2003
Szilágyi Varga Zoltán

Agyament

színes ceruzarajz
magángyűjtemény

730 x 555 mm

 

Agyament


Világéletemben ámulattal viseltettem az ember alkotta tárgyak, eszközök iránt. Csodálattal nézem a mesterembereket, amint simogatják, tapintják az anyagot, amivel dolgoznak. Legfőképpen a népi kultúra „viseltes”, patinás tárgyai, a gyakorlatiassághoz esztétikai értékek társításával alkotott eszközök izgatnak. Ilyenek a templomhívők, látogatók koptatta küszöbök, kilincsek és a számtalan megmunkált faeszköz.
Ez a vonzódás mindenekelőtt mezőségi származásom, életem első éveinek emlékeiből táplálkozik. A későbbi tanulmányaim pedig  megerősítették bennem az emberi találékonyság, a gyakorlatiasság és az esztétikai igény összekapcsolódásának tiszteletét. Bár a mindennapi élet szükségletei néha keresztülhúzzák terveimet, az emberi találékonyság relikviái címen rajzsorozatot terveztem. Ennek eleddig egyetlen darabja az Agyament névre keresztelt munkám.

Hogy miért választottam első megrajzolandó tárgyként a kerékagyat? Talán mert szekérben születtem. Édesanyám bár mindenórás várandós volt, az utolsó pillanatig tüsténkedett az aratás ideje alatt. Amikor ütött az óra, egy lovasszekér indult el vele a 18 km távolságban lévő Kékesre, ott volt elérhető orvosféle. A szekér zötykölődése azonban kirázott a napvilágra, mielőtt megérkeztünk volna. A vénasszonyok azt suttogták, hogy dadogós leszek. Nem jött be a jóslatuk – mint később kiderült –, mert a kocsis volt dadogós, ezáltal levette rólam a rontást.

De vissza a kerékagyhoz. Azt vettem észre, hogy némely ősi tárgy formája a funkcióján túlmenően egészen másra is hasonlít, így szabad asszociációra ad lehetőséget. Ez esetben a félig kész rajzot elforgatva olyannak láttam mint egy romos indiai templomot, s ez érzés bennem maradt a mai napig. Ennek ellenére nem úgy fejlesztettem tovább a rajzot, hogy esetleg könnyebben felismerhető építészeti elemet rejtettem a kerékagy formai világába, mert nem lett volna ildomos az én sugallatommal korlátozni a néző fantáziáját.
A rajz címét fontos volt az ábrázolt tárgy mint kultúrtörténeti relikvia találékonysági szintjéhez igazítani. A megoldást a csodálatos magyar nyelv kínálta, a komolykodást kerülő játékossággal.

 

Forrás: Szilágyi Varga Zoltán

Válogatás Szilágyi Varga Zoltán alkotásaiból

Tovább az idővonalára
Impresszum

A-Z OPUS, a Magyar Művészeti Akadémia művészeti életút-adatbázisa

2.0 beta-teszt változat (2025. augusztus 27.)

Az adatbázist adatokkal folyamatosan töltjük fel, a rendszer szolgáltatásait teszteljük és fejlesztjük.

Felelős kiadó:Dr. Richly Gábor főtitkár
Felelős szerkesztő:Csete Örs, MMA Kiadó
Kapcsolat:

A-Z OPUS Adatbázis és Akadémiai Szakkönyvtár, MMA Kiadó

1051 Budapest, Vörösmarty tér 1., 4. emelet

azopus@mmakiado.hu
Az adatbázis és a felület készítésében közreműködtek:

Csete Örs (koncepció, a szervezeti egység vezetője), Petres Andrea (informatikai fejlesztés vezetője), Zsoldos Marianna (könyvtár vezetője)

Csányi Szilveszter, Gelegonya Gyöngyvér, Habram Éva, Huszár Márta, Lukács János, Mocsári Mónika, Molnár Csongor, Tóth Béla, Tóth Gábor, Ullmann Gabriella

Valamint korábbi munkatársaink: Ágota Csaba, Benke Tibor, Maróthy Csaba, továbbá külső szakértők: Ferencz Józsefné, Németh Lóránt, Polyák Zsuzsanna, Vass Johanna

Tárhelyszolgáltatás:
Master ITC Kft

1145 Budapest, Mexikói út 42/B.

info@mitc.hu
Fejlesztés:
Creo logócreo.hu Kft.
Partnereink:
MMA logoMűcsarnok logoVigadó logo