Képzőművészeti tervpályázat
Pályázati eredmény: kiemelt pályamű
Hely: Hunyadi János út és a Magas utca közé ékelődött támfallal két részre osztott szabad terület
Tervezőtárs: Vadász Balázs
A helyszín
Az általunk választott helyszín a Hunyadi János út üresen álló telke (Hrsz: 14342), - egy a Hunyadi János út és a Magas utca közé ékelődött támfallal két részre osztott szabad terület. A kicsiny telek a Vár oldalában már önmagában is utal a háborúra, hisz a telken kialakított (kicsit elhanyagolt) park egy 1945-ben „kibombázott” ház helyén áll, - szinte a háború kimondatlan mementójaként. (Az 1697(!) óta folyamatosan változva, de megszakítás nélkül lakóházzal beépített terület az „ostrom” óta áll üresen.) A terület tehát már aurájában magában hordozza a háborúk emlékét.
A szomszédos lakóépületek és támfalak térfalai között, - a Várhegy izgalmas épített hátterével az emlékmű egyszerre történeti-, természeti- és épített környezetbe kerülhet úgy, hogy a vári gyaloglépcsők közé ékelten három dimenzióban is körüljárható a nézőpont változásával izgalmas felülnézetét is megmutatva. A Hunyadi út felől megközelítve a kicsiny tér jelenleg kicsit amortizálódott közterület, - gondozott növényzet nélkül sem nem park-, sem burkolt köztér – a magas betontámfalak „ölelésében” kicsit a „senki földje”.
Az ide helyezendő emlékművel és annak környezetrendezésével, növény-telepítéssel a kis városi tér is új életre kelhet, - a brutalista támfal rendszer is a kompozíció elemévé-, hátterévé „szelídülhet”.
Megjegyzés: A tervezett Emlékmű tökéletesen „működik” sík területen, természeti környezetben is, tehát a Városmajor parkja, vagy a Margitsziget helyszíne is tökéletesen „befogadhatja” azt.
A kompozíció
Gyenge nők, „kariatidák” által tartott és „elviselt” hatalmas teher – egy bődületes vasbeton hasáb. 12 db egyforma, egy irányba álló – az Erektheion szentélyének Kariatidák csarnokának figuráit idéző – 5/4-es szobor-alak festett, mázas kerámia testekkel.
A 12 test itt is „oszlopcsarnokot” alkot, - egy 3,20x3,20 m-es négyzetes területet ölel körül -, oldalanként négy figurával. A törékeny, míves, könnyed kerámia női testek teherhordó-, befogott acél zártszelvény oszlopokat rejtenek.
A ~2,20 m magas alakok felett változó falvastagságú ~3,20x3,20x14,00 m befoglaló méretű, megemelt magasságú monolit vasbeton hasáb (ill. annak „palástja”) emelkedik. A látszóbeton szerkezet vízzáró kivitelű, hagyományos deszkazsaluzattal készített brutális, nyers szerkezet.
Az emlékmű szellemisége, szimbólum rendszere
Az emlékmű gondolati alapja a Kariatidák antik története, - illetve annak XXI. századi újraértelmezése.
Kompozíciónk az eredeti szenvedés-történet mai átirata, a háborúkban erőszakot elszenvedett nők magányának és fájdalmának mozdulatlan, örök „börtönét” jelképezi. A vétlen és bűntelen, kiközösített áldozatok magára hagyatottan és megvetetten is rendületlen erővel viselik igazságtalan, sírig tartó terhüket.
Emlékművünk ezt az állapotot- és ennek tértől és időtől független, általános érvényű üzenetét igyekszik kifejezni – és egy megrendítően ide illő bibliai idézettel példázattá is tenni!
A kompozíció a könnyű, finom és törékeny, ártatlan női testekre ránehezedő embertelen súlyt ábrázolja, amelyet kénytelenek elviselni és utolsó erejükig megtartani. A tizenkét nőalak megformálásakor a mázas kerámia anyag használata a törékenységet és a tisztaságot szimbolizálja, - a figurák ismétlődése és archaikus megfogalmazása időtlenséget és általános érvényű tartalmat sugallnak.
A „felépítmény” hatalmas mérete, tömege és motiválatlan monolit jellege az elszenvedett „bűn” elviselhetetlen súlyát és brutalitását hivatott érzékeltetni. A falakat áttörő különböző átmérőjű lukak véletlenszerű rajzolata az újkori háborúk belövéseit, golyó-ütötte sebhelyeit szimbolizálják.
A míves, világos és tiszta, könnyed női alakok cizelláltsága és a durva szürke kubus gigászi tömege között, a kontraszthatás drámai feszültségében rejlik az ÜZENET!
A szoborkompozíció alakjai és a brutális felépítmény között egy vízszintes csiszolt-beton sáv – egy stilizált „fríz” – képez átmenetet. Ezen a párkányon jelenik meg a bibliai idézet az erőszakról és az erőszakot elszenvedők fájdalmáról:
„LÁTÁM ÉN MIND A NYOMORGATÁSOKAT, A MELYEK A NAP ALATT TÖRTÉNNEK, ÉS ÍMÉ, NYILVÁN VAN AZOKNAK, A KIK NYOMORGATTATNAK, KÖNNYHULLATÁSOK, ÉS VÍGASZTALÓJOK NINCS NÉKIK; ÉS AZ ŐKET NYOMORGATÓKNAK KEZEKBŐL ERŐSZAKTÉTELT SZENVEDNEK, ÉS VÍGASZTALÓJUK NINCS NÉKIK”. (A Prédikátor Könyve 4:1.)
Telepítés
A kompozíciót az alsó (Hunyadi János út felőli) telekrész hátsó zónájába – a támfalhoz közel – az ott álló két fa közé helyeznénk el, minimálisan elfordítva a Pala utca felé az alkotás fő tengelyét. Az ily módon a telken belül kétszeresen is aszimmetrikus elrendezés kerüli az impozáns felvezetések példáját-, a „hősies attitűdöt”.
Az emlékmű pozíciójánál fogva a Várba vezető lépcsőkről és felső támfal mögül is jól látható, mindig más „arcát” mutatva a néző felé, - más értelmezéseknek, új tartalmi rétegek felfedezésének is teret engedve.
A kompozíció nőalakjai által közrefogott tér közepére helyeznénk az emlékmű értelmezéseként:
„ A HÁBORÚKBAN MEGERŐSZAKOLT NŐK EMLÉKEZETÉRE” feliratot.
Az emlékmű szerkezete
A tartószerkezeti váz – a talajmechanika függvényében – méretezett monolit vasbeton lemezalapba (tömbalap) befogott 12 darab acél zártszelvény, - amelyre monolit vasbeton, „doboz-szerűen” sarokmereven összevasalt vasbeton falak támaszkodnak. A monolit vasbeton falak változó falvastagságúak (a vastagság fölfelé csökken) és
vízzáró kivitelben készülnek.
Az alul-felül nyitott doboz-szerkezet merevítését a felépítmény falai között térben átvezetett, felületkezelt vonórudak és támaszok szolgálják. (Szükség szerint az emlékmű „mögött” rejtetten a meglévő támfalba is átvezethető kellő számú karcsú vízszintes támasz.)
A támfalakra tervezett véletlenszerűséggel elhelyezett kicsiny konzolok mécsestartó elemek, - a megemlékezés lángjai itt ragyoghatnak fel a kompozíció élő háttereként.
Felhasznált anyagok
- A tömör felépítmény hagyományos deszka zsaluzattal készített monolit látszóbeton szerkezet, vízzáró kivitelben, felületkezelés nélkül, amelynek
- alsó 30 cm-es sávja (fríz) csiszolt vasbeton felületű. Erre kerül – a felületbe süllyesztve – aranyozott betűkkel a Prédikátor Könyvéből vett bibliai idézet.
- valamennyi kültéri acélszerkezet korrózió mentes felületképzéssel (horganyzott vagy festett) ellátott,
- a szoborkompozíció alakjai figuránként 4 vagy 6 elemből összeállított égetett, mázas kerámia anyagúak, egymáshoz és a tartó oszlopokhoz rögzítve. A testrészek vajszínűre színezettek, míg a ruhák és drapériák zöld színűek (jade, nefrit, opál vagy topázzöld, esetleg eozin színű kivitelben).
- Az építmény körüli burkolat beton-elemes, a „felvezető”, szűkülő geometriájú „előtér” bazalt kiskockakő anyagú.
- A park növényzete megmarad, a gyep revitalizálásával és a támfal mellé telepített kúszó növényzettel (vadszőlővel, vagy borostyánnal) dúsítva.
- Világítás:
o A kompozíció nőalakjai taposólámpákból volnának sejtelmesen megvilágítva, - a beton hasáb felső zónájából pedig kültéri reflektorok világítanának le- és fölfelé, - rejtetten megvilágítva a kerámia-szobrokat, - kirajzolva a „golyó-ütötte” lukakat a falakban és függőleges fénypászmákat emelve az „ég felé”!
o A támfalakon utólagosan elhelyezett fém-, vagy beton konzolok mécsestartó elemek, a gyertyalángok háttér-fényei kirajzolják majd a kompozíció esti sziluettjét…
A tervezett emlékmű jelképes nőalakjai mások bűnei alatt roskadoznak.
Megtörten és megalázva – de felemelt fejjel és tisztán!
Építészeti műleírás a „Háborúkban megerőszakolt nők emlékezete” c. képzőművészeti tervpályázat II. fordulójához, 2022
Forrás: Vadász Bence
A-Z OPUS, a Magyar Művészeti Akadémia művészeti életút-adatbázisa
2.0 beta-teszt változat (2025. augusztus 27.)
Az adatbázist adatokkal folyamatosan töltjük fel, a rendszer szolgáltatásait teszteljük és fejlesztjük.
A-Z OPUS Adatbázis és Akadémiai Szakkönyvtár, MMA Kiadó
1051 Budapest, Vörösmarty tér 1., 4. emelet
azopus@mmakiado.huCsete Örs (koncepció, a szervezeti egység vezetője), Petres Andrea (informatikai fejlesztés vezetője), Zsoldos Marianna (könyvtár vezetője)
Csányi Szilveszter, Gelegonya Gyöngyvér, Habram Éva, Huszár Márta, Lukács János, Mocsári Mónika, Molnár Csongor, Tóth Béla, Tóth Gábor, Ullmann Gabriella
Valamint korábbi munkatársaink: Ágota Csaba, Benke Tibor, Maróthy Csaba, továbbá külső szakértők: Ferencz Józsefné, Németh Lóránt, Polyák Zsuzsanna, Vass Johanna