A ház nemcsak ház, hanem segítő tér, üzenet. Egy iskola esetében az Alma Mater, melyre évtizedek után is emlékezünk, melynek illata, sugárzása, társaink mozgása, a „mi helyünk" hangulata elkísér bennünket. A 16 tantermes, tornacsarnokkal kiegészített általános iskola egy félkör alaprajzú, dél fele egyszintnyi magasságot lejtő kertvárosi telken áll. Az adottságokra nyújtott megoldást a zárt udvar köré szervezett, négy épületszárnyból álló, az ízesülési pontokon átjárókkal áthasított épülettömeg. E kerített tér az iskolák archetípusát adó a középkori kolostorudvarok leképezése. Egyfajta gravitációs térré lényegül át: szervezi az iskola belső világát, szociális katalizátor, mely segíti az közösség intenzívebb megélését, miközben az egyéni és társas élethelyzeteknek egyaránt otthont ad. A tömeg- és a téralakítás vezérelve a struktúra dinamizmusának kezelése, a kitörő és bezáruló tömegek, a formák harmóniájának kialakítása volt. Az épület változó elemnagyságú fő és altömegekre bomlik, a telket határoló beépítésre jellemző kevert megoldásokkal keres egyensúlyt a hullámzó tetők játéka. A vakolt jellegű, közel 80 méteres főhomlokzat a környező társasházak léptékében és ritmusában tagolódik kisebb egységekre. Kialakítására egyfajta festői logikát tükröző kreatív rendetlenség jellemző, feszes szerkesztettség helyett teret adva a játékosságnak, az emberinek. A hangsúlyos főbejárat és a galériás központi aula a funkcióhoz méltó tartást követel meg a belépőtől. A tantermek elrendezése a takarékos területfelhasználású, hagyományos közép- és oldalfolyosós rendszert követi. A gazdaságos megvalósíthatóság és a használati komfort maximális biztosítása mellett a belső kialakítás a túlzó intellektuális komolyság helyett elsősorban egyfajta lelkesítő és felszabadító téralakításra törekszik. Egyensúlyt teremt az egyéni és a közösségi terek között, az aulába és tornatermi galériába kötött, körbejárható közlekedőrendszer a közös vonulás és az egymás megfigyelését célzó elvonulásra is alkalmas, figyelembe véve a kamaszok igényeit. Nem pusztán folyosó: térbővületei, ülőfülkéi „saját helyeket", zugokat nyújtanak, vonalvezetésük a belső udvarra orientált, ritmikusan kialakított vizuális és közlekedési kapcsolatokkal. Az építészeti formavilág a belső udvaron gazdagabb, mint a külső felületeken. Térfalai egy városi tér elemeiből - árkád, passzázs, háromszintes nagyított tornác - épülnek fel. Saját világ ez, a valódi történések színtere, ahol egy oldott, sokfajta helyet integráló téralakítás és egy melegebb hangulat megteremtése volt a cél. A terepadottságból következő szintkülönbséget egy spanyol lépcső hidalja át, nézőtereként olyan iskolai vagy kulturális eseményeknek, melyek során a közösségi dimenzió kiteljesedéseként az udvar köztérré lényegül át. Az üres tér maga a kétszintes udvar, mely mindig orientál, a folyosók, melyek kapcsolata ezzel ritmikusan elrejtőzik, s előtűnik, a részletek gazdagsága az állandó impulzust adják: ez a te tered, ez a te iskolád. Reménykedem benne, hogy képes lesz patinaként, és nem pusztulásként befogadni az időt, s falain átsugárzik majd egy közösség története. Teret ad nem csak az oktatásnak, de egy lakóközösség kulturális életénekń is. Ezt szolgálja a részletgazdagság, a tapinthatóságig lebontott gondolat megjelenítése. Az udvar csendje az, amit „méretezett" építészeti elemeinkkel mint hangulatot alakítottunk ki, mely önmagában, de persze értelmetlenül) létezik a használók nélkül is, s mely segíti őket abban, hogy az üres térben megérezzenek valamit a világ végtelen lehetőségeiből: a zárt udvarban a szabadság eszméjéből.
Épült a Nemzeti Köznevelési Infrastruktúra Fejlesztési Program keretében
Építtető: Nemzeti Sportközpontok, Kovács Norbert főigazgató
Társfinanszírozó: Budakeszi Város Polgármesteri Hivatala, dr. Csutoráné dr. Győri Ottilia polgármester
Lebonyolító: BMSK Zrt, Medvigy Mihály vezérigazgató
Kivitelezés: ÉPKAR Zrt.−ZERON Zrt. konzorcium
Tervezés: Triskell Kft., Turi Attila építész
Munkatársak:
Építészet: Turi Gergő, Robitsko Davor, Töviskes Csilla, Kiss Márta, Bárdi Tibor (Linea Kft.)
Tartószerkezet: Pongor László, Szikora Miklós
Épületgépészet: Kőrös-Consult Kft.,Köves László, Gróza Zoltán
Elektromosság: DNB Kft., Barta István
Tűzvédelem: Horváth Lajos
Műszaki ellenőrzés: Csiky és társa Kft, Csiky Gábor igazgató, Vígh Zoltán
Fotó: Dénes György
Spanning nearly 80 meters, the plastered façade is divided into smaller units in the scale and rhythm of the surrounding condominiums. Its design is characterized by a creative disarray that reflects a picturesque logic, playfully disrupting the tight construction. The prominent main entrance and the central lobby set the tone for those who enter the building. Following the traditional layout, the classrooms are located in a row along a central corridor and its side corridors. In addition to ensuring economic feasibility and user comfort, the interior design focuses on an inspirational and liberating space structure instead of stressing the importance of intellectual gravity. The system of corridors that connects the lobby and the gym creates a balance between individual and community spaces, being suitable both for group activities and private moments, according to the needs of adolescents. The expansions and seating niches provide ample opportunity for spending a moment alone, while the rhythmically paced visual and access connections make the inner courtyard an intimate part of the setting. The architectural design of the patio is richer than that of the exterior surfaces. Its boundaries are formed by elements of the urban environmenta colonnade, a passage and a threestorey enlarged porch. This is a world of its own; a scene where the truly important events unfold; where the goal was to have a space that integrates a variety of places and a cozy atmosphere. The differences in level resulting from the terrain are bridged by staircase, used as a grandstand for school gatherings or cultural events, when the courtyard is temporarily turned into public space. The two-story courtyard, the rhythmically paced corridors and the richness of detail convey a single message: this is your space; this is your school. I hope that over time it will only gain repute and not fall into disrepair, and its walls will radiate with the story of a community. As suggested by the richness of details and concepts, the school provides space not only for educational activities, but also for the cultural life of the local residents. The stillness of the courtyard is responsible for its particular atmosphere. Although it exists even without its beneficiaries, the students, its true purpose is to help them understand the spirit of freedom and realize that the world is full of possibilities. Emptiness tends to be mistaken for nothing, while in fact it is a fountainhead of endless opportunity. The primary purpose of public buildings is setting an example, that is local, understandable and acceptable in the same time. The swimming pools and gyms built in the context of the TTT programme were created in a flexible standardized design. In addition, the use of model plans provided a solution for the fast and costefficient construction of more than 50 facilities. Making sports facilities fit for public use was also seen as a change in approach. In spite of the limited budget for structures and floor plans, both building types are of high architectural quality, with joined mounts, exposed roof trusses and brickwork. The Scandinavian simplicity of the unplastered and painted brick surfaces of gym interiors is in line with today's fashionable trends, with great acoustic qualities. In addition, the ingenious solutions used for the façade and the mass connections provide sufficient flexibility, while also suited to the character of the place. The design is not so much about decoration, but the appropriate management of local qualities, casting off the dull uniformity and creating unique buildings.