Oscar-díjas operatőr
Zsigmond Vilmos életrajza Muhi Klára összeállításában
Zsigmond Vilmos Szegeden született. Apja Zsigmond Vilmos, futballedző, anyja Illichman Bozena hivatalnok, később kocsmatulajdonos. A középiskolát a szegedi piarista gimnáziumban végezte. Édesapja fényképezőgépével fedezte fel a fotózás nyelvét, de először a Műegyetemre jelentkezett, ahova származása miatt nem vették fel. Ezután a Kenderfonógyárban dolgozott. Az ötvenes évek elején, még Magyarországon kezdett el komolyabban érdeklődni a fotóművészet iránt. Nagy hatást tett rá Dulovits Jenő Művészi fényképezés című könyve. Ennek segítségével autodidakta módon megtanulta a kompozíciós elveket, a fénykezelés jelentőségét és a film nyersanyagok sajátosságait. Az előhívást szintén maga végezte, így elsajátította a fotózás laborálási eljárásait is. A gyár párttitkárnője arra ösztönözte, hogy legyen hasznos a munkásosztály számára. Ezért fotóklubbot szervezett a gyárban, a párttitkárnő nagy örömére, aki ezután maga küldte el a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskola felvetélijére. 1955-ben szerzett operatőri diplomát Illés György tanítványaként. Zsigmond mindig hangsúlyozta, hogy a főiskolán nagyon jó képzést kapott, elsősorban a világításról, a fények használatáról. A tanárok maguk is világító operatőrök voltak, akik tanítványaiknak is átadták a tudásukat a különböző típusú izzókról, irányított fényekről és árnyékokról. A diákok befényelték a jeleneket, felvették, előhívták a filmet, majd visszanézték a felvett anyagot, így szereztek komoly ismereteket arról, hogy melyik fényfajta hogyan mutat a filmen.
1956-ban Zsigmond több főiskolai társával megörökítette a forradalom eseményeit, majd '56 novemberében Kovács László operatőrrel – táskájukban csaknem tízezer méternyi filmfelvétellel – elhagyta Magyarországot. Ezek a felvételek hamarosan bejárták a világsajtót. Kettejüknek óriási szerepe volt abban, hogy a „Nyugat" tudomást szerzett a budapesti eseményekről. Zsigmond – miként Kovács is – az Egyesült Államokban telepedett le. Majdnem tíz év telt el, mire sikerült beilleszkednie új hazájának társadalmába, illetve operatőrként képes volt kitűnni az amerikai mezőnyből. Óriási hátránnyal indult, miközben európai iskolázottságával meg is előzte korát: Zsigmond Vilmos a szovjet–orosz avantgárdon, a francia lírai realizmuson, az olasz neorealizmuson iskolázódott. Mindez egy adott pillanatban nagy előny lett számára. Ehhez azonban mozgóképes látásmód- és generációváltásra volt szükség. Amikor az 1960-as években a független amerikai film új rendezőnemzedéke megjelent a színen, hirtelen fontos lett Zsigmond Vilmos vizuális látásmódja.
Amerikában apáról fiúra szálltak az operatőri állások, nehéz volt bekapcsolódni a vérkeringésbe. Szerencsére a magyaroknak jó híre volt Hollywoodban, (lásd Tony Curtis, Gábor Zsazsa, Kertész Mihály, Rózsa Miklós munkásságát.) Zsigmond kezdetben laborokban dolgozott, fotózott, oktatófilmeket készített, dokumentumfilmekben és reklámfilmekben kapott feladatot. Barátjával és kollégájával Kovács László operatőrrel ők voltak a 100 dolláros stáb. Egy furgonba bepakolt kamerákkal és lámpákkal 100 dollárért lehetett őket kibérelni egy napra, bármilyen forgatásra. Minimális költségvetésből készült, B-kategóriás horrorokat és thrillereket készítettek, melyekben Kováccsal cserélgették az operatőri és a fővilágosítói posztot. Zsigmond 1968-ban forgatta a Prelude című kisfilmet John Astin rendezésében, amit Oscar díjra jelöltek. A szakma perifériáján eltöltött sok éves bizonytalan hányódás után ez a kisfilm nyitotta meg előtte Hollywood kapuit. Majd Peter Fonda 1971-es A bérmunkás című westernje volt az első igazi, színvonalas amerikai nagyjátékfilmje, amely beindította a karrierjét.
Kivándorlása után 10 évvel főiskolai tanára, Illyés Gyula kiment hozzá Kaliforniába azzal a jó hírrel, hogy már hazatérhet Magyarországra. Ugyan mindenki tudja, hogy a forradalmi képanyagokat kivitte az országból, de már nem részesülne megtorlásban. Zsigmond Vilmos azonban ekkor már teljesen beilleszkedett az amerikai társadalomba és az ottani filmszakmába. „Magyarul étkezem, de amerikai a feleségem, és burzsoának számítanék a sztálinista rendszerben" – mondta, és maradt.
A hetvenes években induló új hollywoodi rendezőnemzedék legnagyobbjaival dolgozott együtt: Robert Altman, John Boorman, Michael Cimino, Brian De Palma, Martin Scorsese, Steven Spielberg, Woody Allen kérték fel legjobb filmjeikhez. A következő évtizedekben több mint 65 produkciónak volt a vezető operatőre.
[Készült: 2017]
Filmográfia
Operatőr
Hajnal előtt, 1955, rövidfilm, 15', H, rendező: Zsuffa József
Ungarn in Flammen/Magyarország lángokban, 1957, dokumentumfilm, 56', D, rendező: Erdélyi István
The Blue of the Sky / Az ég kékje, 1958, rövidfilm, USA, rendező: Zsuffa József
A Man with Many Trade / Egy sok foglalkozású ember, 1963, dokumentumfilm, USA, rendező: Gárdonyi Ferenc
The Story of the Wholesale Market / A nagykereskedelem története, 1963, dokumentumfilm, 12', USA, rendező: Leonard Greenberg
The Sadist / A szadista, 1963, 92', USA, rendező: James Landis
Living between Two Worlds / Két világ között élve, 1964, 75', USA, rendező: Bobby Johnson, író, producer, szereplő: Horace Jackson
What's Up Front? / Mi a harci helyzet?, 1964, 83', USA, rendező: Bob Wehling
The Time Travellers / Az időutasok, 1964, 82', USA, rendező: Ib Melchior
Rat Fink – My Soul Runs Naked / Patkány spicli – Meztelenül fut a lelkem, 1965, 80', USA, rendező: James Landis
The Nasty Rabbit / Koszos nyúl, 1965, 90', USA, rendező: James Landis
Deadwood '76, 1965, 97', USA, rendező: James Landis
Tales of a Salesman / Egy ügynök meséi, 1965, 53', USA, rendező: Dan Russell
Psycho a Go-Go / Menő psycho, 1965, 85', USA, rendező: Al Adamson
The Cat / A macska, 1966, 87', USA, rendező: Ellis Cadison
Road to Nashville / Út Nashville-be, 1966, 88', USA, rendező: Will Zens
U.S. Water Polo / Vízilabda, 1968, USA, rendező: Nagy Gábor
Mondo Mod, 1967, 89', USA, rendező: Peter Perry Jr.
The Name of the Game is Kill / A játék neve gyilkolás, 1967, 84', USA, rendező: Gunnar Hellström
Jennie, Wife-child / Jenny, feleség-gyerek, 1968, 83', USA, rendező: Robert Carl Cohen
The Monitors / Felvigyázók, 1969, 92', USA, rendező: Jack Shea
Hot Rod Action / „Hot Rod" autós akció, 1969, 76', USA, rendező: Gene McCabe
Five Bloody Graves / Öt átkozott sír, 1969, 88', USA, rendező: Al Adamson
Futz, 1969, 92', rendező: Tom O'Horgan
Prelude / Előjáték, 1969, rövidfilm, USA, rendező: John Austin
Horror of the Blood Monsters / A véres szörnyek rémsége, 1970, 85', USA, rendező: Al Adamson
The Ski Bum / Sícsavargás, 1971, 136', rendező: Bruce D. Clark
Red Sky at Morning / Reggeli Vörös ég, 1971, 112', USA, rendező: James Goldstone
The Hired Hand /A bérmunkás, 1971, 90', USA, rendező: Peter Fonda
McCabe and Mrs Miller / McCabe és Mrs Miller, 1971, 120', USA, rendező: Robert Altman
Deliverance / Gyilkos túra, 1972, 109', USA, rendező: John Boorman
The Long Goodbye / A hosszú búcsú, 1973, 112', USA, rendező: Robert Altman – Amerikai Filmkritikusok Szövetségének Díja, a legjobb operatőr (1974)
Scarecrow / Madárijesztő, 1973, 112', USA, rendező: Jerry Schatzberg
Cindarella Liberty / Hamupipőke szabadság, 1973, 117', USA, rendező: Mark Rydell
The Surgarland Express / Sugarlandi hajtóvadászat, 1974, 110', USA, rendező: Steven Spielberg
The Girl from Petrovka / Lány a Petrovka utcából, 1974, 103', USA, rendező: Robert Ellis Miller
Sweet Revenge / Édes Bosszú, 1976, 90', USA, rendező: Jerry Schatzberg
Obsession / Megszállottság, 1976, 98', USA, rendező: Brian De Palma
Close Encounters of the Third King / Harmadik típusú találkozások, 1977, 137', USA, rendező: Steven Spielberg – Oscar-díj, legjobb operatőr (1978)
The Deer Hunter / A szarvasvadász, 1978, 183', USA, rendező: Michael Cimino – BAFTA-díj, legjobb operatőr (1980); Oscar-díj, legjobb operatőr jelölés (1979)
The Last Waltz / Az utolsó valcer, 1978, koncertfilm, 117', USA, rendező: Martin Scorsese
The Rose / A rózsa, 1979, 125', USA, rendező: Mark Rydell
Winter Kills / Téli gyilkosságok, 1979, 97', USA, rendező: William Richert
Heaven's Gate / A mennyország kapuja, 1980, 219', USA, rendező: Michael Cimino
Blow out / Halál a hídon, 1981, 107', USA, rendező: Brian De Palma
Jinxed! / Cinkelve (Balszerencsét), 1982, 103', USA, rendező: Don Siegel
Table for Five / Asztal öt személyre, 1983, 122', USA, rendező: Robert Lieberman
No Small Affair / Fotós szerelem, 1984, 102', USA, rendező: Jerry Schatzberg
The River / A folyó, 1984, 124', USA, rendező: Mark Rydell – Oscar-díj, legjobb operatőr jelölés (1985)
Real Genius / Valóságos zseni, 1985, 108', USA, rendező: Martha Coolidge
The Whitches of Eastwick / Az eastwicki boszorkányok, 1987, 108', USA, rendező: George Miller
Fat Man and Little Boy / Fat Man és Little Boy, 1989, 127', USA, rendező: Roland Joffé
The Bonfire of the Vanities / Hiúságok máglyája, 1990, 125', rendező: Brian De Palma
The Two Jakes / Cinikus hekus, 1990, 137', USA, rendező: Jack Nicholson
Stalin / Sztálin, 1992, 172', USA-H, rendező: Ivan Passer – Emmy-díj, legjobb operatőri munka tévéfilmben (1993), Amerikai Operatőrők Egyesülete, legjobb operatőr
Sliver, 1993, 107', USA, rendező: Phillip Noyce
Intersection / Vágyak vonzásában, 1994, 98', USA, rendező: Mark Rydell
Maverick / Maverick – Halálos póker,1994, 127', USA, rendező: Richard Donner
The Crossing Guard / Menekülés az éjszakába, 1995, 111', USA, rendező: Sean Penn
Assassins / Bérgyilkosok, 1995, 132', USA, rendező: Richard Donner
The Ghost and the Darkness / Ragadozók, 1996, 110', USA, rendező: Stephen Hopkins
Playing by Heart / Szeress, ha tudsz!, 1998, 121', USA, rendező: Willard Carroll
The Argument / Az érv, 1999, rövidfilm, 14', USA, rendező: Donald Cammell
The Body / A test, 2001, 109', USA, rendező: Jonas McCord
Bánk Bán, 2002, 118', H, rendező: Káel Csaba – Camerimage, legjobb operatőr
Life as a House / Az élet háza, 2001, 125', USA, rendező: Irwin Winkler
Jersey Girl / Apja lánya, 2004, 102', USA, rendező: Kevin Smith
Melinda and Melinda / Melinda és Melinda, 2004, 99', USA, rendező: Woody Allen
The Black Dahlia / A fekete Dália, 2006, 121', USA, rendező: Brian De Palma – Oscar-díj, legjobb operatőr jelölés (2007)
Surrender, Dorothy / Ki voltál, lányom?, 2006, 120', USA, rendező: Charles McDougall
Cassandra's Dream / Kasszandra álma, 2007, 108', USA, rendező: Woody Allen
A lyukas zászló / Torn from the Flag by Klaudia Kovacs, 2007, dokumentumfilm, 97', USA, rendező: Endre Hules, Klaudia Kovacs
You will meet a Tall Dark Stranger / Férfit látok álmaidban, 2010, 98', USA, rendező: Woody Allen
Louis, 2010, 90', USA, rendező: Dan Pritzker
A halálba táncoltatott lány, 2011, 100', H, rendező: Hules Endre
Kickstar Theft, 2012. rövidfilm, 7', PL, rendező: Fred Goodich
Rendező
A tékozló apa / The Long Shadow, 1991, 80', H-IL
Szereplő
Visions of Light / A fény művészete, 1992, dokumentumfilm, 92', H, rendező: Arnold Glassman, Todd McCarthy, Stuart Samuels
Mesterek és tanítványok, 1996, rövidfilm, 20', H, rendező: Fehéri Tamás
Ljuset håller mig sällskap / Társam, a fény (közreműködő), 2000, dokumentumfilm, S, 78', rendező: Carl-Gustav Nykvist
Szerelmes földrajz, ismeretterjesztő filmsor., H, 28'
Close Encounters with Vilmos Zsigmond / Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal, 2016, dokumentumfilm, Fr, 80', rendező: Pierre Filmon
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató