alkalmazott grafikus, animációs filmrendező
CAKÓ FERENC ÉLETRAJZI ADATAI
Budapest, 1950. november 11.
Tanulmányok
1965–1969: Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, Budapest, grafika szak
1969–1973: Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest, alkalmazott grafika szak
Munkahelyek
1973–1991: Pannónia Filmstúdió, Budapest, tervező-rendező, forgatókönyvíró, animátor, a háromdimenziós animáció területén: báb-, gyurma-, tárgy animáció filmek készítése.
1995–2003: C.A.K.O. Stúdió (saját animációs film műterem, tulajdonos, egyedi és sorozat animációs filmek készítése közösségi munka keretében) Ezt követően a Stúdió „egyszemélyes" vállalkozásként működik
Szabadfoglalkozású tervezőként könyvillusztrációs, plakáttervezői, könyvtervezői, továbbá képzőművészeti alkotóművészeti tevékenység
Workshopok tartása több országban
Oktatói tevékenység
1997–1998: Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest, animációs szak, óraadó tanár
2009–2013: Soproni Egyetem, Alkalmazott Művészeti Intézet egyetemi docense
Művészeti, társadalmi, közéleti szervezeti tagság
1974–: Művészeti Alap, majd Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
2018–: Magyar Filmakadémia
2021–2023: Magyar Művészeti Akadémia, levelező tag
2023–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
______________________________________
CAKÓ FERENC: CURRICULUM VITAE
Visszagondolva a sok élménnyel teli, elszaladt, immár több mint 70 esztendőmre – amiről írnom kellene – nehezebb feladat, mint bármit megrajzolni ceruzával, tussal, homokkal. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy a képzőművészet álomvilágába születtem, még inkább, hogy örököltem is azt festőművész édesapámtól. Az odaadó rajzkészséget, szorgalmat, munkabírást. A rajzolás, festés szeretete és pár rajzpályázati díj 1969-ben a Képzőművészeti Szakközépiskolából a Képzőművészeti Főiskolára röpített. Kevesebb pátosszal szólva: nagy öröm volt, hogy felvételt nyertem, mert különben jött volna két év katonaság. Szép emlékekkel gondolok sok kedves tanáromra. A Szakközépiskolából Gacs Gáborra [1], a kitűnő grafikusra, a Főiskoláról Iván Szilárdra [2] (akinél festészeti képzésen vettem részt), Barcsay Jenőre [3], aki utolsó éveit töltötte ekkor a Főiskolán (akkoriban lett hetvenéves, s mondhatom, hogy szeretett engem). Sajnos, mire az alkalmazott grafikára szakosodtam Konecsni György [4] meghalt, de jó volt a kapcsolatom az új tanszékvezetővel, Tamássy Zoltán [5] grafikusművésszel, s különösen Zelenák Crescencia [6] grafikusművésszel, akinek nagy felkészültsége, embersége nagy hatással volt rám. Mindig meghatódtam, amikor később kiállításaimra is eljött. Majdnem száz évet élt, s későn ugyan, de megkapta a Kossuth-díjat.
A gimnáziumi évek alatt már sokat kacsingattam az animációs film felé, de több úgynevezett „belső", tehát középiskolai rajzpályázaton voltak sikereim. Televíziónk a hatvanas évek elején nem volt, nem is telt volna rá, így a Bem moziba jártunk Tamás barátommal (a barátság a mai napig tart) kisfilmeket, köztük rajzfilmeket nézni. Közben a kötelező rajzolás mellett, szórakozásból sok karikatúrát rajzoltam, főként állatokról, nézegetve a francia képregény-újságokat, az itthoni könyvillusztrációkat. A természet utáni rajzolás, festés a karikírozó gondolkodás a mai napig áthatja rajzi világom. A rajzolást mindig nagyon komolyan vettem, ha más tantárgyakat kevésbé is. Az „elvont" ábrázolás egyik fantasztikus oldala volt számomra a bábfilm. Mindig vonzott a bábos világ és annak kézműves oldala. Állandóan bütyköltem valamit gyerekkoromtól és ma is szinte mindent meg tudok csinálni a filmezéshez vagy a ház körül. Ebbe a világba csöppentem bele, szinte véletlenül, amikor a fiatal Foky Ottó [7] kiállításán személyesen is találkoztunk 1962-ben. Nagyon tetszettek a modern filmes bábjai: szinte iparművészeti darabok voltak. Onnantól kezdve be-bejártam a Pannónia Filmstúdióba, a „filmes világba", a gimnáziumi és főiskolás évek alatt. Érdekes vonulat, hogy 12 év múlva a bábos csapat tagja lettem, mint tervező-rendező. A főiskola vége felé egy festmény-animációs filmet készítettem. Két barátom közreműködésével Petőfi címmel 1973-ban (Petőfi születése 150. évfordulója alkalmából!) otthoni kis szobámban. Mertz Loránd [8] barátom, a kis családi szuper 8-as kamerával vette fel. A hangot is mi készítettük. Majd elküldte az akkori egyetlen amatőr kisfilmes fesztiválra Békéscsabára, s csodák-csodája, megnyerte a fődíjat. Vittem Ottónak, hogy szeretnék a bábstúdióban dolgozni, de azt mondta, hogy egy ideillő bábos filmet készítsek. Elkészítettük az Ókulária című, szemüvegekkel mozgatott filmünket. Mindenhonnan összekéregettük a már nem kellő szemüvegeket. A következő évben ez a film is elhozta a fődíjat Békéscsabáról. Huszárik Zoltán [9] volt a zsűri elnök. Ennyire rangos fesztivál volt! Több mai rendező, nem csak rajzfilmes, kezdte ezen a fórumon. Engem így a film bevitt a Pannónia Filmstúdióba, Lorándot a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, operatőr szakra. Főiskola ide, főiskola oda a létra legalsó fokáról kezdtem az animációs mesterséget tanulni. Díszleteket festettem, bábokat kellett készítenem, amivel próbamozgások sorát animáltam hónapokig. Lelket önteni egy élettelen tárgyba, hát az bizony nagy művészet. Sokan kérdezték, hogy grafikus létemre miért nem rajzfilmet csinálok, de engem a térbeli, kamerával körüljárható, színekkel bevilágítható, izgalmas világ jobban vonzott.
Közben két évenként kiállításokat rendeztem a képzőművészeti anyagaimból, illusztrációs és más grafikai megrendeléseknek tettem eleget. Már „harminc felé" jártam, amikor az első önálló filmemre lehetőséget kaptam. Ez a Szék című, ún. tárgymozgatásos animáció volt, ami egy kidobott székről beszél, igazi környezetben mozgatva a széket, hónapokon át. Nagy odaadással készítettük a Pannóniában az ún. „egyedi filmeket", amelyek hazai, nemzetközi fesztiválokra voltak szánva. Az akkori egyetlen animációs filmgyárban több velem korú rendező próbált kirukkolni valami hasonló különleges filmmel. Egy ilyen film fél, egy évig is készült, akár a mai MOME és más animációk.
Mindig szerettem kísérletezni anyagokkal, formákkal, felhasználva az akkori képzőművészeti látás- és gondolkozásmódot. Így készült szinte „feketén", titokban, maradék stúdió időkben az Ad astra című gyurma-szobor animációm, amelyet végül elfogadott a stúdióvezető is. A franciaországi Annecy-ben, az animációsok Mekkájában a fesztivál Fipresci-díját kapta. Ettől kezdve sorban készítettem a fesztivál- és sorozat filmeket. Sebaj Tóbiás, Zénó. A 80-as években jött divatba a gyurma-animáció, amit én is remekül tudtam használni szobor jellegű animációknál és karikatúra ízű gyerekfilmeknél. Igaz: a Sebaj Tóbiás első sorozatát, amit Csukás István írt, még szinte egyedül készítettem, annyira idegen anyag volt a bábkészítő és animátor kollégáknak ez az új technika.
