formatervező művész
Szakmai életrajz
„Indulás, kezdetek
Képző- és Iparművészeti Gimnázium – Grafika szak.
A rajztudás alapjainak megszerzése, betű és nyomdászat szeretete.
Lelkesítő, inspiráló légkör és máig tartó barátságok teszik ezt az időt felejthetetlenné.
Iparművészeti Főiskola
Oktatás felívelő szakasza, az ország és a tanszék lassú nyitása a világra, mesterek: Dózsa Farkas András, Németh Aladár formatervezők, Gerzson Pál festőművész.
Korai, pozitív tapasztalatok a csoportmunka területén.
Első nemzetközi siker: kézi fúrógép tervemet beválogatták a nemzetközi Braun formatervezési pályázat kiállítására és Európa több városában bemutatták.
Diploma után
Optimista elszántsággal Nádas László, Antoni Rozi, Zala Tamás, Bezzegh Tibor és jómagam kísérletet tettünk egy tervező stúdiót létrehozására – de a politikai-gazdasági feltételek még nem feleltek meg egy ilyen vállalkozásnak.
Szakmailag azonban szép sikert értünk el az 1973-ban Japánban rendezett Nemzetközi Kerékpárpályázaton, ahol a 3. díjat kaptuk több száz pályázó között. Szakmai és baráti társaságként még évekig együttműködtünk főleg játszótéri tervezési feladatokon dolgozva.
Óratervezési pályázat, Svájc
Watchismo Times internetes portál 2009-ben az alábbi kommentárral mutatta be a régi elképzeléseket:"Although not the winner of the competition, Mr. Scherer's designs were obviously ahead of their time!" Scherer úr tervei – bár nem voltak a nyertesek között – nyilvánvalóan megelőzték korukat.
Japán
Ifjonti hévvel és az esélytelenség bátorságával benyújtottam pályázatomat a Japán Alapítvány ösztöndíjára - melyet nagy meglepetésemre elnyertem.
Az ipari formatervezés gyakorlatával és módszereivel a világhírű Kenji Ekuan vezette GK irodában és a Matsushita Electrichez tartozó IDD irodában ismerkedtem. Tanulmányoztam az ipari formatervezés szakmai és támogatói szervezeteit és azok tevékenységét (JIDA, JIDPO, „G" MARK). A Tokiói Művészeti Egyetemen (Geijitsu Daigaku) mint vendégkutató egyéni kutatásokat végeztem, ennek részeként egy rövid japán tradicionális építészeti kurzuson vettem részt. A Design Kutató Intézetben az akkori computer technika alapjaival ismerkedtem. Számomra ugyanilyen fontos volt a rendszeres nyelvtanulás és a sokszínű japán kultúrával való ismerkedés. Mellékesen lehetőségem nyílt kortárs zenei érdeklődésem elmélyítésére Pendereczki, Takemitsu, Xenakis, Lutoslawski, Parch művein keresztül. Rendkívül intenzív munkával és tanulással töltött egy év után egész pályámra kiható tapasztalatokkal gazdagodva tértem haza. Élményeim arra késztettek, hogy újragondoljam a formatervezéssel kapcsolatos elképzeléseimet.
Interdesign
Az ICSID (Formatervezők nemzetközi Szövetsége) által szervezett Interdesign workshopokon kétszer vettem részt.1979-ben Bécsben a téma a „Tervezés a kisvállalkozások számára" volt és itt „Az alpesi turizmus és környezetvédelem" munkacsoport tagja voltam, majd a Keszthelyen megrendezett közös munkán vettem részt. Itt a téma „Design az egészségügy szolgálatában" volt. Ezen belül a „Jövő kórháza" munkacsoportot vezettem.
„Játék stúdió"
1980–81 között a Könnyűipari Minisztérium által létrehozott „Játék stúdió" Művészeti vezetője lettem, melynek célja a gyártók és a tervezők egymásra találásának elősegítése valamint a távlati fejlesztési elképzelések kialakítása volt. Egy sikeres meghívásos pályázat lebonyolítása után a kezdeményezés abbamaradt.
Kiállítás tervezés
1978–1985 között Nagy Zsolt építész, Kovács Károly ötvösművész, Kulinyi István grafikus meghívtak maguk közé, hogy együtt készítsünk kiállítás-terveket, eleinte a Tiszai Vegyi Kombinát, majd több más vállalat részére. Ezzel egy nyolc évig tartó sikeresen együttműködő csoport tagja lettem, amelyben sokat tanultam a nagy léptékben való tervezés funkcionális- és esztétikai követelményeiről.
Oktatás elkezdése 1978-tól
Németh Aladár tanszékvezető meghívására kerültem vissza a tanszékre, mint gyakornok és a tervezés és formatan oktatásában kaptam feladatot. 1984-ben a formatervező tanszéken hallgatóimmal az Országos Baleseti Intézet információs és tájékoztató rendszerének tervezését és kivitelezését végeztük el. Ezt a jelentős és úttörő munkát Dr. Manninger Jenő professzor, az intézet igazgatója, nemzetközi hírű kézsebész támogatásával sikerült megvalósítani.
Alapképző Intézet
1983–2010 között működött Alapképző Intézet létrehozását Gergely István rektor kezdeményezte. A Mengyán András vezette előkészítő munkacsoport tagjai olyan nagy tekintélyű kollégák voltak, mint Szilvitzky Margit textilművész és Józsa Bálint szobrászművész. A velük való munka igazi szellemi kihívást és izgalmas feladatot jelentett. A képzés beindulása után Mengyán András helyettese, az ő külföldre távozása után az intézet vezetője lettem.
A szakma alapkérdési: rajz, mintázás, formatan és tervezési alapismeretek. A vizualitás alapkérdései: arány, kompozíció, felület és szín, ritmus, egyensúly, harmónia.
A tervezés tanáraként feladatom a tervezéselmélet alapjainak átadására, a kreativitás, tervezői rugalmasság fejlesztésére irányult. Ugyanilyen fontos volt a gyakorlatiasság, az anyagokkal való bánás és kísérletezés gyakorlása, a szakmai tradíciók átadása oly módon, hogy az ne bénítsa meg az ifjúság természetes újító kedvét.17 év sikeres működése igazolta az eredeti elgondolás helyességét.
Autonóm munkák
Az intézet alkotó légköre hatására szabadidőmben újra autonóm (képzőművészeti) munkák készítésébe fogtam. Eleinte a geometria – mint számomra mindennapi munkaeszköz – kompozicionális és mintaalkotó témái foglalkoztattak, később – 20 éves lappangási idő után – a kalligráfia jelekkel, szimbólumokkal és betűkkel kapcsolatos titokzatos világa felé fordultam. 1990-es évek az oktatási feladatok mellett, komoly formatervezői megbízások híján kisebb-nagyobb grafikai megbízások teljesítésével teltek, melyek legtöbbjét az egy személyben formatervező és grafikus Czapp Györggyel, mint társtervezők készítettük.
Rektor-helyettes
1990–1996 között több külföldi szakfolyóiratban ismertettem a MIF tevékenységét és eredményeit, azzal a szándékkal, hogy iskolánkat minél jobban bekapcsoljam a nemzetközi oktatás élvonalába. 1996-ban elnyertem az oktatási rektor-helyettesi állást, melyben fő feladatom az új oktatási koncepció, valamint az ezzel összefüggő új gazdálkodási rendszer kimunkálása.
2000-ben vissza a tanszékre
Nagy kedvel kezdtem újra a formatan oktatását – melynek előzményeiről 2000-ben jelent meg az általam szerkesztett „100 év Formatan" című kötet. A korábbi évekhez képest a feladatok kibővültek szemantikai kérdésekkel is. 2002-ben lelkes és vállalkozó kedvű építész hallgatóimmal a „csomópont" feladatot valódi méretben, japán teaházként valósítottuk meg a magyarországi Japán Alapítvány támogatásával. Ezzel párhuzamosan bekapcsolódtam a tanszék és a Mercedes Benz Design között Stefan Lengyel által létrehozott tervezési-oktatási, együttműködésbe. Tanári pályám második nagy ajándéka és a körülmények szerencsés alakulása lehetővé tette, hogy ennek eredményeként 2010-ben létrehozzuk a Jármű – Formatervező szakirányú mesterképzését, melyet 14 éve vezetek. Büszke vagyok arra, hogy növendékeim a nemzetközi versenyben is megállják helyüket és az alábbi tervezőcsoportok sikeres tagjaiként: Mercedes Benz, Bugatti, Renault, Volkswagen, Audi, AMG tuning, KIA, HTX Horsebox.
[2016]
Művek
Műtárgyjegyzék
Formatervezés
Zita és Topáz fogkefék, 1972
HITEKA „Elkon S 2000" Motorteszter, 1972
Medicor asztali ionizátor, 1974
Kerékpárterv (Nemzetközi Kerékpártervezési Pályázat), 1973
Mikó utcai játszótér, 1975
Óratervek (Nemzetközi Óratervezési Pályázat), 1974
Tiszai Vegyi Kombinát kiállítása (BNV), 1982-1984
Országos Baleseti Intézet információs rendszere, 1984
BMW kombi (AUTOREAL Gmk), 1985
Országos Villamos Teherelosztó vezérlőterme, 1985
„Világjáték" (Monori Játékgyár), 1986
Térbeli puzzle (Original Engels), 1986
Hotelporcelán tervek (Zsolnay Porcelánmanufaktúra), 2003
Emléktárgy (Első Turista Emléktárgy Tervezési Pályázat, Korea), 2004
GM Opel, Rally versenyautó (Szalay Dakar Team), 2009
Grafikai tervezés
IBUSZ Utazási Iroda vállalati arculatterv, 1981–1984
PALOTA Bőrdíszműgyár vállalati arculatterv, 1983
Cooptourist Utazási Iroda vállalati arculatterv, 1984
Széphalom Bevásárlóközpont, 1992
Magyar Franchise Szövetség, 1993
Magyar Püspöki Konferencia, 2001
Domaine Gróf Zichy Futóverseny, 2007–2012
Képzőművészet
Hajtogatott kocka (20x20x18 cm, fém), 1974
Tér-tükör (25x25x15 cm, üveg), 1975
Struktúra 1., 2., 3. (50x50 cm, akril, vászon), 1977
Ritmus (100x100 cm, akril, vászon), 1988
Találkozás (100x100 cm, akril, vászon), 1988
Négyzet (60x100 cm, akril, fa), 1989
Pannónia (50x65 cm, akril, fa), 1995
Teljesség (100x100 cm, tus, papír), 1999
Jel (100x100 cm, tus, papír), 1999
Plasztikai tanulmány (60x40x17 cm, festett keményhab), 2000
Kiállítások
Egyéni kiállítások
2015 Kalligráfiák, Asztalka Cukrászda, Budapest
2011 Scherer József életmű kiállítás, Klebelsberg Kulturkúria, Budapest
1998 Scherer József kiállitása, Rudnay Terem, Budapest.
1985 Scherer József kiállítása, Babits Mihály Művelődési Központ, Szekszárd
Csoportos kiállítások
2016 Keleti szél 3. – Babits Mihály Művelődési Központ – Szekszárd
2015 Keleti szél 2. – Kulturális Központ – Kölesd
Keleti szél 1. – Csontváry Művészeti Udvarház – Budapest
„Mire a levelek lehullanak…" – Szent Adalbert Központ – Esztergom
2014 Név-jegy – Szent Adalbert Központ – Esztergom
A nagy háború – Pesti Vigadó – Budapest
2012 56 éve volt 56 – Duna Palota – Budapest
2013 10 éves jubileumi kiállítás, Daimler AG–MOME – Művészetek Palotája – Budapest
2011 MOME Car Design – Mercedes Museum – Stuttgart
International Car Design Schools – Design Center – Stuttgart
2010 MOME/Mercedes Benz Design – Iparművészeti Múzeum – Budapest
2008 Autótervezés – Kisgaléria – Pécs
2007 Járműtervezés a MOME-n – Közlekedési Múzeum – Budapest
A design varázsa, Daimler AG és MOME – Iparművészeti Múzeum – Budapest
2005 Korean Design Exhibition – Szöul, Korea
International Souvenir Competition – Gyeongju, Korea
"Jónapot Mester" Gerzson növendékek – Harmincad Galéria – Budapest
2001 Milleniumi Iparművészeti Kiállítás – Műcsarnok – Budapest
2000 Milleniumi szobrászati pályázat és kiállítás – Székesfehérvár
Milleniumi Művészeti kiállítás – Művészetek Háza – Szekszárd
1999 Art Budapest, MIE oktatóinak kiállítása – BNV – Budapest
Műhelysorozat, Penkala Évával – Tölgyfa Galéria – Budapest
3. Minta Triennále – Műcsarnok – Budapest
Kortárs magyar művészet – S. Bolivar Egyetem – Caracas (Venezuela)
1997 Fegyvermesterek fortélyai – Hadtörténeti Múzeum – Budapest
1995 Schwarzkopf Design Award vándorkiállítása – Darmstadt, Hamburg, Prága, Brno, Madrid
III. Budapest International Contemporary Art Exhibition "Világképek" – Szépművészeti Múzeum – Budapest
1994 XX. sz.-i festmények – Hidegkúti Galéria – Budapest
1993 I. Festmény Aukció – Palazzo Kortárs Művészeti Galéria – Budapest
Worlds Good Design Commodities – Hankyu Áruház – Osaka (Japán)
II. Budapesti Nemzetközi Kortárs Kiállítás – Közlekedési Múzeum – Budapest
1992 Kortárs képzőművészeti kiállítás – Hadtörténeti Múzeum – Budapest
1991 Árnyékkötők – Városi Galéria – Nyíregyháza
2. Minta Triennále – Műcsarnok – Budapest
1988 Kreatív anyag- és formagyakorlatok – Tölgyfa Galéria – Budapest
Tavaszi Tárlat – Műcsarnok – Budapest
1. Minta Triennále – Műcsarnok – Budapest
1987 Mai magyar képzőművészet – Kossuth Lajos Művelődési Ház – Kölesd
1986 BIO 11. Nemzetközi Formatervezési Kiállítás – City Art Museum – Ljubjana
1985 10 ajánlat - 10 termék (IBUSZ arculat) – MKK Design Center – Budapest
VII. Fal- és Tértextil Biennále – Szombathelyi Képtár – Szombathely
1983 Tolnai tájak, tolnai emberek – Kossuth Lajos Művelődési ház – Kölesd
1982 Játék kint és bent – Dombóvár - Szekszárd - Bonyhád
Szabadtéri játszószerek – Fényes Adolf Terem – Budapest
III. Békéscsabai Alkalmazott Grafika Biennále, IBUSZ arculatterv – Munkácsy Mihály Múzeum – Békéscsaba
1981 Játékkiállítás – Ifjúsági Művelődési Ház – Salgótarján
1979 Játékkultúra – Magyar Nemzeti Galéria – Budapest
Tervezők a gyermekekért – Óbuda Galéria – Budapest
Utcabútorok – Józsefvárosi Kiállító Terem – Budapest
Interdesign – Kereskedelmi Kamara – Bécs (Ausztria)
1978 World of Children – JIDA Kiállító Terem – Tokió (Japán)
10 éves Szimpózium mozgalmunk – Józsefvárosi Kiállító Terem – Budapest
Béke Városrész környezetalakítása – Uitz Terem – Dunaújváros
1977 Vizuális játékok – Józsefvárosi Kiállító Terem – Budapest
1976 Design Proposition – JIDA Kiállító Terem – Tokió (Japán)
1975 Fiatal iparművészek – Csepel Galéria – Budapest
1974 Nemzetközi Óratervezési Pályázat – Musée International D'Horlogerie – La Chaux de Fond (Svájc)
1973 BRAUN díj kiállítás – NSZK - Belgium - Hollandia
1972 KLUB Design Pályázat – Művelődési Ház – Salgótarján
Művésztelepen és szimpóziumon való részvétel
1979 International Council of Societies of Industrial Design (ICSID) – Bécs (Ausztria)
ICSID – Keszthely
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató