Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas építész, jelmez- és díszlettervező
Életrajz
Csikós Attila, építész és tanítónő erdélyi házaspár gyermeke. 1942. augusztus 5-én született Ungváron. Kora gyermekkorában elvarázsolta a színház, tizenévesen már a Fő utcai rajzkörben tanulta a mesterséget. Káplár utcai otthonuk szomszédjai, az Operaház főfelügyelője, Vörös László és az Operettszínház dramaturgja, Kállai István voltak. Ők vezették be a kulissza-titkok világába, a színpad technikai ismereteibe.
A Marczibányi téri Általános Iskolában magyar tanárával, Benedek Elek unokájaként ismert Lengyel Máriával „színházasdit" játszottak iskolai feladatként. Tizenévesen már a családnak bérlete volt a Nemzeti Színház, a Magyar Állami Operaház, és a Vígszínház előadásaira.
A Toldy Ferenc Gimnáziumban történelem tanára, Antall József határozta meg érdeklődési körét, művészeti érzékenységét. Hatására jelentkezett a Kispesti Színház pályázatára, felhívására, melyben színházkedvelő fiatalokat kerestek háttér feladatokra. Első munkája, az 1958-ban bemutatott Eisemann Mihály: Bástyasétány 77 nagyoperett díszleteinek megtervezése volt. Tizenhét évesen már Neogrády Miklós tervező mellett volt asszisztens. Első mestere, Neogrady festőművész és díszlettervező volt, a József Attila Színház alkotója, Csikós ábrázolás technikai ismereteinek megalapozója. „Neogrády Miklós mesterségbeli tudása szinte utolérhetetlen volt. Azt tanította, hogy ceruzával is úgy kell satírozni, hogy a kenyér melegnek és a kés mellette élesnek tűnjön, mint a Leonardo-rajzokon." (Épített varázslat, Csikós Attila művészete, Balassi, 2014. p. 13.) Közben a Káplár utcai otthonuk mellett működött MÁVAUT kultúrkörben is kapott szervezései és tervezési feladatokat. Első alkalommal a János vitézt vitték színre. Az érettségi után a József Attila Színházban helyezkedett el díszletmunkásként. Mivel a zsinórpadlásra osztották be, így egy éven át figyelhette Fodor Imre igazgató, Egri István főrendező, Gobbi Hilda, Bárdy György és Darvas Iván színművészek művészi karakter-formálását. Egy évvel később már világosítóként dolgozhatott a színházban.
1962-ben sikeres felvételt nyert az Iparművészeti Főiskola építész főtanszakra, ahol építész - tervezőművész tanulmányokat folytatott. Édesapja beszélte rá az építőművészeti tanulmányokra, azzal az intelemmel, hogy „a jó színházi díszlet, ha igazán jó, az mindig az építészetből fogan." (Csikós Attila: Életem, sorsom, pályaképem, Magyar Iparművészet, 2012.4. p.60.) Professzora, a főiskola rektora Pogány Frigyes építész-esztéta volt. Mesterei, Jánossy György és Szrogh György építészek voltak. A tervezési feladatok, és az elméleti alapozás mellett megszervezhette az első főiskolai Rongyos Bált is, melyen az Illés együttes is fellépett.
Az Egyetemi Színpadra Ráday Imre, a József Attila Színház művészének közvetítésével került még főiskolai hallgatóként. Részt vett a világítási híd létrehozásában, tervezésében, együtt dolgozhatott később egész pályáját meghatározó Ruszt József rendezővel az Aiszkhülosz: Oreszteia-ban, majd Csokonai: Az özvegy Karnyóné s két szeleburdiak című darabjában.
Az 1964-ben, Nancy-ban rendezett első Egyetemi Világfesztiválra az Egyetemi Színpad Universitas társulatával utazott, ahol előadásuk különdíját kapta a Ruszt József rendezésében színre vitt Karnyóné előadás, Csikós Attila látványterveivel, díszleteivel. Ebben az évben két alkalommal Párizsban is bemutatták az előadást. (A fesztivál szervezője: Jacques Lang, későbbi francia kulturális miniszter volt).
Az ünnepi játékok alatt kapta a Bayreauth Festspielhaus felkérését és lehetőséget arra, hogy pár napig díszletfestőként dolgozzon a színháznál. 1965. május 30-án érkezett Bayreauthba. De hamar, még azon a nyáron, tervező-asszisztens lehetett, rendkívüli munkabírásának, kitartásának köszönhetően.
A Festspielhaus egy évtizeden át volt otthona, alkotói tevékenységének tere, tanítója. A „görög arénákra emlékeztető nézőtér járószintje közel ezer, földbe vert gerendán nyugszik, faszerkezetes, lépcsős megoldással. Az oszlopos nézőtéri falak és a páholyok is fából készültek, a hatalmas fedélszék alatt szintén faszerkezetes mennyezet függ. A színház akusztikája egyetlen általam ismert operaházéhoz sem hasonlítható. Az egyedi hatást csak erősíti a hét méter mélyre süllyesztett, félig fedett zenekari árok. A színpad hatalmas, negyvenöt méter mély, hátsó és oldalszínpadokkal, amelyek közvetlenül csatlakoznak a mögötte lévő, szintén színpad nagyságú műteremhez, amely próbateremként is funkcionál." (Csikós Attila: Épített varázslat, Balassi, 2014. p. 25.)
Ennek a térnek kihívásai határozták meg nemcsak nemzetközi színpad építészeti alkotásait, de később a Magyar Állami Operaház színpadára tervezett monumentális varázslatok technikáit és hangulatát. Nemcsak a terület nagysága, mélysége, rendkívüli teatralitása jelentett kihívást, de a fényeffektek beépítése is a zenés mesei világba. Hihetetlen precizitással és munkabírással, egyedül dolgozva, hajnalig festette Wagner: Tannhäuser gótikus mintázatú alapszőnyegét, erre figyelt fel Wieland Wagner, majd Wolfgang Wagner. Nyolc évadon keresztül, májustól októberig tervezői asszisztenseként dolgozhatott a Wagner család művészeti vezetése alatt. „Hivatalosan csak asszisztense voltam Wolfgang Wagnernek, valójában a jobb keze. Ez a kifejezés ebben a kontextusban kissé morbid, Wolfgang jobb kezét ugyanis átlőtték a háborúban, ezért nem tudott rajzolni."(Épített varázslat, p.37.)
Csikós Attila tapasztalatait Bayreuth-ról fél évszázaddal később képes albumban (Épített varázslat, szerkesztő Soóky Andrea, Balassi kiadó, 2014.) is megjelentette: „Megtanultam az egyik legfontosabb színházi tudományt, a léptéket, a színpadi arányokat és lemértem saját teherbírásomat. Egy Parsifal világítási próba alkalmával 72 órát dolgoztam a színpadon, két órát aludtam a rongyraktárban, a többit megszakítás nélkül végig dolgoztam, mint díszletmunkás, tervezőasszisztens, rajzoló, festő." ( Viola György: Csikós Attila, az Operaház fantomja, Új Magyarország, 1995.07.03.)
1968-ban, Mikó András főrendező kérésére elvállalta a Magyar Állami Operaház tervezői feladatait. Érdekes adalék, hogy a főrendezővel is Bayreuthban találkozott először, Wolfgang Wagner mutatta be őket egymásnak. Első önálló tervezése Vámos László rendezésében A trubadúr volt, melyben, a főbb szerepekben Melis György, Simándy József, Moldován Stefánia, Oberfrank Géza debütált. Az előadás jelmeztervezője, későbbi állandó munkatársa, Márk Tivadar, az Operaház vezető tervezője volt. A fiatal tehetségeket felkaroló Vámos Lászlóval nemcsak az Operaházban, de a Szegedi Szabadtéri Játékok opera előadásaiban is számos alkalommal dolgozhatott.
Közben a Színház- és Filmművészeti Főiskola Ódry Színpadán is tervezett. Várkonyi Zoltán rendezésében mutatták be a Hat szerep keres egy szerzőt című Pirandello darabot, mellyel elkezdődött a művészi együtt gondolkodás Várkonyival is. Csikós Attilának elsősorban tér-tervező, díszlettervezői munkássága elismert, fontos megemlíteni, hogy már az Universitas számára is tervezett jelmezeket, sőt számos előadásban, Győrben, a budapesti Huszonötödik Színházban, az Ódry Színpadon a díszlet mellett a jelmez tervezését is ő jegyezte.
Az 1970-es évektől inkább pályáját is meghatározó, tekintélyes jelmeztervezőkkel alkotott együtt a rendezői koncepció színrevitele érdekében. A Nemzeti Színházban Schäffer Judit, Vágó Nelly, majd a Szörényi-Bródy trilógiában a Szegedi Szabadtéri Színpadon, Rátkai Erzsébet, a Vígszínházban és a Pesti Színházban, Jánoskúti Márta, Győrben Tordai Hajnal, az Operaházban előbb Márk Tivadar, később Velich Rita voltak alkotó társai. A nagy színházak mellett a Szegedi Szabadtéri Játékok, a Margitszigeti Színpad nagyszabású előadásaiban is igényt tartottak a Bayreuth-ban és a külföldi aréna produkciókban szerzett tér-konstrukciós tapasztalataira. Hiszen, ha a „nagy vízió megszületik, akkor pillanatok alatt megtelik a tér élettel." (Épített varázslat, p.138.)
Az 1970-es évek közepén nagy hatással volt rá Maurice Béjart művészete, akit, egy vendégjáték alkalmával, a Magyar Állami Operaházban ismert meg. „Béjart, a Mester, több szcenikai feladattal is megbízott. Többek között egy zuhanó függönyt kellett készítenem az egyik előadáshoz. Talán legsikerültebb koreográfiája, a Sztravinszkij zenéjére készült Le Sacre du Printemps – Tavaszünnep.
Ebben egy adott dramaturgiai pillanatban le kellett zuhannia egy hatalmas, fekete bársonyfüggönynek, és mögötte felragyognia a Napnak."(Béjart bűvöletében, Épített varázslat, p.69.)
Első szakmai elismerését Magyarországon 1988-ban kapta, a Doktor Zsivago (rendező: Szikora János) szolnoki előadásának látványvilágáért. Az Országos Színházi Találkozó legjobb díszletéért járó Színikritikusok díját vehette át a látvány színpadi varázslatáért.
1992-ben Ezüst Rózsa-díjjal jutalmazták a Fővárosi Operettszínház Cigányszerelem bemutatójának díszleteiért (rendező: Vámos László).
Kiemelkedő munkásságában, a Szegedi Szabadtéri Játékok 1986-os Jézus Krisztus Szupersztár előadásának tervezése. Szürrealisztikus képei, filmszerű beállításai újszerű megvilágítást adtak az értelmezési lehetőségeknek. Megaprodukció volt a Szegedi Szabadtéri Játékok történetében az 1992-es Carmen is, háromemeletes arénájával, a modern színházi reflektorok és vetítők alkalmazásával. (Az előadást meghívták Kairóba is) Csikós Attila, Gundel-díjas tervezője az évente rendezendő Operabál díszpáholyának, látványvilágának. A Magyar Televízió megbízásából három operaelőadás TV-film változatában is közreműködött: a Bánk bán, az Anyegin, és A kaméliás hölgy létrehozásánál. 1963-tól 2011-ig terjedő alkotói időszakban 342 opera, balett, zenés produkció, operett, prózai, televíziós és aréna előadás létrehozása fűződik nevéhez, (magyarországi és külföldi belsőépítészeti felkérések nélkül). Csikós Attila munkássága koránt sem lezárt életmű. 2014-ben a Thália Színházban Bereményi Géza: Kincsem előadásának díszleteit, az operaházban az Verdi: Aida Margitszigeti Szabadtéri Színpadra állításának látványvilágát tervezte.
Élete legszebb látványának és maradandó munkájának tekinti Csikós Attila A denevér arannyal bevont díszleteit a veronai Teatro Lirico-ban. Az szaksajtó méltatásai szerint, a forgó elemekkel, hátsó tükörfallal, millió üvegcsillárral szcenírozott díszletet az olaszok percekig felállva tapsolták. Tervezett jelmezt is számos alkalommal, a legkiemelkedőbb a Dózsa Imre balett igazgató vezette chilei Operaházban létrehozott Csipkerózsika előadás volt, ahol huszonkét varrónő kivitelezte táncruháit a kreol bőrű balett táncosok részére.
Tervezett Prinz Luitpold bajor herceg felkérésére interaktív középkori falut a Kaltenbergi Lovagi Torna nyári játékaihoz, valamint középkori favázas épületekkel gazdagított lovagi éttermet, tornyokat, tánctereket és fióktornyos nagy kaput, még emeletes tribünt is. Coloradóban a herceg felkérésére, építőművészként különleges vadásztermet, festett, fabetétes mennyezetű bajor sörházat, gazdagon díszített falakkal, látványos, pazar kilátással bíró teraszt tervezett. Így érthető, hogy hengerekben áll otthonában a skicc-pausz papír. Az elmúlt fél évszázadot szinte kizárólag tervezéssel és rajzolással töltötte, az épített varázslat megteremtése érdekében.
A Bánk bán című operafilm munkálatainál (rend. Káel Csaba, operatőr Zsigmond Vilmos, terv Csikós Attila, 2002.) különleges kihívás volt a megfelelő helyszín megtalálása: Lébény, Pannonhalma, Bélapátfalva után, végül a Jáki templom mellékhajójának románkori kis oltárát választották ki az alkotók. Nevét, alkotói módszerét ismerik Németországban, Itáliában, Franciaországban, az USA-ban egyaránt.
A terveken, tér-szervezésen túl, készített opera előadásokhoz plakátokat, lemez-borítókat, reklám-illusztrációkat is. A legjelentősebbek, Sopronban, Haydn: Ember a Holdon előadás plakátterve, vagy a különleges lemezborítók a Bolero-tól a Verdi operákig.
Elismert díszleteinek helyszínei nemzetközi nagyszínpadokon, Lisszabon - Teatro Sao Carlos Opera, Monte-Carlo, Operaház, Trieszt - Operaház, Graz - Schauspielhaus, Bécs - Theater der Wien, München -Deutsches Theater, Frankfurt - Alte Oper, Stuttgart – Aréna, Verona - Aréna, Ljubjanai Operaház, Kaltenberg - Lovagi Játékok, Chilei Operaház, Vail – Colorado, Kokura – Japán.
Csikós Attila életútját, sorsát először 2012-ben összegezte a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének felkérésére, Zsennyén, a XVI. Belsőépítészek Országos Találkozójának konferenciáján.
2013-ban a Vigadó Galériában rendezett életmű - kiállítása „Álomvilág" címmel mutatta be rajzait, előadásainak látványvilágát, a Magyarországon és külföldön bemutatott építészeti alkotások előadásainak fotóival gazdagon illusztrálva.
2014-ben jelent meg „Épített varázslat" című önálló kötete, képes albuma munkásságáról a Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával.
Csikós Attila, Jászai Mari-díjas tervező, a Magyar Köztársaság Kiskeresztjével, Oláh Gusztáv Emlékplakettel, Kossuth-díjjal és Gundel-díjjal kitűntetett művész, a Magyar Állami Operaház Mesterművésze, a Magyar Művészeti Akadémia tagja, akadémikusa.
Az életrajzot összeállította: Turnai Tímea színháztörténész, a szcenikai gyűjtemények vezetője (OSZMI) [2016]
_________________________
Válogatott színházi tervezések
Eisemann Mihály – Baróti Géza: Bástyasétány 77
Kispesti Színpad, 1959. R. Molnár Dezső
Kállai István – Fényes Szabolcs: Majd a papa…
Kispesti Színpad, 1959. R. Molnár Dezső
Babits Mihály: Laodameia
Universitas, Egyetemi Színpad, 1964. R. Mezei Éva
Aiszkhülosz: Oreszteia
Universitas, Egyetemi Színpad, 1964. R. Ruszt József
Brecht: A tanítónő
Egyetemi Színpad, 1965. R. Dobai Vilmos
Csokonai Mihály: A' özvegy Karnyóné s két szeleburdiak
Universitas, Egyetemi Színpad, 1965. R. Dobai Vilmos-Ruszt József
Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára
Egyetemi Színpad, 1965. R. Ruszt József
W. Shakespeare: Két veronai nemes
Universitas, Egyetemi Színpad, 1966. R. Dobai Vilmos, D-J. Csikós Attila
G. Verdi: A trubadúr
Erkel Színház, 1969. R. Vámos László, J. Márk Tivadar
L. Pirandello: Hat szerep keres egy szerzőt
Színház- és Filmművészeti Főiskola, Ódry Színpad, 1970. R. Várkonyi Zoltán
A 25. Színház ünnepi nyitó előadása
25. színház, 1970. R. Jancsó Miklós
G. Puccini: Pillangókisasszony
Erkel Színház, 1971. R. Szinberger Sándor, J. Márk Tivadar
Gyurkó László: Szerelmem, Elektra
Huszonötödik Színház, 1972. R. Szigeti József, D-J. Csikós Attila
Molière: Kényeskedők
Ódry Színpad, 1972. R. Metzner János
Gyurkó László: Szerelmem, Elektra
25. színház, 1972. R. Jancsó Miklós
Miller: Pillantás a hídról
Kisfaludy Színház, Győr, 1974. R. Meczner János, D-J. Csikós Attila
Ruiter Sándor: Rongybaba
Fővárosi Operettszínház, 1974. R. Sík Ferenc, J. Schäffer Judit
Kodály Zoltán: Székelyfonó
Szegedi Nemzeti Színház, 1976. R. Horváth Zoltán, J. Vágvölgyi Ilona
J. Strauss: A cigánybáró
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1976. R. Horváth Zoltán, J. Márk Tivadar
Galgóczi Erzsébet – Németh Endre: Kinek a törvénye?
Kisfaludy Színház, Győr, 1977. R. Meczner János, J. Csengey Emőke
Gosztonyi János: Szegényemberek
Radnóti Miklós Színpad, 1977. R. Bencze Zsuzsa, J. Meluzsin Mária
Kacsóh Pongrác: János vitéz
Kisfaludy Színház, Győr, 1978. R. Meczner János, J. Tordai Hajnal
T. Williams: Orfeusz alászáll
Pesti Színház, 1979. R. Ruszt József, J. Jánoskúti Márta
G. Verdi: Don Carlos
Fertőrákosi Barlangszínház, 1979. R. Horváth János, J. Márk Tivadar
Kodály Zoltán: Háry János
Erkel Színház, 1979. R. Ruszt József, J. Vágó Nelly
Páskándi Géza: Kálmán király
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1980. R. Ruszt József, J. Wieber Mariann
F. Schiller: Tell Vilmos
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1981. R. Ruszt József, J. Piros Sándor
Görgey Gábor: Ünnepi ügyelet
Radnóti Miklós Színpad, 1982. R. Gáspár János, J. Meluzsin Mária
Molnár Ferenc: Olympia
Nemzeti Színház, 1982. R. Gábor Miklós, J. Schäffer Judit
Euripidész: Bacchánsnők
Zichy Kastélyszínház, 1982. R. Ruszt József
Foster: Tom Pain
Egervári Játékok, 1982. R. Ruszt József
Spiró György: Esti műsor
Nemzeti Színház, 1983. R. Szurdi Miklós, J. Füzy Sári
S. Schwartz: Pipin
Fővárosi Operettszínház, 1983. R. Kerényi Miklós Gábor, J. Rátkai Erzsébet
F. Dürrenmatt: János király
Színház- és Filmművészeti Főiskola, Ódry Színpad, 1983. R. Kerényi Imre, J. Borsi Zsuzsa
F. Dürrenmatt: János király
Várszínház, 1984. R. Kerényi Imre, J. Borsi Zsuza
Hubay Miklós: Különös nyáréjszaka
Gyulai Várjátékok, 1983. R. Sík Ferenc
E. Albee: Nem félünk a farkastól
Nemzeti Színház, 1984. R. Mrsán János, J. Vágó Nelly
M. Stewart: Szeretem a feleségem
Vidám Színpad, 1984. R. Bodrogi Gyula, D-J. Csikós Attila
T. Williams: Macska a forró bádogtetőn
Várszínház, 1985. R. Szurdi Miklós, J. Schäffer Judit
W. Shakespeare: II. Richárd
Várszínház, 1986. R. Kerényi Imre, J. Vágó Nelly
W. Shakespeare: IV. Henrik
Várszínház, 1986. R. Vámos László, J. Vágó Nelly
L. Webber: Jézus Krisztus Szupersztár
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1986. R. Szikora János, J. Wieber Mariann
Miller: Az ügynök halála
Vígszínház, 1987. R. Szikora János, J. Jánoskúti Márta
Tolcsvay László – Tolcsvay Béla: Magyar Mise
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1987. R. Koltay Gábor, J. Gombár Mária
G. Verdi: Aida
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1987. R. Koltay Gábor, J. Kemenes Fanny
B. Paszternak - Szikora János: Doktor Zsivago
Szigligeti Színház, Szolnok, 1988. R. Szikora János, J. Vágó Nelly
B. Paszternak - Szikora János: Doktor Zsivago
Nemzeti Színház, 1988. J. Vágó Nelly, R. Szikora János
Munkácsi Miklós: Mindhalálig Beatles
Thália Színház, 1988. R. Koltay Gábor, J. Kemenes Fanni
Kornis Mihály: Körmagyar
Vígszínház, 1989. R. Horvai István, J. Jánoskúti Márta
R. Strauss: Salome
Magyar Állami Operaház, 1989. J. Schaffer Judit, R. Szikora János
Lehár Ferenc: Cigányszerelem
Fővárosi Operettszínház, 1990. R. Vámos László, J. Kemenes Fanni
Erkel Ferenc: Hunyadi László
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1990. R. Nagy Viktor, J. Rátkai Erzsébet
Müller Péter – Tolcsvay László: Mária evangéliuma
Madách Színház, 1991. R. Nagy Viktor, J. Benedek Mari
L. Webber: Jézus Krisztus Szupersztár
Arizona Színház, 1991. R. Szikora János, J. Wieber Mariann
Lehár Ferenc: Cigányszerelem
Fővárosi Operettszínház, 1992. R. Vámos László, J. Kemenes Fanny
G. Bizet: Carmen
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1992. R. Nagy Viktor, J. Vágó Nelly
R. Wagner: A rajna kincse
Magyar Állami Operaház, 1993. R. Nagy Viktor, J. Vágó Nelly
Erkel Ferenc: Bánk bán
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1994. R. Kerényi Imre, J. Vágó Nelly
Goldmark – Hidas – Seregi: A makrancos Kata
Magyar Állami Operaház, 1994. J. Vágó Nelly, R. Seregi László
R. Wagner: A walkür
Magyar Állami Operaház, 1995. R. Nagy Viktor, J. Vágó Nelly
Kálmán Imre: Csárdáskirálynő
Fővárosi Operettszínház, 1996. R. Horváth Péter, J. Kemenes Fanni
Az első Operabál tervezése
Montserrat Caballé koncert, 1996.
Szörényi Levente: A kiátkozott
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1997. R. Iglódi István, J. Rátkai Erzsébet
G. Verdi: Falstaff
Magyar Állami Operaház, 1997. R. G. Bosio, J. Nica Magnani
L. Bart: Oliver!
Madách Színház, 1997. R. Szirtes Tamás, J. Vágó Nelly
Kodály Zoltán: Háry János
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1998. R. Szikora János, J. Csík György
Bródy János – Szörényi Levente: Veled, Uram!
Esztergomi Szabadtéri Játékok, 1998. R. Iglódi István, J. Rátkai Erzsébet
M.P.Muszrgszkij: Borisz Godunov
Magyar Állami Operaház, 1999. R. Szinetár Miklós, J. Márk Tivadar
Bródy János – Szörényi Levente: István, a király
Nemzeti Színház, 2000. R. Iglódi István, J. Rátkai Erzsébet
Eötvös Péter: Három nővér
Magyar Állami Operaház, 2000. R. Szabó István, J. Szakács Györgyi
Bródy János – Szörényi Levente: Veled, Uram!
Esztergomi Várszínház, 2000. R. Iglódi István, J. Rátkai Erzsébet
Szörényi Levente – Bródy János: István a király
Esztergomi Nyári Játékok, 2000. R. Iglódi István
Vukán György: Black Advent
Thália Színház, 2000. R. Tóth János
Nemeskürty István – Szörényi Levente: Attila, isten kardja
Szegedi Szabadtéri Játékok, 2001. R. Iglódi István, J. Rátkai Erzsébet
G. Verdi: Aida
Szegedi Szabadtéri Játékok, 2003. R. Nagy Viktor, J. Vágó Nelly
G. Verdi: Rigoletto
Magyar Állami Operaház, 2005. R. Szinetár Miklós, J. Velich Rita
Bródy János – Szörényi Levente: István, a király
Papp László Sportaréna, 2008. R. Szikora János, J. Kovács Yvette Alida
Szörényi Levente – Bródy János: A Társulat, István a király
Budapest Sportaréna, 2009.
R. Strauss: Arabella
Magyar Állami Operaház, 2012. R. Bereményi Géza, J. Velich Rita
Bereményi Géza: Kincsem
Thália Színház, 2014. R. Bereményi Géza, J. Velich Rita
G. Verdi: Aida
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2014. R. Nagy Viktor, J. Vágó Nelly
Külföldi tervezések
Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára, Ljubjana, Opera, 1979.
G. Verdi: Falstaff, Bordeaux, 1987.
Kodály Zoltán: Háry János, Trieszt, 1987.
Cimarosa: A párizsi festő, Monte-Carlo, Opera, 1989.
G. Verdi: Aida, Kokura, Kytakyuhu, Japán, 1990.
Ábrahám Pál: Viktória, München, Deutsches Theater, 1990.
Csajkovszkij: Csipkerózsika, Opera, Santiago de Chile, 1990.
Shakespeare: Henrik, der Fünfte, Graz, Schauspielhaus, 1990.
Strauss: A denevér, München, Deutsches Theater, Frankfurt – Alte Oper, 1991.
Dürrenmatt: János király, Klagenfurt, Schauspielhaus, 1992.
Lehár Ferenc: Cigányszerelem, Frankfurt, Alte Oper, 1994., Tours Fesztivál, 1997.
Lehár Ferenc: A víg özvegy, München, Deutsches Theater, 1995.
G.Bizet: Carmen, Stuttgart Aréna, Xanten – Római Aréna, Basel – Schleierhalle, 1995.
Monserrat Caballé koncert, München, Olympiahalle, 1996.
Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő, München – Deutsches Theater, 1994, Párizs, Opera Comique, 1996.
Verdi: Falstaff, Ludwigshafen, 1996.
Strauss: A denevér, Verona, Teatro Lirico, 1996.
Monserrat Caballé koncert, München – Olympiahalle, 1996, Ulm, Domplatz, 1997.
José Carreras – Montserrat Caballé – Placido Domingo koncertsorozat
Hannover - Stadthalle, München - Operaház, 1997. szervező: Peter Hoffmann Koncertiroda
Placido Domingo koncert, Mannheim, Stadion, 1997.
Montserrat Caballé és Montserrat Matti estje, Oberhausen, 1997.
Verdi: Aida, Kokura, Japán, 1999.
Mozart: Figaro házassága, Japán-turné, 1999.
Kálmán Imre: Marica grófnő, Xanten, Római Aréna, 1999.
L. Webber: Jésus Krisztus Szupersztár, Washingtoni Opera produkció, Xanten – Ostende, 2001.
L. Webber: Jésus Krisztus Szupersztár, Ostende, Stadthalle, 2002.
Verdi: Aida, Xanten, 2003.
Bizet: Carmen, Japán turné, 2003.
Verdi: Rigoletto, Japán turné, 2004, Thaiföld – Bangkok, 2005.
Aichi világkiállítás, német nemzeti pavilon, 2005.
Mozart: Szöktetés a szerájból, Oman, Royal Opera, 2012.
Verdi: A trubadúr, Aida, Rigoletto, kínai turné, Tianjin, 2013.
Válogatott filmdíszlettervek
Az úr a pokolban is úr
R. Szőnyi G. Sándor, MTV, 1970.
Vörösmarty: Csongor és Tünde
R. Ruszt József, MTV, 1979.
Krúdy Gyula: Tizenhat lány tizenhat város
R. Katkics Ilona, MTV, 1982.
Goethe: Vonzások és választások
R. Deák Krisztina, MTV, 1983.
Móricz Zsigmond: Míg új a szerelem
R. Szőnyi G. Sándor, MTV, 1984.
Magyarország szépe, MTV, 1985.
Katona József: Bánk bán
R. Szőnyi G. Sándor, MAFILM, 1986.
Szilveszteri Gála a Kongresszusi Központban, MTV, 1986.
25 éves a Benkó Dixiland
Gálaműsor, Budapest Sportcsarnok, MTV, 1987.
Puskin: Anyegin
R. Szikora János, MTV-MAFILM, 1989.
Molnár Ferenc: A császár
R. Szikora János, MTV, 1994.
Szörényi Levente-Bródy János: István a király
R. Szikora János, MTV-Zikkurat, 2008.
Belsőépítészeti munkák, válogatás
Környezetterv a Kaltenbergi Lovagi Játékokhoz, kaltenbergi vár, Geltendorf, Németország, 1992.
Kaltenberg Étterem belsőépítészete, Vadászterem, Étterem, konyhaüzem, terasz, sörfőzde, enteriörök – épület komplexum, Kaltenberg Brew Pub, Vail, Colorado, USA, 1997.
Eurodisney Park, King Ludwig Castle, Párizs, 2002.
Viziszínpad, Hohenschwangau kastély parkja, tava, Alpensee, 2003.
Kőnig Ludwig Restaurant, Riem, 2003.
Királyi vár terve, Disneyland Park, Anaheim, Kalifornia, USA, 2004.
König Ludwig Castle, Los Angeles, 2004.
Aichi világkiállítás, német nemzeti pavilon, 2005.
Kőnig Ludwig Restaurant, Moszkva, 2006.
Sigismund Történelmi Élménypark, Zsámbéki-medence, 2008.
Kőnig Ludwig an der Messe étterem, München, Németország, 2010.
Összeállította Turnai Tímea színháztörténész a forráskutatások, valamint Csikós Attila kötete alapján. [2016]
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató