1999
Vadász Bence
tervező

De Stijl szófa

tervdokumentáció

Bútorterv.
Egyetem után egy-két évvel készült, 1989-90 körül, egy olasz bútortervezési pályázatra.
Csak körívekből.
Mindent kézzel kiszerkesztve, kiszámolva, origók, sugarak, körcikkek, átmetszések, árnyékszerkesztés - tussal, körzővel, pauszra. (Még nem volt számítógépünk sem - üveglap alatt vannak a rajzok, ráncosodó pauszon...) 
És aztán színezve, festve, modellezve (Szabó Jóskával).
A valóság? Színes bőrrel behúzott De Stijl képlet.
A De Stijl-t nagyon szeretem!
Az „újrafogalmazott modern” építészet (belsőépítészet?) további egyszerűsítése, - még „képletszerűbbé” tisztítása nekem egyet jelentett a De Stíjl mozgalom elvei- és formavilága felé való fordulással. Boldogító felfedezés volt számomra, hogy egyik legkedvesebb művészeti korszakom – ha áttételesen és csak reflexióként is – de talán megjelenhet saját építészetemben is. Mindig közel állt hozzám ez a röpke időszak, ez a szűk 10-15 év, amely idő alatt Rietveld, Doesburg, Mondrian, vagy épp a magyar Huszár Vilmos oly sok mindent adott hozzá az építőművészethez, de az egyetemes művészethez is. 
Számomra a De Stijl építészet-, egy De Stijl épület, vagy jelen esetben egy tárgy egy térbeli (néha csak
síkbeli) kubista kompozíció, - ahol a síkoknak-, színes felületeknek, - fény-árnyék hatásoknak egyfelől funkcionális okai vannak, másfelől viszont együttes megjelenésük egy megkomponált képzőművészeti alkotás. Csak díszítetlen és homogén-, vízszintes vagy függőleges síkokkal operál, - a semleges háttér felületektől eltartva  erős és tiszta alapszíneket használ a kisebb-nagyobb rátét elemeken.
Egyszerű anyagok, - képletszerű formanyelv, - tiszta funkcionalitás, - élénk, vidám színek.
Mégsem nyertünk.
„Hüje Rietveld!”
                                                                                                                                                                          .
És ha elindultál gyermeki és kidolgozatlan elméleteddel, mindig ott motoszkál benned a kép, 
nincs megállás, gondolatban a színes ösvényen lépkedsz a bádogemberrel,
röpke 10-12 év és  jön a következő állomás, 
a következő lépcsőfok,
az elmélet „folyománya”,
az épületszobor…


Lásd: De Stijl víztorony

Válogatás Vadász Bence alkotásaiból

Tovább az idővonalára
Impresszum

A-Z OPUS, a Magyar Művészeti Akadémia művészeti életút-adatbázisa

2.0 beta-teszt változat (2025. augusztus 27.)

Az adatbázist adatokkal folyamatosan töltjük fel, a rendszer szolgáltatásait teszteljük és fejlesztjük.

Felelős kiadó:Dr. Richly Gábor főtitkár
Felelős szerkesztő:Csete Örs, MMA Kiadó
Kapcsolat:

A-Z OPUS Adatbázis és Akadémiai Szakkönyvtár, MMA Kiadó

1051 Budapest, Vörösmarty tér 1., 4. emelet

azopus@mmakiado.hu
Az adatbázis és a felület készítésében közreműködtek:

Csete Örs (koncepció, a szervezeti egység vezetője), Petres Andrea (informatikai fejlesztés vezetője), Zsoldos Marianna (könyvtár vezetője)

Csányi Szilveszter, Gelegonya Gyöngyvér, Habram Éva, Huszár Márta, Lukács János, Mocsári Mónika, Molnár Csongor, Tóth Béla, Tóth Gábor, Ullmann Gabriella

Valamint korábbi munkatársaink: Ágota Csaba, Benke Tibor, Maróthy Csaba, továbbá külső szakértők: Ferencz Józsefné, Németh Lóránt, Polyák Zsuzsanna, Vass Johanna

Tárhelyszolgáltatás:
Master ITC Kft

1145 Budapest, Mexikói út 42/B.

info@mitc.hu
Fejlesztés:
Creo logócreo.hu Kft.
Partnereink:
MMA logoMűcsarnok logoVigadó logo