logo
logo
Cserny József profilképe

Cserny József

Kossuth-díjas és Munkácsy Mihály-díjas iparművész

Diósgyőr, 1939. augusztus 4. – Budapest, 2009. július 10.
Az MMA posztumusz tiszteleti tagja (2011–)
Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozat
Cserny József életrajza

Életrajzi adatok

 

Diósgyőr, 1939. augusztus 4.

Budapest, 2009. július 10.

 

Tanulmányok

 

1957–62: Magyar Iparművészeti Főiskola, mesterei: Kaesz Gyula, Borsos Miklós és Dózsa Farkas András.

1962: Diplomamunka: 850-es Fiat személygépkocsi karosszériaterv és kábelkihúzógép

 

Munkahelyek

 

1962–: önálló tervező

1984–: az Ipari Formatervező Zsűri szaklektora

 

Művészeti szervezeti tagság

 

1962–: a Magyar Népköztársaság Művészeti Alap, 1969-től a Képző és Iparművészek Szövetségének tagja

1975–: a Zsennyei Műhely alapító szervezője; 1978–1982: szervező titkár; kezdeményezője az 1993-ban induló Junior Zsennyei Műhelynek

1984–: A Magyar Képző és Iparművészeti Szövetség Szimpozion Bizottság titkárhelyettese

1986–: A Magyar Képző és Iparművészeti Szövetség Szimpozionok és Alkotótelepek Társaságának tagja, 1994–: elnök

1992–: a Ferenczi Noémi- és a Munkácsy Mihály-díj szakmai kuratórium tagja

1992–1993: Tervezzünk Opelt országos formatervezői pályázat szakértője

1993–: az Ipari Formatervezési Nívódíj és a Miniszterelnöki Különdíj zsűrijének tagja

1994–: a Magyar Művészeti Akadémia társadalmi szervezet tagja

1996–1998: A „Lépés a jövőbe" designpályázat zsűrielnöke

1997–: a Moholy-Nagy László ösztöndíjbizottság tagja, a Soproni Egyetem tiszteletbeli doktora

2001–: a Magyar Képzőművészeti Egyetem Habilitációs Bizottságának tagja

2011–: a Magyar Művészeti Akadémia posztumusz tiszteleti tagja

 

Művek

 

Tervezőmunkái

 

1958-tól mint főiskolai hallgató: Egri Finomszerelvénygyár, Berva moped robogók (főkonstruktőr: Urbach László)

1958–62 Diósgyőri Gépgyár (Digép) társadalmi ösztöndíjas, drót és kábelhúzó gépek, 1965-től 1-2 tonnás villás emelő targoncák.

1962 Magyar Hajó- és Darugyár 130 m-es üdülőhajó, SZOT 50, Druzsba (2 példányban megépült) tervezőtársai: Dudás László, Jancsó Miklós, Kelemen József, Nagy Tibor, Szabó Gyula. Veres László

1963 Hunyadi motoros 70 m. Dudás Lászlóval

1963 Bányagépgyártó Tröszt Tatabánya bányamentő kocsi

1962–65 Csepel Motorkerékpárgyár 125 cm-es típus fejlesztés, főkonstruktőr: Jurek Jenő.

1962–65 Budapesti Járműipari Szövetkezet: kis és nagyméretű sátras és Camping utánfutók, csomagszállító-, motorkerékpár-utánfutó, 3,5 m-es zárt egytengelyes lakókocsi (Artex nyugati szállításra) Alföld típusú, egytengelyes 7 m-es ipari lakókocsi család többféle felhasználásra: lakó, fürdő, büfé, iroda, üzlet szolgáltatásra, 4000 db. készült. 1966-ban BNV nagydíjat nyert

Speciális célú autóbuszok: csuklós hotelbusz, összkerékhajtású sétabusz, miniszteri vadászkocsi

Nyíregyházi VAGÉP 1 tonnás nyitott-zárt teherkocsi

1967 Ikarus 180

1965–85 Egyesült Járműipari Szövetkezet, gyűrűs rendszerű ipari lakókocsi-család, 4-8 m-es különféle cirkuszi kocsik, állatszállító, pénztár, lakókocsik Holló típusú lakókocsi család RIES nyugat-német cégnek készített luxus kivitelű irodakocsi (1973)

1966-tól Fecske lakókocsicsalád, Egyesült Járműipari szövetkezet, BNV nagydíjat nyert; víziló-, tigris- és elefántszállító pótkocsik

1968–95 Balatonkenese Sirály Ipari szövetkezet (szerkezeti műanyagok) Delfin, primőr 18, Express és rendőrségi, katonai motoros kishajók

2,6–7 m-es evezős, vitorlás kishajók és yachtok; Sirály –Nautika, Rebell, Mark I, II, III. Backdecker (exportra kb. 2000. db.)

1970 Villamosipari Kutatóintézet TYNY-70 villanyautó

1973 A BKV számára készített városnéző mikrobusz szerelvény, első széria, második széria: 1986.

1981-ben Nívódíjas Modul Ipari lakókocsi család, kompozit építésű, Ferihegyi Repülőtér tűzoltókocsi-rendszere, személyszállító járművei

1984 Akkumobil villamos hajtású, többcélú kisautó

1986–95 Robix Mezőgazdasági Gépgyártó Vállalat (Veszprém) elektromos kisautócsalád, 18 típus, kistraktor tanulmányterv, farmerkocsi és Briggs –Stratton motoros vadászkocsi

1989 Mátravidéki Építő és szakipari szövetkezet (Gyöngyös) MRS –System rendszerű rokkantkocsicsalád (elektromos és kézi)

1990 Sirály FSO Polonéz truck (lengyel kooperációban kifejlesztett hűtő, termosz és áruszállító felépítmény)

1990 Sirály Expo kocsicsalád, akkumulátoros kiskocsik

1990 Lenin Mgtsz Autójavító Üzem, Csepel Autó Union, emeltszintű ragasztott szerkezetű turistabuszt

1992–93 Budamobil, Budapesti Járműipari Szövetkezet 13000 literes üzemanyagszállító gépkocsi, 34000 l-es félpótkocsi tervezése.

1993 ZTS Kolarovó (Szlovákia) Babetta kismotor fejlesztés