Erkel Ferenc-díjas zeneszerző
Huszár Lajos: Curriculum vitae
Régi hódmezővásárhelyi család leszármazottja vagyok, őseim többnyire iparosok, kiskereskedők voltak. Apám, dr. Huszár Lajos a város közismert orvosa volt, anyám Nagy Mária. Az apai ág evangélikus vallású, az anyai ág katolikus. Művészeti hajlamot, lírai beállítottságot édesanyám családjától örököltem, két anyai nagybátyámnak is volt költői ill. festői tehetsége.
Zeneiskolás éveimben két tanárom volt rám hatással. Az egyik zongoratanárnőm, Berei Lajosné, aki magánének-tanár is volt, talán tőle ered vokális műfajok iránti vonzalmam, a másik Steiner Béla, aki elméleti, zeneszerzői téren adott meghatározó impulzusokat. A szegedi Zeneművészeti Szakiskolában Vántus István növendéke lettem zeneszerzés szakon (1963–67). Nagy hatással voltak rám Nagy Kálmánné Varju Irma zongoraórái, és mindenekelőtt a Vaszy Viktor által vezényelt feledhetetlen operaelőadások. A budapesti Zeneakadémián Szervánszky Endre zeneszerző-növendéke voltam (1967–73). Szervánszky mély humanizmusa, erkölcsi nagysága életre szóló élmény volt számomra. Zeneakadémiai tanáraim közül emlékezetes maradt Durkó Zsolt, Bartha Dénes, Pernye András, Almásy László.
Zeneszerzői pályám együtt indult tanári pályámmal. 1973-ban kezdtem Szegeden tanítani. Néhány év múlva azonban megszakítottam a tanítást egy csodálatos római félévért: a Santa Cecilia Akadémia zeneszerzés mesterkurzusának hallgatója lettem, mesterem az a Goffredo Petrassi volt, aki előttem már több jelentős magyar zeneszerzőt tanított.
Miközben Szegeden tanítottam, lassan elindult zeneszerzői pályám is. A '70-es évek műveire legnagyobb hatást a kor magyar és lengyel zenéje tette (Lutoslawski, Durkó, Kurtág). Ebben az évtizedben írtam a 69. zsoltárt (1976) és a Scherzo és adagio-t (1978). 1980 után érdeklődésem fokozatosan a hagyományok beépítése, a tonalitás újszerű alkalmazása, valamiféle szintézis felé fordult. Ennek jegyében keletkeztek olyan művek, mint A magány dalai (1983–95), a Kamarakoncert (1987), A csend című opera (1994–98) és az Ikonok Pilinszky János emlékére (2000). E quasi-tonális korszaknak a záródarabja a Passió (2003–2004).
Újabb alkotókorszakomban többnyire mellőzöm a tonális megoldásokat, bizonyos értelemben visszatérek 70-es évekbeli stílusomhoz: Ezt a törekvést mutatja a Nyári triptichon (1998–2002), az Alföldi varázsénekek (dalciklus Polner Zoltán verseire, 2009–2011), a Ballada (cimbalomra, 2011–2013), a Sonata rustica (hegedű, 2013-2014), a Cherubinische Gesänge (dalciklus Angelus Silesius verseire, 2016) és a Momenti umani (két fuvolára és ütőkre, 2017). Ugyanakkor készültek tonális alapállású művek is: a Feltámadási oratórium (szólisták, vegyeskar, zenekar, 2015–2017) és az Und er trug sein Kreuz (tenorra és orgonára, 2016).
A magyar zenei közéletben mindvégig igyekeztem jelen lenni. Annak ellenére, hogy lakásom és munkám hosszú időre Szegedhez kötött, a budapesti kollégák nem feledkeztek meg rólam, műveim rendszeresen megszólaltak a fővárosi koncerteken is. Budapesti aktivitásom megnőtt azóta, hogy 2008-ban nyugdíjba mentem és a főváros környékén (Monoron) telepedtem le.
2021-ig elnökségi tagja voltam a Magyar Zeneszerzők Egyesületének, tíz évig voltam tagja a Zeneakadémia Doktori Tanácsának, óraadó zeneszerzéstanár voltam a budapesti Bartók Konzervatóriumban.
A zenén kívüli közéletben nem vettem részt, a politikai eseményektől, pártoktól mindvégig távoltartottam magam. Amit viszont – részben ösztönösen, részben tudatosan - mindig meg akartam őrizni: az emberszeretet, az érzelmi gazdagság, a szülőföldem iránti vonzalom és az elkötelezettség a magyarság, Kelet- Európa és a kereszténység iránt.
------------
Művek
Vokális művek
oratórium
Passió, op.33. (négy szólista, vegyeskar, orgona, ütők), 2003–2004
Resurrectio Domini nostri Jesu Christi (Feltámadási oratórium), op.40. öt szólistára, vegyeskarra és szimfonikus zenekarra, 2015–2017
Szólt hozzám a Csend..., oratórium-legenda, három szólóénekesre és zenekarra, op.50. (2020) Szöveg: Balázs Béla nyomán Darvasi László
kórus
Hold-lepte úton, négy gyermekkar zongorakísérettel, Weöres Sándor verseire,1968-73
Caligaverunt, nőikar, 1976
Két madrigál Weöres Sándor verseire, vegyeskar, 1981
Dies sanctificatus, nőikar, 1983
Ave Maria, nőikar, 1983
Az ezüst rózsa alatt, férfikar Babits Mihály versére, 1983
A csönd virága, vegyeskar Juhász Ferenc versére, op.23.,1990
Agnus Dei, vegyeskar, op.28., 1996
Angyali üdvözlet, nőikar, op.32., 2001
Videntes stellam, nőikar, 2007
Dormi Jesu, nőikar, 2007
Hodie Christus natus est, nőikar, 2007
Himnusz Szent Imre királyfihoz, vegyeskar Sík Sándor versére, 2010
O Wunder ohne Massen, vegyeskar Justus Gesenius versére, op.35., 2011
Mein Auge wacht, vegyeskar Johann Wilhelm
Berger szövegére, op.35/2., 2013
Strafe mich nicht in deinem Zorn, vegyeskar Martin Luther szövegére, op.35/3., 2014
Erdei sirató, nőikar Polner Zoltán versére, op.39., 2014
Kyrie in C, vegyeskar, 2016
Requiem aeternam, vegyeskar, 2017
dal
69. zsoltár (tenor, zongora,) op.4., 1976
Két dal Ady Endre verseire (basszus, zongora) op.6., 1977–83 (Szeretném, ha szeretnének, De ha mégis)
Három dal Else Lasker-Schüler verseire (szoprán, brácsa), op.13., 1981–89
Három dal Dsida Jenő verseire (tenor, zenekar), op.14., 1982–84
A magány dalai,dalciklus kecsua-indián népi szövegekre Tornai József fordításában (szoprán, ütők), op.16., 1983–95
Alföldi varázsénekek, dalciklus Polner Zoltán verseire (mezzoszoprán, zongora), op.34., 2009–11
Álom-monológok, dalciklus Katona Judit verseire, mezzoszoprán hangra, fuvolára és ütőkre, op.37. 2013
Cherubinische Gesänge, dalciklus Angelus Silesius verseire, tenorhangra és zongorára, op.42., 2016
Mond und Krippe (Hold és jászol), két dal Else Lasker-Schüler verseire, szoprán és zongora, op.48, (2020) Bemutató: 2021. dec.12.Nádor-terem, Somogyi Anita, Holló Mariann
kantáta
Ikonok Pilinszky János emlékére, liturgikus szövegekre és Pilinszky János versére (szoprán, kamarazenekar), op.30., 2000.
Betlehemes-kantáta népi szövegekre (gyermekkar, kamarazenekar), 1997
Und er trug sein Kreuz, kamarakantáta tenorhangra és orgonára, op.41., 2016
Libera me, gyermekhangra és kamaraegyüttesre, op.26/A, (2016)
Ex libro Isaiae prophetae (Ézsaiás próféta könyvéből), op.47. (2020) Bemutató:2021. dec.12, Nádor-terem, Somogyi Anita, Kuzma Levente, Palotás Gábor, Holló Miklós
Officium defunctorum, althangra, vonósnégyesre és billentyűs hangszerre, liturgikus szövegekre, op.51. (2021)
Hangszeres művek
szólóhangszeres művek
Öt zongoradarab, op.5., 1977
Szonáta csembalóra, op.11., 1979-85.
Notturno zongorára, op.17., 1984, javított változat: op.17/a, 2011
Libera me, orgonára, op.26., 1993
Ballada cimbalomra, op.36., 2011
Álom-töredékek, fuvola, op.37/A
Sonata rustica, hegedűre, op.38.
Toccata marimbára, op.44, (2017), bemutató: Szeged, 2018.okt.9., Palotás Gábor
Sanctus, zongorára, op.46. (2018) bemutató: Szeged, 2018, okt.9., Benedekfi István
Szonáta gordonkára, op.52, (2022), bemutató: Alcalá la Real (Spanyolország), 2022. június 19., Juan Aguilera Cerezo
Szonáta csembalóra, javított változat, op.11/A, (2018) bemutató: Régi Zeneakadémia, 2019.nov.16. Elek Szilvia
kamarazene
Musica per dieci, (kamaraegyüttes) op.2, 1974
Musica concertante (kamaraegyüttes), op.3., 1975
Rézfúvós kvintett, op.12., 1980
Ouverture három trombitára, op.22., 1989
Trittico estivo (oboa, zongora), op.29., 1998. változat fuvolára és zongorára, op.29/a., 2002
Divertimento (fuvola, zongora), 2011
Három darab kínai témákra, csellóra és zongorára, 2016
Momenti umani, két fuvolára és ütőkre, op.43.(2017), bemutató: Kecskemét, 2018. nov. 14. Dratsay Ákos, Berényi Bea, Palotás Gábor
Fagott-kvartett, op.45. (2018), bemutató: Vigadó, 2019.dec. 8. Lakatos György és tanítványai
Korálfantázia vonósnégyesre, op.49. (2020), bemutató: 2021. okt.l. Vigadó, Somogyi-vonósnégyes
vonószenekari művek
Scherzo és adagio (11 vonós, ütők), op.8., 1978
Serenata concertante (fuvola, vonószenekar), 1981
Concerto rustico (vonószenekar, 2 fuvola, 2 kürt) op.18., 1985
versenymű
Kamarakoncert (gordonka, vonószenekar), op.20., 1987
opera
A csend, opera négy jelenetben Balázs Béla meséje nyomán, szövegkönyv: Darvasi László, op.27., 1994-98
Pedagógiai művek
Két darab (oboa, zongora), 1972
Rög a röghöz (zongora), 1975
Életképek (zongora), 1975
Csillagszóró (zongora), 1975
Öt tétel Orff-együttesre, 1984
Etűdök Szilágyi Pálma-Kökényessy Miklós Kürtiskolájába, 1987-88
Variációk a Velencei karnevál dallamára (klarinét, zongora), 1997
Vigasztaló (két gordonka), 2010
Trombita-duók, 2010
Alkalmi művek
Játékdalok Weöres Sándor verseire, 1985
Színészdalok Petőfi, Tóth Árpád, Morgenstern, Lermontov verseire, 1985-87
Sonata leggera, klarinétegyüttesre, 2013
Animato, fúvószenekarra, 2017
Megjelent kották
Musica concertante, op.3. EMB
Öt zongoradarab, op.5. EMB
Scherzo és adagio op.8. EMB
Rézfúvós kvintett, op.12. EMB
Két madrigál, EMB
Serenata concertante, EMB
Az ezüst rózsa alatt, EMB
Concerto rustico, op.18. EMB
Trittico estivo fuvolára és zongorára, op.29., Akkord kiadó, 2012
Pedagógiai művek különböző kötetekben
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató