Kossuth-díjas és Balázs Béla-díjas filmrendező
Kósa Ferenc: Curriculum Vitae
1937. november 21-én születtem Nyíregyházán. Nagyszüleim apai ágon a Székelyföldről vándoroltak Szabolcs Vármegyébe. Afféle templomépítő mesteremberek voltak. Főként a kövek és a fák megmunkálásához értettek. Apám tizenvalahány testvére közül talán tízet még én is ismertem. Anyai ági őseim a Felső-Tisza vidékén éltek és földműveléssel foglalkoztak. Anyai nagyapám odaveszett az I. világháborúban, így anyám árván nevelkedett. A szüleim szegény emberek voltak. Apám építőmunkásként dolgozott, anyám otthon varrogatott. A Nyíregyháza környéki tanyavilágban éltünk anyai nagyanyám nádtetős vályog házában. Onnét jártam a városba iskolába. 1944 őszén sokszor a világháború frontvonalán keresztül. Egyszerre ismerhettem meg az írás és az olvasás örömét és a háború borzalmait. Gyermekkorom élményei jelentős mértékben meghatározták sorsomat és hivatásomat.
Középiskolai tanulmányaimat Nyíregyházán végeztem. Különösen a humán tárgyakhoz vonzódtam. 1955-ben magyar irodalomból országos tanulmányi versenyt nyertem. Az irodalom és a történelem iránti érdeklődésem mellett sok-sok filmet láttam, fotókat készítettem és zenével is foglalkoztam.
1956-ban érettségiztem. Az ELTE magyar-történelem szakára jelentkeztem. Akkoriban az volt a szokás, hogy azokat a diákokat, akik országos tanulmányi versenyt nyertek, felvételi vizsga nélkül fölvették az egyetemre. Én azonban kaptam egy értesítést, amelyben közölték, hogy a felvételi vizsgán megfeleltem, de helyhiány miatt nem vettek föl.
1956 őszén nyitott szívvel és nyitott lélekkel éltem meg a forradalom eseményeit. Többször jártam a fővárosban is: teherautókkal élelmiszereket, gyógyszert és vért vittünk Budapestre. Visszafelé pedig azokat a nemzedéktársainkat szállítottuk, akik a harcok során az életüket vesztették. A szalmára és ponyvára kiterített holttestek mellett kuporogva volt alkalmam belegondolni hazám és nemzedékem történelmi helyzetébe és persze az emberi létezés végességébe is. Mindazt, amit a forradalom számomra szent pillanataiban láttam, átéltem és megértettem, felnőtté válásom feledhetetlen emlékeiként őrzöm magamban a mai napig is. Úgy is mondhatnám: mindhalálig.
1958 tavaszán anyám tüzet gyújtott a konyhai tűzhelyben. Már lángra is lobbantotta az összegyűrt újságpapírt, amikor megakadt a szeme egy hirdetésen. Eltűnődött és letépte az újság sarkát. Este, amikor hazaérkeztem a munkából, ezt a letépett hirdetést elém tette az asztalra. Az állt benne, hogy lehet jelentkezni a Színház- és Filmművészeti Főiskola filmrendező szakára, és hogy olyan fiatalok jelentkezését várják, akik érdeklődnek a filmezés, a fotózás, az irodalom, a képzőművészet és a zene iránt. Anyám úgy érezte, ez a pálya éppen nekem való. így hát nem is annyira a magam elhatározásából, mint inkább anyám biztatására jelentkeztem a filmrendező szakra.
Néhány évvel ezelőtt megtaláltam azt az irkát, amelyben leírtam a felvételi vizsgám történetét. Íme a történet:
A felvételi bizottságban hárman voltak: egy tanár és két tanárnő. Nem tudtam, kik ők, sohasem láttam őket. Éppen a reggeli kávéjukat fogyasztották. Hellyel kínáltak, leültem egy székre, az ütött-kopott bőröndömet magam mellé tettem. Először a tanár úr azt kérdezte, honnét jöttem és mivel foglalkozom. Mondtam neki: Nyíregyházáról jöttem, és mostanában éppen napszámos munkát végzek. A tanár úr megkérdezte mit jelent ez a munka konkrétan. Elmagyaráztam neki, hogy almafákat ültetünk a szabolcsi homokba: kiássuk a gödröket, saroglyával hordjuk bele a trágyát és vödrökkel a vizet. A tanár úr raccsolva beszélt: az „r" betűket úgy ejtette ki, mintha „h" betűk lettek volna. Ezzel a sajátos hangzással megismételte amit mondtam: szóval sahoglyával hohdják a thágyát...?! ... Nahát, ez fölöttébb különös!... Így kezdődött a felvételi vizsgám. A tanár úr ezután azt kérdezte, kik a kedvenc íróim, és melyek a kedvenc könyveim?... Sorolni kezdtem a szerzők nevét és a könyvek címeit. A bizottság türelmesen végighallgatott. Mivel a felsorolásban Thomas Mann nevét és műveit is említettem, a tanár úr váratlanul megkérdezte: milyen arcszíne volt Tonio Krögernek?.. Mondtam neki, hogy föltehetően kreol, hiszen az anyja Itáliából származott... Ezután néhány percig Thomas Mann budapesti látogatásáról és József Attila ebből az alkalomból írt verséről beszélgettünk. Később szóba került a görög, az angol, a német, a francia, az orosz és az amerikai irodalom is. A tanár úr végül azt kérdezte: tudom-e miről álmodott az öreg halász?... Mondtam neki, hogy az öreg halász oroszlánokról álmodott. Olyan érzésem támadt, hogy a tanár úr nemcsak meghallgatta, hanem talán a lelke legmélyén el is fogadta esendő válaszaimat.
Ezek után az egyik tanárnő megkérdezte, mi van a bőröndömben. Mondtam, hogy az irkáimban az irományaim vannak, a papírtasakokban pedig a fotóim. Kérték, rakjak ki mindent az asztalra. Először a fotóimat nézegették. Különösen azokat a fényképeket szemlélték fokozott figyelemmel, amelyek 1956-ban, a forradalom idején készültek. Az elszánt tekintetű felkelőkről, a beözönlő és kiégett tankokról, a lyukas zászlókkal és átvérzett újságpapírokkal letakart áldozatokról készült képek arról tanúskodtak, hogy a forradalom napjaiban nyitott szemmel jártam-keltem az országban. Az egyik tanárnő arról faggatott, mit gondolok Brueghel és Van Gogh festészetéről. A másik tanárnő az irkámban lapozgatva rábukkant egy ars poetica jellegű rövid írásomra. Elém tette az irkámat és arra kért, olvassam föl azt a néhány mondatot. A szöveg, amit afféle hitvallásnak szántam, így hangzott: ...Őrizd az embert. Magadban, hogy jogod legyen a szóhoz, hogy súlya lehessen szavaidnak, hogy méltó maradj a munkádhoz, mert a mű, amit alkotsz, mindig kifejez téged.
Őrizd az embert, mert hivatásod nem más, mint elkötelezettség, nem kevesebb, mint szabaddá tenni másokat.
Őrizd az embert. A szabadság rendjét soha, egyetlen pillanatra se téveszd össze a rend szabadságával.
Őrizd a szabadságot, mert csak addig vagy ember, amíg szabad akarsz lenni.
Őrizd az embert. Ha lehet: életeddel, ha lehet: munkáddal, ha nem lehet: haláloddal.
S ha reggel újra látod, amint felelősségük elől saját hátuk mögé bújnak az emberek, a szemed se rebbenjen. Végezd a dolgod. Gondolj a Napra. Ő se szól, csak fölkel és járja az útját...
A halk szavú tanárnő afelől érdeklődött, mikor írtam ezt a szöveget. Mondtam: 1956 májusában, a ballagásom napján. Ezután megkérdezte, ha filmrendező lennék, miről és milyen filmeket készítenék?... Azt válaszoltam, hogy szeretnék igazat mondani mindarról, amit láttam és megéltem. Az emberekről, a történelemről, a háborúról és főként a forradalomról.
Csönd támadt. Többet nem kérdeztek.
Elpakoltam az irkáimat, a fotóimat és kimentem a folyosóra. Volt némi fogalmam arról, hol élek; így hát arra gondoltam, meg sem várom a délutáni eredményhirdetést, úgyse lesz belőlem filmrendező, hiszen nem hagytam kétséget afelől, hogy a forradalom véresen valóságos drámájában melyik oldalon dobogott a szívem. Már éppen indulni akartam hazafelé, amikor az a halk szavú tanárnő, aki az irkáimat nézegette kilépett az ajtón és a felvételi dossziémmal a kezében odajött hozzám. A vállamra tette a kezét, kissé arrébb hívott a lépcsőházban és így szólt: „Arra kérem, a további felvételi vizsgákon ne emlegesse a forradalmat és az '56-ban készült fotóit ne mutogassa senkinek. Nehéz időket élünk és mindarról, ami a forradalom idején történt nem mindenki gondolkodik tisztességesen. Tudja, olyan időkben, amikor nem lehet igazat mondani, a hazugság halálos vétek, de a hallgatás bocsánatos bűn"... Aztán kinyitotta a dossziémat és egy szemérmes mosoly kíséretében jelezte, hogy bepillanthatok a felvételi bizottság véleményébe, amely így hangzott: „Kósa Ferenc a mai napon felvételi vizsgát tett világirodalomból, művészettörténetből és esztétikából. Főiskolai felvételéhez ragaszkodunk. Aláírás: Fövény Lászlóné, Szöllős Andrásné, Hegedűs Géza".
Kétszer is elolvastam ezt a néhány sorsdöntő mondatot és különös forróságot éreztem a szívem tájékán. Nem tudom miért, de hirtelen könnybe lábadt a szemem. Nem tudhatom miért, de hirtelen könnybe lábadt a mellettem álló tanárnő szeme is. Két ember – tanár és tanítvány – átfényesedett tekintettel egymásra nézett. Akkor és ott abban a szent pillanatban egy életre megértettem, hogy az emberi tisztesség a mégoly mostoha történelmi körülmények ellenére is létezhet a világon. Csak tisztességes emberek kellenek hozzá...
A Főiskolán életem talán legboldogabb éveit töltöttem. A filmkészítés mesterségére Keleti Márton, Makk Károly és Illés György tanított. Művészettörténetet Szöllősy Évától, esztétikát Fövény Lászlónétól, filozófiát Kéri Elemértől tanulhattam. A tanulmányi eredményeim alapján népköztársasági ösztöndíjat kaptam, és az a megtiszteltetés ért, hogy diplomamunkaként nem csupán rövidfilmet, hanem nagyjátékfilmet is készíthettem.
A Tízezer nap című diplomafilmem kapcsán összehozott a sors Csoóri Sándorral és Sára Sándorral. Az emberi élet, valamint a történelem és a társadalom alapkérdéseiről igen-igen hasonlóan vélekedtünk. Ez a lelki és szellemi rokonság lett a közös alkotómunkánk alapja. A Tízezer nap a Tisza mentén élő szegény emberek életéről és sorsáról szól. A forgatókönyvet Csoóri Sándorral együtt írtuk, a film operatőre Sára Sándor volt. A filmet a korabeli kulturális kormányzat betiltotta. A politikai hatalom cenzorai több jelentet is kifogásoltak. A legélesebb viták a film 1956-ban játszódó jelenetei kapcsán alakultak ki. Azt az utasítást kaptam, hogy a filmben előforduló „forradalom" kifejezést vágjuk ki, vagy szinkronizáljuk át „ellenforradalom"-ra. Az utasítást megtagadtam, mert merően ellentétesnek véltem az igazságérzetemmel és a történelmi tapasztalataimmal. Azt mondták: diplomát nem kaphatok és Magyarországon többé filmet nem rendezhetek. Az egyik hírhedt politikai korifeus ordítozott rám, és még börtönnel is fenyegetett. A teljes ellehetetlenülés közelébe kerültem; az életem már-már elviselhetetlenné kezdett válni. Több mint két évig tartó és kilátástalannak tűnő kínlódás után azonban a Tízezer napot váratlanul meghívták Cannes-ba, a Nemzetközi Filmfesztiválra. A korabeli kormányzat valószínűleg nem akart nemzetközi kulturális és diplomáciai botrányba keveredni, ezért a filmet kiengedték a fesztiválra. Valóságos csoda történt; a Tízezer nap magas szakmai és erkölcsi elismerésben részesült: elnyerte a legjobb rendezésért járó nagydíjat. A nemzetközi elismerés után a film bejárta a nagyvilágot; több mint ötven országban vetítették. Ha nem tévedek, azt hiszem, én voltam az első – és máig is az egyetlen – magyar filmrendező, aki diplomafilmjével valóságos világsikert aratott. A Tízezer nap ma már nemcsak a magyar, hanem az egyetemes filmtörténet klasszikus értékei közé tartozik...
A Csoóri–Kósa–Sára alkotóhármas közös munkájából több jelentős magyar film született: Ítélet, Feldobott kő, Nincs idő, Hószakadás, A mérkőzés vagy a József Attila önéletírása alapján készült Öngyilkosság.
Az életművemben fontos helyet foglal el A másik ember című filmem, amelyben a világháborúval és a forradalommal kapcsolatos élményeimet összegeztem.
Dokumentumfilmjeim közül jelentősnek vélem a Balczó András vívódásairól szóló Küldetést és a Dr. Béres József tudományos kutató küzdelmeiről készült Az utolsó szó jogán című filmemet.
Televíziós munkáim közül kiemelném a Nagy Lászlóval közösen készített Tűz vagyok, valamint a Szeretném, ha szeretnének című filmeket. (Az előbbi Petőfi Sándornak, az utóbbi Ady Endrének állít emléket.).
Filmrendezői hivatásomhoz mindig elválaszthatatlanul hozzátartozott a forgatókönyvírás és a fotózás is. Az életem során sokfelé jártam a világban és számtalan fényképet készítettem. Mostanában leginkább a fotóimmal foglalkozom. A Magyar Nemzeti Galéria fölkérésére életmű-kiállításra készülök.
A közéleti tevékenységemről itt és most nem kívánok szólni. Remény van arra, hogy közéleti jellegű írásaim és megnyilatkozásaim hamarosan egy önálló kötetben is napvilágot látnak.
Végül megemlíteném: filmjeim számos hazai és nemzetközi elismerésben részesültek. Kossuth-díjas, Balázs Béla-díjas, Érdemes művész vagyok. Filmrendezői tevékenységemet Magyar Örökség Díjjal és Hazám-díjjal is elismerték. 2008-ban a filmszakma megválasztott a Magyar Mozgókép Mesterének.
Néhány nappal ezelőtt azt az értesítést kaptam, hogy a Magyar Művészeti Akadémia a tagjai közé kíván választani. A jelölést megtisztelésnek tekintem.
Budapest, 2012. május 7.
Utóirat
Végezetül néhány gondolat erejéig visszakanyarodnék még az „Őrizd az embert..." kezdetű emberi-művészi hitvallásomhoz.
Ez az imént fölidézett néhány mondat az elmúlt fél évszázad során mindig velem volt; végigkísért pályámon, meghatározta a filmrendezői munkámat, a közéleti tevékenységemet, áthatotta az egész életemet. Hitvallásom természetét, működési módját leginkább a szívem működéséhez hasonlíthatnám: akkor is szakadatlanul lüktetett bennem, ha nem gondoltam rá. De nemcsak lüktetett, hanem óvott, intett és bátorított is. Sőt olykor-olykor, ha reménytelennek látszó helyzetekbe sodródtam, még rám is parancsolt; megtiltotta, hogy a szigorított szolgálat helyett a megalkuvást, a meghasonlást vagy a menekülést válasszam.
Nem tagadom, az elmúlt ötven esztendőben voltak olyan időszakok az életemben, amikor túlságosan esendőnek és elesettnek éreztem magam és emiatt éles ellentét támadt köztem és a hitvallásom között. Álmatlan éjszakáimon úgy gondoltam, nincs elegendő erőm ahhoz, hogy az általam támasztott mérték szerint végigéljem az életemet. Ilyenkor a szárszói síneket, sötétlő mozdonyok csattogó acélkerekeit láttam magam előtt... Még az is megfordult a fejemben, hogy hajdani hitvallásomat egyszerűen átírom, megpróbálom hozzáigazítani az erőmhöz és a lehetőségeimhez...
Mért ne tehetném?!... Hiszen szabad ember vagyok... Amit annak idején megírtam – bármikor át is írhatom. A saját mondataimmal azt csinálhatok, amit akarok. A hitvallásomat nem tagadnám meg, csupán árnyalnám. Ifjonti mondataim talán rá is szorulnak némi pontosításra, a szolgálati parancsolatok enyhítésére. Már csak azért is, mert a Nap könnyebben jár az égen, mint mi, emberek a földön... Azon kívül húszéves koromban jószerivel nem is tudhattam, mennyivel könnyebb megálmodni, mint végigélni az emberhez méltó életet, Azóta viszont benőtt a fejem lágya. Filmrendezőként és törvényhozóként egyaránt tapasztalhattam, mennyivel egyszerűbb elképzelni valamit, mint maradéktalanul megvalósítani. Lett légyen az akár film, akár törvény. A társadalmi, gazdasági és politikai körülmények, a valóságos történelem valóságos kényszerei erősebbek lehetnek az emberi lélek óhajainál...
Egyszóval: érveim, ötleteim és tapasztalataim lettek volna a hitvallásom átírásához, ám ez valamiért mégsem történt meg. Nem vitt rá a lélek. Megvallom: akárhányszor nekiveselkedtem az átírásnak, a telefirkált papírlapokat végül is mindig összetéptem és a szemétkosárba dobtam. Valamiféle nehezen megnevezhető sugallat arra késztetett, maradjak hűséges ifjúkori önmagamhoz és változtatások nélkül vállaljam föl mindazt, amit valaha szabadon megfogalmaztam és önként fölvállaltam. Az embernek egy élete van és ehhez az egyetlen élethez egyetlen hitvallás illik. Ez a világ természetes rendje. Talán a bennünk lévő Isten akarja, hogy ez a rend megmaradjon a múló időben.
A hajdani hitvallásomhoz tehát hűséges maradtam. Így történt, mert így kellett történnie. Az évek, az évtizedek azonban eliramlottak. Végéhez közeledik az a sóhajtásnyi idő is, amit nekem szánt a sors. Ilyenformán ifjonti hitvallásom immár szellemi-erkölcsi végrendeletemmé vált. Végrendeletem csöndes mondatait – miként az életem során tettem – a halálom után is vállalom. A poraim is vállalják. Őrzik az embert... Mert az ember vagy őrzi vagy elveszejti önmagát.
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató