logo
logo
Scherer József profilképe

Scherer József

formatervező művész

Kölesd, 1947. július 14. – Budapest, 2020. május 2.
Az MMA rendes tagja (2012–2020)
Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozat
Scherer József életrajza

Szakmai életrajz

„Indulás, kezdetek

Képző- és Iparművészeti Gimnázium – Grafika szak.

A rajztudás alapjainak megszerzése, betű és nyomdászat szeretete.

Lelkesítő, inspiráló légkör és máig tartó barátságok teszik ezt az időt felejthetetlenné.

Iparművészeti Főiskola

Oktatás felívelő szakasza, az ország és a tanszék lassú nyitása a világra, mesterek: Dózsa Farkas András, Németh Aladár formatervezők, Gerzson Pál festőművész.

Korai, pozitív tapasztalatok a csoportmunka területén.

Első nemzetközi siker: kézi fúrógép tervemet beválogatták a nemzetközi Braun formatervezési pályázat kiállítására és Európa több városában bemutatták.

Diploma után

Optimista elszántsággal Nádas László, Antoni Rozi, Zala Tamás, Bezzegh Tibor és jómagam kísérletet tettünk egy tervező stúdiót létrehozására – de a politikai-gazdasági feltételek még nem feleltek meg egy ilyen vállalkozásnak.

Szakmailag azonban szép sikert értünk el az 1973-ban Japánban rendezett Nemzetközi Kerékpárpályázaton, ahol a 3. díjat kaptuk több száz pályázó között. Szakmai és baráti társaságként még évekig együttműködtünk főleg játszótéri tervezési feladatokon dolgozva.

Óratervezési pályázat, Svájc

Watchismo Times internetes portál 2009-ben az alábbi kommentárral mutatta be a régi elképzeléseket:"Although not the winner of the competition, Mr. Scherer's designs were obviously ahead of their time!" Scherer úr tervei – bár nem voltak a nyertesek között – nyilvánvalóan megelőzték korukat.

Japán

Ifjonti hévvel és az esélytelenség bátorságával benyújtottam pályázatomat a Japán Alapítvány ösztöndíjára - melyet nagy meglepetésemre elnyertem.

Az ipari formatervezés gyakorlatával és módszereivel a világhírű Kenji Ekuan vezette GK irodában és a Matsushita Electrichez tartozó IDD irodában ismerkedtem. Tanulmányoztam az ipari formatervezés szakmai és támogatói szervezeteit és azok tevékenységét (JIDA, JIDPO, „G" MARK). A Tokiói Művészeti Egyetemen (Geijitsu Daigaku) mint vendégkutató egyéni kutatásokat végeztem, ennek részeként egy rövid japán tradicionális építészeti kurzuson vettem részt. A Design Kutató Intézetben az akkori computer technika alapjaival ismerkedtem. Számomra ugyanilyen fontos volt a rendszeres nyelvtanulás és a sokszínű japán kultúrával való ismerkedés. Mellékesen lehetőségem nyílt kortárs zenei érdeklődésem elmélyítésére Pendereczki, Takemitsu, Xenakis, Lutoslawski, Parch művein keresztül. Rendkívül intenzív munkával és tanulással töltött egy év után egész pályámra kiható tapasztalatokkal gazdagodva tértem haza. Élményeim arra késztettek, hogy újragondoljam a formatervezéssel kapcsolatos elképzeléseimet.

Interdesign

Az ICSID (Formatervezők nemzetközi Szövetsége) által szervezett Interdesign workshopokon kétszer vettem részt.1979-ben Bécsben a téma a „Tervezés a kisvállalkozások számára" volt és itt „Az alpesi turizmus és környezetvédelem" munkacsoport tagja voltam, majd a Keszthelyen megrendezett közös munkán vettem részt. Itt a téma „Design az egészségügy szolgálatában" volt. Ezen belül a „Jövő kórháza" munkacsoportot vezettem.

„Játék stúdió"

1980–81 között a Könnyűipari Minisztérium által létrehozott „Játék stúdió" Művészeti vezetője lettem, melynek célja a gyártók és a tervezők egymásra találásának elősegítése valamint a távlati fejlesztési elképzelések kialakítása volt. Egy sikeres meghívásos pályázat lebonyolítása után a kezdeményezés abbamaradt.

Kiállítás tervezés

1978–1985 között Nagy Zsolt építész, Kovács Károly ötvösművész, Kulinyi István grafikus meghívtak maguk közé, hogy együtt készítsünk kiállítás-terveket, eleinte a Tiszai Vegyi Kombinát, majd több más vállalat részére. Ezzel egy nyolc évig tartó sikeresen együttműködő csoport tagja lettem, amelyben sokat tanultam a nagy léptékben való tervezés funkcionális- és esztétikai követelményeiről.

Oktatás elkezdése 1978-tól

Németh Aladár tanszékvezető meghívására kerültem vissza a tanszékre, mint gyakornok és a tervezés és formatan oktatásában kaptam feladatot. 1984-ben a formatervező tanszéken hallgatóimmal az Országos Baleseti Intézet információs és tájékoztató rendszerének tervezését és kivitelezését végeztük el. Ezt a jelentős és úttörő munkát Dr. Manninger Jenő professzor, az intézet igazgatója, nemzetközi hírű kézsebész támogatásával sikerült megvalósítani.

Alapképző Intézet

1983–2010 között működött Alapképző Intézet létrehozását Gergely István rektor kezdeményezte. A Mengyán András vezette előkészítő munkacsoport tagjai olyan nagy tekintélyű kollégák voltak, mint Szilvitzky Margit textilművész és Józsa Bálint szobrászművész. A velük való munka igazi szellemi kihívást és izgalmas feladatot jelentett. A képzés beindulása után Mengyán András helyettese, az ő külföldre távozása után az intézet vezetője lettem.

A szakma alapkérdési: rajz, mintázás, formatan és tervezési alapismeretek. A vizualitás alapkérdései: arány, kompozíció, felület és szín, ritmus, egyensúly, harmónia.

A tervezés tanáraként feladatom a tervezéselmélet alapjainak átadására, a kreativitás, tervezői rugalmasság fejlesztésére irányult. Ugyanilyen fontos volt a gyakorlatiasság, az anyagokkal való bánás és kísérletezés gyakorlása, a szakmai tradíciók átadása oly módon, hogy az ne bénítsa meg az ifjúság természetes újító kedvét.17 év sikeres működése igazolta az eredeti elgondolás helyességét.

Autonóm munkák

Az intézet alkotó légköre hatására szabadidőmben újra autonóm (képzőművészeti) munkák készítésébe fogtam. Eleinte a geometria – mint számomra mindennapi munkaeszköz – kompozicionális és mintaalkotó témái foglalkoztattak, később – 20 éves lappangási idő után – a kalligráfia jelekkel, szimbólumokkal és betűkkel kapcsolatos titokzatos világa felé fordultam. 1990-es évek az oktatási feladatok mellett, komoly formatervezői megbízások híján kisebb-nagyobb grafikai megbízások teljesítésével teltek, melyek legtöbbjét az egy személyben formatervező és grafikus Czapp Györggyel, mint társtervezők készítettük.

Rektor-helyettes

1990–1996 között több külföldi szakfolyóiratban ismertettem a MIF tevékenységét és eredményeit, azzal a szándékkal, hogy iskolánkat minél jobban bekapcsoljam a nemzetközi oktatás élvonalába. 1996-ban elnyertem az oktatási rektor-helyettesi állást, melyben fő feladatom az új oktatási koncepció, valamint az ezzel összefüggő új gazdálkodási rendszer kimunkálása.

2000-ben vissza a tanszékre

Nagy kedvel kezdtem újra a formatan oktatását – melynek előzményeiről 2000-ben jelent meg az általam szerkesztett „100 év Formatan" című kötet. A korábbi évekhez képest a feladatok kibővültek szemantikai kérdésekkel is. 2002-ben lelkes és vállalkozó kedvű építész hallgatóimmal a „csomópont" feladatot valódi méretben, japán teaházként valósítottuk meg a magyarországi Japán Alapítvány támogatásával. Ezzel párhuzamosan bekapcsolódtam a tanszék és a Mercedes Benz Design között Stefan Lengyel által létrehozott tervezési-oktatási, együttműködésbe. Tanári pályám második nagy ajándéka és a körülmények szerencsés alakulása lehetővé tette, hogy ennek eredményeként 2010-ben létrehozzuk a Jármű – Formatervező szakirányú mesterképzését, melyet 14 éve vezetek. Büszke vagyok arra, hogy növendékeim a nemzetközi versenyben is megállják helyüket és az alábbi tervezőcsoportok sikeres tagjaiként: Mercedes Benz, Bugatti, Renault, Volkswagen, Audi, AMG tuning, KIA, HTX Horsebox.

[2016]

 

Művek

Műtárgyjegyzék

Formatervezés

 

Zita és Topáz fogkefék, 1972

HITEKA „Elkon S 2000" Motorteszter, 1972

Medicor asztali ionizátor, 1974

Kerékpárterv (Nemzetközi Kerékpártervezési Pályázat), 1973

Mikó utcai játszótér, 1975

Óratervek (Nemzetközi Óratervezési Pályázat), 1974

Tiszai Vegyi Kombinát kiállítása (BNV), 1982-1984

Országos Baleseti Intézet információs rendszere, 1984

BMW kombi (AUTOREAL Gmk), 1985

Országos Villamos Teherelosztó vezérlőterme, 1985

„Világjáték" (Monori Játékgyár), 1986

Térbeli puzzle (Original Engels), 1986

Hotelporcelán tervek (Zsolnay Porcelánmanufaktúra), 2003

Emléktárgy (Első Turista Emléktárgy Tervezési Pályázat, Korea), 2004

GM Opel, Rally versenyautó (Szalay Dakar Team), 2009

 

Grafikai tervezés

IBUSZ Utazási Iroda vállalati arculatterv, 1981–1984

PALOTA Bőrdíszműgyár vállalati arculatterv, 1983

Cooptourist Utazási Iroda vállalati arculatterv, 1984

Széphalom Bevásárlóközpont, 1992

Magyar Franchise Szövetség, 1993

Magyar Püspöki Konferencia, 2001

Domaine Gróf Zichy Futóverseny, 2007–2012

 

Képzőművészet

Hajtogatott kocka (20x20x18 cm, fém), 1974

Tér-tükör (25x25x15 cm, üveg), 1975

Struktúra 1., 2., 3. (50x50 cm, akril, vászon), 1977

Ritmus (100x100 cm, akril, vászon), 1988

Találkozás (100x100 cm, akril, vászon), 1988

Négyzet (60x100 cm, akril, fa), 1989

Pannónia (50x65 cm, akril, fa), 1995

Teljesség (100x100 cm, tus, papír), 1999

Jel (100x100 cm, tus, papír), 1999

Plasztikai tanulmány (60x40x17 cm, festett keményhab), 2000

 

Kiállítások

Egyéni kiállítások

 

2015 Kalligráfiák, Asztalka Cukrászda, Budapest

2011 Scherer József életmű kiállítás, Klebelsberg Kulturkúria, Budapest

1998 Scherer József kiállitása, Rudnay Terem, Budapest.

1985 Scherer József kiállítása, Babits Mihály Művelődési Központ, Szekszárd

 

Csoportos kiállítások

2016 Keleti szél 3. – Babits Mihály Művelődési Központ – Szekszárd

2015 Keleti szél 2. – Kulturális Központ – Kölesd

Keleti szél 1. – Csontváry Művészeti Udvarház – Budapest

„Mire a levelek lehullanak…" – Szent Adalbert Központ – Esztergom

2014 Név-jegy – Szent Adalbert Központ – Esztergom

A nagy háború – Pesti Vigadó – Budapest

2012 56 éve volt 56 – Duna Palota – Budapest

2013 10 éves jubileumi kiállítás, Daimler AG–MOME – Művészetek Palotája – Budapest

2011 MOME Car Design – Mercedes Museum – Stuttgart

International Car Design Schools – Design Center – Stuttgart

2010 MOME/Mercedes Benz Design – Iparművészeti Múzeum – Budapest

2008 Autótervezés – Kisgaléria – Pécs

2007 Járműtervezés a MOME-n – Közlekedési Múzeum – Budapest

A design varázsa, Daimler AG és MOME – Iparművészeti Múzeum – Budapest

2005 Korean Design Exhibition – Szöul, Korea

International Souvenir Competition – Gyeongju, Korea

"Jónapot Mester" Gerzson növendékek – Harmincad Galéria – Budapest

2001 Milleniumi Iparművészeti Kiállítás – Műcsarnok – Budapest

2000 Milleniumi szobrászati pályázat és kiállítás – Székesfehérvár

Milleniumi Művészeti kiállítás – Művészetek Háza – Szekszárd

1999 Art Budapest, MIE oktatóinak kiállítása – BNV – Budapest

Műhelysorozat, Penkala Évával – Tölgyfa Galéria – Budapest

3. Minta Triennále – Műcsarnok – Budapest

Kortárs magyar művészet – S. Bolivar Egyetem – Caracas (Venezuela)

1997 Fegyvermesterek fortélyai – Hadtörténeti Múzeum – Budapest

1995 Schwarzkopf Design Award vándorkiállítása – Darmstadt, Hamburg, Prága, Brno, Madrid

III. Budapest International Contemporary Art Exhibition "Világképek" – Szépművészeti Múzeum – Budapest

1994 XX. sz.-i festmények – Hidegkúti Galéria – Budapest

1993 I. Festmény Aukció – Palazzo Kortárs Művészeti Galéria – Budapest

Worlds Good Design Commodities – Hankyu Áruház – Osaka (Japán)

II. Budapesti Nemzetközi Kortárs Kiállítás – Közlekedési Múzeum – Budapest

1992 Kortárs képzőművészeti kiállítás – Hadtörténeti Múzeum – Budapest

1991 Árnyékkötők – Városi Galéria – Nyíregyháza

2. Minta Triennále – Műcsarnok – Budapest

1988 Kreatív anyag- és formagyakorlatok – Tölgyfa Galéria – Budapest

Tavaszi Tárlat – Műcsarnok – Budapest

1. Minta Triennále – Műcsarnok – Budapest

1987 Mai magyar képzőművészet – Kossuth Lajos Művelődési Ház – Kölesd

1986 BIO 11. Nemzetközi Formatervezési Kiállítás – City Art Museum – Ljubjana

1985 10 ajánlat - 10 termék (IBUSZ arculat) – MKK Design Center – Budapest

VII. Fal- és Tértextil Biennále – Szombathelyi Képtár – Szombathely

1983 Tolnai tájak, tolnai emberek – Kossuth Lajos Művelődési ház – Kölesd

1982 Játék kint és bent – Dombóvár - Szekszárd - Bonyhád

Szabadtéri játszószerek – Fényes Adolf Terem – Budapest

III. Békéscsabai Alkalmazott Grafika Biennále, IBUSZ arculatterv – Munkácsy Mihály Múzeum – Békéscsaba

1981 Játékkiállítás – Ifjúsági Művelődési Ház – Salgótarján

1979 Játékkultúra – Magyar Nemzeti Galéria – Budapest

Tervezők a gyermekekért – Óbuda Galéria – Budapest

Utcabútorok – Józsefvárosi Kiállító Terem – Budapest

Interdesign – Kereskedelmi Kamara – Bécs (Ausztria)

1978 World of Children – JIDA Kiállító Terem – Tokió (Japán)

10 éves Szimpózium mozgalmunk – Józsefvárosi Kiállító Terem – Budapest

Béke Városrész környezetalakítása – Uitz Terem – Dunaújváros

1977 Vizuális játékok – Józsefvárosi Kiállító Terem – Budapest

1976 Design Proposition – JIDA Kiállító Terem – Tokió (Japán)

1975 Fiatal iparművészek – Csepel Galéria – Budapest

1974 Nemzetközi Óratervezési Pályázat – Musée International D'Horlogerie – La Chaux de Fond (Svájc)

1973 BRAUN díj kiállítás – NSZK - Belgium - Hollandia

1972 KLUB Design Pályázat – Művelődési Ház – Salgótarján

 

Művésztelepen és szimpóziumon való részvétel

1979 International Council of Societies of Industrial Design (ICSID) – Bécs (Ausztria)

ICSID – Keszthely