1993
Szilágyi Varga Zoltán

Via-dal VI.

színes ceruzarajz, sorozat
magángyűjtemény

495 x 645 mm

 

Via-dal I.

Via-dal II.

Via-dal III.

Via-dal IV.

Via-dal V.

Via-dal VI.

 

Via-dal


A Via-dal sorozat esetében a kiindulópont, az esemény egy személyesen megélt Nîmes-i bikaviadal, amelyet az ottani római kori arénában rendeztek.
Akkoriban A majmok kastélya egész estés rajzfilm művészeti vezetőjeként tevékenykedtem a Montpelliertől északra található La Fabrique stúdióban.
Hétvégenként bejártam a környéket, így keveredtem a bikaviadalok rendezéséről híres Nîmes városába.

Annyit tudtam a témáról, hogy a bikaviadalok a kulturális örökség részét képezik. Ha visszatekintünk a történelemben, akkor úgy tűnik, hogy az emberiség történetét áldozatként megölt bikák vére kíséri végig.
Az egyiptomi, krétai, görög-római, majd a zsidó keresztény kultúrákban mindvégig jelen van a bika szimbóluma. A bikaviadalokat örök vita veszi körül. Az emberek egy része szerint az események a spanyol, portugál és katalán kultúrkörben a nemzeti identitás részét képezik, más részük pedig azt vallja, hogy értelmetlen és véres sportról van szó. Goya leghíresebb képein örökítette meg a bikaviadalokat. Hemingwayt pedig lenyűgözték a viadalok.

Mint később megtudtam, a magyar néphagyományban is jelen van a bika motívum. Az ifjú táltosnak egyik próbatétele során a fekete bika képében megjelenő öreg táltossal kellett megvívnia, hogy elnyerje az idős ellenfél bölcsességét és erejét. Hézagos ismereteim, valamint a bikaviadal látványa, koreográfiája, a spektákulum nyitánya a színes bevonulással, a szigorú szabályok szerint lezajló, előre megtervezett végkimenetelű esemény, amely mindahányszor a közönséget mindahányszor őrjöngésbe, a magamfajta szemlélődőt pedig a kétségbeeséssel szomszédos izgalomba kergeti mind-mind csak ürügyként szolgáltak a pasztellképek rajzolásakor. Az esemény külső jegyeinek – kosztümök, mozdulatok, térbeli viszonyulások, jellegzetes színek – felhasználásával egy drámai hangvételű rajzsorozat kerekedett ki, amely híven tükrözi viszonyulásomat a jelenséghez.

 

Forrás: Szilágyi Varga Zoltán

Válogatás Szilágyi Varga Zoltán alkotásaiból

Tovább az idővonalára
Impresszum

A-Z OPUS, a Magyar Művészeti Akadémia művészeti életút-adatbázisa

2.0 beta-teszt változat (2025. augusztus 27.)

Az adatbázist adatokkal folyamatosan töltjük fel, a rendszer szolgáltatásait teszteljük és fejlesztjük.

Felelős kiadó:Dr. Richly Gábor főtitkár
Felelős szerkesztő:Csete Örs, MMA Kiadó
Kapcsolat:

A-Z OPUS Adatbázis és Akadémiai Szakkönyvtár, MMA Kiadó

1051 Budapest, Vörösmarty tér 1., 4. emelet

azopus@mmakiado.hu
Az adatbázis és a felület készítésében közreműködtek:

Csete Örs (koncepció, a szervezeti egység vezetője), Petres Andrea (informatikai fejlesztés vezetője), Zsoldos Marianna (könyvtár vezetője)

Csányi Szilveszter, Gelegonya Gyöngyvér, Habram Éva, Huszár Márta, Lukács János, Mocsári Mónika, Molnár Csongor, Tóth Béla, Tóth Gábor, Ullmann Gabriella

Valamint korábbi munkatársaink: Ágota Csaba, Benke Tibor, Maróthy Csaba, továbbá külső szakértők: Ferencz Józsefné, Németh Lóránt, Polyák Zsuzsanna, Vass Johanna

Tárhelyszolgáltatás:
Master ITC Kft

1145 Budapest, Mexikói út 42/B.

info@mitc.hu
Fejlesztés:
Creo logócreo.hu Kft.
Partnereink:
MMA logoMűcsarnok logoVigadó logo