Majd 1987-ben jött a nagy csoda. Az Ab ovo című filmem Cannes-ban Arany Pálmát, a Best Short díjat kapta. Claudia Cardinale [10] adta át. Ez volt az első nagy oda adással, hónapokon át készülő homok animációs filmem, amiben még szobor animáció is volt. Innen indult a homokkal rajzolás, animálás, ami a mai napig is tart és az idők során a saját védjegyemmé vált. Azt az improvizációs lehetőséget semmilyen anyaggal nem lehet elérni, amit a homokkal rajzolás nyújt. Ezeket a filmjeimet egyedül készítem és van idő elmélkedni a következő rajzi lehetőségeken, amikor kockáról-kockára (1 másodperc 12 mozdulat!) rajzolódik hónapokon át.
1995-ben nyertem el a másik legrangosabb fesztivál-díjat, a berlini Arany Medvét, a Hamu című filmemért. A fenti elismerések is hozták itthon az Érdemes Művész és Kiváló Művész kitüntetéseket. A filmkészítések szüneteiben festettem, illusztráltam, jártam a filmjeimmel a fesztiválokat, ahol minden filmem több díjat is nyert. Filmes kurzusokra, filmfesztivál zsűrikbe kértek fel közreműködésre.
1998-ban létrehoztam saját stúdiómat, ahol mindenféle beleszólás nélkül készíthettem a filmjeimet és az induló fiatalokat is segíthettem.
Persze nem volt könnyű dolog alkotni is és 10-20 kollégával együtt dolgozni, s stúdiót is vezetni. Nyolc év után már olyan nyomás nehezedett rám, ami az alkotói munka rovására ment, így a bérletet felmondva a saját otthonomba tettem át az alkotómunka bázisát, ami már csak homok animáció volt. Így már nem volt szükség a műhely hátteret követelő műteremre. Ez abból is adódott, hogy a computer animáció rohamos előretörésével a hagyományos technikák háttérbe szorultak. Így bábos megrendelés sem jött többé.
De sebaj! Egy hirtelen ötlet sugallatára kitaláltam az élő homokanimációs előadást. Ennek lényege, hogy egy alulról világított üveglapra rajzolok, ahogy a filmeket is készítettem és ezt felülről egy kamera veszi és összekötve egy kivetítővel, a közönség – fontos zenei aláfestéssel – nagy vásznon láthatja az élőben homokkal rajzolt történetet. Az első előadás Bartha Katalin [11] hegedűművész szervezésében összművészeti megjelenés volt, versek, tánc, homokanimáció, jellemzően nagy sajtóérdeklődés közepette. A kezdeti egyszerű felszerelésemet – beöltözve, öltönyben – raktam össze, előadás követően magam szedtem szét. Ekkor találkoztam Mundrucz Tamással [12], aki a projektort hozta az előadásokra és akivel a mai napig együtt dolgozom. Ő mondta, hogy „Feri, ez olyan, mint amikor a zongoraművész a koncert után kitolná a zongoráját". Úgyhogy ma már nekem „csak" rajzolnom kell az előre beállított technikát használva.
Az élő homokrajzolás rövidesen óriási siker lett és nemzetközi rangot vívott ki magának különleges, eddig soha nem látott látványvilága miatt. Sosem gondoltam, hogy kezdeti rajzszeretetem, készségem oda fog vezetni, hogy egy rajzolásra a közönség megkülönböztetett ovációval tapsol. Hungarikummá nőtte ki magát, ahogy mondogatták. A szívem csücske, amikor szimfonikus nagyzenekarral együtt léphetek fel. Az ilyen nagy előadásokat hetekig készülök. Elsőnek egy képes forgatókönyvet készítek, tanulmányozom a kort, a zeneszerző munkásságát, majd itthon elkezdem begyakorolni a rajzos előadást, zenével. Utána a zenekarral is próbálunk. Hálás vagyok Hollerung Gábor [13], Hamar Zsolt [14]. Hámori Máté [15], Gerhát László [16] és a többi karmesternek, hogy lehetőséget adtak koncert közben, azzal egy időben a homokrajzolásra, az együtt alkotásra.
Sajnos a covid miatt az utóbbi években szüneteltek az élő előadások. Ugyanakkor végre elkezdhettem a régi vágyammal foglalkozni, amihez a filmkészítés mellett nem jutott idő, ez pedig a rézkarc készítés. Belemerülni ebbe a nemes és szép ötszáz éves régi technikába, igazi kihívás. Ezen kívül versek homokrajz illusztrálására kértek fel, ami jól jött a covid miatt itthon töltött időszak alatt.
Gyermekeim is örökölték a művészi vénát. Lányom divattervező lett, aki a közelmúltban vehette át az Év Divattervezője díjat [17], fiam [18] szobrászként végzett a Képzőművészeti Egyetemen.
Személyes örömöm, hogy 2022-ban, leányom szerkesztésében, Feledy Balázs [19], Hollerung Gábor, Buglya Sándor [20] és Nógrádi Gábor [21] szövegeivel, sok dokumentummal és fotóval, jelentős összefogással megjelent a munkásságom teljességét átfogó életmű albumom.
Jegyzetek:
1. Gacs Gábor (1930–2019) grafikusművész, a Képző- és Iparművészeti Gimnázium, Szakközépiskola tanára
2. Iván Szilárd (1912–1988) festőművész, a Képzőművészeti Főiskola tanára
3. Barcsay Jenő (1900–1988) Kossuth-díjas festőművész, a Képzőművészeti Főiskola tanára
4. Konecsni György (1908–1970) Kossuth-díjas grafikusművész, festő, a Képzőművészeti Főiskola, az Iparművészeti Főiskola tanára
5. Tamássy Zoltán (1912–1997) grafikusművész, a Képzőművészeti Főiskola tanára
6. Zelenák Crescencia (1922–2021) Kossuth-díjas grafikusművész, a Képzőművészeti Főiskola tanára
7. Foky Ottó (1927–2012) animációs filmrendező
8. Mertz Loránd (1951) filmoperatőr
9. Huszárik Zoltán (1931–1981) posztumusz Kossuth-díjas filmrendező
10. Claudia Cardinale (1938) olasz filmszínésznő
11. Bartha Katalin hegedűművész
12. Mundrucz Tamás (1972) operatőr, művészmenedzser
13. Hollerung Gábor (1954) karmester, a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar ügyvezető zene igazgatója
14. Hamar Zsolt (1968) karmester
15. Hámori Máté (1983) karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője
16. Gerhát László (1964) zongoraművész, karmester, a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar vezető karmestere
17. Cakó Kinga (1981) divattervező művész
18. Cakó Dániel (1984) szobrászművész
19. Feledy Balázs (1947) művészeti író
20. Buglya Sándor (1945) filmrendező, operatőr, producer, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja
21. Nógrádi Gábor (1947) író, költő
[Készült: 2022]
Filmográfia
A filmek címét követően először minden esetben Cakó Ferenc szerepe van feltüntetve
1973 Petőfi, rendező-animátor, operatőr: Mertz Loránd, festmény animáció,
1974 Ókulária, rendező-animátor, operatőr: Mertz Loránd, animáció,
1978 Szék, rendező, tárgy animáció, Pannónia Filmstúdió, 9 perc
1980 Csalimese, rendező, papírkivágásos-animáció, MTV-Pannónia Filmstúdió, 10 perc
1981 Kasszagyúrók, rendező, gyurma animáció MTV- Pannónia Filmstúdió 10 perc
1983 Hurut király fázik, rendező, báb-animáció Halas&Batchelor Studio-Pannónia Filmstúdió, 7 perc
1982 Ad astra, rendező-író-animátor, szobor-gyurma animáció, Pannónia Filmstúdió, 2 perc
1982 Autótortúra, rendező-író-animátor, gyurma animáció, Pannónia Filmstúdió, 6 perc
1982-83 Sebaj Tóbiás, sorozat, 26 epizód, rendező, író: Csukás István, cameraman: Bayer Ottmár, zene: Bergendy István, vágó Hap Magda, animátorok: Cakó Ferenc, Zoltán Annamária, Doboki László, gyurma animáció, MTV-Pannónia Filmstúdió
1987 Ab ovo, rendező- animátor, író: Rozgonyi Ádám, Cakó Ferenc, cameraman: Bayer Ottmár, Haeseler Ernő, zene: Sáry László, vágó: Hap Magda, homok és szobor animáció, 7 perc, Pannónia Filmstúdió, díjak: Cannes-ban, Annecy-ben
1985-88 Zénó, sorozat, 21 epizód, rendező-író, cameraman: Bayer Ottmár, zene: Mericske Zoltán, vágó: Hap Magda, animátor: Szabolcsi János, gyurma animáció, MTV-Pannónia Filmstúdió
1989 Ad rem, rendező-író, zene: Sáry László, cameraman: Haeseler Ernő, vágó: Hap Magda, animátorok: Cakó Ferenc, Örkényi Antal, Illyés Miklós, agyag-szénpor animáció, Pannónia Filmstúdió, 7 perc, díjazva San Francisco-ban
1991-94 Töf-Töf elefánt, sorozat, 52 epizód, rendező, író: Csukás István, zene: Mericske Zoltán, cameraman. Haeseler Ernő, Kazi Antal, vágó: Hap Magda, animátorok: Doboki László, Illyés Miklós, Örkényi Antal, Pintét Csilla, Zoltán Annamária, gyurma animáció, Micro Stúdió
1994 Hamu, rendező-író-animátor, dramaturg: Réz András, cameraman: Haeseler Ernő, zene: Sáry László, vágó: Hap Magda, Micro Stúdió, homok animáció, 6 perc, díjazva Berlinben, Kecskeméten
1995 A homok dala, rendező-író-animátor, cameraman: Haeseler Ernő, zene: Sáry László, vágó: Hap Magda, homok animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 9 perc, díjazva Cannes-ban
1995 Homokóráink, rendező-író-animátor, cameraman: Haeseler Ernő, zene. Sáry László, vágó: Hap Magda, élő homokrajz és homok animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 8 perc
1998 Fészek, rendező-író-animátor, cameraman: Kazi Antal, zene: Sáry László, vágó: Hap Magda, homok animáció, Micro Stúdió, 5 perc, díjazva: Barcelonában
1999 Labirintus, rendező-író, cameraman: Kazi Antal, zene: Sáry László, vágó: Hap Magda, báb animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 8,30 perc, díjazva Zágrábban, Kecskeméten
2000 Vízió, rendező-író, cameraman: Kazi Antal, zene: Sáry László, hang: Zsebényi Béla, vágó: Hap Magda, báb. Szabolcsi Kános, Bíró Erna, animátorok: Szabolcsi János, Fischer Ferenc, báb animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 9 perc, díjazva Velence régióban
2001 Magyar várak legendái, sorozat, 13 epizód, rendező, író: Mikszáth Kálmán, cameraman: Kazi Antal, Bayer Ottmár, zene: Cserjés András, Kazi Antal, vágó: Vári Nagy István, Dóka Csaba, grafikus: Gelléri István, Gősi Adrienn, animátorok: Szabolcsi János, Fischer Ferenc, Pintér Csaba, papírkivágásos animáció, Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma
2001 A négy évszak, rendező-író-animátor, zene: Antonio Vivaldi, homok animáció, Duna Tv-C.A.K.Ó. Stúdió, 40 perc
2001 Kövek, rendező-író-animátor, cameraman: Kazi Antal, zene: Sáry László, vágó. Dóka Csaba, homok- és tárgy animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 8,30 perc, díjazva Stuttgartban
2002 Pszichoparádé, rendező-író, cameraman: Kazi Antal, zene: Sáry Bánk, Sáry László, vágó: Hap Magda, animátorok: Szabolcsi János, Fischer Ferenc, Pintér Csaba, báb- és 3D animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 6 perc, díjazva Brazíliában
2003 A róka és a holló, rendező-író, cameraman: Kazi Antal, zene: Mericske Zoltán, vágó: Hap Magda, animátorok: Szabolcsi János, Fischer Ferenc, Pintér Csaba, gyurma animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 9,40 perc, díjazva: Houstonban, Antalayaban, Teheránban
2004 Randevú, rendező-író, cameraman: Kazi Antal, Zene: Mericske Zoltán, vágó: Hap Magda, animátor: Szabolcsi János, gyurma animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 4 perc, díjazva Valladolidban
2005 Hé, S.O.S.! rendező-író, cameraman: Kazi Antal, zene: Mericske Zoltán, vágó: Hap Magda, animátor-bábok: Szabolcsi János, báb- és gyurma animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 8,40 perc, díjazva Hida-ban
2005 Levelek, rendező-író-animátor, cameraman: Kazi Antal, zene: Mericske Zoltán, vágó: Hap Magda, homok animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 7 perc
2007 Arc, rendező-író, cameraman: Kazi Antal, zene: Pacsay Attila, vágó: Varjas Farkas Péter, animátorok: Kolozsváry Bálint, Szabó Zsuzsanna, Szabó Dorottya, László Ágnes, Kiss Andrea, báb animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 6,30 perc, díjazva Bergamoban, Kecskeméten
2009 Érintés, rendező-író-animátor, cameraman: Kazi Antal, zene: Pacsay Attila, vágó: Hap Magda, homok animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 6,30 perc, díjazva Valladolidban, Lódzban
2014 Dózsa 1514, rendező-író-animátor, operatőr-vágó: Mundrucz Tamás, zene. Sáry László, Sáry Bánk, homok animáció, C.A.K.Ó. Stúdió, 13,14 perc
2015-16 Világmesék, sorozat,13 epizód, rendező-animátor, író: Bajzáth Mária, operatőr-vágó: Mundrucz Tamás, zene: Mericske Zoltán, papírkivágásos és homok animáció, C.A.K.O. Stúdió
2019 A világzabáló és a visszacsinálók, rendező-animátor, író: Lackfi János, operatőr-vágó. Mundrucz Tamás, zene: Kiss Dániel, homok animáció, Magyar Ökomenikus Segélyszervezet-Egyed Bt.- C.A.K.Ó. Stúdió, 9,19 perc
2021 Leányálom, rendező-animátor, zene: Lánczky Edit, Guncz Nóra, operatőr-vágó: Mundrucz Tamás, homok animáció, Pekingi Magyar Kulturális Intézet, CCTV- C.A.K.Ó. Stúdió, 5,2 perc
Homok animáció
Kiemelkedő élő homok animációs előadások, melyek kivetítve voltak láthatók a helyszínen
2002 Pesti Vigadó (Budapest), „Zene és festészet", Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, előadók: Geszti Péter és Batta András, karmester: Hamar Zsolt
2003 Berlin, Brandenburgi kapu, (Németország), a Magyar Nagykövetség (Berlin) felkérésére, Európai Népek Fesztiválja
2003 Bombay (India), egyetemi találkozó
2004 Párizs (Franciaország), Párizsi Magyar Intézet, Magyar Kulturális Hét,
2004 London (Anglia) World Travel Market, A Magyar Turizmus Rt. felkérésére
2004 Aréna (Budapest), Magyarország EU-ban lépésének gála előadása. Kodály Zoltán: galántai táncok, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, karmester: Kocsis Zoltán, televíziós közvetítéssel
2005 Dubai, Nemzetközi női konferencia, záró ünnepség
2005 Grand Canaria (Spanyolország) Filmfesztivál, záró ünnepség
2005 Párizs-Dakar Rally megnyitó ünnepsége, Lisszabon (Portugália),
2005 Nagoyai Világkiállítás (Japán) zongorakísérettel, televíziós közvetítéssel
2006 Brüsszel Fő tér (Belgium) Az 1956-os magyar forradalom 50. évfordulós ünnepségén
2006 Basel (Svájc), Őszi Kulturális Fesztivál
2007 Los Angeles (Egyesült Államok) Orange Country Fesztivál
2007 Ulm (Németország) Duna-menti népek fesztiválja
2007 Québec (Kanada) A város alapításának 300. évfordulós ünnepsége, a Cirque de Soleil felkérésére
2008 Barcelona (Spanyolország) nemzetközi tv-fesztivál, gálaest
2008 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) karácsonyi koncert
2009 Művészetek Palotája (Müpa), Budapest, újévi koncert a Budafoki Dohnányi zenekarral
2009 Kecskemét, animációs filmfesztivál záró ünnepsége
2011 Művészetek Palotája (Müpa), Budapest, 20. Jubileumi Budavári Borfesztivál gálakoncert. Carl Orff: Carmina Burana, Óbudai Danubia Zenekar, karmester: Kollár Imre, Miklósa Erika, Gulyás Dénes közreműködésével, Budapesti Stúdió Énekkar, Magyar Rádió Gyermekkórusa
2013 Budapesti Nemzetközi Víz Világtalálkozó megnyitója
2013 Müpa, Budapest, Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, Budafoki Dohnányi Zenekar, karmester: Hollerung Gábor
2013 Győr, Felix Mendelssohn: Szentivánéji álom, Győri Filharmonikus Zenekar, karmester: Hámor Máté
2014 Valencia Film Fesztivál (Spanyolország) Valencia holdja Életmű Díj átadása, televíziós közvetítés
2014 Kecskemét, Kodály Művészeti Fesztivál, Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, Kecskeméti Szimfonikus Zenekar, karmester: Gerhát László
2014 Lodz Film Fesztivál (Lengyelország)
2014 Müpa, Budapest, Kaláka koncert
2014 Müpa, Budapest, Dubrovay László, Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi, Budafoki Dohnányi Zenekar, karmester. Hollerung Gábor
2015 Pesti Vigadó (Budapest), 150 éves a Vigadó
2015 Sárospataki vár, Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, Budafoki Dohnányi Zenekar, karmester: Hollerung Gábor
2015 Uránia filmszínház (Budapest), Média mecenatúra gála,
2015 Szépművészeti Múzeum, Budapest, Cézanne est, Tabányi Mihály harmonikaművésszel
2016 Titiri Mundi Festival, Segovia (Spanyolország) megnyitó
2017 Müpa (Budapest) Sztravinszkij: Tűzmadár, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, karmester Hamar Zsolt
2017 Pécs, Kodály Központ, továbbá Bakáts téri templom, Budapest, Kodály Zoltán: Székelyfonó, MÁV Szimfonikus Zenekar, karmester: Kocsár Balázs, rendező: Romvári Gergely
2018 Pesti Vigadó és Petőfi Irodalmi Múzeum (Budapest) Kaláka együttes, Arany János év
2018 Müpa, Budapest, Bartók Béla: A fából faragott királyfi, Budafoki Dohnányi Zenekar, karmester: Hollerung Gábor
2019 Kotor Festival (Montenegro) Emese álma, Arts Harmony együttes, Bartha Katalin hegedűművész
2019 Müpa, Budapest, Csajkovszkij. Diótörő, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, karmester: Hamar Zsolt, Pécsi Balett
Színházi felkérések
2010 Csiky Gergely Színház, Kaposvár, Oláh Gábor: Gyermekek forradalma, rendező: Babarczy László, előadó: Hunyadkürti György, vetített homokképekkel kísért előadás
2011 Magyar Állami Operaház, Budapest, Giuseppe Verdi: Macbeth, rendező. Szinetár Miklós, homokanimált háttér vetítés
2013 Pécsi Nemzeti Színház, Antigoné, rendező Rázga Miklós, homok animált háttérvetítés
2017 Nemzeti Sínház (Budapest) Az úr komédiásai, képek Assisi Szent Ferenc életéből, rendező: Bozsik Yvette, vetített homokképekkel kísért előadás
2018 Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, Arany János és a spiritizmus, „A képmutogató" című versére készült vetített homok illusztrációk, kurátor: H.Bagó Ilona
2020 Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza, Ezeregy éjszaka, rendező: Papp Dániel, vetített homokképekkel kísért előadás
Zenei klipek homokrajz aláfestéssel
2005 Animal Planet Chanel
2012 Magna Cum Laude: Sirató
2016 Pátkai Rozina: Paraiso na terra
2017 Barcsik Vali: A kis herceg
2020 Lánczky Edit: Leányálom, Szobolits Balázs: Egy cseppnyi óceán
Események, meghívások, felkérések (válogatás)
Szentpéteri Csilla zongoraművésszel, Müpa, Vígszínház, Operaház, Kongresszusi Központ Az Országházban megrendezett karácsonyi ünnepségek
Hirosima (Japán) és Szöul (Dél-Korea) animációs filmfesztiváljainak záróünnepségei
Televíziós fellépések, szereplések, Tokyo, Párizs, Los Angeles
Kiállítások
Egyéni kiállítások
Cakó Ferenc, mint festőművész, grafikusművész egyéni kiállításai, melyek 1998-től alkalmanként kiegészültek élő homok animációs bemutatóval:
1980 Mini Galéria, Szeged,
1981 Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest,
1982 Kossuth Művelődési Ház, Miskolc,
1982 Orvostudományi Egyetem, Pécs,
1984 Ságvári Terem, Budapest,
1985 Rátkay Márton Művészklub, Budapest,
1985 Duna Galéria, Budapest,
1986 Marczibányi Téri Művelődési Ház, Budapest,
1990 Kastély Galéria, Szirák,
1996 Filmművész Szövetség Klubja, Budapest,
1997 Fővárosi Művelődési Ház, Budapest,
1997 Életmű kiállítás és vetítés, Annecy,
1999 Újpest Galéria 'Labirintus' és élő homok animáció, Budapest,
2001 Vigadó Galéria, 'Dimenziók' és élő homok animáció, Budapest,
2001 Csopak Galéria, Csopak,
2002 Dunakeszi,
2009 Neves Kortárs Galéria és élő homok animáció, Budapest,
2012 Duna Palota, 'Szemtől szemben' és élő homok animáció, Budapest,
2012 Magyar Plakát Ház és élő homok animáció, Nagykanizsa,
2013 Újpest Galéria, '40 év alkotásai' és élő homok animáció, Budapest,
2013 Erkel Színház, Budapest,
2016 Vén Emil Galéria, 'Visszatekintő', Budafok-Budapest,
2017 No 1 Galéria, 'Fénylő képek', Budapest,
2017 Egyéni kiállítás, Lisszabon,
2019 A Magyar Kultúra Napja és élő homok animáció, Oroszlány,
2019 OTP Bank Galéria 'Kötődések' és élő homok animáció, Budapest,
2021 OTP Bank Galéria, 'Rézkarcok', Budapest,
2021 'Cakó 70' jubileumi kiállítás és homok animáció, Klebelsberg Kulturkúria, Budapest
Csoportos kiállítások
1979 Országos Grafikai Biennálék, Miskolc, 1975-1979
1983 Ernst Múzeum, Fiatal Képzőművészek Stúdiója, 'Stúdió 83', Budapest
1998 Újpest Galéria, 'Három generáció' és homok animáció, Budapest
1998 'Három generáció', Balatonfüred
2009 Neves Kor-Társ Galéria, 'Gyökerek és szárnyak', Fassel-l'Ousa Ferenc, Cakó Ferenc, Cakó Dávid, Budapest
2010 50 Annecy Animációs filmfesztivál, csoportos kiállításon magyar kiállító,
2020 Kisgrafikai Biennále, Hatvan
Művei közgyűjteményben
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató