Munkácsy Mihály-díjas festőművész
Életrajz
Csáji Attila 1939-ben született Szepsiben (Abaúj vármegyében, Magyarországon – ma Szlovákia- Moldava nad Bodvou), 1948 óta él Budapesten. Gyermekkorában egy évet Hollandiában töltött. Ekkortól kezd intenzíven rajzolni tanulni, éveken keresztül Zajti Ferenc, Csontváry barátjának és tanítványának a műtermében. 1956-ot követően el kell hagynia Budapestet, Miskolcon érettségizik, majd az Egri Tanárképző Főiskola rajz-tanári szakát végzi el 1964-ben. Kitűnő kapcsolatokat épít ki Európai Iskolásokkal (Gyarmathy Tihamér, Veszelszky Béla, Mezei Árpád stb.) 1966-ban Rómában tölt néhány hónapot egyházi támogatással. A hatvanas-hetvenes években a magyar avantgárd egyik fő szervezője (SZÜRENON kiállítás, "R" kiállítás, balatonboglári kápolna tárlatok koncepciójának kialakítója, lengyelországi múzeumok magyar avantgárd kiállítás sorozata stb.). Igen jelentős mértékben hozzájárult egy olyan friss szellemű művészeti folyamat elindításához, melynek hatása máig tart s az általa szervezett kiállítások ma már művészettörténeti jelentőségűek. A 70-es évek elején többször kap lengyelországi, csehszlovákiai, majd franciaországi és hollandiai ösztöndíjakat, meghívásokat művésztelepekre. Csáji Attila művészete pályakezdése óta mindvégig a figyelem középpontjában állt, (Üzenet-Jelrácsok, fénnyel értelmezett plasztikus képek) a hatalom is túlzottan kitüntette "érdeklődésével" részben a hivatalos művészettel szemben álló alkotókat tömörítő mozgalom szervezése, részben a festészet formanyelvét megújító munkái miatt.
A hetvenes évek közepétől a Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával a lézer képi lehetőségeit kutatja, társa a munkában Dr. Kroó Norbert, a magyarországi lézerkutatás vezetője. Új képi transzformációs módszert kísérletezik ki, az ún. szuperpozíciós módszert (1979). Az eszközrendszert és módszert 1980-ban szabadalmaztatják (KFKI). Ezután számos európai országból meghívást kap előadásokra és bemutatókra (Koppenhága - Bella Center, Finnország - Finnlandia Palota, Stuttgart - Messepallas, stb.). 1987-ben Soros ösztöndíjat kap (Boston, New York). A Massachusetts Institute of Technology - CAVS (a világ első mediális kutatóintézete) fényművészeti munkássága alapján taggá választja. 1991-ben az Interscience Technology támogatásával a lézer képi lehetőségeit tanulmányozza az Egyesült Államokban. A Leonardo Társaság (Los Angeles) tagja lesz. 1990-tól Groholy Tibor kutató mérnökkel dolgozik együtt lézeres optikai rendszerek fejlesztésében és Laser-environmentek, fény-installációk megvalósításában. 1993 -ban megrendezi az első Fényszimpóziumot az egri Kepes Múzeumban, melyet Szabó István filmrendezővel együtt nyitott meg.
Az életrajzot összeállította P. Szabó Ernő [2014]
Curriculum Vitae
Csáji Attila: Önéletrajz tárgyilagosan
Szepsiben születtem. Nyolcéves koromig Kassán éltem, majd az ún. lakosságcsere egyezmény kapcsán kerültem szüleimmel Magyarországra. Gyerekkoromban Hollandiában töltöttem egy évet. Akkor kezdtem tanulni intenzíven rajzolni. Hazatérve Zajti Ferenc tanított éveken keresztül a műtermében.
Az 1956-os forradalom után el kellett hagynom Budapestet, s évekig vidéken éltem. Egerben végeztem Főiskolát. Utána Rómába kaptam ösztöndíjat (olaszt, s nem a magyar államtól). Rómában barátságba kerültem Amerigo Tottal. Hazatérve feladatomnak tartottam az underground művészet szervezését. Létrehoztam a SZÜRENON csoportot, majd számos itthoni és külföldi avantgárd kiállítást szerveztem (SZÜRENON kiállítások, „R" kiállítás, Kápolna tárlatok underground szellemű beindítása, lengyelországi-jugoszláviai avantgárd kiállítás sorozatok stb.).
A fénnyel való kép alakítás a 60-as évek második felétől foglalkoztat, ekkor festettem az ún." Üzenet-Jelrács" sorozatot (plasztikus, súrolófénnyel értelmezett képek, speciális fényérzékeny festékek stb.). A hetvenes évek elején készültek a „Feketék". 1977-től a KFKI támogatásával a lézerfény képi lehetőségeit kutatom. A lézerfény koherenciáját kihasználva egy ún. preholografikus vagy szuperpozíciós módszert alakítottam ki, mely nemzetközileg unikumnak bizonyult (a módszert és eszközrendszert 1980-ban szabadalmaztattuk). Európa és az Egyesült Államok számos városában ismertettem előadásokon ill. bemutatókon. Kutatásaimat Soros ösztöndíjjal a Massachusetts Institute of Technology / Center for Advanced Visual Studies laborjaiban, műtermeiben folytattam tovább, ahol taggá is választottak. 1991-ben az Interscience Technology támogatásával a lézer enviromentek lehetőségeit tanulmányoztam az Egyesült Államokban (Los Angeles, San Francisco, Orlando, Sarasota, St .Louis, New York, Boston, Cambridge).
Hazatérve egy technikai-művészeti központ szervezésébe kezdtem (Kepes Központ – első egységét 1993-ban adtuk át Egerben). Segítettem újra életre hívni a Szinyei Társaságot (első választott elnöke lettem), részt vettem a Művészeti Alap átszervezésében, ahol az Alkotó Művészek Országos Egyesülete szintén elnökké választott. Ezek a teendők rendkívül elvontak a munkámtól, ezért úgy határoztam, hogy ezekről a tisztségekről lemondok, s csak olyan tisztséget vállalok, ami nem akadályozza művészi munkámat. 1993-ban Fényszimpóziont szerveztem – a Szimpózion Társasággal együttműködve (ez volt a Kepes Központ első rendezvénye). 1993-ban a Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kuratóriumának az elnöke lettem. Részt vettem éveken keresztül a Nádasdy Akadémia működésében. 1995-ben információs videó láncot szerveztem Budapest legfontosabb képző- és iparművészeti múzeumai és galériái között. 1996-ban beindult a videó lánc működése. Ebben az évben ismét Nemzetközi Fényszimpóziont szerveztem a Szimposion Társaság támogatásával. Létrehoztuk a Nemzetközi Kepes Társaságot, amelynek elnöke lettem. A Szinyei Alapítvány elnökeként – a Ca Leasing támogatásával – létrehoztuk a Pest Center Galériát, mint a kortárs művészet új fórumát, ahol havonta visszatérően ún. Kepes esteket is rendeztünk.
Lézer kalanddal terhelten sem hagytam abba a festést, s ma is festőnek tekintem magam.
Élet mozaikok (2008. novemberében készült a Napkút Kiadó „1939"-es könyvéhez)
Gyermekkorom a Felvidékhez köt, Rozsnyó és Kassa között elterülő gyönyörű vidékhez – természetesen elsősorban Szepsihez, ahol születtem. Fel-felrémlik bennem váratlanul, ahogy a behavazott tájon lovas-szánkóval vonulunk át a Szádellői völgy szűk szikla-torka felé, ülünk a nyírt bukszusok között nagyanyám kertjében, a vénséges-vén fenyők alatt, a fehér és vaskos kálomista templom, ahol apám prédikált, ámulat a karmos bútorok között nagyapám félhomályos szobáiban. És festmények, rajzok, szobrok, kerámiák. Felejthetetlen apró-mozaikok, a „másodfű csikó" nyihogása, ahogy sörényébe kapaszkodva próbálok feljutni a hátára, kassai kertünk világnagy cseresznyefája, a „Nagy indián könyv", vagy a murányi-titokzatos rengeteg. És a kevésbé békés emlékek: a bombázások Kassán, majd a világháborút követően a partizán razziák, apám elhurcolása, az utcán végig zúduló felhergelt sovén tömeg, a visszatérő rigmussal: „magyarok a Dunába". Európa újabb szégyene: a Benes-dekrétumok, a kitelepítés, a napfelkelték a marhavagon rácsai mögött, ahol a komód tetejére dobott matrac volt az ágyam. Megérkezés az „ígéret földjére", Magyarországra, Budapestre. Váltás. Váltás? Pokrócmodorú géppisztolyos belügyesek vártak ránk és cipeltek minket az Aréna utcai iskolába fertőtleníteni-megmosdatni. A „Rajk-fiúk" úgy kezelték a kitelepítetteket, mint a rühes állatokat. Ekkor vesztette el bennem ez a riasztó szó a hitelét, hogy „fasiszták". Hitetlenkedve, gyerekként döbbentem rá: magyar is gyűlölheti a magyart. De miért? Nem értettem. Kezdtem megjegyezni ezt a szót, hogy ÁVO.
Ezt követte egy váratlan ajándék: egy boldog év Hollandiában, Utrecht–Driebergenben, a van der Horst családban. Közös biciklis bolyongások Minie-vel, aki festőnek tanult Utrechtben. Múzeumok, gyűjtemények, képek. És más: a földig bombázott Rotterdam, Rajna, a halott folyó, hetek az északi tengeren fríz halászokkal „a ködös Walhalában", a mindennapi tábla csokoládé, szelídgesztenye gyűjtés a királynő driebergeni kastély-kertjében, és rajzi stúdiumok. Majd visszatérve Budapestre folytattam a tanulmányokat Zajti Ferenc műtermében – éveken keresztül.
Kamaszként Rimbaud költészetének élménye szakadt rám, mint a szabadság kinyilatkoztatása, tőle tanultam a szó mágiája által „részeg hajóként" kóborolni olyan tájakon, ahol feltárulhatott – egyre teljesebben – az iskolán túli felszabadító szellem kimeríthetetlen világa. Így köszöntött rám a forradalom, 1956 októbere, a rácsodálkozás a váratlanra: a külső valóságban is létezhet szabadság, s élménye lenyűgöző. És megszületett a remény, hogy az osztályharcra nevelésből, a társadalmi feszültségek tovább gerjesztéséből, a gyűlölködésből talán van kigyógyulás. Mindig tudtam, éreztem, magamban hordoztam, mint éltető energiát, hogy az egyénen túl létezik valami más, valami különös transzcendáló erő, amit úgy hívhatnak: közösség. A forradalom idején ez a rejtett és mágnesezett érték élő valósággá vált. Sokaknak sokáig úgy tűnt, hogy a 20. századi civilizációnak sikerült felszámolnia ezt. A forradalom áldozat készsége maga volt az élő cáfolat.
Majd ránk szabadult az iszony, a tankos-százezrek és ismét diadalt ült a vörös csillag terrorja. A kétely vált döntővé – úgy hiszem nemcsak bennem, mint ifjúban, de nemzedékemben és azon túl – kétely az ellentétes értelembe forduló jelszavakban, a mozgalmakban, a túl gyors igazodásban. A kemény, megjegecesedett rendben. A szellemi élet a föld alá vonult. A Hamvas Bélák, Mezei Árpádok, Várkonyi Nándorok, Kassák Lajosok, Korniss Dezsők, Gyarmathy Tihamérok a perifériára szorultak vagy ezen is túl. A belső száműzés időszaka volt ez. Belenőttem egy felismerésbe: a művész számára a legfontosabbak a belső történések – akkor, ha van iránytűje idebenn, amit követni tud. Közben festő lettem. A hatvanas évek közepén megjelent egy új művész generáció – 56-ot kamaszként átélt nemzedék – mely a művészetben kívánta megélni egy szabadabb lét vágyát. Nem volt hajlandó
lefeküdni egy torz társadalom elvárásainak – nem nyugodott bele a „reménytelenbe". Az eseményeknek nem pusztán elszenvedője, de alakítója is lettem – az „avantgárd" egyik meghatározó szervezője. Tudatosan kerestem azokat a fiatal művészeket, akik hasonlóan gondolkodtak, mint én. Poloskás legénylakásokból, pinceklubokból, mosókonyha-műtermekből, műteremmé avanzsált halottasházból, padlásszobákból verbuváltam a „gárdát", az ismeretlenségből a szerény reflektorfénybe – de ennél jóval többe: az elszigeteltség bénultságából éltető szellemi közegbe. Bocz Gyula, Csutoros Sándor, Haraszty István, Haris László, Ilyés István, Pauer Gyula, Prutkay Péter, Türk Péter és folytathatom a sort – így találtak egymásra. Létrehoztam a SZÜRENON-t, a magyar avantgárd lengyelországi múzeumokban megvalósuló kiállítás sorozatát, majd ezt követően az Ipartervesek bevonásával és az idősebb nemzedék néhány tagjának (pl., Korniss Dezső) részvételével az „R" kiállítást. Erről írták: „fordulópont – hosszú idő után a maga összetettségében ismét előttünk áll a magyar avantgárd."
Számomra a fordulópont a 70-es évek második felében következett be, amikor a fénnyel értelmezett plasztikus képek után lehetőségem nyílt a testetlen fény – ezen belül a koherens lézerfény – képi lehetőségeinek a kutatására a Központi Fizikai Kutató Intézetben. Kroó Norbertnek köszönhetem. Nem olyan rég, a Kiscelli Múzeum komor templomterében megvalósuló fényművészeti bemutatómmal kapcsolatban írtam a következőket: „Ma a vizuális újítás megállíthatatlan. Aki megpróbálja Lót feleségeként sóbálvánnyá mered és megkövül. A művészetekben nem az újítást kell leállítani, – az kikerülhetetlen – fetisizálását kell megszüntetni. És a törmelékek alatt, a legegyszerűbb-legbonyolultabb utat kell keresni, mely a klasszikus megfogalmazás szerint lélektől lélekig visz. Hogy az korszerűtlen? Hadd kérdezzek vissza: nem lehetünk függetlenebbek, feltétlen a 'lélekhámozott' ember gondolkodását kell követnünk? Ne múlt századi sémák alapján döntsünk a korszerűségről.
2015-ben az egész Műcsarnokra kiterjedő egyéni kiállításom volt a FÉNY NEMZETKÖZI ÉVE hazai nyitányaként. Ezt követően az egri Kepes Intézetben nagyszabású állandó kiállításom nyílt meg.
2010-es évek végén az értékrendi válság és a hazánkban riasztóan elterjedt „lemaradás komplexus"és a döntően ebből fakadó kisebbségi érzés, valamint a kánonok eltorzulása foglalkoztatott. Az, hogy időközben Magyarország a nemzetközi fényművészet egyik központjává vált, nem tudatosult. Az a farkasvakság, ami sajátos, hazai értékeinkkel kapcsolatban bizonyos „szakmai" rétegekben kialakult – jellemző. A Petőfi Irodalmi Múzeumban és a Magyar Nemzeti Galériában konferenciákat szerveztem a téma körbejárására, Pröhle Gergely (PIM főigazgató) és Szűcs György (MNG tudományos főigazgató helyettes) támogatásával. Az előadásokat kiadványban jelentettük meg. A Magyar Művészeti Akadémia erőteljes támogatással kapcsolódott be a munkába. Egy Akadémia rangját az adja meg, hogy tagjai minként szerepelnek a kánonban ill működése mennyire tudja ezt befolyásolni. Ha a meghatározó értékelők tekintélyes része „lemaradás komplexusban szenved" az értékrend alaposan eltorzul.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Életrajzi adatok
Sepsi (Felvidék, volt Abaúj-Torna vm.), 1939. március 21.
Budapest, 2025. január 16.
Tanulmányok
1964 Egri Tanárképző Főiskola, Művészet szak. Mesterei: Jakuba János, Blaskó János, Z. Gács György.
Oktatási tevékenység
1975 – 1990 Teleki Blanka Gimnázium (Budapest) rajz tagozatának a vezetője.
Munkácsy Mihály képzőművészeti kör
Kassák Studió
1977-87 a Magyar Nemzeti Galéria ifjúsági klubját vezeti.
A SZÜRENONRÓL, valamint a lézer kép lehetőségeinek a kutatásáról számos egyetemen, főiskolán, múzeumban, művelődési központban előadásokat tart (pl.: Budapesti Műszaki Egyetem, Képzőművészeti Főiskola, Iparművészeti Főiskola, Kassai Egyetem – művészeti kar, Boston University, Massachsetts Institute of Technology/CAVS, Uninon Collage, National Gallery of Modern Art- Bangalore, Khas Bag- Jodpur)
Ösztöndíjak
Olasz ösztöndíj egyházi támogatással (1966 Róma)
B. W. A., Lengyel Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja (1970, Poznań; 1971-1972, Zbaszyn);
Csehszlovák Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja (1973 Moravany);
A Károlyi Alapítvány ösztöndíja (1975 St.-Paul-de-Vence - Franciaország);
Soros Alapítvány művészeti ösztöndíja (1987-1988, Boston, New York)
Independence Technology Ösztöndíja (1991)
Brabant Tartomány ösztöndíja (1993)
Művészeti, szervezeti tagság
1987-1988 CAVS (Center for Advanced Visual Studies), MIT
1991 Folyamat Társaság
1992 - Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
1992 – Szinyei Társaság
1993 - Leonardo Társaság (Los Angeles)
1993- Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kuratóriuma
1999 - Nemzetközi Kepes Társaság
2003 - MTA AIC MNB
2011 - 2025 Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Képzőművészeti tagozat
Művei közgyűjteményekben
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Fővárosi Képtár, Budapest
Ludwig Múzeum, Budapest
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Modern Képtár, Pécs
Institute of Contemporary Arts, Kinshan, Szöul
M.I.T. Gyűjtemény, Cambridge
Maitani Gyűjtemény, Orvieto
Museum Pomorze, Koszalin
Nemzeti Múzeum, Poznań
Nemzeti Múzeum, Szczecin
Schöffer Gyűjtemény, Kalocsa
Kozawa Gyűjtemény, Tokió
Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló
Szepsi Helytörténeti Gyűjtemény
Rozsnyói Múzeum
Csák-Körmendi Gyűjtemény, Sopron és Budapest
Kortárs Magyar Múzeum, Dunaszerdahely
Székely Múzeum, Sepsiszentgyörgy
Richardson Gyűjtemény, USA
Brassói Múzeum, Brassó
Kassai Múzeum, Kassa
KOGART Gyűjtemény, Budapest
Müller Gyűjtemény, USA
Jodpuri Maharadzsa Gyűjteménye –Jodhpur
Manekraj Collection - Jodhpur
National Gallery of Modern Art – Delhi
National Gallery of Modern Art - Mumbay
Egyéni kiállítások (válogatás)
1965 Petrigalla lakásgaléria, Budapest
1966 Galleria 88, Róma
1967 Salon od Nova, Poznan
1968 Fényes Adolf terem, Budapest
1970 Hotel Műszaki, Budapest
1971 Lengyel Kultúra, Budapest
1976 Kassák Klub, Budapest
1977 Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1977 DOTE Galéria, Debrecen
1978 SALON, Újvidék
1979 Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat
1981 Városi Művelődési Központ, Miskolc
1983 Almássy téri Szabadidőközpont, Budapest
1984 Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, (lézerfotók és hologramok)
1985 Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
1988 Massachusetts Institute of Technology (CAVS), Cambridge
1989 Műcsarnok, Budapest ( a három baloldali teremsorban)
1989 Somogyi Képtár, Kaposvár
1994 Balatonboglári Vörös Kápolna
1995 Körmendi Galéria, Budapest
1997 Jakobi Galéria, Kassa
2000 Városi Művelődési Központ, Hajdúszoboszló
2003 Baranya Galéria, Pécs, (Csáji Attila önálló tárlata)
2003 Pest Center Galéria, (Csáji Attila képei néhány magángyűjteményből)
2005 Helsinki Magyar Kulturális Intézet (3 magyar fényművész: Csáji Attila, Mattis-Teutch Waldemar, Mengyán András)
2005 Siófoki Kálmán Imre Múzeum, (visszatekintő tárlat Csáji Attila munkáiból)
2005 Római Magyar Akadémia, („Az organikus képektől a hologramig")
2006 Pro-Top-Art Galéria, Budaliget, (Csáji Attila egyéni tárlata)
2007 Sétatér Fesztivál, Barbakán, Pécs, (Lappok és Laptop / Visszatérés-lézerenvironment)
2007 Budapest Galéria, (visszatekintő tárlat)
2008 Symbol Galéria, (egyéni – kurátor: Orbán Attila)
2008 Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, („Jubileumi tárlat")
2008 Székely Múzeum, Gyárfás Képtár, Sepsiszentgyörgy, („Jubileumi tárlat")
2010 Klebelsberg Kuno Művelődési Kúria, Budapest, (Csáji Attila és Végh András kiállítása)
2010 Suez Galéria, Hága, Hollandia, (Csáji Attila egyéni kiállítása)
2011 Galeria Suciu - Karlsruhe-Ettlingen (Cs.A egyéni kiállítása)
2011 Grote Kerk, Hága /a magyar EU elnökség kulturális nyitánya)
2014 Rovás Galéria, Kassa
2015 Műcsarnok - az összes földszinti teremben Kurátorok: Haris László, Bán András és Mayer Adrianne
2015 Mirbach Galéria, Pozsony
2015 Miláno, Varese.- Santa Maria del Monte (a Milánói Világ Kiállítás magyar anyagának zárásaként)
2016 Szatmári Múzeum
2016 Szepsi, Szepsi Lackó Máté napok
2021 Nemcsics Emlékház, „Fények és színek – Tiszteletadás Nemcsics Antal színkutatónak" című kiállítás (kurátor Orosz Márton)
2022 Kepes Központ (Eger) – Csáji Attila kibővített állandó kiállítása
2024 Villanások a múltból és jelenből, Pesti Vigadó, 1051 Budapest, Vigadó tér 2., 2024. 03. 13. – 2024. 06. 02.
Csoportos kiállítások (válogatás)
1969 SZÜRENON, Kassák Klub, Budapest
1970 Magyar Avantgarde-Nemzeti Múzeum, Koszalin, Szcecin, Poznan
1970 "R"-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem
1973 Kortárs magyar művészet, Hooght Centrum, Utrecht
Arnhemi Múzeum, Hága Képzőművészeti Szövetség Székháza
1974 Nemzetközi Grafikai Biennálé Frechen
1983 ELECTRA 83, Párizsi Modern Művészeti Múzeum
1983 XX. századi magyar művészet, Szt. István király Múzeum, Székesfehérvár
1984 "LICHT-BLICKE" - hologram világkiállítás. Filmmuseum, Frankfurt am Main
1986 KIS 85" Kinshan, Szöul
1991 "60-as évek" Magyar Nemzeti Galéria
1993 "Új szerzemények - A magyar művészet századai a múzeumi gyűjtés tükrében", Magyar Nemzeti Galéria
2000 Light and Space, Kunstihoone, Tallin
2000 Artistes Hongrois en France 1920/2000- autor de la collection Szőllősi-Nagy- Nemes, Angers, Franciaország
2000 Folyamat Társaság Kiállítása, Sopron, Festőterem
2000 Festőtársaság Kiállítása, Szeged
2000 Hologramok, Mai Manó Ház, Budapest
2000 MKISz Festő Szakosztály Milleniumi Szalon, Budapest
2000 Körmendi Csák Gyűjtemény, Sopron
2000 Kápolnatárlat 1970 és ma, Balatonboglár
2000 KIPE 13 Galéria, Hódmezővásárhely
2000 Nyári Tárlat Millenniumi Szalon, Budapest
2000 Olof Palme ház, Budapest
2000 Naturalizmus, realizmus, verizmus, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely
2000 Nemzetközi Kepes Társaság Őszi Tárlata, Pest Center Galéria
2000 „Corpus Regni", Művészeti Malom, Szentendre
2000 Mezei Ottó, 75 éves Missionart Galéria, Budapest
2000 A fény a tudományban és a Művészetben, Elektrotechnikai Múzeum, Budapest
2000 Körmendi-Csák Gyűjtemény, Genf
2000 KIPE 13, Vigadó
2001 KIPE 13, Cifra Palota, Kecskemét,
2001 Nemzetközi Fényszimpózium, Kepes Múzeum, Eger
2001 Folyamat Társaság ,Tatabánya
2001 Egy fényévvel a XX. század után, Művelődési Központ, Szombathely
2001 Ab ovo tojás, Vigadó
2001 Fényszimpózium, Pest Center Galéria, Budapest
2001 Rozsnyói Művésztelep Kiállítása, Nádor Galéria, Budapest
2001 Rozsnyói Művésztelep Kiállítása, Miskolc
2001 Szépműves céh Kiállítása, Kisgaléria, Pécs
2001 „Juvenáliák", Kortárs magyar képzőművészek gyerekkori rajzai, Társalgó Galéria
2001 Hungarian Contemporary Art from Körmendi-Csák Collection, Art Hall, Tallin, Észtország
2001 Rozsnyói művésztelep, Rozsnyói Múzeum, Szlovákia
2001 MŰ-TEREM, kortárs galéria megnyitása MŰ-TEREM Galéria, Virág Judit, Budapest
2001 Modern magyar művészet, Museum Moderner Kunst, Passau, Ausztria
2001 Modern Magyar Képtár nyitó kiállítása, Janus Pannonius Múzeum, Pécs
2001 Válogatás a Dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Képtár Gyűjteményéből Rimaszombati Városi Galéria
2002 Szinyei Társaság meghívásos tárlata, Művészeti Malom, Szentendre
2002 Folyamat Társaság kiállítás, Tampere, Finnország
2002 Szín és tér, MKISz interdiszciplináris szakosztályának a kiállítása, Prága
2002 Artistes Hongrois en France, 1920/2000 – autor de la collection Szőllősi-Nagy – Nemes, Angers, Franciaország,
2002 Szegedi Nyári Tárlat, Móra Ferenc Múzeum, Szeged
2002 Folyamat Társaság kiállítása, Millenáris Kiállítás
2002 Szépműves Társaság kiállítása, Bécs, Magyar Intézet
2002 Szépműves Társaság kiállítása, Óbudai Társaskör
2002 Dimensio Group 1972-2002, Salo Art Museum, Finnország
2002 „A szabadág kis körei", Pest Center Galéria, Budapest
2002 KIPE 13, Újlipótvárosi Galéria
2002 LUX EUROPAE, Koppenhága
2002 Szimetria-Szimetria 20/02, Pest Center Galéria, Budapest
2003 Dimensio Group 1972-2002, Espoo, Finnország
2003 Kortárs művészek portréi, Hatvan, Chikán Galéria
2003 „Lappok és laptop", Trinitárius teplom, Eger
2003 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, Trinitárius templom, Eger
2003 V. Fényszimpózium, Kepes Múzeum, Eger
2003„A festészet vége?", Milleneumi Szalon, Budapest
2003 Matzon Ákos gyűjteménye, Kassák Múzeum, Budapest
2003 Szinyei Művész-Műgyűjtő Klub, Pest Center Galéria, Budapest
2003 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, Espoo, Finnország
2003 Szimmetria Rézkarcolók Galériája
2003 BÁV Aukciós kiállítása Budapest
2003 Várszínházi fényvarázs – fényenviroment – A Gyulai Várszínház 40 éves, Gyulai Vár
2003 Collection Szőllősi Nagy, Magyar Intézet, Párizs, Franciaország
2003 Szinyei Társaság kiállítása, Dunaszerdahely, Szlovákia
2003 Szinyei Társaság kiállítása, Rév-Komárom, Szlovákia
2003 Szépműves Céh kiállítása, Körmendi-Csák Galéria, Budapest
2003 Mű és Jel, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, Szlovákia
2003 Folyamat Társaság kiállítása, Pécsi Galéria
2003 MVSZ 56, MVSZ Galériája, Budapest
2003 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, Baranya Galéria, Pécs
2004 „Szamizdat", Budapesti Millenáris
2004 Magyar kollázs, Győr
2004„Tavaszi tárlat", Pesterzsébet,
2004 Akvarell Biennalé, Eger
2004 Tisztelgés Gruber József emlékének, Budapesti Műszaki Egyetem aulája
2004 Dialógus 2004 (MKISZ), Milleneumi Szalon
2004 Matzon Gyűjtemény, Siófoki Múzeum
2004 Szinyei Társaság, Kaposvár
2004 Szöllőssi-Nagy-Nemes Gyűjtemény, Szentendre Művészetmalom
2004 Szinyei Társaság kiállítása, Lendvai Galéria, Szlovénia
2004 Szinyei Társaság, Rippl Rónai Múzeum, Kaposvár
2004 Aczélszobrászati Művésztelep, Dunaújváros
2004 „Gondolat-Vonal-Rajz", Magyar Művészeti Akadémia, SZMA, Pécs
2004 Symmetry 2004, Ráday utca
2004 „Gondolat-Vonal-Rajz", Magyar Művészeti Akadémia, SZMA, Miskolc
2004 Körmendi Gyűjtemény, Hajdúszoboszló
2005 „33-an", a Magyar Festők Társaságának alapítói
2005 Hernádi Gyűjtemény, Kassák Múzeum, Budapest
2005 „Szinyei Társaság", Szombathelyi Műcsarnok
2005 „Tavasz tárlat", Pesterzsébeti Múzeum
2005 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása", Eger Trinitárius templom
2005 Fotóhasználat a festészetben
2005 Folyamat Társaság kiállítása, Szombathely
2005 Folyamat Társaság kiállítása, Hegyvidéki Galéria, Budapest
2005 Műgyűjtőknek, Látványtár, Tapolca-Diszel
2005 Nemzetközi Kepes Társaság kinetikus és fényműhelye, Brassói Múzeum
2005 Nemzetközi Kepes Társaság kinetikus és fényműhelye, Megyei Képtár, Sepsiszentgyörgy
2005 Folyamat+Vízfestők Társaságának közös kiállítása, Miskolci Galéria
2005 „Kór-szelet", Szinyei Társaság kiállítása, Komárom
2005 KOGART Aukció
2005 „Tisztelet Gruber Jánosnak", Magdeburgi Egyetem Aulája
2005 Szolnoki Festészeti Triennálé
2005 Szegedi Nyári Tárlat
2005 A „Megújult Kortárs Magyar Galéria", Vermes Villa, Dunaszerdahely
2005 Újabb szerzemények a Barna Gyűjteményben, Kálmán Imre Múzeum, Siófok
2006 KIPE, Bécs
2006 Csák-Körmendi Gyűjtemény, Vychodoslovenká Galéria, Kassa
2006 „7 fényművész", Párizsi Magyar Intézet
2006 „Egymásra néző", Szinyei Társaság, Kolozsvár Bánffy Palota (Szépművészeti Múzeum)
2006 Kepes Társaság, Trinitárius templom, Eger
2006 Koncept, MKISz Vár, Táncszínház
2006 Organikus képzőművészet, Szentendre
2006 MKISZ Festő Szakosztály kiállítása, Pápa
2006 „56", Pesterzsébet
2006 Ösztöndíjasok kiállítása, Római Magyar Akadémia
2006 Folyamat Társaság, EU Székház, Brüsszel
2006 „Szinyei Klub", Galéria-nyitó kiállítás, Pro-Top-Art Galéria
2006 Gondolat-vonal-rajz, Magyar Művészeti Akadémia, Aulich Galéria
2006 Új szerzemények, Pesterzsébeti Múzeum
2007 Organikus Művészet, Pro-Top-Art Galéria
2007„Jöjjön velünk a jövőbe", Kelet Szlovákiai Galéria, Kassa
2007 Tavaszi tárlat, Pesterzsébeti Múzeum
2007„Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Szombathely
2007 „Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Debrecen, Déri Múzeum
2007 „Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Szeged, Móra Ferenc Múzeum
2007 Nyári Tárlat, Szeged
2007 Tavaszi Színek, Szinyei Társaság Tárlata, Szentendre, Művészet Malom
2007 Festészet napja, MKISZ Festőszakosztályának kiállítása, Pro-Top Galéria
2007 "Nézzetek-nézetek", "Festészet napja", Szinyei Társaság kiállítása, Olof Palme ház
2007„Organikus művészet", Manréza spirituális és kulturális központ, Dobogókő
2007 FÉNY, Egri József születésének 125. évfordulóján, Volksbank
2007 „Fókuszban a gyűjtemény", Ludwig Múzeum
2007 Töreki Művésztelep kiállítása a Symbol Galériában, Budapest
2008 Szinyei Társaság kiállítása, Kassai Múzeum
2008 „Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum
2008 Kis magyar Quattrocento, Csók Galéria
2008 „Művészeti szemle", MAOE, Olof Palme Ház
2008 Klasszikusok és kortársak, a siófoki Kálmán Imre Múzeum képzőművészeti gyűjteményéből, kurátor: Matyikó Sebestyén József
2008 Tavaszi Tárlat, Pesterzsébeti Múzeum,
2008 KIPE 13, Kassa
2008 Mozgás'08, kinetikus művészeti kiállítás (kurátor Hangyel Orsolya), Pécsi Galéria
2008 Debreceni Nyári Tárlat
2008 „Az organikus képektől a holográfiáig", Power pointos előadás, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely művésztelep
2008„Matzon Ákos gyűjteménye", Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár Érték-Művészet-Mecenatura, a Magyarországi Volksbank Zrt. rendezésében
2008 KOGART, Kurátor: Bretus Imre
2008 Organikus Művészet, kurátor: Durkó Zsolt, Debrecen
2008 Kortárs Magyar Galéria újra rendezett tárlata, Dunaszerdahely
2008 PAGE konferencia, Pécs
2008 Abigail Galéria, Nyári Aukció
2008 Abigail Galéria, Téli Aukció
2008 „A tudomány képei – A képek tudománya", Kísérleti fotó, kurátor: Haris László, A22 Galéria
2008 „Művészeti Szemle", MAOE, Olof Palme Ház
2008 „Terülő minták", Erdős Renée Ház
2008 Kiáramlás és delej – 68 hatása a magyar képzőművészetre, Centrális Galéria
2009 Osztrák-magyar válogatott Szép Péter kollekciójából, Csók István Képtár, Székesfehérvár
2009 Tendenciák, Magyar Képző- és Iparművész Szövetség festőszakosztálya rendezésében, Balaton Múzeum, Keszthely
2009 „Danubia Art", Modern magyar művészet- modern szlovák művészet, 2009.április 6 – április 25 ig, Városháza Átriuma, Hága, Hollandia
2009 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, A22 Galéria
2009 Homage Bauhaus 90, A22 Galéria, Budapest
2009 Poly'Art: entre sciences et arts, l'exposition poly-artistique du départment INMA et de l'unité MEMA, Université catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgium
2009 New York Bienale- Light Art is the art of possibilities
2009 Állami Művészeti Díjazottak, MAOE Milleneumi Szalon, Olof Palme,
2009 Folyamat Társaság kiállítása, Bukaresti Magyar Intézet
2009 Magyar Festészet Napja, Aulich Art Galéria, Doyenek
2009 50 Magyar Képzőművész Szitanyomata, Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló
2010 Kinetica Art Fair, London
2010 VIII. Fényművészeti Szimpózium, Pécs
2010 Dalai Láma tiszteletére, Budapest Galéria
2010 Invenció és Intonáció, MKISz Művésztelepi Galéria, Szentendre
2010 Doyenek, Magyar Nemzeti Galéria
2010 Szépműves Céh, Sárvári Vár
2010 Szépműves Céh, Keszthely Múzeum
2010 A Töreki Művésztelep 7 éve, Symbol Galéria, Budapest
2010 60-as, 70-es évek, Missionart Galéria, Budapest
2010 Zoo, Állatkerti Kiállítás, Budapest
2011 Manekraj Alapítvány művésztelepének kiállítása – Jodhpur – Kaas Bagh Manekraj Foundation
2011 Manekraj Alapítvány művésztelepének kiállítása – Magyar Kulturális Intézet – Delhi 2011
2012 Fény-Szín-Mozgás _Laczkó Dezső Múzeum
2012 Műcsarnok. Mi a magyar?
2013–2014 FRom Organic Forms To Light Art – Kortárs magyar művészet National Gallery of Modern Art, New Delhi, Mumbai, Bangalore
2016 Sepsiszentgyörgy Erdélyi Művészeti Központ „Mesterkulcs"- kiállítás sorozat
2017 Isztambul- MMA kiállítás
2018 Élő Magyar Festészet – Doyenek
2018 Lodzi Múzeum_"Az avantgárd és az állam" nemzetközi kiállítás
2018 MMA-Peking
2019 Vasarelly Múzeum: Hold múzeum című nemzetközi kiállítás
2019 Passau Múzeum „Elfolyó idő" –MMA
2020 „Elfolyó idő" - Római Magyar Akadémia
2020 „Kalligráfiák és rovások" (török, magyar, japán közös kiállítás –Bp Török Nagykövetség)
Művésztelepek, szimpóziumok, szervezések, tanulmányutak
1966 Római tanulmányút egyházi támogatással
1969-70-71 Lengyelországi szimpóziumok, Poznań, Zbanszyn
1969-70-71 Balatonboglári kiállítási koncepció kialakítása és az indító művészeti csoporttal és Galántai Györggyel a kiállítások beindítása
1971 Vasszobrászati művésztelep, Dunaújváros
1971 Tanulmányút: Olaszország, Franciaország, Hollandia
1973 Pöstyén-Moravany szimpózium
1973 Hollandiai tanulmányút a hágai képzőművészeti szövetség támogatásával
1975 Károlyi Alapítvány, Vence, Franciaország
1977-től A koherens lézerfény képi lehetőségeit tanulmányozza a KFKI-ban
1979-ben a lézerfény monokromitására alapozva létrehozza a szuperpozíciós képi transzformációs módszert, ami nemzetközileg unicumnak bizonyul. 1980-ban szabadalmaztatják (KFKI)
1982-től A reflexiós holográfia lehetőségeit tanulmányozza a BME 1. sz Fizikai Intézetében
1983 Tanulmányút Németországban a frankfurti Filmmuseum meghívásával, (Rugó Voltaire-nek- reflexiós hologram sor kiállítása és 6 vagy a 7. lézer animációs film vetítése
1987-88 Herriett Casdin Silver és Ottó Piene javaslatára a Center for Advanced Visual Studies –MIT Cambridge , Massachusettss. USA) tagjává választják. Massachusetts, USA),
Előadásokat tart Cambridgeben, Bostonban, New Yorkban, Scenectudyban stb., az ún. szuperpozíciós módszerről és a holográfia sajátos lehetőségeiről.
1987-88 MEDIA LAB, Cambridge, a transzmissziós holográfia lehetőségeit tanulmányozza
1991 ILDA konferencia, Sarasota, Florida
1991 Arttransition, CAVS konferencia, Cambridge (MA, USA)
1991 Tanulmányút az Egyesült Államokban az Interscience Technology támogatásával, New York, Los Angeles, San Francisco, St. Louis, Orlando, stb.
1992 Szimpózion társaság, Szarvas
1992 Tanulmányút Hollandiában és Németországban
1993 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger
1995 Tanulmányút Németországban
1995 Tanulmányút Hollandiában
1996 "Space in Space", Pozsony
1996 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger
1999 Fény a tudományban és a művészetben, Elektrotechnikai Múzeum
1999 Rozsnyói művésztelep
1999 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger
2001 Tanulmányút Finnországban (Dimension csoport tagság)
2001 Rozsnyói művésztelep
2001 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger
2007 Nemzetközi Fényszimpózium Budapest, Magyar Művészeti Akadémia
2010 Nemzetközi Fényszimpózium Pécs, Művészetek Háza –EKF program keretében
2011 „A fényművész" és „Az 5-vagy a 6" lézeranimációs film vetítése -Löffler Múzeum Kassa
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató