Ferenczy Noémi-díjas formatervező, egyetemi tanár
Curriculum Vitae
Azt gondolom, hogy a formatervezővé válásom egy tipikus történet. A magát folyamatosan kereső ember története. Nyíregyházán születtem és itt is jártam gimnáziumba, 1983-ban érettségiztem. Az általános iskolában végig kitűnő tanuló voltam úgy, hogy minden érdekelt, nem volt olyan preferenciám, amiből sejteni lehetett volna, hogy mi lesz belőlem. Az biztos, hogy a rajzolás minden formája és a képzőművészet már akkor is érdekelt, de akkor nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget. Már gyerekkoromban megvolt bennem arra az igény, hogy mindig valami újat, valami egészen eredetit hozzak létre. Szintén folyamatosan, már a kezdetektől fogva érdekeltek a dolgok közötti összefüggések, hogy az, amit létrehozok többféle síkon értelmezve is megállják a helyüket. A művészeti terület felé való indulásomban sokat köszönhetek gimnáziumi rajztanáromnak Tőkey Péternek. Az ő irányításával jött létre egy rajz fakultáció, ahol elég intenzív rajz-festés oktatás zajlott. Akkori diáktársaim közül szintén innen indulva Szaxon Szász János futott be szép karriert festőművészként. Emellett a gimnázium utolsó évében a nyíregyházi városi rajzszakkörbe kezdtem el járni. Talán az, hogy itt egyszerre három tanárhoz jártam (Berecz András, Horváth János és Huszár István) meghatározta a mesterhez, mesterekhez való viszonyomat. Egyszerre három egészen más világot képviselő művésztől tudtam tanulni úgy, hogy ezek az ismeretek összeadódtak, erősítették egymást és nem alakult ki egy mesterhez való szoros kötődés. Ebben a tanulási folyamatban nem voltam egyedül, olyanokkal jártam együtt ebbe a rajzszakkörbe, mint Harmati Hedvig, aki ma a textiltervezés meghatározó egyénisége és a MOME Textiltervező tanszékének vezetője, Madácsy István neves grafikusként a Képzőművészeti Egyetem tanára és Varga Móni, aki ma Olaszországban él és ott alkot textiltervezőként. Szintén a gimnáziumi évekhez köthető még egy fontos hely, ahova Tőkey Péter közvetítésével kerültem, a Fajó János vezette Encsi Művésztelep. Ő nagyon komoly szakmai, vizuális kulturális és szemléletbeli alapokat adott át, melyek nélkülözhetetlenek a professzionális szakmagyakorláshoz. Nagyon sokan indultak és indulnak el innen indulva mind a mai napig.
A gimnázium után évekig kerestem a pontos helyem. Felköltöztem Budapestre és a Dési Huber István Képzőművészeti Körbe jártam, ahol Korga Györgytől tanultam. Menetközben többször felvételiztem az Iparművészeti Főiskolára. Valószínűleg nem rendelkeztem kellő ismeretekkel az itt működő különböző szakokról. Így évekbe telt, míg kiderült számomra, hogy a formatervezés az a szak, ami nekem való. Ebben sokat segített az ott akkor indult felvételi előkészítő, ahol a Tervezőképzőt akkor végző, már akkor „sztároknak" tartott Kemény Pétertől, Balvin Nándortól tanulhattam. 1991-ben sikeres felvételt is nyertem. Látszott, hogy ez a kreativitást, racionális gondolkodást, intuitivitást és emocionalitást egyszerre igénylő terület lesz az én világom.
A főiskolai-egyetemi évek alatt szintén sok embertől tanulhattam, sok embernek köszönhetek sokat. Simon Károly, Scherer József, Zalavári József, Szentpéteri Tibor, Gollob József, Ernyey Gyula és legfőképpen Nádas László voltak azok, akiktől el lehetett lesni a szakma fortélyait. Nádas Lászlót több okból is kiemelném. Egyrészt a mi évfolyamunkat egy szerencsés véletlen során (abban az időben az volt a szokás, hogy félévenként változtak a tervezőtanárok) négy évig ő vitte tervezőtanárként. Folyamatosan olyan témákat hozott, melyek működő cégekhez, konkrét témákhoz kötődtek (Kismotor és Gépgyár, Szarvasi Fémipari Szövetkezet, Suzuki stb.). Ez akkoriban nagy szó volt, mert a rendszerváltás utáni időszakban folyamatosan szűntek meg a nagyipari cégek és egyre nehezebb volt „élő" feladatokat behozni. A formatervező életre nevelt bennünket. Másrészt neki köszönhetem talán a legszebb szakmai éveket az ABN Design Kft-ben. Az egyetem nem csak a tanárokról, hanem a diáktársakról is szól. Egymástól legalább annyit tanulhattunk, mint a tanárainktól. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy olyan emberekkel járhattam együtt, mint Üveges Péter, Kukorelli Péter, Balogh Zsolt, Dudás Péter, Stégmár Ákos, Nádas Gergely, Herczeg László, Tasi János, Országh Gábor. Már az egyetemi évek során több szakmai sikert értem el hazai és nemzetközi pályázatokon, melyekből a Raichle cég sícipő pályázatán elért első helyet emelném ki, ahol Nádas Gergellyel közösen pályáztunk. A Raicchle sícipő pályázatra tervezett sícipőt, melyet a pályázat szervezője Tapolcai László, aki anno a Raichle cégnél dolgozott formatervezőként, még ma is formai szempontból a műfajában nem meghaladottnak tart. Az 1997-ben készült diplomamunkámmal pedig 1998-ban elnyertem a II. Lépés a jövőbe országos design pályázat első helyét. A diplomamunka a T-VISION házi telekommunikációs rendszer volt, melyet azért tartok fontosnak, mert a formatervet egy komoly kommunikációelméleti kutatás alapozott meg úgy, hogy valóban létrejött a többszinten való értelmezhetőség.
A diploma utáni éveket tartják a legnehezebbnek. Nehéz a pályán maradás, nagy kitartást és szerencsét is igényel. Érdekes, hogy évfolyamtársaim közül mindenki a pályán maradt. Nekem szerencsém volt. Az egyetemen évekig Nádas László volt a tervezőtanárom. A negyedik év elején feltett egy kérdést: Nem lenne-e kedvem vele az ABN Design Stúdióban dolgozni? Természetesen volt. Itt vele, Antoni Rozival, Nádas Gergellyel, Nádas Annával és Bechtold Gáborral hihetetlenül színes, gazdag munkákon keresztül sikerült a szakma azon fortélyait elsajátítanom, melyet csak a gyakorlatban lehet megtanulni. A sikeres szakmai karriernek nem csak szakmai, hanem emberi tényezői is vannak. Az ABN Design Stúdió tagjaitól olyan emberi tartást, értékrendet sikerült megtanulnom, mely példaértékű. Az itt készült munkákból kettőt emelnék ki. Az 1998-ban készült Capriccio kávéfőzőt, mely a dunaújvárosi MOMERT számára készült. Ez volt az első gyártmánnyá vált tervem. Mind a mai napig gyártják. A másik egy apró, egyszerű, figyelmet magára nem vonó tárgycsalád, a Prodaxnak készült Grado villanykapcsoló-család. Egy a megrendelőtől kapott alapos brief és piackutatás alapján készült alsó kategóriás kapcsolócsaládot kellett létrehoznunk, melynek tervezési lehetőségét egy kétkörös meghívásos nemzetközi pályázaton nyertük el. Egy ilyen termék sikerének egyik fokmérője az eladási adatok. Ez a kapcsolócsalád értékesítési szempontból jelentősen meghaladta az előzetesen elvártakat. Mindez millimétereken, finom, apró részleteken múlott.
Tervezőként két évtizede tevékenykedem egy speciális területen, a high-end audio területén. Az Etalon Akusztika Kft.-nek tervezek erősítőket, hangfalakat, elektronikákat melyek folyamatosan érik el a nemzetközi sikereket. Ezek a tárgyak többéves érési folyamat során jönnek létre, ahol a technológia és a forma szervesen alakul. Sallay Lászlóval, a cég ügyvezetőjével és főkonstruktőrével egészen speciális, párjátritkító összhang alakult ki az elmúlt években. Az Etalon Akusztika Kft.-nek tervezett high-end audió termékek közül az első, nekik tervezett erősítőt, az Origót emelném ki. Ez annyira sikeres lett, hogy a külföldi kereskedők unszolására maradt jóval tovább gyártásban a tervezettnél. Fontos tervnek gondolom az Essence hangfalcsaládot, mely 2007-ben Magyar Formatervezési Díjat kapott. Nagy nemzetközi érdeklődést váltott ki a Curriosum hangfalunk is. Mindkét munkára jellemző a már-már szobrászi formaalakítás és a végtelen igényesség, maximalizmus. A legfrissebb termékek közül a szintén komoly nemzetközi sikereket elérő Solo-t és OptimA-t emelném ki. Ezek mind formailag, mind technikailag egyenrangú vetélytársai a nagy világmárkáknak. A 2008-as év számomra legjelentősebb szakmai eseménye a World Design Capital Torino 2008 keretében szervezett Six Design Stories című kiállításon való szereplésem, ahol az általam tervezett Etalon Essence hangfalak a Rubik kocka, Breuer Marcel Wassily széke, a Gepetto Design Stúdió tojástartója és a Corvus Kft. repülőgépe mellett reprezentálta a magyar designt, hat középeurópai ország közös kiállításán. A 2009-es év érdekes kiállítása volt a Designterminál Versenyben című kiállítása (itt a nemzetközi szinten elismert magyar designerek és cégek termékei szerepeltek), mert itt az ABN Design Kft.-ben tervezett munkáim és az Etalon Akusztika Kft.-nek tervezett tárgyak is szerepeltek.
A 2000-es évek elejétől belépett egy újabb szín az életembe, a tanítás. Tervező tanár lettem a MOME-en. 2007-től tanszékvezető helyettes, 2010-től tanszékvezető, 2015-től intézetigazgató, 2021-től általános rektor-helyettes vagyok. Ez legalább olyan izgalmas világ, mint a tervezői tevékenység, a tanítás mellett én is folyamatosan tanulok. Nagy szerencsének gondolom, hogy prof. Stefan Lengyel mellett dolgozhattam és dolgozhatok, ami számomra egy folyamatos posztgraduális képzés. Természetesen sokat tanulok a kollégáktól és a diákoktól is. Az elmúlt években egyre jobban érdekelnek a szakmai kérdések. Hogyan tovább magyar design, magyar formatervezés? Úgy vélem, hogy ez legalább olyan izgalmas kihívás, mint a tervezés vagy a tanítás. A Magyar Formatervezési Tanács tagja, majd elnökeként, az NKA Iparművészeti Kollégiumának tagjaként, vagy most az MMA tagjaként azt gondolom, hogy tudok tenni a szakmáért. Összegyűlt bennem annyi tudás és tapasztalat.
A formatervező szakma hazai és nemzetközi lehetőségeit, jövőjét egyszerre több perspektívából látom. Egy kicsit másképpen látom gyakorló formatervezőként, a MOME-n tanító tervezőtanárként, a design széles tevékenységi területét lefedő intézet igazgatójaként és az egyetem rektor-helyetteseként és a Magyar Formatervezési Tanács vagy az MMA tagjaként. Hazai szinten rengeteg eredményt látok főleg a fiatal tervezők területén. Ami továbbra is erősítendő az az ipar, a gazdaság és a tervezők közötti együttműködés, kommunikáció. Féltem a kézműves, tradicionális műfajokat, de ugyanúgy féltem a tradicionális ipari formatervezést is. Féltem a szakmai kultúrákat. A fejlődésünkhöz komoly, jól működő, másokkal aktív kommunikációra képes szakmai önszerveződésekre lenne szükség. Örömmel tapasztalom, hogy egyre szélesebb területek jönnek arra rá, hogy a design gondolkodásmód, módszertan az élet sok területén alkalmazható. A képzési paletta színesedik, egészen új design szakterületek jönnek létre. Ez nagyon izgalmas mind a társadalom, a döntéshozók és a fiatalok számára. Kérdés, hogy mi lesz a tradicionális, akár többszáz éves szakmai kultúrákkal? Tudunk e kapcsolatot teremteni a múlt öröksége, a jelen kérdései és a jövő kihívásai között? Tudunk-e értéket őrizni és teremteni? Szerencsére látok pozitív kezdeményezéseket hazai szinten is, mint a MOME, Harmati Hedvig által vezetett Future Traditions projektje. A szűk formatervező szakmát nézve nemzetközi szemmel komoly pezsgés, aktivitás látszik. Különböző területek együttműködésében komoly katalizátor szerepet játszanak a formatervezők. Látszanak viszont negatív tendenciák is. Egyre kevesebb a klasszikus ipari formatervezést magas szinten végezni képes tervezőket képző helyek száma. Egyre nagyobb igény van az ilyen típusú tudásra. A magyar formatervező képzés, a magyar formatervezők rendelkeznek ezzel a klasszikus tudással. Ez sikerekre predesztinálhat minket.
Diákjaim sikeresen szerepelnek nagy nemzetközi pályázatokon és sokan kaptak rangos hazai és nemzetközi díjakat. Emellett több, a diákokkal közösen vitt munka jutott termék szintig. A tanítás nagyszerű dolog. Soha nem terveztem, hogy ezzel is foglalkozzam, megtalált a feladat, de nagyon szeretem csinálni. Ez is egy küldetés: vezetni, segíteni a fiatalokat. Akik között rengeteg a tehetség, és mindenki másképpen, másban tehetséges, ezért nagyon sok irányba lehet elkezdeni gondolkozni. Amikor az ember elér egy bizonyos kort, már nemcsak a saját pályájával foglalkozik, egyre fontosabb a közösség segítése is. Az én feladatkörömben éppen a fiatalok megszólítását tartom kiemelt célnak. Tehetségesek a hallgatók, viszont a virtuális világ elvonja a figyelmüket a kézművességről. Fontos feladat felhívni a figyelmüket arra, hogy micsoda lehetőségek rejlenek a kerámiában, az ötvösségben, a textilben. Ezzel értéket őrizhetünk meg, valamint az ipari tervezés gazdagságát. Fontos volt a pályám során a kapcsolatom Simon Károllyal. Meghatározó volt számomra Scherer József és Lelkes Péter is. Felnéztem rájuk, sokat tanultam tőlük. Mindhárman az MMA Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozatának meghatározó formatervező tagjai voltak. Ők sajnos már nincsenek közöttünk, megürült a helyük, ezért hihetetlenül megtisztelő számomra, hogy a tagozat tagjai jelezték, szívesen látnának a soraikban. 2021 decembere óta én is része vagyok a közös munkának, és igyekszem aktív lenni. Az ember teljes életre predesztinált lény. Hiszem, hogy minden emberben benne rejlik a teljes életre való képesség. Egy designer sokat tehet azért, hogy ennek valóra váltásához minél közelebb jussunk. Nagyon fontosnak tartom, hogy eddigi munkáim mindig egy csapat együttműködésével és közös örömére és egy nagyobb közösség hasznára jöttek létre. Örülök, hogy ezekben a csapatokban hasznos tag tudtam lenni úgy, hogy saját egyéniségemet, képességeimet maximálisan kamatoztatni tudtam.
[2022]
Oktatási projektek
2003: Körző tervezés a német Boden cég számára
2003: Tű nélküli fecskendő az Electro Jet Medical Kft. számára
2004: Játszótéri eszközrendszer a Bankó Kft. számára
2005: Kerámia tárgyak a Budapest Kerámia számára
2006: Vodafone antennatartó oszlop
2006: Ajándéktárgyak a holland Marksmann számára
2006: Secfone videotelefon a Navajo Technologies számára
2007: Kotyogó kávéfőző a Szarvasi Vas- Fémipari Zrt. számára
2007–2010: Kerti bútorok az olasz IDEA számára
2008: Nespresso pályázat
2010: Electrolux Design Lab
2010: Dalbello sícipőpályázat
2011: Noé bárkája kurzus
2011: Van 7 perced? Inkubációs workshop
2011–2013: Design Szolfézs, Design alapok blokk
2012: Kutyapiszok tároló
2012–: Túl az Ötleten kurzus
2013–: DESIGNthinKING, avagy mi lesz a sovány királyból
2013: MOME-Kinnarps pályázat
2013–2014: Vágod? Az olló és a design
2014: Dugóhúzó projekt
2015: Napszemüveg projekt
2016: Esernyő kreatívan
2016: Marcel Wanders diplomadíj átadó
2017: Kefe
2018: Ülőke
2019: Bauhaus 100 - Játék az idővel - Kreatív időmérő
2020: MOME 140.
2014: MOME+ kísérleti inkubációs projekt
2014: MOME-HOSPICE Orvos beteg kommunikáció
2014–2016: Future Traditions norvég-magyar kutatási program
2015–: MOME+ Jam Session programsorozat
COLLAB a MOME+ és a BGE Budapest Lab közös eseménysorozata
Külföld:
2008: Corbenic Camphill Community, Skócia
2014: Electrolux Design LAb Párizs
2015–2016: HSN University College of Southest Norway
2017: HIT Holon Institute of Technology, Te-Aviv
2017: Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem, 2017.
2018: Heimtextil, Frankfurt.
2018: National University of Arts Bucharest
Művészeti, társadalmi, közéleti szervezeti tagság
1997–: MAOE (Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete) tag
2000–: FISE (Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület) tag
2008: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság tag
2011: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság tag
2012: MAB (Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság) Művészeti bizottság tag
2012–: MKISZ (Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége) tag
2013: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság tag
2014: What-to-print-in-3d pályázat zsűritag
2015: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság tag
2015–2021: Az Év Irodája pályázat zsűritag
2016–: NKA Iparművészeti kollégiumának tagja
2016: Design Terminal Mentor program mentor
2016: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság elnök
2016–2019: Magyar Formatervezési Tanács elnök-helyettes
2017: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság elnök
2018: Magyar Formatervezési Díj bírálóbizottság tag
2020: Magyar Formatervezési Tanács elnök-helyettese
2021–2023: Magyar Művészeti Akadémia, levelező tag
2023–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
Művek
Megvalósult tervek
ETALON Entrée high-end audio hangsugárzó: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2018
Elixír II: high-end audio hangfal: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2017
SuprA high-end audio integrált erősítő: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2016
Solo high-end audio hálózati lejátszó: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2015
Soprano+Alto high-end audio hangfalrendszer: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2014
Maestro+Terra high-end audio hangfal rendszer: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2013
Integral-Finale high-end audio erősítők: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2012
Supradac high-end audio előerősítő: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2011
Triosono high-end audio hangfalcsalád: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2011
Duosono high-end audio hangfalcsalád: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2011
Curriosum high-end audio hangfalcsalád: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2010
Fonte CD-játszó: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2009
L'Amp high-end audio integrált erősítő: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2009
Unisono high-end audio hangfal: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2009
Elixir I. high-end audio hangfal: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2008
HI-FI állvány család: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2007
Műanyag kerti szék: Gyártó: FEVILL, 2007
UHT trimarán hajó: Gyártó: Andreas Kft., 2007
Suprampli high-end audio integrált erősítő: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2007
Nagynyomású kávéfőző: Gyártó: Szarvasi Vas- Fémipari Zrt., 2007
Rhinolight, fényterápiás orvosi műszer: Gyártó: Rhinolight Kft., 2006
Ecowash takarítógép: Gyártó: Ecowash Kft., 2006
Digitális gyermekmérleg: Gyártó: MOMERT Dunaújváros, 2005
Digitális konyhamérlegek: Gyártó: MOMERT Dunaújváros, 2005
Navayo Secbox internetes titkosító eszköz: Gyártó: Navayo Technologies Rt., 2005
Secfone, internetes videótelefon: Gyártó: Secfone Kft., 2005
Grado villanykapcsoló család: Gyártó: PRODAX, 2005
Zsír százalékmérő személymérleg: Gyártó: MOMERT Dunaújváros, 2004
Mechanikus konyhai mérleg: Gyártó: MOMERT, Dunaújváros, 2004
Etalon Essence high-end hangfalcsalád: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2004
Etalon Classic high-end audio hangfalcsalád: Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2004
Supraton high-end audio termékcsalád: Integrált erősítő, hangfalak - Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2003
TELMO műszerburkolat: Gyártó: TELMO KFT., 2002
Creaton high-end audio termékcsalád: CD-játszó, integrált erősítő, hangfalak, állványok - Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2001
Musicante high-end audio termékcsalád: CD-lejátszó, integrált erősítő, hangfalak- Gyártó: Etalon Akusztika Kft., 2000
Pingvin fali fűtő: Gyártó: FÉG Konvektor RT., 1999
Eichinger Band CD borító: Kiadó: Fonó Records, 1999
Bigfoot személymérleg: Gyártó: Momert Dunaújváros,1999
Zeusz gázkonvektor: Gyártó: FÉG konvektor RT., 1998
Mechanikus Üvegtaposós Személymérleg: Gyártó: Momert Dunaújváros, 1998
Robbanómotoros kerekesszék: Gyártó: GYSGY REHAB RT., 1998
T-Vision: Szobai telekommunikációs rendszer, 1997
Capriccio kávéfőző: Gyártó: MOMERT, Dunaújváros, 1997
Kiállítások
Csoportos kiállítások
A Mester és Tanítványai, Kassák Múzeum, 1992.
Ébresztőórák és Szélkakasok, Francia Intézet, 1993.
Színe java, Iparművészeti Múzeum, 1998. Iparművészet, Műcsarnok, 2000.
Nívódíj kiállítások, 1997. 1999. 2002. 2007.
St. Etienne Design biennálé, 1998. 2000. 2002. 2004.
O.H. Objects from Hungary, Berlin 2003. Budapest 2003.
Design Kész Rajt, Budapest 2007. Gödör Klub
Design Match 2007. 2008. Prága, Pozsony, Budapest
Formatúra országos kiállítás sorozat, 2008.
International Design Casa, Six Design Stories Torino, 2008.
Craft&Design, Iparművészeti Múzeum, 2008.
Versenyben, Designterminál, 2009.
XII. Állami Művészeti Díjazottak Kiállítása, Magyar Alkotóművészek Háza, 2010.
Kelet (Régiónk képzőművészeti múltja, jelene és jövője) hagyomány és megújulás, Nyíregyháza, Jósa András Múzeum, 2011.
Magyar Formatervezési Díj Kiállítás, 2014.
Körülöttünk. Nemzeti Szalon, 2017.
STEPS AHEAD, Budapest Fúga és Varsó, 2018
Nyilvános szereplés
2009.04. 27.: MIELE székház, Slézia József: Designévkönyv bemutatóján megnyitó beszéd
2011.03.31.: A Design és Innováció Konferencia, Kecskemét - előadás: Az Innováció és a Design érvényesülésének speciális területei
2011.04.26. The Budapest Design Meetup vol. 14. – előadás: Járműtervezés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen
2012.03.09.: A mű és ami mögötte van - Simon Károly életmű-kiállítása - megnyitóbeszéd, Iparművészeti Múzeum
2013.08.06.: Értékpárok - Design más szemmel, Holdudvar
2013.11.28.: Etalon high-end design - előadás, Sopron, NYME Faipari Mérnöki Kar
2013.12.02.: Windows StílShow - előadás, Hello Baby Bar
2014.09.24.: Innovációs és pályaorientációs nap - előadás, Kaposvári Egyetem Művészeti Kar
2014.10.27.: Kortárs Magyar Formatervezés Konferencia - előadás Iparművészeti Múzeum
2017.05.4-5.: Fogalmak és összefüggések az iparművészetben és a tervezőművészetben - előadás, kerekasztal vezetés – Műcsarnok
2018. 06.4-6.: Ergonómia a termék innovációban - 32. Ergonómiai Nyári Egyetem, Budapest
2018.10.8-9.: A hazai bútortervezés sikerei, KOZMA Konferencia, Műcsarnok
2018.11.24.: Vízión innen, formán túl, Dizájnrezisztencia – Országos konferencia dizájnról, ellenállásról, trendekről, MODEM, Debrecen
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató