„A Visegrádi Erdei Művelődési Ház alapfunkciója az, hogy a kirándulóközpontba érkező emberek tudatosan kapcsolatba kerülhessenek a természettel. Itt megismertetik őket a füvekkel úgy, hogy különféle teákat is lehet belőlük főzni, a gombákkal, az állatokkal, az erdővel; könyvtárral, diatárral, videotárral és egyebekkel fölszerelve kell majd működnie. Ez a ház az embereket a természethez való kapcsolatukban próbálja tudatossá tenni.
Maga az épület dombház, amely mintha kiemelkedne a föld alól. szétszakítva a földet, sárgaréz fémpikkelyekkel fedve, s ez alatt a föld- és fémfedés alatt, amelyet egy korona koronáz meg, egymásba ható kettős kupola áll, amelyet tizenkét oszlop tart, az oszlopfőkre a zodiákus csillagjegyei vannak felírva, és úgy van tájolva az épület, hogy a két nagy főbejárat tengelye a március 21-én felkelő Napra tekint, maga az opeion napóraként tud működni a téren belül.
A kapukat naturálisán megfaragott sasok tartják, az opeionon át a koronán keresztül besüt a nap, stabilizálja és jelzi az épület helyzetét, és ennek a tájnak a helyzetét is a múló időben. Azért szeretem ezt a házat, mert ebben mindaz, amit új gondolatnak nevezhetek, amit én egyáltalán hoztam az építészetben, az ebben gáncs nélkül és maradéktalanul kifejeződik.”
Makovecz Imre építészetének egyik jelentős mérföldköve a visegrádi épületek megtervezése volt. Ezek a munkák nyitják meg a lényszerűen formált tervek sorát, amelyekben egy új módszert nyit a korábbi, tevékenysége első éveire jellemző antropomorf tervekkel összehasonlítva, amelyeknél a lényszerűséget szubjektív szobrászi eszközökkel fejezte ki. Az új megoldások közé tartozik a deszkaburkolat, a granicafedés, de lényegében új módszer a magyar nyelv ősi rétegében őrzött, az építés elemeire vonatkozó és valamilyen lényszerűségre utaló kifejezések szó szerinti alkalmazásából adódik.
Ez a törekvés az antropomorfjelleg objektivizálására végigkíséri a ennek a korszaknak terveit, amely megjelenik a Visegrád-mogyoróhegyi épületek sorát lezáró Erdei Művelődési Háznál is, annak sas alakú sasfák által tartott szárnyforma kapuszárnyain. Ebben az épületben új gondolatként jelenik meg a föld alól feltörő erő, az éjféli Nap motívuma.
„Arról az éltető fényforrásról van szó, mely a Megváltó pokolraszállása óta, Káin megszabadítása óta a Föld középpontjában ragyog, és sorsunk függvényében átragyog a Föld kérgén, mert új Nap, új Ég megteremtése a feladatunk a Megváltás óta. Az éjféli Nap, ugyanúgy, mint 1956-ban, ebben az évben is átragyogta Kelet- Európát”- írja Makovecz 1989-ben. A földből kiemelkedni látszó, aranyosan fénylő tetejű épület, amely azonban már születésekor össze van kötve az éggel, a természetes talajt emeli meg: ráfut a fűvel borított föld. A pillérek gyűrűje egy félgömb és egy azt körülölelőfél tórusz terét választja el, pontosabban a belső tér és körbefutó folyosó egységes, de a funkcionális igényeknek megfelelően elválasztható terét hozza létre.
A föld alól feltörőforma, amely egy tiszta és mágikus természeti formát, fák által körbevett tisztást idéz fel a belsejében, sok további tervben a múlt sötét erőivel, hatásaival szembeállított, jövőbeli impulzust képviseli. Szavakba öntve: mindezekkel a tervekkel hozzájárul ahhoz, amit az emberiség okkult és mindennapi feladatának tekint, az éjféli Nap felemelését a Föld mélyéből.
Az egész életművet végigkísérő megoldás, az épületeket körülvevő, fűborította földfeltöltés az alépítmény földkarakterét őrzi, a dombház ezt a földkaraktert egyesíti az éggel, mert az éjféli Nap a föld alatti ég-karakter megszemélyesítője, ami a föld alól kiemelkedve az ég és föld határán ölt testet. Ez voltaképpen minden kupolájának tartalma.
Forrás: makovecz.hu
A-Z OPUS, a Magyar Művészeti Akadémia művészeti életút-adatbázisa
2.0 beta-teszt változat (2025. augusztus 27.)
Az adatbázist adatokkal folyamatosan töltjük fel, a rendszer szolgáltatásait teszteljük és fejlesztjük.
A-Z OPUS Adatbázis és Akadémiai Szakkönyvtár, MMA Kiadó
1051 Budapest, Vörösmarty tér 1., 4. emelet
azopus@mmakiado.huCsete Örs (koncepció, a szervezeti egység vezetője), Petres Andrea (informatikai fejlesztés vezetője), Zsoldos Marianna (könyvtár vezetője)
Csányi Szilveszter, Gelegonya Gyöngyvér, Habram Éva, Huszár Márta, Lukács János, Mocsári Mónika, Molnár Csongor, Tóth Béla, Tóth Gábor, Tóth Márton, Ullmann Gabriella
Valamint korábbi munkatársaink: Ágota Csaba, Benke Tibor, Maróthy Csaba, továbbá külső szakértők: Ferencz Józsefné, Németh Lóránt, Polyák Zsuzsanna, Vass Johanna