logo
logo
Szőnyi Erzsébet profilképe

Szőnyi Erzsébet

Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas zeneszerző, énektanár, karnagy, a Nemzet Művésze

Budapest, 1924. április 25. – Budapest, 2019. december 28.
Az MMA rendes tagja (2011–2019)
Zeneművészeti Tagozat
Szőnyi Erzsébet életrajza

Életrajz

Szőnyi Erzsébet 1924. április 25-én született Budapesten. Egyetlen gyermekként nagy szeretetben nevelkedett a művészetkedvelő környezetben. Édesapja, Szőnyi Jenő banktisztviselő volt, de szabadidejében a művészeteknek hódolt, szívesen rajzolt, festett és gyakran énekelt otthon az édesanya, Piszanoff Alice zongorakíséretével. Mindez kedves emlékként rögződött a gyermekkorból, amit felnőtt művészként is gyakran emlegetett Szőnyi Erzsébet. A zongoratanulást korán kezdte, Benczúr Aglája útmutatásával – aki Benczúr Gyula unokahúga volt. Opera- és hangversenylátogatások sora is már a gyermekkorban kezdődött.

A XII. kerületben a Tamás utca egyik szép kertes házában laktak, így az első iskola választása is a közelben, az akkor újonnan épült Németvölgyi elemei iskolában kezdődhetett.

Onnan az út az ugyancsak újonnan épülő I. kerületi Szilágyi Erzsébet Leánygimnáziumba vezetett. – Itt megjegyezhetjük, hogy az első évet még a Várban lévő Szilágyi Erzsébet Leánylíceum és Gimnázium osztályába járták. Talán ez a tény, hogy szinte az ő korosztályuk számára épült ez az iskola, szintén hozzájárult ahhoz az erős kötődéshez, ami Szőnyi Erzsébet és „Szilágyi Erzsébet" között alakult a nyolc év alatt. Persze, a legfontosabb meghatározó az énektanár szerepe volt. Sztojanovics Adrienne korának legkiemelkedőbb énektanára volt, tanítási módszerében főszerepet kaptak a népdalok. Ő maga is zenész családból származott, és Kodály Zoltánnal korán kapcsolatba került. Megismerte a kórusműveit, rajongott értük és csodálatos energiával, meggyőződéssel és zenei hozzáértéssel tanította be kórusának. Iskolájuk és lelkes tanítványaik sok szereplés és sok siker részesei voltak.

A jó zongorista és jó zenei érzékkel rendelkező fiatal tanítvány, Szőnyi Erzsébet hamarosan az énekkar zongorakísérőjévé avanzsált. Kodály Zoltán több ízben meglátogatta a kórust, így személyesen is megismerhette a tehetséges tanulót, ami életre szóló élményt jelentett számára. Már a középiskolai évek alatt próbálkozott komponálgatással, és magánúton már összhangzattant tanult Laurisin Miklós zeneelmélet professzornál. Már ekkor dalokat, kórusműveket, kisebb zongoradarabokat komponált. És ami még nagy jelentőséggel bír a népzene megismerése és tanulmányozása mellett, Bartók és Kodály kórusműveinek elmélyült megismerése. Szőnyi Erzsébet életében meghatározó élmény erejével hatottak a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban eltöltött évek, amiről nagyon gyakran, mindig és mindenkor nagy szeretettel emlékezett.

Az érettségi után egyenes út vezetett a Zeneakadémiára, 1942-ben felvételizett Középiskolai Ének-zenetanár tanszakra. Egy évvel később Bárdos Lajos biztatására Zeneszerzés főtanszakra is felvételizett, Viski János osztályába járt. A határozott következetesség és iránymutatás mellett tanár és tanítvány közötti feltétlen bizalom és elismertség jellemezte a tanulóéveket. Viski János állandóan referált Kodálynak tanítványai előmeneteléről. Annak idején Szőnyi Erzsébet volt az egyetlen nő a zeneszerzés tanszakon, így híre eljutott Emma asszonyhoz is. Kodály felesége is foglalkozott ifjú korában zeneszerzéssel, így keletkezett először távolból a szimpátia, ami később jó személyes kapcsolattá alakult. Szőnyi Erzsébet visszaemlékezéseiben gyakran hivatkozik erre a kedves, közvetlen kapcsolatra.

Szőnyi Erzsébet sokirányú érdeklődése a Zeneakadémián töltött évek során is megmutatkozott. Zongora főtanszakon Szegedi Ernőnél tanult, Kodály Zoltán népzene szemináriumának legaktívabb résztvevője volt. Korrepetitorként az ének-tanszak munkájában is részt vett. Zenekari vezényléssel ismerkedett, Ferencsik János óráin.

Középiskolai énektanári diplomáját 1945-ben szerezte. A következő tanévben a távollevő Kodály Zoltánt helyettesítette népzene óráin. Zeneszerzői tanulmányait 1947-ben szerezte, de ekkor már a Szilágyi Erzsébet Gimnázium kinevezett énektanára volt. Az akkori növendékek rajongtak az ifjú, kedves és csinos fiatal énektanárért. (E sorok írója, mindezt kortárs barátnőinek visszaemlékezéseiből tudja megerősíteni.)

Az 1947–48-as tanévet francia állami ösztöndíjjal Párizsban, a Conservatoiren való továbbtanulással töltötte Tony Aubin osztályában. Tanulmányozta Messian és Nadia Boulanger óráit. Ez az időszak arra is lehetőséget adott, hogy a francia alapfokú zenetanítás módszereit megismerje. Közben a párizsi Magyar Intézetben és a magyar követségen rendezett zenei események gyakori meghívottja volt, ahol Bartók és Kodály népdalfeldolgozásaiból adott elő zongora- és ének-műveket. Kodály Zoltánnal levelezésben állt, aki hasznos tanácsokkal látta el, valamint ott léte alatt a Kodály házaspár meg is látogatta, és támogatást nyújtott további ottlétéhez. Mindez Szőnyi Erzsébet emlékeinek felejthetetlen emléke. 1948 tavaszán mutatta be Párizsban, a Conservatoire vizsgaversenyén zenekari Divertimentóját saját vezényletével, igen nagy sikerrel.

Hazatérte után az ifjú tanárnő bekapcsolódott a magyar zenepedagógia újjászervezésének előkészítő munkálataiba. 1948-tól a Zeneakadémia tanára, majd tanszékvezető több mint három évtizeden át. A szolfézs tanára lett, a nála eltöltött órákról neves zeneszerzők, zenetudósok a legmagasabb fokon nyilatkoznak róla. Szoros órarend mellett vidékre is járt szakfelügyelni. Kodály biztatására készült el első pedagógiai könyve 1954-ben, A zenei írás-olvasás módszertana. Kezdettől a felsőfokig. Majd ezt követték a továbbiak. Idegen nyelvű fordításban is. E sok munka mellett zeneszerzésre leginkább a nyári időszakban jutott ideje. Ezek leggyakrabban pedagógiai ihletettségű művek. Kapcsolatban az általános iskolákkal és zeneiskolákkal, azok részére, komponált megfelelő darabokat. Saját szavai szerint: „Szinte minden darabnak megvan a maga kis története."

Újabb külföldi kapcsolata 1959-ben kezdődött. Elsőként a bécsi zeneakadémia igazgatójával kezdődött az ismeretség, aki javasolta, hogy vegye fel a kapcsolatot az ISME német főtitkárával. Ennek eredményeként meghívták az 1961-es bécsi ISME-konferenciára. Ez időtől kezdve, bár kicsit göröngyösen, de a magyarok számára is megnyílt az út a zene nemzetközi világa felé, és ennek legfőbb követe Szőnyi Erzsébet volt. 1963-ban Tokióban az ISME konferencián már ő adhatta át a budapesti ISME-konferencia 1964-re szóló meghívását, ez jelentette a Kodály-koncepció igazi kapunyitását. A budapesti ISME-rendezvény nagy sikert és elismerést eredményezett. Kodály személyesen is jelen volt, előadást tartott. Ettől kezdve váltak egyre sűrűbbé a látogatások hazánkban és a külföldi meghívások a világ minden pontjáról a Kodály-módszer megismerésére, megismertetésére. Szőnyi Erzsébet azóta is fáradhatatlanul dolgozik ezen a területen. „A zene utazó nagykövete, a Kodály-módszer nagyasszonya." Az évek és évtizedek során tanítványai nagy számban követik példáját és tanításaik során méltó elismeréseket szereznek hazánknak, a magyar zeneoktatásnak.

Egy másik jelentős, közel negyven évig tartó külföldi kapcsolatot jelentett az 1967-ben Esztergomban megindított Dunakanyar Művészeti Nyári Egyetem. Ennek szervezése még Kodály Zoltán életében kezdődött, de a megnyitást már nem élhette meg. Szőnyi Erzsébet volt ennek mindvégig a szakmai szervezője, vezetője, irányítója. Évente több mint száz fiatal érkezett a világ minden részéből, aktív zenetanárok vagy pályára készülők, akik öt különböző nyelvi csoportban két héten át különböző foglalkozások keretében tanulhatták a magyar zenei módszert, és egyúttal ismerkedhettek hazánkkal.

A külföldi kapcsolat megkoronázását jelentette Szőnyi Erzsébet számára, hogy 2006-ban az amerikai Duquesne Egyetemen díszdoktorrá avatták.

Az elkötelezett Kodály tanítvány, a tanszékvezető tanár, a magyar szolfézs-módszertan világhírű képviselője mindenkor szívesen vállalt különböző zenei feladatokat. Határozott, mindenkor kiegyensúlyozott véleményére bizton lehetett számítani. Ezért nem véletlen, hogy a zenei társaságok számítottak munkájára. Alapító tagként szerepel a magyar és külföldi zenei egyesületek sorában. Mindenütt tisztelet és szeretet vette körül. Kivéve azt a tényt, hogy az ötvenes és hatvanas évek ideológiai-politikai támadásai idején hivatalos elismertsége igen szerény volt. Könyvei, publikációi hosszabb-rövidebb írásai, mindenkor az aktualitás jegyében készültek.

Az eddig felsorolt feladatok mellett Szőnyi Erzsébet „műhelyéből" minden időszakban újabb és újabb zeneművek kerültek elő. Ifjúkorában komponált műveket saját maga is külön kategóriába említi, amint azt a „Műjegyzékben" pontosan felsoroltunk. Az ötvenes évek közepétől kibontakozó alkotóperiódust már egy igen gazdag műfaji gazdagság jellemzi.

Saját emlékezéseiben is mindig említi az operairodalom iránti érdeklődést. Kifejezetten vonzotta a gyermeki korosztály számára készülő színpadi művek alkotása. Bátran mondhatjuk, hogy el is nyerte jutalmát, mert mai napig szívesen foglalkoznak iskolai együttesek e darabokkal, példaként említve A didergő király, vagy A makrancos királylány című gyermekoperákat. Amint ezekben is jelentős az énekkari és szóló ének, úgy a műfaji kategóriában is a vokális műfaj kapja a főszerepet. Ami még jellemző, hogy szívesen variálja az énekhangot egy-egy különleges összetételű hangszeres kísérettel.

A hatvanas-hetvenes évekre eső alkotói periódusát merészebb törekvések jellemzik, újszerű vokális műfajok,homofon struktúra, hangnemek közötti szabad vándorlás. A hetvenes évek zenepedagógiai utazásai során a zeneszerző érdeklődését is felkeltették a külföldön megismert zenei irányzatok (Japán dalok, Amerikai bicíniumok). Az 1980-as években gyarapodott a színpadi művek száma is (Szakonyi Károly műve alapján: Adáshiba). A kilencvenes évtized a kamarazenekari művek komponálása mellett a vokális műfajok terén igen termékeny időszaknak bizonyult. Műveiben az újítások hatására is megőrizte személyes tónusát, és mindenkor a közönséggel való kapcsolat fontosságát.

A századfordulót körülölelő évtizedekben zeneszerzői életműve fokozatosan a figyelem középpontjába került. Ezt bizonyítja a megrendelések sorozata is. Műveinek többsége felkérésre készül, ez egyúttal befolyásolja az előadás megvalósításának szempontjait. Szinte minden együttes, kórus rendelkezik „Szőnyi-művel", így érthető a kórusművek többsége. Gyakran egy-egy évforduló jubileumi alkalma avatja ünnepivé a művet. A megzenésített szövegek gazdag sokszínűséget mutatnak. Liturgikus, vagy régi népi műfajoktól kezdve klasszikus költőkön át a múlt század neves magyar költők verseit érzelmileg is átérezve, a mai kortárs költők világába is bátran válogat. Csak példaként megemlítve néhányat: Kodály Zoltán születésének 125. évfordulója alkalmából a Kodály és Arany dalai (2007); az ELTE Bartók Béla Énekkara számára Zsoltáros Glória (2008); Boldogasszony éneke a szombathelyi Berzsenyi Dániel Vegyeskar kérésére; a Kodály Zoltán nevét viselő iskolák találkozójára írt kórusmű, az Éneklő iskola (2010). Jelentős a hangszeres művek nagy száma is, mely igen gazdag változatosságot mutat, kiemelkedő a nem hangversenytermi előadásra szánt orgona művek megható hangulata.

Szőnyi Erzsébetről bátran állapítható meg, hogy egyénisége, személyisége, jelleme teljes összhangban van zeneszerzői talentumával. Megfontoltság, fegyelmezettség, minden témában alapos felkészültség, szigor és megértés, szeretet és szerénység a főbb jellemzői. Mindezt körüllengi az ötletek gazdagsága, fantáziájának szivárvány színezete. Bátran mer újítani, de soha nem szélsőséges. Minél nagyobb számát ismerjük meg műveinek, annál inkább győződhetünk meg minderről. Ismét néhány példát említenék a legutóbbi időben gyakran előadott, közönségsikert elért műveiből. A legkorábbi időkből (1947) való a Szinek – Szvit zongorára, a fantázia szárnyalása, piros, zöld, pepita, szürke, fekete,… remek kavalkád, zongoristák öröme. Sárkányfogak (2002) – 52 miniatür zongorára, eredeti feladat, amikor a szöveget, a képet és a muzsikát hozza szintézisbe, Szepesi Attila versei és Gerzson Pál rajzai alapján (elhangzott a Pesti Vigadóban a 90 éves születésnapi koncerten), a négysoros verseket Szőnyi Erzsébet maga olvasta fel, a rajzokat vetített képeken mellékelték. Ima alkonyi harangszóra – népi szövegre harang kísérettel (2005) ifjúsági kórusok legszebb előadásai közé tartozik.

Végül említsünk meg személyes motivációt a szakrális művek köréből. Missa misericordiae – Requiem férjem és fiaim emlékére (2011), vegyeskarra és orgonára írt kompozíció. A zeneszerző őszinte hitvallomása, miként lehet az élet nagy fájdalmát feldolgozni. A missa latin szövegébe magyar nyelvű zsoltár-részletek szólalnak meg, ezek a halottak napi liturgia magyarországi gyakorlatának ismert részletei. Anyanyelvünkön közvetlenebb az érzelmi kapcsolat, a fájdalom átérzése, így vigasztaló a mű egyszerűsége. A mű első alkalommal 2011. november 2-án hangzott el a Budapesti Szent Mihály Templomban. És most ugyanott Farkas Mária karnagy vezényletével, a Victoria Kamarakórus, a Liszt Ferenc Kórus, valamint Hajdók Judit orgonaművész közreműködésével. 2016. április 24-én Szőnyi Erzsébet 92-ik születésnapján.

Az életrajzot összeállította: Dr. Márkus Miklósné Natter-Nád Klára [2016]

_________________

Művek

Ifjúkori kompozíciók

A zeneszerző külön kategóriába sorolja az ifjúkori kompozícióit (1937-1945)

Zongoraművek

Kadencia Haydn D-dúr zongoraversenyének (op. 21) 1. tételéhez - é. n. Ms Zenélő óra - 1937.

Szonatina op. 1 - 1937. Ms

Landler op. 2 - 1937. Ms

Rondeau kvintekben op. 2, no. 2 - 1937. Ms

Fantázia cl-mollban op. 2, no. 3 - 1937. Ms

Románc op. 2, no. 4 - 1937. Ms Prelüd- 1937. Ms

Capriccio- 1937. Ms Szonatina op. 1 - 1942. Ms

Esprit. Egy szellemes vicc zongorára op. 2, no. 5 - 1943. Ms Szonatina op. 1 - 1942. Ms

Ködben. Északi kép op. 2, no. 1 - 1943. Ms Á Monsieur Bartók - 1943. Ms

Pastoral op. 2, no. 2 - 1943. Ms

Tánc op. 2, no. 6 - 1943. Ms

Szonáta 3 tételben- 1943. Ms

Dudástánc op. 9 - 1944. Ms

Tánc op. 2, no. 6 - 1944. Ms

Zongoradarabok 1., 2., 3., 4., 5 - 1944. Ms

1.Couperin-rondó op. 12, no. 1 - 1944. Ms

3.Couperin-rondó op. 12, no. 3 - 1944. Ms

Szonatina - 1944. Ms

Kadencia Beethoven c-moll zongoraversenyének I. tételéhez - 1944. Ms

Fababák indulója - 1944. Ms

Prológ - 1944. Ms

2.Szonáta op. 17 - 1944. Ms

Hommage a M. Couperin - 1945. Ms Rondó - 1945. Ms

 

Dalok énekhangra, zongorakísérettel

Virágos kenderem (S) (népdalf.) - 1941. Ms

Der Fichtenbaum und die Palme (S) (Heinrich Heine) - 1942. Ms

Lement a nap (S) (népdal[.) - 1942. Ms Aldásadás a vonaton (S) (Ady Endre) - 1942. Ms

Ave Maria (S) - 1943. Ms

Ujesztendő. Népdalsorozat zongorakísérettel op. 5 (S) - 1943. Ms O gratiose Jesule (S) - 1944. Ms

Húsz év múlva (S) (VajdaJános) - 1945. Ms

A lámpagyújtó égekel op. 7, no. 2 (S) (Kosztolányi Dezső) - 1945. Ms

Láng (S) (Tóth Arpád) - 1945. Ms

Kórusművek

Gyertyaszentelő Boldogasszony

Introitus. Suscepimus Deus (vkar) - é. n. Ms Graduale. Sicul audivimus (vkar) - é. n. Ms Tractus. Nunc dimillis (vkar) - é. n. Ms Offertorium. Diffusa esl (vkar) - é. n. Ms

Communio. Responsum accipil Simon (vkar) - é. n. Ms

Hatvanad vasárnap

Introitus. Exsurge (vkar) - é. n. Ms Graduale. Sciant gentes (vkar) - é. n. Ms

Tractus. Commovisli Domine (vkar) - é. n. Ms Offertorium. Perfice gressus (S, A, T) - é. n. Ms Communio. Inlroibo (vkar) - é. n. Ms

Hetvened vasárnap

Introitus. Circumdederunl me (vkar) - é. n. Ms Graduale. Adjulor (nka.r) - é. n. Ms

Tractus. De profundis (vkar) - é. n. Ms Offertorium. Bonum est (vkar) - é. n.

Communio. fllumina (vkar) - é. n. Ms

Rorate coeli (vkar, org) - é. n. Ms

Vegyeskar bibliai szövegre. Egyesítsétek az Úr útját - é. n. Ms

Vázlatok a Passió turbáihoz (vkar) - é. n. Ms

Pater Noster op. 1, no. 1 (vkar) - 1941. Ms

Ave Maria op. 1, no. 2 (nkar) - 1942. Ms

Osanna de B. M. V. tempore pestis (szöveg: Kisdi Cantus Cat.holici 1651) (nkar, org) - 1943. Ms

Requiem. Introitus (vkar) - 1943. Ms

Suscipe Domine (nkar) - 1943. Ms

Adoramus op. 3, no. 2 (vkar) – 1944 Ms

Enek Szent Margithoz op. 8, no. 4 (nkar) (Mentes Mihály) - 1944. Ms Missa ad honorem Pierluigi da Palestrina op. 13 (vkar) - 1944. Ms

Vízkereszt utáni harnmdik vasárnap. Communio. Mirabantur omnes (ffikar) - 1945. Ms

Dom. Adv. I. Introitus. Ad Te levavi (vkar) - 1945. Ms

Magnificat (nkar) - 1945. Ms

Missa pro pace (vkar, org) - 1945. Ms

Vízkereszt utáni 3. vasárnap. Offertorium. Dextera Domini (ffikar) - 1945. Ms

Színpadi művek

Operák

Dalma (Jókai Mór, Kováts Edit), 3 felv. - 1953. B = 1953.12.14. Bp., Magyar Zeneművészek Szövetsége székháza. (Fészek Művészklub) (koncertszerű ea.); Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Firenzei tragédia. (Oscar Wilde, ford.: Kosztolányi. Dezső, német ford.: Max Meierfeld), 1 felv. -1957. B =1960.02.25. Meiningen, Meininger Thea.ter, vez.: I-Ians-Joachim Schwiezke, rend.: Ha.ns-Peter Eichhom; Ms; ha.ngf.: MR

Adáshiba. (Szakonyi. Károly), 1 felv. - 1980. B =1982.05.07. Szeged, Nemzeti Színház; Ms;

vfelv.: MTV, Szegedi Stúdió

Elfrida. (Arany László), madrigal opera, 1 felv. -1985. B = 1988. JvlR; Ms; ha.ngf.: MR

Zenés játékok, musicalek

Képzelt beteg (Moliere, ford.: Illyés Gyula, Illyés Gyula verseivel) zenés játék, 3 felv. -1961. B = 1961.10.20. Bp., Petőfi Színház, vez.: Petrovics Emil, rend.: Fáb1y Zoltán

Száz cifra ködmön (Mikszáth Kálmán, Benedek András), musical, 1 felv.-1965. Ms; hangf.: MR

Vidám sirató egy bolyongó porszemért (Sütő András, Weöres Sándor dal­ szövegeivel), zenés játék, 1 felv. - 1979. B = 1980. Ms

Balettzene

Táncjelenet (Tarnay Géza), 1 felv. - 1949. B = 1949.06.07. Bp., Zak, Kisterem; Ms

Gyermekoperák-oratóriumok, zenés játékok

A didergő király (Móra Ferenc, Orbán Éva), gyermekoratórium, 1 felv. - 1959. B = 1960; K = EMB Z 4505; hangf.: MR; vfelv.: szerzői gyűjt.

A makrancos királylány (Kováts Edit), gyennekopera, 2 felv. -1957. B = 1955; K = Artisjus; hangf.: MR; vfelv.: szerzői gyűjt.

A kis rongyos (Fáy Hildegard), zenés játék gyermekeknek, 2 felv. - 1962. B = 1962; Ms

Az aranyszárnyú méhecske (Orbán Eva), gyennekopera, 1 felv. - 1974. B 1974; Ms; hangf.: MR

Az igazmondó juhász (Donászi Magda), meseopera, 1 felv. - 1974. B = 1974; Ms; hangf.: MR

A róka, a medve és a favágó (Solymosi Olivér), zenés játék gyermekeknek, 2 felv. - 1993. B = 1993; Ms; vfelv.: szenői gyűjt.

Gyermekbalettek

Kerti mese (Farczády Renée), táncjáték, 1 felv. -1949. B =1950.06.24. Bp.; Ms

A tücsök és a hangya (Farczády Renée), 1 felv. -1953. B = 1953.06.21. Bp.; Ms

Hangszeres és énekes zene

Kantáták és oratóriumok

Babilon. Oratórium (vkar, S, A, T, B) (szöveg: Jelenések könyvéből) -1949. Ms

A hazug katona. Oratórium (vka.r) (Török Sándor) -1960. Ms

Tinódi egri summája. Oratórium gyennekka.rra. vagy ifjúsági vegyeska.rra. szólistákkal és kiska.rra.l, i(júsági zenekari kísérettel (Tinódi Lantos Sebestyén) -1964. B = 1964; K = EMB Z 5302; felnőtt.karra írt változat - 1983. B = 1983. hangf.: MR

Kantáta.József Attila verseire (vkar, zka.r, S)-1968. B = 1970.01.19. Bp., Zak, Nagyterem; Ms

Katonaélet. Férfikari szvit zenekari kísérettel népdalokra. (Lukin László) -1971. B = 1971; Ms; ha.ngf.: MR

Kantáta Radnóti Miklós verseire (vkar, zkar, S, T, B) - 1974. B = 1975.11.10.

Bp., Za.k, Nagyterem; Ms; D = SLPX 12623

A gyulai névtelen éneke. Kantáta 16. száza.di ismeretlen szerző szövegére (vkar) - 1983. B = 1983; Ms

Béla király a Bükkben. Oratórium (vkar, zkar, S) (Hárs Emő) - 1986. B = 1986; Ms

Hangszeres művek

Zenekari művek

Zenekari szvit öt tételben -1946. Ms

Parlando és Giusto - 1947. B = 1947; K = Artisjus

1. Divertimento - 1948. B = 1948.07.02. Párizs, Conservatoire National de Musique, vez.: Szőnyi Erzsébet; Ms

2. Divertimento - 1951. B = 1951.11.21. Bp., MR 6. Stúdió, a Magyar Rádió Zenekara., vez.: Gergely Pál; K = EMB Z 714

Hangverseny-nyitány - 1954. Ms

Musica Festiva- 1965. B = 1965.11.15, Miskolci Nemzeti Színház, Miskolci Szimfonikus Zenekar, vez.: Mura Péter; K = EMB Z 10099; hangf.: rádiófelvétel, Miskolc

Preludium és Fuga- 1969. B = 1969. Veszprém; Ms

Allegro per orchestra - 1969. B = 1969.04.03. Győr, Zeneművészeti Szakközépiskola; K = EMEZ 6265

Hommage a Erkel vonószenekarra. Erkel Ferenc születésének 200. évfordulójára. – 2010. B= 2010; Ms

Fúvószenekari művek

Intermezzo (hangsz.: Eördögh János) - 1954. B = 1954; Ms; hangf.: MR

Fúvós induló - 1954. Ms

Reggel a hegyekben- 1955. B = 1956; Ms; hangf.: MR

Toborzó- 1963. B = 1963; Ms; hangf.: MR

Öt régi tánc- 1983. B = 1983; Ms; hangf.: MR

Ifjúsági zenekari művek

Trio Concertino - 1958. B = 1958.06.03. Bp., MOM Művelődési Háza; K = EME 23350

Piccola introduzione -1964. B = 1964; EMEZ 4488; D = LPX 1188

Lento és Allegro -1969. B = 1969; Ms

Zenetörténeti séta. Szvit kilenc tételben-1988. B = 1989; Ms

Versenyművek

Concerto zongorára - é. n.; Ms

Concei:to orgonára és zenekarra - 1958. B = 1958.03.21. Bp., Zak, Nagyterem, MÁV Szimfonikusok, Pécsi Sebestyén; K =EMEZ 4568; D = SLPX 11808

Három ötlet négy tételben zongorára és kamarazenekarra- 1980. B = 1980; K = EMEZ 12207; D = SLPX 12623

Kamarazene

Két francia népdal kamaraegyüttesre (4 hg, furulya, ütő, zg4k) - 1948. Ms

Te Deum (op. 25) (hg, zg) - é. n. Ms

Réten (op. 20, no. 1) (hg, zg) - 1943. Ms

Air (hg, zg) - 1944. B = 1944; K = EMEZ 2456

Muzsika két hegedűre (op. 17) - 1945. Ms

Játék négy kézre (zg)-1946. Ms

Öt magyar népdal (hg, zg) - 1948. B = 1948; Ms

Duo és trio gyerekeknek (hg, zg, furulya) - 1950.B = 1950; Ms

A Huszka-gyerekeknek (zg4k) - 1950. B = 1950; Ms

Kis kamarazene (zg4k) -1950. B = 1950; K = EMEZ 3390

Furugla-nóták (hangszeres kettősők, hármasok) - 1954; Ms

Játék gordonkára és zongorára az első fekvésben. Friss Antal: Gordonkaiskola I. kiegészítő anyaga. -1953. B = 1953; K = EMB Z 154

Szerenád, Hajnali tánc (hg, zg) - 1954. K =EMEZ 1960

Brácsa-, zongoradarab - 1955. Ms

Duó (hg, br)- 1955. K = EMEZ 2454

Öt régi tánc fúvóstrióra (ob, kl, fg)- 1958. B = 1961.01.17. Bp., Országos Filharmónia Kamaraterme; K =EMEZ 5831; hangf.: MR Melódia (gk, zg) - 1958. Ms

Preludium (hg, zg)- 1958. B = 1960; K =EMEZ 3400

A zelnicehajú leány (elbeszélő, kamaraegy.) (vogul és osztyák népmesék ny.

Gulya János szövegére) - 1960. B = 1960. Ms; hangf.: MR

Szonatina hegedűre és zongorára-1965. K =EMEZ 4741

Triószonáta hegedűre, gordonkára és zongorára- 1965. K = EMBZ 5161; D = S LPX 12623

Ifjúsági trió zongorára, hegedűre és gordonkára - 1964. B = 1964; K =EMEZ 4489

Négykezes Komjáthyné Zongoraiskolája számára- 1966. K = EME Párbeszéd (2 hg, zg) - 1967. Ms

Kis szvit népdalokra. Kamarazene előképzősöknek- 1967. B = 1970.04.09. Bp., Egyetemi Színpad; K = EME 6573

Japán négykezes zongoradarabok népdalokra - 1975. Ms

Húsz magyar népdal két fuvolára és gitárra - 1978. K = Leduc A. L. 25498; hangf.: MR

A kőfejtő.Zenés történet török népmese nyomán (elbeszélő, kamaraegy.)- 1980. B = 1983; Ms; hangf.: MR

Szonáta nagybőgőre és zongorára- 1982. B =1989; K = EMEZ 13232; hangf.: MR

Francia szvit __brácsára és zongorára - 1983. K =EMB Z 12811; hangf.: MR

Toccatina,,Udvözlet Zelmának" (2 zg)- 1983. Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Francia szvit brácsára és zenekarra - 1984. Ms Evokáció (org, zg)- 1985. B = 1985; Ms

Berceuse brácsára zongorakísérettel - 1987. K = Billandot G4224B

Jeruzsálemi képek (2 zg) - 1988. B = 1989; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Hárfás kvintett (2 hg, br, gk, hfa) - 1992. B = 1993. Ms; hangf.: MR

Orgonás kvintett (2 hg, br, gk, org) - 1995. B = 1996; Ms

Zongorás kvintett (2 hg, br, gk, zg) - 1998. B = 1999; Ms

Aria e rondeau (kl, zg) – 2004. B = 2004; K = EMB Z. 1446

Három népdal Bartók Béla gyűjtéséből. (S, B, hg, cimb) – 2006 B = 2006; Ms

Nőcsúfpló három önkarikatúrában (S, A, gk, zg) (Tóth Eszter) – 2008; B = 2008; Ms

Kompozíciók szólóhangszerre

Szonatina zongorára - 1946. Ms

Két zongoradarab. Parlando rubato és Tempo giusto- 1946. Ms

Színek. Szvit zongorára - 1947. B = 1948; Ms

Fantázia és fúga (zg)- 1948. Ms

Katona Évikének (zg) - 1950. Ms

Prelude (org)- 1950. Ms

F-moll szonáta (zg)- 1953. Ms

Szonáta (zg)- 1953. Ms

Scarlatti árnyékában (zg) - 1955. Ms

Darabok harmóniumra. Pécsi Sebestyén: Harmóniumiskolája számára - 1956. Ms

A makrancos királylány. Szvit zongorára - 1956. K =EMB Z 2487

Hat orgonadarab - 1956. B = 1956.04.03; K = EMEZ 2773; D = LPX 1222; SM 93267

lntroductio, Passacaglia és Fuga orgonára - 1964. K =EMEZ 4192

Cinque preludi per pianoforte- 1965. K =EMEZ 4737; D = S LPX 12623

Toccatina per pianoforte- 1965. K =EMEZ 5153

Prelúdium Veszprémi Lili Zongoraiskolája számára- 1967. Ms

Orgona-prelúdium. Balassi Bálint: Bocsásd meg Úristen - é. n. Ms

Zongoradarabok japán népdalokra gyermekeknek- 1974. Ms

Fantázia hárfára -1983. K = EMEZ 13232; hangf.: MR

Toccatina. Atdolgozás Selma Epsteintől (zg)- 1983. Ms

Zongoradarabok spanyol népdalokra gyermekeknek- 1986. Ms

Sárkányfogak. 52 miniatűr zongorára, Szepesi Attila versei és Gerzson Pál rajzai alapján -2002. Ms

Hommage a BL. (zg) – 2011; B = 2011; Ms

Vokális művek

Dalok énekhangra, zongorakísérettel

Ábránd (T) (Vörösmarty Mihály) - 1946. Ms

Hajók találkozása (S) (Endrődi Sándor) - 1946. Ms

Kedves (S) (Kosztolányi Dezső) - 1946. B = 2002; Ms

Nem adom vissza (S) (Ady Endre) - 1946. Ms

Sappho szerelmes éneke (S) (Ady Endre) -1946. Ms

Puer natus est (A) – 1946. B = 1955; Ms

Ádám hol vagy? (Bar) (Ady Endre) - 1947. Ms

Pauvre hirondelle (Bar) (Bemard Cottret) -1948. Ms

Ballagó (B) (Pákolitz István) - 1955. B = 1963; Ms

A csenddel telve (S) (Fenyő László) - 1959. B = 1959; Ms

A patak halála (S) (Fenyő László) - 1959. B = 1959; Ms

Esti sugárkoszorú (Bar) (Tóth Árpád) -1961. B = 1963; Ms; hangf.: MR

Két kis egér (S) (Leskó Klára) - 1962. B = 1962; Ms

Csipkerózsa (S) (Babits Mihály) - 1963. B = 1963; Ms; hangf.: MR

Hajnali látomás (T) (Szabó Lőrinc) -1963. Ms

Nyár (T) (Szabó Lőrinc) - 1963. B = 1963; Ms; hangf.: MR

Ad Aristium Fuscum (S v. T, 2 zg, ütől<) (Horatius) – 1965. Ms

Dalciklus Lanza del Vaslo verseire: La maison de vent, Ave crux, L'Angélus,

Fresque libanaise, Le passant, Le triolet inachevé, Vieux-Port (S)- 1991-1993. B = 1995; Ms; hangf.: MR

Dalciklus William Blake verseire: Introduction, The Ecchoing Green, The Divine Image, Laughing Song, The Fly, The Angel, Divine lmage (S)- 1994. B = 1998; Ms; hangf.: MR

Por (S) (Gyurkovics Tibor) -1997. B = 1997; Ms

Blick durch's Fenster. Dalciklus német nyelvű versekre (S) (Peler Rühmkopf, Ingeborg Bachmann, Friedrich Dürrenmatt) - 1999. B = 2002; Ms

Öt dal Sík Sándor verseire (Bar) – 2004. B = 2004; Ms

Kórusművek

Két vogul kórus (vkar) (Ivan Szesztalov, ford.: Képes Géza) – é. n. K = NPI 77064

Három leánykar: Kriza János 'Vadrózsák' c. kötetéből (Ha én rózsa volnék, Lám

megmondtam, Sallárom) – 1946. B = 1947; K = EMB Z 4583; hangf.: MR

Ötven kétszólamú és öt háromszólamú előgyakorlat Kodály Bicinia Hungari­ cájához – 1946. Ms

Uj várak épültek (vkar) (Ady Endre) - 1946. B = 1947.03.23. Bp., Városi Színház, Budapesti Könyvnyomdászok Dalkara, Vándor Kórus, vez.: Szőnyi Erzsébet; K = Csf, E. s. 31, Worker's Music Assotiation Ltd London

Huszonegy énekes játék kórusra és gyermekzenekarra- 1947. B = 1947; K = EMB Z 3099; hangf.: szerzői gyűjt.

Dunántúli bölcsőcske (S, gykar, gyzkar) (népdalf.) -1947. B = 1947; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Külvárosi elégia (ffikar) (Kassák Lajos) - 1947. B = 1999; Ms

A molnár inasa (egynkar) (népi szöveg, Kriza János gyűjtése) -1947. B = 1947; K = EMB 24584

Psalmus 129. De profundis (vkar, org)- 1947. Ms Lepetye (gykar, nkar)(Weöres Sándor) - 1948. Ms

Lepetye (gykar) (Weöres Sándor) – 1948. Ms

Bartók Béla halálára (vkar, kamarazkar) (Zelk Zoltán) - 1949. Ms

Gyéren vettem, Molnár legény (gykar, gyzkar) (népdalf.) - 1949. Ms

Dal (vkar)(Sík Sándor) -1950. Ms

Két juhásznóta (vkar) (népdalf.) -1950. Ms

Hat úttörő induló (gykar, nkar) (Weöres Sándor) - 1950. Ms

Jaj, be szennyes (gykar, nkar) (Kriza János)- 1950. Ms

Népek kórusa. Orosz, ruszin, szlovák, román, bolgár, magyar népdalok (vkar, zg) – 1950. K = Bartók Béla szövetség 1991

Úttörő kórusok. Népdalfeldolgozások (gykar)- 1950. Ms

Bányászinduló (vkar, zg) (Kapuvári Béla) -1951. B = 1951; Ms

A hadak útja (vkar) (Ady Endre) -1951. Ms

Asszonyok dala (nkar, zkar) (Kardoss Tilda) -1952. B = 1952; K = EMB Z 1441

Dal a Dunáról (vkar) (Sárhelyi Jenő) - 1952. B = 1952; K = EMB Z 1128; hangf.: MR

Házasító nóták. Népdalfeldolgozások (nkar v. ffikar) - 1952. Ms

Uttörő kórusok I., II., m (egynk.ar, kisdob) (Sárhelyi Jenő) -1952. B = 1952; Ms

Balatoni képek (vkar) (Sárhelyi Jenő) - 1953. B = 1953; K = EMB Z 1420; hangf.: MR

Őszi szél (egynkar)-1954. Ms Sárpilisi nóták (egynkar) -1954. Ms

Szlovák népdalok (vkar, zg)- 1955. B = 1955; Ms ln Monte Oliveti (ffikar)- 1956. Ms

Katonaének (ffikar) (Balassi Bálint) - 1956. Ms

Due Sonetti di Petrarca per coro femminile, clarinetto e arpa (ford.: Sárközy György) –1960. B = 1960; K = EMB Z 3846; hangf.: MR

Anakreoni dalok. Négy vegyeskar (ford.: Devecseri Gábor) -1962. B = 1962; K = EMB Z 5163; hangf.: MR

Canticum sponsae ex libris Salamonis - Canticum canticorum pour voix egales a cappella -1965. K = Leduc AL 24262

A hősök földjén. Szigetvár (vkar)(Dr. Varga Károly)-1967. B = 1967; K = NPI 67937

Sirató (A, nkar, br, fuvola, cimb)(népi szövegekre)-1967. B = 1968; K = EMB Z 6034; hangf.: MR

Something has spoken to me (vkar) (Thomas Wolfe)- 1967. B = 1983; K = NPI E 0004; hangf.: MR

Két kórus. 1. Egy áldomást 2. Kelj fel Jancsi (vkar) (Benjamin László) – 1968. B = 1969; K = NPI U 22220; hangf.: MR

Harminchárom könnyű kórus népdalokra iskolásoknak (egynkar)- 1969. B = 1969; K =EMB Z 5298

Vakáció előtt (gykar) (Szabó Lőrinc) - 1969. B = 1969; K = EMB Z 7907

Előtted a küzdés (gykar) (Arany János) - 1970. B = 1970; K = EMB Z 6895

Réten szaladoztunk (vkar) (Devecseri Gábor) -1970. B = 1980; K =EMB Z 7368

A tintásüveg (gykar) (Petőfi Sándor) -1970. B = 1970; K = EMB Z 8843

Japán dalok (egynkar) (ford.: Kosztolányi Dezső) - 1971. B = 1971; K = NPI – B 7020

Dalolj Savaria! (vkar) (Virág Márta) -1973. B = 1973; Ms

Orbán (gykar) (Petőfi Sándor) - 1973. B = 1973; K = NPI 77056

Jelek (vkar) (Ratkó József) – 1974. B = 1976; K = EMEZ7497; hang [.: MR

Szent Erzsébet mise (egysz., org) – 1975. B =1976; Ms

42. zsoltár (vkar)- 1976. Ms

130. zsoltár (vkar) - 1976. Ms

Húsz bicínium francia népdalokra (egynkar) – 1977. Ms

Demokrácia (vkar) (Váci Mihály) –1977. B = 1977; K = NPI B 77074

Sicut cervus (ffikar) –

1977. K = Leduc 25812; hangf.: szerzői gyűjt.

43. Petrarca-szonett (vkar) - 1978. B =1978; K = La Cartellina, 1987

Zsolozsma (nkar) (Pilinszky János) - 1978. B = 1978; K = EMEZ 8655

Négy gyermekkar három- és négyszólamú gyermekkarra (Tamkó Sirató Károly, Weöres Sándor, Pákolitz István) – 1979. B = 1983; K = NPI Sz 00080; hangf.: szerzői gyűjt.

Két Balassi-kórus (vkar, kamaraegy.) – 1979. Ms

Óda a jelenhez (vkar) (Pablo Neruda) – 1979. B = 1982; K =NPI Sz 00079

Odommya. Japán népdal (vkar) – 1980. Ms

Tizenöt bicínium texasi népdalokra (gykar) – 1982. Ms

Benedek napján (nkar) (Csanádi Imre) - 1982. K =Múzsák BE 13 Stabat Mater (vkar) (ford.: Babits Mihály) - 1982. B = 1982; Ms Tíz flamand bicínium (gykar) - 1983. Ms

Csillagzene, finale (vkar) (Weöres Sándor) - 1983. B =1985; K =Múzsák

Stabat Mater (vkar) (ford: Babits Mihály) – 1982. B = 1982; Ms

Fiatok mindenkit ölel! (nkar) (Váci Mihály) - 1983. D = KR 999

Hegyi éjszaka. Vegyeskar Kodály Zoltán emlékére – 1983. B =1985; Ms

Mint forró csontok a máglyán (vkar) (Babits Mihály) – 1983. B =1983; K = EMEZ 12664

Motetta a Lélekről (vkar, org) - 1983. B = 1983; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Tájkép három változatban (vkar) (Juhász Gyula) – 1983. B =1985; K =EMEZ12948

Bicinia Americana (gykar) – 1984. K = Boosey and Hawkes; D = LCB 208

Két himnusz a Szentháromsághoz. 1. Ó, Háromság (Sík Sándor), 2. Ó, mi Szent Atyánk (népi dallam) (vkar) – 1984. B = 1984; Ms

Három madrigál (nkar, org) (Sulyok Gizella, Pinczési Judit) - 1985. B =1985; K = TÜSZI

Három madrigál. 1. Ereszkedik le a felhő, 2. Szerelem vándorai, 3. Megbántott a rózsám (vkar) (Petőfi Sándor) – 1985. B =1985; Ms

Kilenc két- és háromszólamú nőikar izraeli dalokra- 1985. B = 1985; Ms

Utazás öt kontinensen. Népdalok gyermekkara, zongorakísérettel - 1985. B=1988; Ms

Virágfüzér (vkar) (Weöres Sándor) – 1985. B =1985; Ms

Frühzeitiger Frühling (vkar) (Johann Wolfgang von Goethe) – 1986. B = 1989; K = EMEZ 14265

Salve Regina (nkar) - 1986. B = 1986; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Hat középkori himnusz Sík Sándor fordításában (nkar, kamaraegy.) – 1988. B = 1988; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

122. zsoltár. ,,Kívánjatok békét". (vkar) – 1989. B = 1990; Ms

Kórusok John Gracen Brown verseire: 1. ln Early Spring, 2. ln the Night, 3. The Moonlight, 4. The Clouds, 5. The Music, 6. Sonnet (nkar, kamaraegy.) – 1989. B = 1989; Ms; hangf.: MR

Hét gyermekkar (Hárs Emő) – 1990. Ms; hangf.: MR

Tizenöt kórus ír népdalokra (egynkar v. vkar) – 1990. Ms

125. zsoltár (vkar, vonósnégyes) – 1990. Ms

147. zsoltár (vkar, org) –1990. B = 2002; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Három nőikar (Dsida Jenő) - 1993. Ms

Rabelais: Quart-Livre. Chapitre 19 (vkar) - 1993. B = 2001; Ms; hangf.: MR

Két kórus nőikarra (Vörösmarty Mihály): 1. Az elhagyott leány, 2. Haj, száj, szem – 1995. Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Missa misericordiae (nkar, org, vonószkar) -1996. B =1996; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Emléksorok Fáy Andrásnak (nkar) (Vörösmarty Mihály) –1998. B = 1998; Ms; hangf.: szerzői gyűjt.

Himnusz (vkar) (Csanád Béla) – 1998 B = 1998; Ms

Bicíniumok I: Japán dalok (egynkar) (magyar szöveg: Lukin László) – 1973-1974. K = EMEZ 6648

Bicíniumok II: Amerikai és kanadai népdalok (egynkar) (magyar szöveg: Lukin László) - 1973-1974. K = EMEZ 6649

Bicíniumok III: Ausztrál, japán, amerikai, francia és romániai magyar népdalok (egynkar) (magyar szöveg: Lukin László) - 1977. K = EMEZ 8013

Bicíniumok IV: Francia népdalok Franciaországból, Belgiumból és Kanadából; angol, skót, dán, norvég és svéd népdalok (egynkar) (magyar szöveg: Lukin László) - 1983. K = EMEZ 12372

Bicíniumok V: Perui népdalok (egynkar) (magyar szöveg: Lukin László) - 1983. K = EMEZ 12373

Bicíniumok VI: Rokonaink és ismerőseink (egynkar) (magyar szöveg: Lukin László) - 1987. K = EMB Z 13306

Veni Creator Spiritus (vkar) - 2000. B = 2000; Ms; hangf.: MR

Áraszd meg a vizet (vkar, kamarazkar) (Sík Sándor) - 2002. B =2002; Ms

Két chanson és egy dalszöveg Nemes Nagy Ágnes versére (vkar) - 2004. B = 2004; Ms

Dúdoló, Kő énekelget. Két vegyeskar Ratkó József verseire. - 2005. B = 2005; Ms

Dániel éneke (vkar) (Babits Mihály) - 2005. B = 2005; Ms

Ima alkonyi harangszóra. Csíkszentdomonkosi ima. (gykar, harang vagy triang.) (népi szövegre). - 2005. B = 2005; Ms. Vegyeskari változat - 2005. B = 2005; K = Kontrapunkt Music Ltd., K-0177

Béke (vkar, vonósnégyes, rézfúvóskvintett.) (Juhász Gyula) - 2006. B = 2006; Ms

Gondolatok a könyvtárban (gykar) (Vörösmarty Mihály) - 2007. Ms

Kodály és Arany dalai. KodályZoltán 125. születésnapjára. (vka.r) (Arany János) - 2007. E = 2007; K = Kontrapunkt Music Ltd., K 0175

O sol oriens (vkar) - 2007. B =2007; Ms

Zsoltáros Glória zsoltárszövegre gregorián dallamidézettel (vkar, kamarazkar) - 2008. B = 2008; Ms

Boldogasszony éneke (vkar, org.) (Esterházy Pál) - 2008. B = 2008; Ms

Új guzsalyom mellett. Népdalok Kallós Zoltán gyűjteményéből. (vkar) - 2008. B = 2008; Ms

Táncszó (vkar) (Szilágyi Domokos) - 2009. B =2009; Ms

Éneklő iskola (gykar) (Vészi Endre) - 2010. B =2010; Ms

Finnek és magyarok. Finn és magyar népdalokra (nkar, hg, kantele) - 2010. B = 2010; Ms

Salve Regina (nkar) - 2011. B = 2011; K = Kontrapunkt Music Ltd., K-0183

Missa misericordiae. Requiem. Latin és magyar szövegekre. (vkar, org.) - 2011. B = 2011; Ms

A testvérmúzsákhoz (nkar) (Fodor András) - 2012. B = 2012; Ms

Rorate coeli (nkar, fv, org.) - 2012. B = 2012; Ms

La vita nouva. Sonetto V. ,,Cavalcando". (vkar, zg) (Dante Alighieri) - 2013. E = 2013; Ms