logo
logo
Eredics Gábor profilképe

Eredics Gábor

Kossuth-díjas népzenész

Budapest, 1955. augusztus 8.
Az MMA levelező tagja (2013–2021)
Az MMA rendes tagja (2021–)
Népművészeti Tagozat
Eredics Gábor életrajza

Életrajz

Eredics Gábor népzenész, zenei szerkesztő, zenetanár, kultúraszervező Budapesten született 1955. augusztus 8-án. Egy soknemzetiségű Pest megyei faluban Pomázon nevelkedett. Alapfokú zenei tanulmányait a Szentendrei Zeneoktatói Munkaközösség, majd a Szentendrei Állami Zeneiskola zongora és harmonika tanszakain végezte 1962–73 között. Tanárai: Schmidt Jánosné, Szári Mihály, †Papp Tibor, †Frank Lajos voltak Középfokú zenei tanulmányait a budapesti konzervatóriumban, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola orgona-zeneszerzés tanszakán folytatta 1973–77 között. Tanárai †Virágh Endre – orgona, Lehotka Gábor – orgonaismeret, Szabó Zsuzsa, Kertész Lajos – zongora, Sz. Farkas Márta, Sólyom György - zeneirodalom, Sipos Éva – szolfézs, Tornyos György – zeneelmélet, Kocsár Miklós – zeneszerzés, összhangzattan voltak.

Felsőfokú zenei végzettséget, szakképzettséget a Pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Karán ének-zene népművelés szakon szerzett 1982-ben. Tanárai Tillai Aurél, Jobbágy Valér – karvezetés, Lányi Péter – zongora, †Kígyós Sándor – esztétika, Ujvári Jenő – művelődéselmélet, vezetéselmélet voltak. Diplomamunkájában a klasszikus zene és a népzene oktatásának sajátosságait, találkozási pontjait dolgozta fel.

Posztgraduális ösztöndíj keretében népzenei tanulmányokat folytatott a Belgrádi Egyetem Etnomuzikológiai Fakultásán 1981-ben. Konzulense Dragoslav Devič professzor volt.

1997–99 között a Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaság és Társadalomtudományi Karán elvégezte a Közoktatási Vezető szakot. Konzulense Bábosik István volt.

 

Zenei tevékenység

Zenei életpályája kezdetén a zongora-, és orgonajátékhoz, különösen pedig Bach zenéjéhez és a kamara muzsikáláshoz vonzódott. Ezzel párhuzamosan egyre szorosabb kötődött a délszláv népzenéhez. Szentendrén, Pomázon, Budakalászon, Csobánkán – ahol felnőtt – a szerb családok máig megtartották nyelvüket, vallásukat, dalaikat, táncaikat, szokásaikat. Ehhez kapcsolódó élményei és származási motivációk hatására már ifjú korábanban bekapcsolódott e zenekultúra tudatos megőrzésébe. Aktívan részt vett a Vujicsics Együttes megalakításában, melynek 1974-től napjainkig vezetője. 1978-tól az Országos Filharmónia működési engedélyének birtokában, gyakorlatilag változatlan zenekari tagsággal működik a zenekar. Megszámlálhatatlan hazai és külföldi koncert sikere, szakmai elismerések sora bizonyítja, hogy kiérlelt művészi koncepcióval – az autentikus népzene hagyományhű zenei feldolgozásával és igényes megszólaltatásával – magasrendű kamarazenei élmények hordozója, forrása az együttes.

 

Munkakörök

A népzene-, a néptánc-tudomány, a Táncházmozgalom korszakos eredményei a magyar néphagyomány elkötelezettjévé is tették. Az egykori Népművelési Intézetbe, majd jogutódjába a Magyar Művelődési Intézetbe került munkatársként. Itt 1982-2006 között foglalkozott a teljes hangszeres népzenei terület szakmai módszertani, oktatási kérdéseivel, kisebbségi vonatkozásaival. Eközben helyettesítő tanárként dolgozott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán (1985), szerkesztőként a Magyar Rádió Zenei Főosztályán (1990–1992), zenei munkatársként a Pest Megyei Közművelődési Információs Központban (1994–1996) és óraadó tanárként a Magyar Táncművészeti Főiskolán (2000-2002).

A Váci Zeneművészeti Szakközépiskolában nevéhez köthető a tambura tanszak létrehozása (2001).1997-től a budakalászi, Kalász Művészeti Iskola megbízott -, 2002-től 2012-ig kinevezett igazgatójaként, a klasszikus zene és a népzene egymást gazdagító oktatási gyakorlatának kidolgozásán, megvalósításán dolgozott.

Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Népzene Tanszékének tanára

 

Publikációk, szakmai tevékenység

Legfontosabb, – az oktatáshoz közvetlenül kapcsolódó – 18 esztendőt (1982–2000) felölelő munkája, az intézményes népzeneoktatás kísérleti tananyag kiadványainak a „Népzenei füzetek" sorozatnak a szerkesztése volt. A 24 kötetet számláló sorozat – Rajeczky Benjamin: A népzenekutatás története című tanulmányával indult el. A folytatás a fiatal kutató nemzedék több évtizedes munkájának, tapasztalatának eredményeit bizonyítják, korszerű szemléletű, hangzó melléklettel közreadott népihangszer-tanulást segítő példatárak, melyek az ujjrendet, vonózást, fogásokat, néprajzi, társművészeti vonatkozásokat, díszítések kivitelezésének törvényszerűségeit didaktikai felépítésben mutatják be.

1985-től a fiatal népzenész-generáció egyetlen hanglemezen való megjelenési lehetőségét a „Táncház-népzene" hanglemezpályázat jelentette, amelynek főszervezője és lebonyolítója volt, 1989-től a Táncháztalálkozók LP és 1993-tól 1999-ig CD lemezeinek szerkesztője és többnyire zenei rendezője. Mindezek mellett számos népzenei együttes és szólista hanglemezfelvételeinek is zenei rendezője, így a Kay Jag, Los Andínos, Vents d' Est, Ökrös, Zengő, Söndörgő, Fonó (Hegedős), Kárpátia, Kobzos Kiss Tamás, Écsi Gyöngyi, Palya Bea, Villő.

Az életrajzot összeállította: Szabó Zoltán [2014]

 

_________________

 

Életrajzi adatok

Budapest, 1955. augusztus 8.

 

Tanulmányok

1969–1973: Martos Flóra Gimnázium, (ma Óbudai Gimnázium) biológia-kémia szakos osztály

1973–1977: Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola, orgona-zeneszerzés tanszak

1977–1982: Pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Kar, népművelés-ének-zene szak

1981: Belgrádi Egyetem Etnomuzikológiai Fakultása, népzenei tanulmányok

1997–1999: Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaság és Társadalomtudományi Kar, közoktatási vezető szak

 

Munkahelyek

1982–2006: Népművelési Intézet (jogutódja a Magyar Művelődési Intézet), munkatárs

1990–1992: Magyar Rádió Zenei Főosztály, szerkesztő

1994–1996: Pest Megyei Közművelődési Információs Központ, zenei munkatárs

 

Oktatói tevékenység

2000–2002: Magyar Táncművészeti Főiskola, óraadó tanár

2001: a váci Pikéthy Tibor Zeneművészeti Szakközépiskolában létrehozza a tambura tanszakot

1997–2012: Kalász Művészeti Iskola, Budakalász, igazgató

2003–: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a Népzenei Tanszék alapítását előkészítő munkacsoport tagja, 2007–2010: óraadó tanár, 2010–: kinevezett művésztanárként a pengetős szak szakirány-felelőse

2012–: Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Szentendre, zenetanár (tambura, népi harmonika)

 

Művészeti szervezeti tagság

1995–: Kalász Művészeti, Nevelési Alapítvány, alapító

1990–: Európai Folklór Központ, tag

1998–: Vujicsics Kulturális Művészeti és Hagyományőrző Egyesület, elnök

2002–: Testvérmúzsák Alapítvány, alapító

2006–: Szentendréért Közalapítvány, kurátor

2007–: ARTISJUS Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület Egyedi Támogatások kuratóriuma, tag; 2010–: a Népzenei Átdolgozó Bizottság tagja

2013–: Magyar Művészeti Akadémia, levelező tag