Kossuth-díjas és Munkácsy Mihály-díjas festőművész
Életrajz
Kokas Ignác 1926-ban született és annak a generációnak volt messze kiemelkedő tagja, amely egyetlen a magyar művészethistóriában: a NÉKOSz-nemzedéknek. Ez volt az a művész-sereglet, amely negyvenöt után úgy került a főiskolára, hogy előtte esetleg sosem járt kiállításon, úgy lett a legnagyobb mesterek növendéke, hogy korábban nem látott falusi vándorpiktort sem. A létszámra nagy, indításra és talentumra nézve sokféle korosztálynak voltak tagjai, akik már ebbe az indulásba beleroppantak, voltak, akik mesterek lettek, és voltak – sokan – akik egész életükben a középszer szintjén küszködtek anyaggal, stílussal és szellemmel. Már csak azért is, mert ha útnak indítójuk egy felszabadult korszak, nevelőjük, majd első bírájuk már az ötvenes évek szigorú sematizmusa volt.
Kokas Ignác tanítói diplomával lett 1947-ben a Dési Huber Népi Kollégium tagjaként főiskolás, és 1952-ben Bernáth Aurél növendékeként végzett festőművész. Diplomamunkája, az Asztalos a mai reprodukciókon őszinte és jóravaló munkásportrénak mutatkozik a korszak szigorúságához igazodva, akkor, saját korában túl festőinek, túl egyéninek, túlságosan szabálytalannak ítélték. Ez a kettősség, ez a kétféle megítélés, ez a feszítő polaritás aztán egész életét végigkísérte, ettől lett Kokas Ignác mester. Sokáig, csaknem tíz esztendeig küszködött maga is az örökséggel – az ötvenes évek minősített és a magyar képzőművészet általános konzervativizmusával – mire megtalálta önmagát. Erre a periódusára jó, erős, őszinte képek, de nem remekművek, továbbá díjak, elismerések és a díjakban kételkedő, visszaadott megbízások emlékeztetnek.
Negyvenkét esztendős volt, amikor – látszólag egy csapásra – a magyar piktúra főszereplőjévé lett. Küzdelmeire és kétségeire jellemző, hogy első önálló kiállítását csak 1969-ben, azután rendezte meg a Műcsarnokban, hogy az előző nyáron vadonatúj képei sikert arattak a velencei biennálén. Eddig sosemvolt, az életműben és festészetünkben példátlan művek születtek, amelyek feszültségekkel telten, de hatalmas fölénnyel oldották fel tájélmény és nonfigurativitás, látomásos lobogás és konstruktivitás, az emberiségre figyelő attitűd és a legszemélyesebb szenvedélyek harcát. Mert a Kokas-képek folyvást harcot, küzdelmet, súlyos drámákat és kicsi, megviselt katarzisokat tartalmaztak. Úgyszólván haláláig, a súlyos betegség utolsó előtti hetéig dolgozott a festő, de az utolsó negyven évben az életműnek sem az erkölcse, sem az esztétikája nem változott már.
Életrajza külső eseményekben nem bővelkedik. Még korai korszakában, 1956-ban és 1966-ban megkapta a Munkácsy-díj III., valamint I. fokozatát, majd a hetvenes évektől érdemes, később kiváló művészi fokozattal, végül 1983-ban Kossuth-díjjal ismerték el munkásságát. Pályájának igen fontos mozzanata az a bő évtized, amelyben a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanáraként tevékenykedett. Legendás, máig eleven hatású mester volt, 1973 és 1986 között generációk, köztük mára meghatározó, sőt klasszikussá vált egyéniségek (így El Kazovszkij) nevelődtek az osztályában, és ragaszkodtak hozzá messze az akadémiai évek múltán is.
Pályája kezdetétől rendszeres résztvevője volt a nagy országos kiállításoknak, 1964 óta számtalan nagy vidéki centrum csoportos tárlatának is. Egyéni kiállításainak listája terjedelmes, külföldi bemutatkozásain túl ugyancsak sok hazai centrumban nyílt meg tárlata. A sorozatot megkoronázta 2006-ban az a nyolcvanadik születésnapja alkalmából megnyitott műcsarnoki életmű-kiállítás, amelyen műveikkel tisztelgő növendékei is jelen voltak.
Nyolcvanon túl sem volt egyhúrú, egyhangú, s kivált nem lett önismétlő ez az életmű. Életben tartotta az a különleges következetesség, hogy a kompozíció mindvégig a természeti látványból, szülőfalujának és örök múzsájának, Válnak a motívumaiból indult el, s vált a vásznon és a lemezen szakadozott látomássá, megszervezett vízióvá, elmúlásnak, bíztató kibomlásnak, szárnyaló ívelésnek és szorongó rontásoknak a megjelenítésévé. A visszatérő látványelemek, a formáikból kiforduló, a feloldódó, eltépett fák, vizek, hidak és főleg madarak mindig más és más megközelítésben szóltak az emberről, és soha nem voltak áramlatba, stíluskategóriákba és csoportosulásokban besorolhatók. Ez volt Kokas Ignác magányának, de mestervoltának és hallatlan megbecsülésének is a titka.
2009-ben bekövetkezett halálát gyűjtői, tisztelői és tanítványai gyászolták; szülőfalujában, Válban temették el.
[2013]
Művek közgyűjteményekben
Aachen, Neue Galerie, Sammlung Ludwig
Balassagyarmat, Városi Képtár
Budapest, BTM Fővárosi Képtár, Kiscelli Múzeum
Budapest, Magyar Nemzeti Galéria
Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem
Budapest, Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Pásztó, Pásztói Múzeum
Pécs, Janus Pannonius Múzeum
Szeged, Móra Ferenc Múzeum
Szolnok, Damjanich János Múzeum
Szófia, Nemzeti Galéria
Egyéni kiállítások
1968 A XXXIV. Velencei Biennále (Vilt Tiborral és Kondor Bélával)
1969 Műcsarnok, Budapest; Miskolci Galéria; Balaton Múzeum, Keszthely
1973 Régi városháza, Prága; Magyar Intézet, Varsó
1974 Művelődési Központ, Szeged; Művelődési Központ, Veszprém
1973 Helikon Galéria, Budapest
1975 Művelődési Központ, Salgótarján
1976 Józsa András Múzeum, Nyíregyháza
1977 Uitz Terem, Dunaújváros
1978 Megyei Művelődési Központ, Kecskemét
1980 Műcsarnok, Budapest
1981 Balaton Múzeum, Keszthely
1982 Művészetek Háza, Szekszárd
1984 Csók István Képtár, Székesfehérvár
1985 József Attila Művelődési Központ, Budapest
1987 Községi Klubkönyvtár, Vál
1988 Művészetek Háza, Szekszárd
1989 Újpesti Galéria, Budapest
1994 Hadtörténeti Múzeum, Budapest
1994 Magyar Intézet, Stuttgart
1995 Galerie Reiffenstein, Bécs
1996 Palazzo Reale, Milánó
2000 Városi Művelődési és Zenei Központ, Szolnok
2002 Vörös Kápolna, Balatonboglár
2004 Gellért Szálló, Gobelin terem, Budapest
2006 Műcsarnok, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások
1949 Magyar Ifjúsági Képzőművészeti Kiállítás (Világifjúsági Találkozó), Fővárosi Képtár, Budapest
1952 3. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1954 5. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
Nyári Tárlat, Ernst Múzeum, Budapest
1955 Képzőművészetünk tíz éve, Műcsarnok, Budapest
1959 7. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1962 IX. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1963 Fiatal Képzőművészek Stúdiója IV. kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
1964 Modern Magyar Grafika, Műcsarnok, Budapest
Dolgozó emberek között, Ernst Múzeum, Budapest
1965 Magyar képzőművészek a fasizmus ellen, Műcsarnok, Budapest
1967 VIII. Nyári Tárlat, Móra Ferenc Múzeum, Szeged
1968 Stúdió '58-68, Műcsarnok, Budapest
1968 I. Országos Akvarell Biennálé, Eger
11. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1969 X. Nyári Tárlat, Szeged
1970 Art hongrois contemporain, Musée Galliéra, Párizs (kat.)
Miskolci Téli Tárlat, Miskolc; II. Debreceni Országos Nyári Tárlat, Déri Múzeum, Debrecen
1971 Dortmund (D)
1972 III. Országos Akvarell Biennálé, Eger
Balatoni Nyári Tárlat, Balatoni Múzeum, Keszthely
Magyar Képzőművészeti Kiállítás, Koppenhága (DK)
1974 Angyalföldi Képző- és Iparművészek kiállítása, Műcsarnok, Budapest
Mesterek és Tanítványok a modern művészetben, Magyar Intézet, Helsinki
1978 Debreceni Nyári Tárlat, Debrecen
1997 Olaj/Vászon
1999 Mester-ecsetek, Újságíró Klub, Budapest.
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató