Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, zenetanár
Önéletrajz
Győrben születtem 1959. július 22-én. Itt élek, és dolgozom leszámítva azt az öt évet (1977–1982), amit a Zeneakadémián, Budapesten töltöttem. Szeretem ezt a várost, mert gyermekkorom óta ide kötnek az emberi kapcsolatok és élmények.
Szüleim egyszerű munkásemberek voltak. Édesanyám varrással, Édesapám végzettség nélkül, hol ezzel hol, azzal kereste meg kenyerünket. Későn született gyermekükként soha nem kellett éheznem, vagy fáznom. Testvérem nem lévén a maguk módján elkényeztettek. Érthető, mert Édesanyám 41 évesen szült első gyermekként. Édesapám ekkor 47 éves volt. A másik ok, hogy én voltam figyelmük legfontosabb tárgya: a zenei tehetségem volt. Már 9-10 évesen a győri Liszt Ferenc Zeneiskolában a helyi zongoraversenyeken sorra nyertem a díjakat. Édesapám csak ezeket, az első szárnycsapásokat láthatta, mert 1973-ban 61 évesen elhunyt, egy évig tartó súlyos betegségben. Gyermekkorom ezzel a tragikus eseménnyel le is zárult. Édesanyámat annyira megviselte a haláleset, hogy 10 éven keresztül gyógyszereket kellett szednie. Ő részese lehetett a további fejlődésemnek. A Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola (akkor még „Konzi") diákjaként a zeneszerzés szakot is elkezdtem tizenöt évesen a zongora mellett. Édesanyám ott lehetett még 1982 májusában a diploma- hangversenyemen, de első nyomtatásban megjelent darabom (Öt gyermekkar Weöres Sándor vereseire) novemberi kiadását már nem foghatta kézbe. Októberben hirtelen távozott 64 évesen követve Édesapámat. Ifjúságom és tanulóéveim ezzel befejeződtek. „Felnőtt" lettem. Csak azért nem maradtam 23 évesen magányosan, mert 1981-ben főiskolai éveim alatt megházasodtam. 1984-ben és 1986-ban egy-egy fiúgyermekünk született, András és Tamás. Mindketten tanultak zenét, de András fiunk választotta hivatásának a zenei pályát. Tamás műszaki informatikus lett. Szüleim halála miatt korán találkoztam az élet nyers valóságával. Ezeket és életem későbbi részében átélt megpróbáltatások „túlélését" elsősorban annak köszönhetem, hogy 8-évesen szüleim késztetésére, (majd önszántamból) elkezdtem templomba járni. Gyermekkoromban sokat és szívesen olvastam. Így került kezembe az Újszövetség. A 60-as 70-es években nem volt előnyös dolog, vallásosnak lenni, templomba járni. Személyesen soha nem ért hátrány világnézeti meggyőződésem miatt. Hálás vagyok, hogy zeneakadémiai éveim alatt mélyebben megismerhettem a teljes Bibliát. Bizonyos műveim megírására is ez ösztönzött.
Zeneszerzői pályám indulását Bácskai Györgynek, zeneirodalom tanáromnak köszönhetem. Ő fedezte fel kreativitásomat. Ez azért is érdekes, mert tizenöt éves koromig nem éreztem késztetést hangjegyek leírására, azaz komponálásra. Kreativitásom más vonalon nyilvánult meg. Szerettem rajzolni és festeni. Általános iskolás koromban elkezdtem egy sci-fi-t is írni, saját illusztrációkkal. Az érettségi után még hezitáltam, hogy a képzőművészeti vagy a zenei pályát válasszam. A zene mellett döntöttem. A „Konzi" második tanévében Bácskai tanár úr úgy hívott meg a zeneszerzés tanulására, hogy addig egyetlen darabot sem írtam. Az első félévben sem írtam sok mindent csak a zeneelméletet kezdtük tanulni. Félévkor úgy tűnt, hogy nem igazán értem a tantárgyat és nem megy ez nekem. A második félévben viszont, az addig érthetetlen dogok összeálltak és év végére a teljes klasszikus összhangzattant megtanultam. A következő két évben írtam azokat a darabjaimat, amelyekkel a Zeneakadémiára felvételiztem. A sikeres felvételihez valószínűleg az is hozzájárult, hogy Petrovics Emil volt az elnöke a „Konziban" megrendezett XX. sz-i zenei rendezvénynek, ahol saját kompozícióimat hallotta. Az ő késztetésére jelentkeztem a Zeneakadémiára. Első tanárom Sugár Rezső volt 2 évig, majd nyugdíjba vonulása után Petrovics Emil 3 éven keresztül. Az első zeneakadémiai évek is „nehezen" indultak, mint a zeneelmélet tanulásom.
Nem követtem az akkori zenei irányzatokat és divatokat. Természetesen 18-20 évesen nem rendelkeztem kiforrott stílussal. Ennek megtalálása nem volt egyszerű. Az első két év után azonban sorra írtam kisebb, sőt nagyobb (zenekari) művet is. Ezt a zenekari művet (Hetedik pecsét), volt iskolám zenekara Draskóczy László vezényletével 1980-ban mutatta be Győrben. A zeneakadémiai évek meghatározó jelentőségűek voltak zenei fejlődésemre. Nem csak a zeneszerzés tanáraim, hanem más tanárok is, pl. Pernye András zenetörténész órái is meghatározó jelentőséggel bírtak zenei „világnézetem" kifejlődésére. Kistétényi Melinda tanította a szolfézst. Egyik félév végén indexembe beírta 4-es. Év végén pedig ezt: rengeteget fejlődött 3-as. Hosszan lehetne sorolni azokat a zenei és nem zenei élményeket, amelyeket ezen évek alatt éltem át. A diploma után Győrben kezdtem tanítani zeneelméletet majd zeneszerzést.
Jelenleg is itt tanítok, és jó pár növendéknek segítettem a zeneszerzői pályája elindulásában. A tanítás mellett megszülettek első műveim, amelyekkel zeneszerzői versenyeken vettem részt sikeresen. Ezek megerősítettek, és lendületet adtak a következő kompozíciók megírására. Megjelentek kották és lemezek a 80-as és 90-es években. Legmeghatározóbb élményem a Miniatűrök hárfára című művemhez kötődik. 1998-ban Japánban, Fukui City-ben előadták e művemet. A vendéglátók meghívásának köszönhetően személyesen lehettem jelen, éppen ezért külön ajándék volt, hogy első díjat nyert a darab. Ez a mű volt Szegeden a 2013-as III. Nemzetközi Hárfaverseny egyik kötelező darabja. Több darabot is írtam hárfára. Mély benyomást gyakorolt rám Japán légköre és kultúrája. Külön élmény volt számomra, hogy a tengert első ízben itt Japánban pillanthattam meg. Második látogatásom 2000-ben volt. A Tokyo-i rádió gyermekkórusa énekelte egyik japán nyelvre írott gyermekkórusomat. 2009-ben volt Győrben önálló zeneszerzői koncertem volt 50. születésnapom alkalmából. Ezen a hangversenyen széles skálája szólalt meg a szóló, és kamaraműveknek, az instrumentális és vokális daraboknak. Zenei Ars Poetica-mat szavakban nem foglaltam össze. Az Epilógus című zenekari művemben hallható, amelyet Sugár Rezső emlékére írtam 2015-ben.
----------------------
Művek
Vokális
Dal
Három dal Váci Mihály verseire - baritonra, 4 kürtre és ütőkre – 1982 (12:00)
Kórus (vegyeskar)
23. Zsoltár - vegyeskarra, a Tomkins Énekegyüttesnek - 1982 (6:00)
32. Zsoltár - vegyeskarra, a Tomkins Énekegyüttesnek - 1984 (8:00)
Három dal Weöres Sándor verseire - vegyeskarra (az ELTE Bartók Béla Kórusának felkérésére) -1985 (4:00)
131. Zsoltár - vegyeskarra -1985 (5:00)
Hírös város az Alföldön Kecskemét - vegyeskarra - 1986 (5:00)
Praeludium és korál - vegyeskar, a Győri Pedagógus Kórusnak - 1986 (4:00)
30 kánon vegyes és egyneműkarra (30 kánon a Biblia szövegeire) – 1989
Le Christ est monté pres de Dieu - vegyeskarra - 1990 (4:00)
126. Zsoltár - vegyeskar, a Veszprémi Liszt Ferenc Kórusnak - 1992 (6:00)
127. Zsoltár - vegyeskar - 1993 (3:00)
Zarándok utamon - vegyeskarra - 2002 (5:00)
Tizenöt húszéves halottak - vegyeskar 1956 emlékére, Buda Ferenc vers - 2005 (3:20)
Tüzed Uram Jézus 2008 (3'29")
115.Genfi zsoltár 2010 (3'30")
Berzsenyi Dániel: A közelítő tél 3' 2016
Babits Mihály: Megmondom a titkát. 3' 2016.
Egyneműkar
Öt dal Weöres Sándor verseire - gyermekkar - 1982 (8:00)
Hét gyermekkar Simkó Tibor verseire - 1986 (10:00)
121. Zsoltár - egyneműkar (Debrecen Város Tanácsa felkérésére) - 1988 (7:00)
30 kánon vegyes és egyneműkarra (30 kánon a Biblia szövegeire) – 1989
37. Zsoltár - nőikar - 1992 (6:00)
Két dal 1848-ból - gyermekkarra és zongorára - 1995 (5:00)
Október 6 - Ady Endre versére, egyneműkarra - 1995 (2:25)
Sabbato ad Vesperas Hymnus / Szombat esti himnusz - 1998 (8:20)
Four Choruses for children choir / Négy kórus gyermekkarra, japán nyelven - 1999 (8:44)
Grádicsok éneke - gyermekkarra - 1999 (4:00)
Öt gyermekkar (Debrecen Város felkérésére) - 1999 (7:00)
Magnificat - kánon gyermekkarra - 2000 (1:40)
Japanese song - Japán dal, japán nyelven - 2001 (4:00)
Asadoya-yunta Okinawa folk song - japán nyelven - 2001 (2:00)
Magnificat… - a Magnificat gyermekkarnak - 2008 (3:30)
Kantáta
I. Kantáta - vegyeskarra és szimfonikus zenekarra - 1989 (15:00)
Missa for Chamber Ensemble (az Ars Antiqua együttesnek) - 2001 (20:00)
Hangszeres
Szólóhangszeres
Exodus ütőhangszerekre - szóló ütőhangszerekre - 1983 (12:00)
Solo "a livre ouvert" - csellóra (a Nemzetközi Csellóversenyre, 1984) - 1984 (7:00)
Szóló fuvolára és zongorára - 1984 (7:00)
Solo - tubára - 1986 (5:00)
Sonata - szóló hegedűre - 1986 (8:00)
Rapszódia fuvolára - a Magyar Rádió Fafúvós-versenyére, 1987 (6:00)
Strokes for Marimba -1990 (9:00)
Two Movements for Clarinet solo / Két tétel szólóklarinétra - 1992 (7:00)
Messages for Horn solo - kürtre - 1992 (8:00)
Capriccietto per Flauto Piccolo - 1993 (3:00)
Fantasy for Organ - 1995 (13:10)
Bell Games - 1998 (4:00)
Miniatures for solo Harp - hárfára - 1998 (9:00)
Desire for olden times - kelta hárfára - 1998 (5:00)
Cry of Shrine for gongs - MEDIAWAWE 1999 Fesztiválra - 1999 (12:00)
Four Movements for Harp - hárfára - 1999 (11:55)
Contrast for Piano - 2000 (5:00)
Thema con Variazioni per Pianoforte (Hommage á L. Draskóczy) - 2000 (7:00)
Solo for Tárogató in Si B - 2003 (6:53)
Christmas Songs - orgonára - 2005 (8:30)
Capriccietto No.2. per Flute Piccolo - piccolóra - 2006 (4:50)
Felszállott a páva... (Hommage á Zoltán Kodály) - hárfára (a Szeged Országos Hárfaverseny 2007 felkérésére) - 2006 (4:35)
Contrapunctus per fagotto 2010 (6'27")
Kamara
Veni Creator Spiritus - orgonára és trombitára -1981 (10:00)
Epilógus II. (Rorate Coeli …) - kürtre és zongorára - 1981 (9:00)
Három dal Váci Mihály verseire - baritonra, 4 kürtre és ütőkre - 1982 (12:00)
Hét duó két hegedűre - 1982 (8:00)
Négy duó ütőhangszerekre - a Győri Ütőegyüttesnek ajánlva - 1982 (7:00)
Apocalypsis - ütőhangszerekre és zongorára, a Győri Ütőegyüttesnek - 1983 (12:00)
Epilógus I. (De profundis ...) - mélykürtre és zongorára - 1983 (7:00)
Trió klarinétra, hegedűre és zongorára - 1984 (10:00)
Szóló fuvolára és zongorára - 1984 (7:00)
Variációk - fuvolára, klarinétra, oboára és fagottra - 1985 (10:00)
Nyolc duó két hegedűre -1985 (8:00)
Fourth and Fifth - 12 kürtre - 1985 (15:00)
Trió három fuvolára -1985 (11:00)
Quartetto ütőkre - vibrafonra, 2 marimbára, harangjátékra és csőharangra, a Győri
Ütőegyüttesnek ajánlva - 1985 (14:00)
Hat tétel kamaraegyüttesre (a Győri Zeneiskola felkérésére) - 1986 (11:00)
L' aurora del mondo / A világ hajnalán - cimbalomra és kamaraegyüttesre (a Magyar Rádió felkérésére) - 1986 (11:00)
Les Jardins de l'existence / A létezés kertjei - vonósnégyes, a Danubius vonósnégyesnek - 1986-1987 (23:00)
Quartetto per quattro tromboni - négy harsonára - 1987 (10:00)
Orion - hegedűre és vibrafonra - 1987 (13:00)
Bridge for 4 horns - 4 kürtre - 1987 (12:00)
Musica per clarinetto - klarinétra és zongorára gyermekeknek (a Győri Zeneiskola felkérésére) - 1988 (2:00)
Három tétel ütőkre - a Komáromi Zeneiskola felkérésére - 1990 (10:00)
Quintet for Five Clarinets / Kvintett öt klarinétra - a Győri Klarinétkvintettnek - 1990-92 (20:00)
Quartetto for Drums - 12 dobra, a Győri Ütőegyüttesnek - 1991 (15:00)
5 Movements for chamber ensemble - fuvola, klarinét, kürt, hegedű, gordonka, zongora, ütők - 1993 (15:00)
Trio for Flute, Viola and Harp - fuvolára, brácsára és hárfára, - 1994 (12:00)
Ragtime for Piano - zongoradarab négy kézre gyermekeknek - 1994 (2:00)
Három kánon két cimbalomra - 1994 (12:00)
Quintetto per fiati - fúvósötös - 1994 (12:00)
Funny Suite for Children - fuvolára, klarinétra, zongorára, ütőhangszerekre és vonószenekarra - 1994 (10:00)
3 tétel csellóra és zongorára, gyermekeknek - 1994 (5:00)
Remembrance voice for two Harps - hárfa-duó - 1995 (9:00)
Three Movements for five Harps - 5 hárfára - 1995 (11:00)
Amadinda for Amadinda - 1995 (10:38)
I. tétel 4.13; II. tétel 3.12; III. tétel 4.07
Lopsided Songs for Clarinet, Violine and Marimba -1995 (7:00)
Microcanons - kamaraegyüttesre - 1995 (0:40)
12 Miniatures for five clarinets / 5 klarinétra - 1995 (20:00)
Three Pieces for 3 Flutes and Marimba -1995 (6:45)
Three Movements for Saxophon Quintet / Három tétel szaxofon-kvintettre - 1995 (10:00) Fantasy for Harp and Marimba / Fantázia hárfára és marimbára - 1996 (8:00)
Brass Quintet - 1966 (12:42)
Duó harsonára és zongorára (1977-es mű átdolgozása) - 1997 (2:45)
Caleidoskope - kamaraegyüttesre - 1997 (15:00)
In Memoriam… / Emlékezés… - trió hegedűre, gordonkára és zongorára - 1997 (3:17)
Six Movements for Guitares / Hat tétel gitárra - 1999 (7:00)
Három szabad- és öt kötöttfogású gyakorlat két csellóra - 2001 (15:00)
Three Movements for Percussion / Három tétel ütőkre - 2001 (9:10)
Hungarian Landscapes / Magyar tájképek - japán Handbell együttesre - 2002 (7:30)
Bells of Jászberény / Jászberényi harangok - japán Handbell együttesre - 2002 (3:30)
Triangolo Concerto per percussione (Maros Gábor emlékére) - 2002 (8:20)
Cricket Music for Strings - 2002 (13:15)
Taragot for Harp and Tárogató in Si B - 2003 (15:00)
6+1 Movements for 3 Flute and Fl. Alto - 2003 (14:00)
Cantus for Flute and Harp - fuvolára és hárfára - 2006 (17:55)
Music for Winds - Suite in 4 movements (a Bolero együttesnek) - 2007 (13:00) Ascendit… - for Fl.picc., Fl., Fl.alto., Fl.Basso - 2007 (7:20)
Fantasy for Vc. And Harp. 2010 (5'45")
Géza gézben négykézre 2011 (3')
Violin quartett 13' 2015.
Kis fanfar 4 trombitára 3' 2015.
Rézfúvós kvintett. Fanfare Richter 2' 2016.
3 tétel ütőkre – a győri Liszt Ferenc Zeneiskola részére.2016.
TROMP 14' 7 dobra. 2017.
Praeludium és Korál 5' Fuvolára és ütőre, 2018.
Egypercesek 2 fagottra 13' 2019.
Circle games for saxophone 10' 2019.
Fratals Malasits 6'30" 2020.
Vonószenekari
Nocturno - szólóhegedűre és vonószenekarra - 1983 (15:00)
Musica per archi in tempore belli - vonószenekarra - 1983 (9:00)
Al tramonto del mondo / A világ alkonyán - cimbalomra és vonószenekarra (az ELTE zenekarának felkérésére) - 1985 (11:00)
H: Hungaroton - SLPX 31127
Musica Concertante - fuvolára, zongorára, ütőkre és vonószenekarra (a Zenei Alap felkérésére) - 1986 (12:00)
Musica per Archi - In Memoriam Erkel Ferenc - vonószenekarra - 1993 (15:00)
H: Hungaroton Classic - HCD 3181
Funny Suite for Children - fuvolára, klarinétra, zongorára, ütőhangszerekre és vonószenekarra - 1994 (10:00)
7 Microludies for Strings (a Nyíregyháza Piccoli Archi felkérésére) - 2004 (7:00)
Fúvószenekar
Visions and Dreams for Symphonic Band / Víziók és Álmok (a győri Symphonic Bandnek) - 2005 (15:20)
nagyzenekari m
Nic Daq - nagyzenekarra (diplomamű) - 1982 (20:00)
The Last Message / Az utolsó üzenet - nagyzenekarra - 1986 (23:00)
Epilógus - nagyzenekarra - 1988 (24:00)
Sinfonia Concertante - zenekarra (a Nemzeti Filharmónia felkérésére) - 1991 (18:00)
Psalmus ad Aeternitatem - zenekarra - 1997 (20:00)
Elektronikus művek
Moo 1982 (hangszalag)
M.A.D.I. - KORG 05R/W szintetizátorra és ütőkre (MADI fesztivál Győr, 1995. VII.)- 1995 (18:00)
Gregorián meditáció - 05R/W KORG szintetizátorra - 2002 (33:45)
Filmzenék és egyéb alkalmi művek
Rejtőzködések - kísérőzene Villányi László videofilmjéhez - 1995 (12:00)
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató