logo
logo
Csáji Attila profilképe

Csáji Attila

Munkácsy Mihály-díjas festőművész

Szepsi, 1939. március 21. – Budapest, 2025. január 16.
Az MMA rendes tagja (2011–2025)
Képzőművészeti Tagozat
Csáji Attila életrajza

Életrajz

Csáji Attila 1939-ben született Szepsiben (Abaúj vármegyében, Magyarországon – ma Szlovákia- Moldava nad Bodvou), 1948 óta él Budapesten. Gyermekkorában egy évet Hollandiában töltött. Ekkortól kezd intenzíven rajzolni tanulni, éveken keresztül Zajti Ferenc, Csontváry barátjának és tanítványának a műtermében. 1956-ot követően el kell hagynia Budapestet, Miskolcon érettségizik, majd az Egri Tanárképző Főiskola rajz-tanári szakát végzi el 1964-ben. Kitűnő kapcsolatokat épít ki Európai Iskolásokkal (Gyarmathy Tihamér, Veszelszky Béla, Mezei Árpád stb.) 1966-ban Rómában tölt néhány hónapot egyházi támogatással. A hatvanas-hetvenes években a magyar avantgárd egyik fő szervezője (SZÜRENON kiállítás, "R" kiállítás, balatonboglári kápolna tárlatok koncepciójának kialakítója, lengyelországi múzeumok magyar avantgárd kiállítás sorozata stb.). Igen jelentős mértékben hozzájárult egy olyan friss szellemű művészeti folyamat elindításához, melynek hatása máig tart s az általa szervezett kiállítások ma már művészettörténeti jelentőségűek. A 70-es évek elején többször kap lengyelországi, csehszlovákiai, majd franciaországi és hollandiai ösztöndíjakat, meghívásokat művésztelepekre. Csáji Attila művészete pályakezdése óta mindvégig a figyelem középpontjában állt, (Üzenet-Jelrácsok, fénnyel értelmezett plasztikus képek) a hatalom is túlzottan kitüntette "érdeklődésével" részben a hivatalos művészettel szemben álló alkotókat tömörítő mozgalom szervezése, részben a festészet formanyelvét megújító munkái miatt.

A hetvenes évek közepétől a Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával a lézer képi lehetőségeit kutatja, társa a munkában Dr. Kroó Norbert, a magyarországi lézerkutatás vezetője. Új képi transzformációs módszert kísérletezik ki, az ún. szuperpozíciós módszert (1979). Az eszközrendszert és módszert 1980-ban szabadalmaztatják (KFKI). Ezután számos európai országból meghívást kap előadásokra és bemutatókra (Koppenhága - Bella Center, Finnország - Finnlandia Palota, Stuttgart - Messepallas, stb.). 1987-ben Soros ösztöndíjat kap (Boston, New York). A Massachusetts Institute of Technology - CAVS (a világ első mediális kutatóintézete) fényművészeti munkássága alapján taggá választja. 1991-ben az Interscience Technology támogatásával a lézer képi lehetőségeit tanulmányozza az Egyesült Államokban. A Leonardo Társaság (Los Angeles) tagja lesz. 1990-tól Groholy Tibor kutató mérnökkel dolgozik együtt lézeres optikai rendszerek fejlesztésében és Laser-environmentek, fény-installációk megvalósításában. 1993 -ban megrendezi az első Fényszimpóziumot az egri Kepes Múzeumban, melyet Szabó István filmrendezővel együtt nyitott meg.

 

Az életrajzot összeállította P. Szabó Ernő [2014]

 

Curriculum Vitae

Csáji Attila: Önéletrajz tárgyilagosan

Szepsiben születtem. Nyolcéves koromig Kassán éltem, majd az ún. lakosságcsere egyezmény kapcsán kerültem szüleimmel Magyarországra. Gyerekkoromban Hollandiában töltöttem egy évet. Akkor kezdtem tanulni intenzíven rajzolni. Hazatérve Zajti Ferenc tanított éveken keresztül a műtermében.

Az 1956-os forradalom után el kellett hagynom Budapestet, s évekig vidéken éltem. Egerben végeztem Főiskolát. Utána Rómába kaptam ösztöndíjat (olaszt, s nem a magyar államtól). Rómában barátságba kerültem Amerigo Tottal. Hazatérve feladatomnak tartottam az underground művészet szervezését. Létrehoztam a SZÜRENON csoportot, majd számos itthoni és külföldi avantgárd kiállítást szerveztem (SZÜRENON kiállítások, „R" kiállítás, Kápolna tárlatok underground szellemű beindítása, lengyelországi-jugoszláviai avantgárd kiállítás sorozatok stb.).

A fénnyel való kép alakítás a 60-as évek második felétől foglalkoztat, ekkor festettem az ún." Üzenet-Jelrács" sorozatot (plasztikus, súrolófénnyel értelmezett képek, speciális fényérzékeny festékek stb.). A hetvenes évek elején készültek a „Feketék". 1977-től a KFKI támogatásával a lézerfény képi lehetőségeit kutatom. A lézerfény koherenciáját kihasználva egy ún. preholografikus vagy szuperpozíciós módszert alakítottam ki, mely nemzetközileg unikumnak bizonyult (a módszert és eszközrendszert 1980-ban szabadalmaztattuk). Európa és az Egyesült Államok számos városában ismertettem előadásokon ill. bemutatókon. Kutatásaimat Soros ösztöndíjjal a Massachusetts Institute of Technology / Center for Advanced Visual Studies laborjaiban, műtermeiben folytattam tovább, ahol taggá is választottak. 1991-ben az Interscience Technology támogatásával a lézer enviromentek lehetőségeit tanulmányoztam az Egyesült Államokban (Los Angeles, San Francisco, Orlando, Sarasota, St .Louis, New York, Boston, Cambridge).

Hazatérve egy technikai-művészeti központ szervezésébe kezdtem (Kepes Központ – első egységét 1993-ban adtuk át Egerben). Segítettem újra életre hívni a Szinyei Társaságot (első választott elnöke lettem), részt vettem a Művészeti Alap átszervezésében, ahol az Alkotó Művészek Országos Egyesülete szintén elnökké választott. Ezek a teendők rendkívül elvontak a munkámtól, ezért úgy határoztam, hogy ezekről a tisztségekről lemondok, s csak olyan tisztséget vállalok, ami nem akadályozza művészi munkámat. 1993-ban Fényszimpóziont szerveztem – a Szimpózion Társasággal együttműködve (ez volt a Kepes Központ első rendezvénye). 1993-ban a Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kuratóriumának az elnöke lettem. Részt vettem éveken keresztül a Nádasdy Akadémia működésében. 1995-ben információs videó láncot szerveztem Budapest legfontosabb képző- és iparművészeti múzeumai és galériái között. 1996-ban beindult a videó lánc működése. Ebben az évben ismét Nemzetközi Fényszimpóziont szerveztem a Szimposion Társaság támogatásával. Létrehoztuk a Nemzetközi Kepes Társaságot, amelynek elnöke lettem. A Szinyei Alapítvány elnökeként – a Ca Leasing támogatásával – létrehoztuk a Pest Center Galériát, mint a kortárs művészet új fórumát, ahol havonta visszatérően ún. Kepes esteket is rendeztünk.

Lézer kalanddal terhelten sem hagytam abba a festést, s ma is festőnek tekintem magam.

 

Élet mozaikok (2008. novemberében készült a Napkút Kiadó „1939"-es könyvéhez)

Gyermekkorom a Felvidékhez köt, Rozsnyó és Kassa között elterülő gyönyörű vidékhez – természetesen elsősorban Szepsihez, ahol születtem. Fel-felrémlik bennem váratlanul, ahogy a behavazott tájon lovas-szánkóval vonulunk át a Szádellői völgy szűk szikla-torka felé, ülünk a nyírt bukszusok között nagyanyám kertjében, a vénséges-vén fenyők alatt, a fehér és vaskos kálomista templom, ahol apám prédikált, ámulat a karmos bútorok között nagyapám félhomályos szobáiban. És festmények, rajzok, szobrok, kerámiák. Felejthetetlen apró-mozaikok, a „másodfű csikó" nyihogása, ahogy sörényébe kapaszkodva próbálok feljutni a hátára, kassai kertünk világnagy cseresznyefája, a „Nagy indián könyv", vagy a murányi-titokzatos rengeteg. És a kevésbé békés emlékek: a bombázások Kassán, majd a világháborút követően a partizán razziák, apám elhurcolása, az utcán végig zúduló felhergelt sovén tömeg, a visszatérő rigmussal: „magyarok a Dunába". Európa újabb szégyene: a Benes-dekrétumok, a kitelepítés, a napfelkelték a marhavagon rácsai mögött, ahol a komód tetejére dobott matrac volt az ágyam. Megérkezés az „ígéret földjére", Magyarországra, Budapestre. Váltás. Váltás? Pokrócmodorú géppisztolyos belügyesek vártak ránk és cipeltek minket az Aréna utcai iskolába fertőtleníteni-megmosdatni. A „Rajk-fiúk" úgy kezelték a kitelepítetteket, mint a rühes állatokat. Ekkor vesztette el bennem ez a riasztó szó a hitelét, hogy „fasiszták". Hitetlenkedve, gyerekként döbbentem rá: magyar is gyűlölheti a magyart. De miért? Nem értettem. Kezdtem megjegyezni ezt a szót, hogy ÁVO.

Ezt követte egy váratlan ajándék: egy boldog év Hollandiában, Utrecht–Driebergenben, a van der Horst családban. Közös biciklis bolyongások Minie-vel, aki festőnek tanult Utrechtben. Múzeumok, gyűjtemények, képek. És más: a földig bombázott Rotterdam, Rajna, a halott folyó, hetek az északi tengeren fríz halászokkal „a ködös Walhalában", a mindennapi tábla csokoládé, szelídgesztenye gyűjtés a királynő driebergeni kastély-kertjében, és rajzi stúdiumok. Majd visszatérve Budapestre folytattam a tanulmányokat Zajti Ferenc műtermében – éveken keresztül.

Kamaszként Rimbaud költészetének élménye szakadt rám, mint a szabadság kinyilatkoztatása, tőle tanultam a szó mágiája által „részeg hajóként" kóborolni olyan tájakon, ahol feltárulhatott – egyre teljesebben – az iskolán túli felszabadító szellem kimeríthetetlen világa. Így köszöntött rám a forradalom, 1956 októbere, a rácsodálkozás a váratlanra: a külső valóságban is létezhet szabadság, s élménye lenyűgöző. És megszületett a remény, hogy az osztályharcra nevelésből, a társadalmi feszültségek tovább gerjesztéséből, a gyűlölködésből talán van kigyógyulás. Mindig tudtam, éreztem, magamban hordoztam, mint éltető energiát, hogy az egyénen túl létezik valami más, valami különös transzcendáló erő, amit úgy hívhatnak: közösség. A forradalom idején ez a rejtett és mágnesezett érték élő valósággá vált. Sokaknak sokáig úgy tűnt, hogy a 20. századi civilizációnak sikerült felszámolnia ezt. A forradalom áldozat készsége maga volt az élő cáfolat.

Majd ránk szabadult az iszony, a tankos-százezrek és ismét diadalt ült a vörös csillag terrorja. A kétely vált döntővé – úgy hiszem nemcsak bennem, mint ifjúban, de nemzedékemben és azon túl – kétely az ellentétes értelembe forduló jelszavakban, a mozgalmakban, a túl gyors igazodásban. A kemény, megjegecesedett rendben. A szellemi élet a föld alá vonult. A Hamvas Bélák, Mezei Árpádok, Várkonyi Nándorok, Kassák Lajosok, Korniss Dezsők, Gyarmathy Tihamérok a perifériára szorultak vagy ezen is túl. A belső száműzés időszaka volt ez. Belenőttem egy felismerésbe: a művész számára a legfontosabbak a belső történések – akkor, ha van iránytűje idebenn, amit követni tud. Közben festő lettem. A hatvanas évek közepén megjelent egy új művész generáció – 56-ot kamaszként átélt nemzedék – mely a művészetben kívánta megélni egy szabadabb lét vágyát. Nem volt hajlandó

lefeküdni egy torz társadalom elvárásainak – nem nyugodott bele a „reménytelenbe". Az eseményeknek nem pusztán elszenvedője, de alakítója is lettem – az „avantgárd" egyik meghatározó szervezője. Tudatosan kerestem azokat a fiatal művészeket, akik hasonlóan gondolkodtak, mint én. Poloskás legénylakásokból, pinceklubokból, mosókonyha-műtermekből, műteremmé avanzsált halottasházból, padlásszobákból verbuváltam a „gárdát", az ismeretlenségből a szerény reflektorfénybe – de ennél jóval többe: az elszigeteltség bénultságából éltető szellemi közegbe. Bocz Gyula, Csutoros Sándor, Haraszty István, Haris László, Ilyés István, Pauer Gyula, Prutkay Péter, Türk Péter és folytathatom a sort – így találtak egymásra. Létrehoztam a SZÜRENON-t, a magyar avantgárd lengyelországi múzeumokban megvalósuló kiállítás sorozatát, majd ezt követően az Ipartervesek bevonásával és az idősebb nemzedék néhány tagjának (pl., Korniss Dezső) részvételével az „R" kiállítást. Erről írták: „fordulópont – hosszú idő után a maga összetettségében ismét előttünk áll a magyar avantgárd."

Számomra a fordulópont a 70-es évek második felében következett be, amikor a fénnyel értelmezett plasztikus képek után lehetőségem nyílt a testetlen fény – ezen belül a koherens lézerfény – képi lehetőségeinek a kutatására a Központi Fizikai Kutató Intézetben. Kroó Norbertnek köszönhetem. Nem olyan rég, a Kiscelli Múzeum komor templomterében megvalósuló fényművészeti bemutatómmal kapcsolatban írtam a következőket: „Ma a vizuális újítás megállíthatatlan. Aki megpróbálja Lót feleségeként sóbálvánnyá mered és megkövül. A művészetekben nem az újítást kell leállítani, – az kikerülhetetlen – fetisizálását kell megszüntetni. És a törmelékek alatt, a legegyszerűbb-legbonyolultabb utat kell keresni, mely a klasszikus megfogalmazás szerint lélektől lélekig visz. Hogy az korszerűtlen? Hadd kérdezzek vissza: nem lehetünk függetlenebbek, feltétlen a 'lélekhámozott' ember gondolkodását kell követnünk? Ne múlt századi sémák alapján döntsünk a korszerűségről.

2015-ben az egész Műcsarnokra kiterjedő egyéni kiállításom volt a FÉNY NEMZETKÖZI ÉVE hazai nyitányaként. Ezt követően az egri Kepes Intézetben nagyszabású állandó kiállításom nyílt meg.

2010-es évek végén az értékrendi válság és a hazánkban riasztóan elterjedt „lemaradás komplexus"és a döntően ebből fakadó kisebbségi érzés, valamint a kánonok eltorzulása foglalkoztatott. Az, hogy időközben Magyarország a nemzetközi fényművészet egyik központjává vált, nem tudatosult. Az a farkasvakság, ami sajátos, hazai értékeinkkel kapcsolatban bizonyos „szakmai" rétegekben kialakult – jellemző. A Petőfi Irodalmi Múzeumban és a Magyar Nemzeti Galériában konferenciákat szerveztem a téma körbejárására, Pröhle Gergely (PIM főigazgató) és Szűcs György (MNG tudományos főigazgató helyettes) támogatásával. Az előadásokat kiadványban jelentettük meg. A Magyar Művészeti Akadémia erőteljes támogatással kapcsolódott be a munkába. Egy Akadémia rangját az adja meg, hogy tagjai minként szerepelnek a kánonban ill működése mennyire tudja ezt befolyásolni. Ha a meghatározó értékelők tekintélyes része „lemaradás komplexusban szenved" az értékrend alaposan eltorzul.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Életrajzi adatok

Sepsi (Felvidék, volt Abaúj-Torna vm.), 1939. március 21.

Budapest, 2025. január 16.

 

Tanulmányok

1964 Egri Tanárképző Főiskola, Művészet szak. Mesterei: Jakuba János, Blaskó János, Z. Gács György.

 

Oktatási tevékenység

1975 – 1990 Teleki Blanka Gimnázium (Budapest) rajz tagozatának a vezetője.

Munkácsy Mihály képzőművészeti kör

Kassák Studió

1977-87 a Magyar Nemzeti Galéria ifjúsági klubját vezeti.

A SZÜRENONRÓL, valamint a lézer kép lehetőségeinek a kutatásáról számos egyetemen, főiskolán, múzeumban, művelődési központban előadásokat tart (pl.: Budapesti Műszaki Egyetem, Képzőművészeti Főiskola, Iparművészeti Főiskola, Kassai Egyetem – művészeti kar, Boston University, Massachsetts Institute of Technology/CAVS, Uninon Collage, National Gallery of Modern Art- Bangalore, Khas Bag- Jodpur)

 

Ösztöndíjak

Olasz ösztöndíj egyházi támogatással (1966 Róma)

B. W. A., Lengyel Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja (1970, Poznań; 1971-1972, Zbaszyn);

Csehszlovák Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja (1973 Moravany);

A Károlyi Alapítvány ösztöndíja (1975 St.-Paul-de-Vence - Franciaország);

Soros Alapítvány művészeti ösztöndíja (1987-1988, Boston, New York)

Independence Technology Ösztöndíja (1991)

Brabant Tartomány ösztöndíja (1993)

 

Művészeti, szervezeti tagság

1987-1988 CAVS (Center for Advanced Visual Studies), MIT

1991 Folyamat Társaság

1992 - Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete

1992 – Szinyei Társaság

1993 - Leonardo Társaság (Los Angeles)

1993- Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kuratóriuma

1999 - Nemzetközi Kepes Társaság

2003 - MTA AIC MNB

2011 - 2025 Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Képzőművészeti tagozat

 

Művei közgyűjteményekben

Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Fővárosi Képtár, Budapest

Ludwig Múzeum, Budapest

Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

Modern Képtár, Pécs

Institute of Contemporary Arts, Kinshan, Szöul

M.I.T. Gyűjtemény, Cambridge

Maitani Gyűjtemény, Orvieto

Museum Pomorze, Koszalin

Nemzeti Múzeum, Poznań

Nemzeti Múzeum, Szczecin

Schöffer Gyűjtemény, Kalocsa

Kozawa Gyűjtemény, Tokió

Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló

Szepsi Helytörténeti Gyűjtemény

Rozsnyói Múzeum

Csák-Körmendi Gyűjtemény, Sopron és Budapest

Kortárs Magyar Múzeum, Dunaszerdahely

Székely Múzeum, Sepsiszentgyörgy

Richardson Gyűjtemény, USA

Brassói Múzeum, Brassó

Kassai Múzeum, Kassa

KOGART Gyűjtemény, Budapest

Müller Gyűjtemény, USA

Jodpuri Maharadzsa Gyűjteménye –Jodhpur

Manekraj Collection - Jodhpur

National Gallery of Modern Art – Delhi

National Gallery of Modern Art - Mumbay

 

Egyéni kiállítások (válogatás)

1965 Petrigalla lakásgaléria, Budapest

1966 Galleria 88, Róma

1967 Salon od Nova, Poznan

1968 Fényes Adolf terem, Budapest

1970 Hotel Műszaki, Budapest

1971 Lengyel Kultúra, Budapest

1976 Kassák Klub, Budapest

1977 Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

1977 DOTE Galéria, Debrecen

1978 SALON, Újvidék

1979 Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat

1981 Városi Művelődési Központ, Miskolc

1983 Almássy téri Szabadidőközpont, Budapest

1984 Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, (lézerfotók és hologramok)

1985 Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

1988 Massachusetts Institute of Technology (CAVS), Cambridge

1989 Műcsarnok, Budapest ( a három baloldali teremsorban)

1989 Somogyi Képtár, Kaposvár

1994 Balatonboglári Vörös Kápolna

1995 Körmendi Galéria, Budapest

1997 Jakobi Galéria, Kassa

2000 Városi Művelődési Központ, Hajdúszoboszló

2003 Baranya Galéria, Pécs, (Csáji Attila önálló tárlata)

2003 Pest Center Galéria, (Csáji Attila képei néhány magángyűjteményből)

2005 Helsinki Magyar Kulturális Intézet (3 magyar fényművész: Csáji Attila, Mattis-Teutch Waldemar, Mengyán András)

2005 Siófoki Kálmán Imre Múzeum, (visszatekintő tárlat Csáji Attila munkáiból)

2005 Római Magyar Akadémia, („Az organikus képektől a hologramig")

2006 Pro-Top-Art Galéria, Budaliget, (Csáji Attila egyéni tárlata)

2007 Sétatér Fesztivál, Barbakán, Pécs, (Lappok és Laptop / Visszatérés-lézerenvironment)

2007 Budapest Galéria, (visszatekintő tárlat)

2008 Symbol Galéria, (egyéni – kurátor: Orbán Attila)

2008 Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, („Jubileumi tárlat")

2008 Székely Múzeum, Gyárfás Képtár, Sepsiszentgyörgy, („Jubileumi tárlat")

2010 Klebelsberg Kuno Művelődési Kúria, Budapest, (Csáji Attila és Végh András kiállítása)

2010 Suez Galéria, Hága, Hollandia, (Csáji Attila egyéni kiállítása)

2011 Galeria Suciu - Karlsruhe-Ettlingen (Cs.A egyéni kiállítása)

2011 Grote Kerk, Hága /a magyar EU elnökség kulturális nyitánya)

2014 Rovás Galéria, Kassa

2015 Műcsarnok - az összes földszinti teremben Kurátorok: Haris László, Bán András és Mayer Adrianne

2015 Mirbach Galéria, Pozsony

2015 Miláno, Varese.- Santa Maria del Monte (a Milánói Világ Kiállítás magyar anyagának zárásaként)

2016 Szatmári Múzeum

2016 Szepsi, Szepsi Lackó Máté napok

2021 Nemcsics Emlékház, „Fények és színek – Tiszteletadás Nemcsics Antal színkutatónak" című kiállítás (kurátor Orosz Márton)

2022 Kepes Központ (Eger) – Csáji Attila kibővített állandó kiállítása

2024 Villanások a múltból és jelenből, Pesti Vigadó, 1051 Budapest, Vigadó tér 2., 2024. 03. 13. – 2024. 06. 02.

 

Csoportos kiállítások (válogatás)

1969 SZÜRENON, Kassák Klub, Budapest

1970 Magyar Avantgarde-Nemzeti Múzeum, Koszalin, Szcecin, Poznan

1970 "R"-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem

1973 Kortárs magyar művészet, Hooght Centrum, Utrecht

Arnhemi Múzeum, Hága Képzőművészeti Szövetség Székháza

1974 Nemzetközi Grafikai Biennálé Frechen

1983 ELECTRA 83, Párizsi Modern Művészeti Múzeum

1983 XX. századi magyar művészet, Szt. István király Múzeum, Székesfehérvár

1984 "LICHT-BLICKE" - hologram világkiállítás. Filmmuseum, Frankfurt am Main

1986 KIS 85" Kinshan, Szöul

1991 "60-as évek" Magyar Nemzeti Galéria

1993 "Új szerzemények - A magyar művészet századai a múzeumi gyűjtés tükrében", Magyar Nemzeti Galéria

2000 Light and Space, Kunstihoone, Tallin

2000 Artistes Hongrois en France 1920/2000- autor de la collection Szőllősi-Nagy- Nemes, Angers, Franciaország

2000 Folyamat Társaság Kiállítása, Sopron, Festőterem

2000 Festőtársaság Kiállítása, Szeged

2000 Hologramok, Mai Manó Ház, Budapest

2000 MKISz Festő Szakosztály Milleniumi Szalon, Budapest

2000 Körmendi Csák Gyűjtemény, Sopron

2000 Kápolnatárlat 1970 és ma, Balatonboglár

2000 KIPE 13 Galéria, Hódmezővásárhely

2000 Nyári Tárlat Millenniumi Szalon, Budapest

2000 Olof Palme ház, Budapest

2000 Naturalizmus, realizmus, verizmus, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely

2000 Nemzetközi Kepes Társaság Őszi Tárlata, Pest Center Galéria

2000 „Corpus Regni", Művészeti Malom, Szentendre

2000 Mezei Ottó, 75 éves Missionart Galéria, Budapest

2000 A fény a tudományban és a Művészetben, Elektrotechnikai Múzeum, Budapest

2000 Körmendi-Csák Gyűjtemény, Genf

2000 KIPE 13, Vigadó

2001 KIPE 13, Cifra Palota, Kecskemét,

2001 Nemzetközi Fényszimpózium, Kepes Múzeum, Eger

2001 Folyamat Társaság ,Tatabánya

2001 Egy fényévvel a XX. század után, Művelődési Központ, Szombathely

2001 Ab ovo tojás, Vigadó

2001 Fényszimpózium, Pest Center Galéria, Budapest

2001 Rozsnyói Művésztelep Kiállítása, Nádor Galéria, Budapest

2001 Rozsnyói Művésztelep Kiállítása, Miskolc

2001 Szépműves céh Kiállítása, Kisgaléria, Pécs

2001 „Juvenáliák", Kortárs magyar képzőművészek gyerekkori rajzai, Társalgó Galéria

2001 Hungarian Contemporary Art from Körmendi-Csák Collection, Art Hall, Tallin, Észtország

2001 Rozsnyói művésztelep, Rozsnyói Múzeum, Szlovákia

2001 MŰ-TEREM, kortárs galéria megnyitása MŰ-TEREM Galéria, Virág Judit, Budapest

2001 Modern magyar művészet, Museum Moderner Kunst, Passau, Ausztria

2001 Modern Magyar Képtár nyitó kiállítása, Janus Pannonius Múzeum, Pécs

2001 Válogatás a Dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Képtár Gyűjteményéből Rimaszombati Városi Galéria

2002 Szinyei Társaság meghívásos tárlata, Művészeti Malom, Szentendre

2002 Folyamat Társaság kiállítás, Tampere, Finnország

2002 Szín és tér, MKISz interdiszciplináris szakosztályának a kiállítása, Prága

2002 Artistes Hongrois en France, 1920/2000 – autor de la collection Szőllősi-Nagy – Nemes, Angers, Franciaország,

2002 Szegedi Nyári Tárlat, Móra Ferenc Múzeum, Szeged

2002 Folyamat Társaság kiállítása, Millenáris Kiállítás

2002 Szépműves Társaság kiállítása, Bécs, Magyar Intézet

2002 Szépműves Társaság kiállítása, Óbudai Társaskör

2002 Dimensio Group 1972-2002, Salo Art Museum, Finnország

2002 „A szabadág kis körei", Pest Center Galéria, Budapest

2002 KIPE 13, Újlipótvárosi Galéria

2002 LUX EUROPAE, Koppenhága

2002 Szimetria-Szimetria 20/02, Pest Center Galéria, Budapest

2003 Dimensio Group 1972-2002, Espoo, Finnország

2003 Kortárs művészek portréi, Hatvan, Chikán Galéria

2003 „Lappok és laptop", Trinitárius teplom, Eger

2003 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, Trinitárius templom, Eger

2003 V. Fényszimpózium, Kepes Múzeum, Eger

2003„A festészet vége?", Milleneumi Szalon, Budapest

2003 Matzon Ákos gyűjteménye, Kassák Múzeum, Budapest

2003 Szinyei Művész-Műgyűjtő Klub, Pest Center Galéria, Budapest

2003 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, Espoo, Finnország

2003 Szimmetria Rézkarcolók Galériája

2003 BÁV Aukciós kiállítása Budapest

2003 Várszínházi fényvarázs – fényenviroment – A Gyulai Várszínház 40 éves, Gyulai Vár

2003 Collection Szőllősi Nagy, Magyar Intézet, Párizs, Franciaország

2003 Szinyei Társaság kiállítása, Dunaszerdahely, Szlovákia

2003 Szinyei Társaság kiállítása, Rév-Komárom, Szlovákia

2003 Szépműves Céh kiállítása, Körmendi-Csák Galéria, Budapest

2003 Mű és Jel, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, Szlovákia

2003 Folyamat Társaság kiállítása, Pécsi Galéria

2003 MVSZ 56, MVSZ Galériája, Budapest

2003 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, Baranya Galéria, Pécs

2004 „Szamizdat", Budapesti Millenáris

2004 Magyar kollázs, Győr

2004„Tavaszi tárlat", Pesterzsébet,

2004 Akvarell Biennalé, Eger

2004 Tisztelgés Gruber József emlékének, Budapesti Műszaki Egyetem aulája

2004 Dialógus 2004 (MKISZ), Milleneumi Szalon

2004 Matzon Gyűjtemény, Siófoki Múzeum

2004 Szinyei Társaság, Kaposvár

2004 Szöllőssi-Nagy-Nemes Gyűjtemény, Szentendre Művészetmalom

2004 Szinyei Társaság kiállítása, Lendvai Galéria, Szlovénia

2004 Szinyei Társaság, Rippl Rónai Múzeum, Kaposvár

2004 Aczélszobrászati Művésztelep, Dunaújváros

2004 „Gondolat-Vonal-Rajz", Magyar Művészeti Akadémia, SZMA, Pécs

2004 Symmetry 2004, Ráday utca

2004 „Gondolat-Vonal-Rajz", Magyar Művészeti Akadémia, SZMA, Miskolc

2004 Körmendi Gyűjtemény, Hajdúszoboszló

2005 „33-an", a Magyar Festők Társaságának alapítói

2005 Hernádi Gyűjtemény, Kassák Múzeum, Budapest

2005 „Szinyei Társaság", Szombathelyi Műcsarnok

2005 „Tavasz tárlat", Pesterzsébeti Múzeum

2005 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása", Eger Trinitárius templom

2005 Fotóhasználat a festészetben

2005 Folyamat Társaság kiállítása, Szombathely

2005 Folyamat Társaság kiállítása, Hegyvidéki Galéria, Budapest

2005 Műgyűjtőknek, Látványtár, Tapolca-Diszel

2005 Nemzetközi Kepes Társaság kinetikus és fényműhelye, Brassói Múzeum

2005 Nemzetközi Kepes Társaság kinetikus és fényműhelye, Megyei Képtár, Sepsiszentgyörgy

2005 Folyamat+Vízfestők Társaságának közös kiállítása, Miskolci Galéria

2005 „Kór-szelet", Szinyei Társaság kiállítása, Komárom

2005 KOGART Aukció

2005 „Tisztelet Gruber Jánosnak", Magdeburgi Egyetem Aulája

2005 Szolnoki Festészeti Triennálé

2005 Szegedi Nyári Tárlat

2005 A „Megújult Kortárs Magyar Galéria", Vermes Villa, Dunaszerdahely

2005 Újabb szerzemények a Barna Gyűjteményben, Kálmán Imre Múzeum, Siófok

2006 KIPE, Bécs

2006 Csák-Körmendi Gyűjtemény, Vychodoslovenká Galéria, Kassa

2006 „7 fényművész", Párizsi Magyar Intézet

2006 „Egymásra néző", Szinyei Társaság, Kolozsvár Bánffy Palota (Szépművészeti Múzeum)

2006 Kepes Társaság, Trinitárius templom, Eger

2006 Koncept, MKISz Vár, Táncszínház

2006 Organikus képzőművészet, Szentendre

2006 MKISZ Festő Szakosztály kiállítása, Pápa

2006 „56", Pesterzsébet

2006 Ösztöndíjasok kiállítása, Római Magyar Akadémia

2006 Folyamat Társaság, EU Székház, Brüsszel

2006 „Szinyei Klub", Galéria-nyitó kiállítás, Pro-Top-Art Galéria

2006 Gondolat-vonal-rajz, Magyar Művészeti Akadémia, Aulich Galéria

2006 Új szerzemények, Pesterzsébeti Múzeum

2007 Organikus Művészet, Pro-Top-Art Galéria

2007„Jöjjön velünk a jövőbe", Kelet Szlovákiai Galéria, Kassa

2007 Tavaszi tárlat, Pesterzsébeti Múzeum

2007„Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Szombathely

2007 „Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Debrecen, Déri Múzeum

2007 „Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Szeged, Móra Ferenc Múzeum

2007 Nyári Tárlat, Szeged

2007 Tavaszi Színek, Szinyei Társaság Tárlata, Szentendre, Művészet Malom

2007 Festészet napja, MKISZ Festőszakosztályának kiállítása, Pro-Top Galéria

2007 "Nézzetek-nézetek", "Festészet napja", Szinyei Társaság kiállítása, Olof Palme ház

2007„Organikus művészet", Manréza spirituális és kulturális központ, Dobogókő

2007 FÉNY, Egri József születésének 125. évfordulóján, Volksbank

2007 „Fókuszban a gyűjtemény", Ludwig Múzeum

2007 Töreki Művésztelep kiállítása a Symbol Galériában, Budapest

2008 Szinyei Társaság kiállítása, Kassai Múzeum

2008 „Távoli fények – közelítő színek", a régi japán művészet és modern látásmód, Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum

2008 Kis magyar Quattrocento, Csók Galéria

2008 „Művészeti szemle", MAOE, Olof Palme Ház

2008 Klasszikusok és kortársak, a siófoki Kálmán Imre Múzeum képzőművészeti gyűjteményéből, kurátor: Matyikó Sebestyén József

2008 Tavaszi Tárlat, Pesterzsébeti Múzeum,

2008 KIPE 13, Kassa

2008 Mozgás'08, kinetikus művészeti kiállítás (kurátor Hangyel Orsolya), Pécsi Galéria

2008 Debreceni Nyári Tárlat

2008 „Az organikus képektől a holográfiáig", Power pointos előadás, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely művésztelep

2008„Matzon Ákos gyűjteménye", Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár Érték-Művészet-Mecenatura, a Magyarországi Volksbank Zrt. rendezésében

2008 KOGART, Kurátor: Bretus Imre

2008 Organikus Művészet, kurátor: Durkó Zsolt, Debrecen

2008 Kortárs Magyar Galéria újra rendezett tárlata, Dunaszerdahely

2008 PAGE konferencia, Pécs

2008 Abigail Galéria, Nyári Aukció

2008 Abigail Galéria, Téli Aukció

2008 „A tudomány képei – A képek tudománya", Kísérleti fotó, kurátor: Haris László, A22 Galéria

2008 „Művészeti Szemle", MAOE, Olof Palme Ház

2008 „Terülő minták", Erdős Renée Ház

2008 Kiáramlás és delej – 68 hatása a magyar képzőművészetre, Centrális Galéria

2009 Osztrák-magyar válogatott Szép Péter kollekciójából, Csók István Képtár, Székesfehérvár

2009 Tendenciák, Magyar Képző- és Iparművész Szövetség festőszakosztálya rendezésében, Balaton Múzeum, Keszthely

2009 „Danubia Art", Modern magyar művészet- modern szlovák művészet, 2009.április 6 – április 25 ig, Városháza Átriuma, Hága, Hollandia

2009 Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása, A22 Galéria

2009 Homage Bauhaus 90, A22 Galéria, Budapest

2009 Poly'Art: entre sciences et arts, l'exposition poly-artistique du départment INMA et de l'unité MEMA, Université catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgium

2009 New York Bienale- Light Art is the art of possibilities

2009 Állami Művészeti Díjazottak, MAOE Milleneumi Szalon, Olof Palme,

2009 Folyamat Társaság kiállítása, Bukaresti Magyar Intézet

2009 Magyar Festészet Napja, Aulich Art Galéria, Doyenek

2009 50 Magyar Képzőművész Szitanyomata, Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló

2010 Kinetica Art Fair, London

2010 VIII. Fényművészeti Szimpózium, Pécs

2010 Dalai Láma tiszteletére, Budapest Galéria

2010 Invenció és Intonáció, MKISz Művésztelepi Galéria, Szentendre

2010 Doyenek, Magyar Nemzeti Galéria

2010 Szépműves Céh, Sárvári Vár

2010 Szépműves Céh, Keszthely Múzeum

2010 A Töreki Művésztelep 7 éve, Symbol Galéria, Budapest

2010 60-as, 70-es évek, Missionart Galéria, Budapest

2010 Zoo, Állatkerti Kiállítás, Budapest

2011 Manekraj Alapítvány művésztelepének kiállítása – Jodhpur – Kaas Bagh Manekraj Foundation

2011 Manekraj Alapítvány művésztelepének kiállítása – Magyar Kulturális Intézet – Delhi 2011

2012 Fény-Szín-Mozgás _Laczkó Dezső Múzeum

2012 Műcsarnok. Mi a magyar?

2013–2014 FRom Organic Forms To Light Art – Kortárs magyar művészet National Gallery of Modern Art, New Delhi, Mumbai, Bangalore

2016 Sepsiszentgyörgy Erdélyi Művészeti Központ „Mesterkulcs"- kiállítás sorozat

2017 Isztambul- MMA kiállítás

2018 Élő Magyar Festészet – Doyenek

2018 Lodzi Múzeum_"Az avantgárd és az állam" nemzetközi kiállítás

2018 MMA-Peking

2019 Vasarelly Múzeum: Hold múzeum című nemzetközi kiállítás

2019 Passau Múzeum „Elfolyó idő" –MMA

2020 „Elfolyó idő" - Római Magyar Akadémia

2020 „Kalligráfiák és rovások" (török, magyar, japán közös kiállítás –Bp Török Nagykövetség)

 

Művésztelepek, szimpóziumok, szervezések, tanulmányutak

1966 Római tanulmányút egyházi támogatással

1969-70-71 Lengyelországi szimpóziumok, Poznań, Zbanszyn

1969-70-71 Balatonboglári kiállítási koncepció kialakítása és az indító művészeti csoporttal és Galántai Györggyel a kiállítások beindítása

1971 Vasszobrászati művésztelep, Dunaújváros

1971 Tanulmányút: Olaszország, Franciaország, Hollandia

1973 Pöstyén-Moravany szimpózium

1973 Hollandiai tanulmányút a hágai képzőművészeti szövetség támogatásával

1975 Károlyi Alapítvány, Vence, Franciaország

1977-től A koherens lézerfény képi lehetőségeit tanulmányozza a KFKI-ban

1979-ben a lézerfény monokromitására alapozva létrehozza a szuperpozíciós képi transzformációs módszert, ami nemzetközileg unicumnak bizonyul. 1980-ban szabadalmaztatják (KFKI)

1982-től A reflexiós holográfia lehetőségeit tanulmányozza a BME 1. sz Fizikai Intézetében

1983 Tanulmányút Németországban a frankfurti Filmmuseum meghívásával, (Rugó Voltaire-nek- reflexiós hologram sor kiállítása és 6 vagy a 7. lézer animációs film vetítése

1987-88 Herriett Casdin Silver és Ottó Piene javaslatára a Center for Advanced Visual Studies –MIT Cambridge , Massachusettss. USA) tagjává választják. Massachusetts, USA),

Előadásokat tart Cambridgeben, Bostonban, New Yorkban, Scenectudyban stb., az ún. szuperpozíciós módszerről és a holográfia sajátos lehetőségeiről.

1987-88 MEDIA LAB, Cambridge, a transzmissziós holográfia lehetőségeit tanulmányozza

1991 ILDA konferencia, Sarasota, Florida

1991 Arttransition, CAVS konferencia, Cambridge (MA, USA)

1991 Tanulmányút az Egyesült Államokban az Interscience Technology támogatásával, New York, Los Angeles, San Francisco, St. Louis, Orlando, stb.

1992 Szimpózion társaság, Szarvas

1992 Tanulmányút Hollandiában és Németországban

1993 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger

1995 Tanulmányút Németországban

1995 Tanulmányút Hollandiában

1996 "Space in Space", Pozsony

1996 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger

1999 Fény a tudományban és a művészetben, Elektrotechnikai Múzeum

1999 Rozsnyói művésztelep

1999 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger

2001 Tanulmányút Finnországban (Dimension csoport tagság)

2001 Rozsnyói művésztelep

2001 Nemzetközi Fényszimpózium, Eger

2007 Nemzetközi Fényszimpózium Budapest, Magyar Művészeti Akadémia

2010 Nemzetközi Fényszimpózium Pécs, Művészetek Háza –EKF program keretében

2011 „A fényművész" és „Az 5-vagy a 6" lézeranimációs film vetítése -Löffler Múzeum Kassa