logo
logo
Huszár Lajos profilképe

Huszár Lajos

Erkel Ferenc-díjas zeneszerző

Szeged, 1948. szeptember 26.
Az MMA rendes tagja (2011–)
Zeneművészeti Tagozat
Huszár Lajos életrajza

Huszár Lajos: Curriculum vitae

Régi hódmezővásárhelyi család leszármazottja vagyok, őseim többnyire iparosok, kiskereskedők voltak. Apám, dr. Huszár Lajos a város közismert orvosa volt, anyám Nagy Mária. Az apai ág evangélikus vallású, az anyai ág katolikus. Művészeti hajlamot, lírai beállítottságot édesanyám családjától örököltem, két anyai nagybátyámnak is volt költői ill. festői tehetsége.

Zeneiskolás éveimben két tanárom volt rám hatással. Az egyik zongoratanárnőm, Berei Lajosné, aki magánének-tanár is volt, talán tőle ered vokális műfajok iránti vonzalmam, a másik Steiner Béla, aki elméleti, zeneszerzői téren adott meghatározó impulzusokat. A szegedi Zeneművészeti Szakiskolában Vántus István növendéke lettem zeneszerzés szakon (1963–67). Nagy hatással voltak rám Nagy Kálmánné Varju Irma zongoraórái, és mindenekelőtt a Vaszy Viktor által vezényelt feledhetetlen operaelőadások. A budapesti Zeneakadémián Szervánszky Endre zeneszerző-növendéke voltam (1967–73). Szervánszky mély humanizmusa, erkölcsi nagysága életre szóló élmény volt számomra. Zeneakadémiai tanáraim közül emlékezetes maradt Durkó Zsolt, Bartha Dénes, Pernye András, Almásy László.

Zeneszerzői pályám együtt indult tanári pályámmal. 1973-ban kezdtem Szegeden tanítani. Néhány év múlva azonban megszakítottam a tanítást egy csodálatos római félévért: a Santa Cecilia Akadémia zeneszerzés mesterkurzusának hallgatója lettem, mesterem az a Goffredo Petrassi volt, aki előttem már több jelentős magyar zeneszerzőt tanított.

Miközben Szegeden tanítottam, lassan elindult zeneszerzői pályám is. A '70-es évek műveire legnagyobb hatást a kor magyar és lengyel zenéje tette (Lutoslawski, Durkó, Kurtág). Ebben az évtizedben írtam a 69. zsoltárt (1976) és a Scherzo és adagio-t (1978). 1980 után érdeklődésem fokozatosan a hagyományok beépítése, a tonalitás újszerű alkalmazása, valamiféle szintézis felé fordult. Ennek jegyében keletkeztek olyan művek, mint A magány dalai (1983–95), a Kamarakoncert (1987), A csend című opera (1994–98) és az Ikonok Pilinszky János emlékére (2000). E quasi-tonális korszaknak a záródarabja a Passió (2003–2004).

Újabb alkotókorszakomban többnyire mellőzöm a tonális megoldásokat, bizonyos értelemben visszatérek 70-es évekbeli stílusomhoz: Ezt a törekvést mutatja a Nyári triptichon (1998–2002), az Alföldi varázsénekek (dalciklus Polner Zoltán verseire, 2009–2011), a Ballada (cimbalomra, 2011–2013), a Sonata rustica (hegedű, 2013-2014), a Cherubinische Gesänge (dalciklus Angelus Silesius verseire, 2016) és a Momenti umani (két fuvolára és ütőkre, 2017). Ugyanakkor készültek tonális alapállású művek is: a Feltámadási oratórium (szólisták, vegyeskar, zenekar, 2015–2017) és az Und er trug sein Kreuz (tenorra és orgonára, 2016).

A magyar zenei közéletben mindvégig igyekeztem jelen lenni. Annak ellenére, hogy lakásom és munkám hosszú időre Szegedhez kötött, a budapesti kollégák nem feledkeztek meg rólam, műveim rendszeresen megszólaltak a fővárosi koncerteken is. Budapesti aktivitásom megnőtt azóta, hogy 2008-ban nyugdíjba mentem és a főváros környékén (Monoron) telepedtem le.

2021-ig elnökségi tagja voltam a Magyar Zeneszerzők Egyesületének, tíz évig voltam tagja a Zeneakadémia Doktori Tanácsának, óraadó zeneszerzéstanár voltam a budapesti Bartók Konzervatóriumban.

A zenén kívüli közéletben nem vettem részt, a politikai eseményektől, pártoktól mindvégig távoltartottam magam. Amit viszont – részben ösztönösen, részben tudatosan - mindig meg akartam őrizni: az emberszeretet, az érzelmi gazdagság, a szülőföldem iránti vonzalom és az elkötelezettség a magyarság, Kelet- Európa és a kereszténység iránt.

------------

Művek

Vokális művek

oratórium

Passió, op.33. (négy szólista, vegyeskar, orgona, ütők), 2003–2004

Resurrectio Domini nostri Jesu Christi (Feltámadási oratórium), op.40. öt szólistára, vegyeskarra és szimfonikus zenekarra, 2015–2017

Szólt hozzám a Csend..., oratórium-legenda, három szólóénekesre és zenekarra, op.50. (2020) Szöveg: Balázs Béla nyomán Darvasi László

kórus

Hold-lepte úton, négy gyermekkar zongorakísérettel, Weöres Sándor verseire,1968-73

Caligaverunt, nőikar, 1976

Két madrigál Weöres Sándor verseire, vegyeskar, 1981

Dies sanctificatus, nőikar, 1983

Ave Maria, nőikar, 1983

Az ezüst rózsa alatt, férfikar Babits Mihály versére, 1983

A csönd virága, vegyeskar Juhász Ferenc versére, op.23.,1990

Agnus Dei, vegyeskar, op.28., 1996

Angyali üdvözlet, nőikar, op.32., 2001

Videntes stellam, nőikar, 2007

Dormi Jesu, nőikar, 2007

Hodie Christus natus est, nőikar, 2007

Himnusz Szent Imre királyfihoz, vegyeskar Sík Sándor versére, 2010

O Wunder ohne Massen, vegyeskar Justus Gesenius versére, op.35., 2011

Mein Auge wacht, vegyeskar Johann Wilhelm

Berger szövegére, op.35/2., 2013

Strafe mich nicht in deinem Zorn, vegyeskar Martin Luther szövegére, op.35/3., 2014

Erdei sirató, nőikar Polner Zoltán versére, op.39., 2014

Kyrie in C, vegyeskar, 2016

Requiem aeternam, vegyeskar, 2017

dal

69. zsoltár (tenor, zongora,) op.4., 1976

Két dal Ady Endre verseire (basszus, zongora) op.6., 1977–83 (Szeretném, ha szeretnének, De ha mégis)

Három dal Else Lasker-Schüler verseire (szoprán, brácsa), op.13., 1981–89

Három dal Dsida Jenő verseire (tenor, zenekar), op.14., 1982–84

A magány dalai,dalciklus kecsua-indián népi szövegekre Tornai József fordításában (szoprán, ütők), op.16., 1983–95

Alföldi varázsénekek, dalciklus Polner Zoltán verseire (mezzoszoprán, zongora), op.34., 2009–11

Álom-monológok, dalciklus Katona Judit verseire, mezzoszoprán hangra, fuvolára és ütőkre, op.37. 2013

Cherubinische Gesänge, dalciklus Angelus Silesius verseire, tenorhangra és zongorára, op.42., 2016

Mond und Krippe (Hold és jászol), két dal Else Lasker-Schüler verseire, szoprán és zongora, op.48, (2020) Bemutató: 2021. dec.12.Nádor-terem, Somogyi Anita, Holló Mariann

kantáta

Ikonok Pilinszky János emlékére, liturgikus szövegekre és Pilinszky János versére (szoprán, kamarazenekar), op.30., 2000.

Betlehemes-kantáta népi szövegekre (gyermekkar, kamarazenekar), 1997

Und er trug sein Kreuz, kamarakantáta tenorhangra és orgonára, op.41., 2016

Libera me, gyermekhangra és kamaraegyüttesre, op.26/A, (2016)

Ex libro Isaiae prophetae (Ézsaiás próféta könyvéből), op.47. (2020) Bemutató:2021. dec.12, Nádor-terem, Somogyi Anita, Kuzma Levente, Palotás Gábor, Holló Miklós

Officium defunctorum, althangra, vonósnégyesre és billentyűs hangszerre, liturgikus szövegekre, op.51. (2021)

Hangszeres művek

szólóhangszeres művek

Öt zongoradarab, op.5., 1977

Szonáta csembalóra, op.11., 1979-85.

Notturno zongorára, op.17., 1984, javított változat: op.17/a, 2011

Libera me, orgonára, op.26., 1993

Ballada cimbalomra, op.36., 2011

Álom-töredékek, fuvola, op.37/A

Sonata rustica, hegedűre, op.38.

Toccata marimbára, op.44, (2017), bemutató: Szeged, 2018.okt.9., Palotás Gábor

Sanctus, zongorára, op.46. (2018) bemutató: Szeged, 2018, okt.9., Benedekfi István

Szonáta gordonkára, op.52, (2022), bemutató: Alcalá la Real (Spanyolország), 2022. június 19., Juan Aguilera Cerezo

Szonáta csembalóra, javított változat, op.11/A, (2018) bemutató: Régi Zeneakadémia, 2019.nov.16. Elek Szilvia

kamarazene

Musica per dieci, (kamaraegyüttes) op.2, 1974

Musica concertante (kamaraegyüttes), op.3., 1975

Rézfúvós kvintett, op.12., 1980

Ouverture három trombitára, op.22., 1989

Trittico estivo (oboa, zongora), op.29., 1998. változat fuvolára és zongorára, op.29/a., 2002

Divertimento (fuvola, zongora), 2011

Három darab kínai témákra, csellóra és zongorára, 2016

Momenti umani, két fuvolára és ütőkre, op.43.(2017), bemutató: Kecskemét, 2018. nov. 14. Dratsay Ákos, Berényi Bea, Palotás Gábor

Fagott-kvartett, op.45. (2018), bemutató: Vigadó, 2019.dec. 8. Lakatos György és tanítványai

Korálfantázia vonósnégyesre, op.49. (2020), bemutató: 2021. okt.l. Vigadó, Somogyi-vonósnégyes

vonószenekari művek

Scherzo és adagio (11 vonós, ütők), op.8., 1978

Serenata concertante (fuvola, vonószenekar), 1981

Concerto rustico (vonószenekar, 2 fuvola, 2 kürt) op.18., 1985

versenymű

Kamarakoncert (gordonka, vonószenekar), op.20., 1987

opera

A csend, opera négy jelenetben Balázs Béla meséje nyomán, szövegkönyv: Darvasi László, op.27., 1994-98

Pedagógiai művek

Két darab (oboa, zongora), 1972

Rög a röghöz (zongora), 1975

Életképek (zongora), 1975

Csillagszóró (zongora), 1975

Öt tétel Orff-együttesre, 1984

Etűdök Szilágyi Pálma-Kökényessy Miklós Kürtiskolájába, 1987-88

Variációk a Velencei karnevál dallamára (klarinét, zongora), 1997

Vigasztaló (két gordonka), 2010

Trombita-duók, 2010

Alkalmi művek

Játékdalok Weöres Sándor verseire, 1985

Színészdalok Petőfi, Tóth Árpád, Morgenstern, Lermontov verseire, 1985-87

Sonata leggera, klarinétegyüttesre, 2013

Animato, fúvószenekarra, 2017

Megjelent kották

Musica concertante, op.3. EMB

Öt zongoradarab, op.5. EMB

Scherzo és adagio op.8. EMB

Rézfúvós kvintett, op.12. EMB

Két madrigál, EMB

Serenata concertante, EMB

Az ezüst rózsa alatt, EMB

Concerto rustico, op.18. EMB

Trittico estivo fuvolára és zongorára, op.29., Akkord kiadó, 2012

Pedagógiai művek különböző kötetekben