörten és megalázva – de felemelt fejjel és tisztán!
Építészeti műleírás a „Háborúkban megerőszakolt nők emlékezete” c. képzőművészeti tervpályázat II. fordulójához, 2022
Forrás: Vadász Bence
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató