logo
logo
Haris László profilképe

Haris László

Balogh Rudolf-díjas fotóművész, kiváló művész

Budapest, 1943. február 9.
Az MMA rendes tagja (2011–)
Film- és Fotóművészeti Tagozat
Haris László életrajza

HARIS LÁSZLÓ ÉLETRAJZI ADATAI

Budapesten született, 1943. február 9-én.

A család mindkét ága a Felvidékről származott, édesapja és bátyja gépészmérnök, édesanyja és nővére tisztviselő volt.

Budapesten a VIII. kerületben, Szigetvári utca 4-ben laktak.

1968-ban kötött házasságot Csombó Ildikóval.

Gyermekeik: Ildikó (1969), Anna (1972), Éva (1973), László (1978) Benedek (1979)

1976-ban költöztek a VIII. ker. Mátyás tér 14-be.

 

Tanulmányok

1961: Érettségi, Vörösmarty Gimnázium

1968: Gépészmérnöki diploma, Budapesti Műszaki Egyetem

 

Munkahelyek

1961–1964: Több időszakban dolgozott a Szerszám- és Gépelemgyár Metallográfiai Laboratóriumban

1968–1975: Tervező mérnök a Kisipari Szövetkezetek Ipargazdasági Tervező Irodájában

1972–1980: Nagyító című folyóirat fotósa, képszerkesztője

1975–1980: „Szabadúszó" fotográfus és részmunkaidős tervezőmérnök az Unitechnika Szövetkezetnél

1980–1990: Pannónia Filmstúdió fotósa

1979–1992: HiFi Magazin fotósa

1990–: Szabadfoglalkozású fotográfus

1992–1997: Teszt magazin fotósa, képszerkesztője

1996–: az ASA fotóművészeti szabadiskola tanára

1997–2000: MTV Árnyékfogó magazinjának szerkesztője

 

Művészeti szervezeti tagság

1959–: MADOME fotóklub tagja

1970–1973: Balatonboglári Kápolnatárlat alkotócsoportjának tagja

1970: No1 alkotócsoport tagja

1985-től Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja (majd: Magyar Alkotóművészek Országos

Egyesülete) tagja

1992–: a Magyar Film- és TV-művészek Szövetségének tagja

1998–2002: Nemzeti Kulturális Alap Fotóművészet Kollégiumának kurátora

1998–: a Nemzetközi Kepes Társaság tagja

1999–2003: Magyar Fotográfusok Háza Művészeti Tanácsának tagja

2001–2005: Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj kuratóriumának tagja

2002–: Képzőművészek Batthyány Körének tagja

2002–: Szinyei Merse Pál Társaság tagja

2003–2012: Magyar Mozgókép Alapítvány Animációs Szakkuratóriumának tagja

2004–2015: Magyar Fotóművészek Szövetségének elnökségi tagja

2007–: a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja

2010–2011: Nemzeti Kulturális Alap Fotóművészet Kollégiumának kurátora

2012–2015: Nemzeti Kulturális Alap Vizuális Művészeti Kollégiumának kurátora

2011–: a Magyar Művészeti Akadémia Felügyelő Testületének tagja

2013–2018: Balogh Rudolf-díj kuratóriumának tagja

2016–: a Nemzeti Kulturális Alap Fotóművészet Kollégiumának kurátora, 2016–2018-ig elnöke

2020–: az MMA elnökségének tagja

----------------------------------------------------

HARIS LÁSZLÓ ÉLETRAJZA SZARKA KLÁRA ÖSSZEÁLLÍTÁSÁBAN

 

Bár Haris László jó ideig inkább képzőművészek és filmesek alkotó társaságában találta meg a helyét, az analóg fényképezés technikai-mesterségbeli ismereteit nagyon korán elsajátította, és perfektül birtokolta. Egészen kisgyerekként megtanult idősebb testvérétől fényképezni, sőt a negatívokat elő is tudta hívni, még kontaktokat is készített. Szenvedélyesen fotografált, s amikor alig 13 esztendősen felfordult körülötte a világ 1956. október 23-án, még gyermekfejjel krónikása lett az eseményeknek. Szülei megengedték neki, hogy november elején bejárja a volt harcok fontos helyszíneit a nyolcadik kerületben, ahol laktak. Mondani sem kell, hogy 56 ősze micsoda hatással volt rá. S azt sem, hogy mekkora veszély leselkedett rá megörökítő filmkockái miatt. Már csak azért is, mert Haris részt vett a katolikus fiatalok természetjáró mozgalmában, ami önmagában sem számított jó pontnak. Az 56-os képeket rejtegették, aztán egy részük el is kallódott. Fél évszázad múltán olyan mesés körülmények között bukkantak elő a felvételei, amilyenek a regényekben fordulnak elő. 2005-ben egy kiállítást kísérő beszélgetésről értesülve jelentkezett a fotókat hűségesen rejtegető osztálytársa. S így aztán mégis a közönség elé juthattak az ifjú krónikás művei itthon és külföldön is 2006-ban.

Haris az érettségi után a Budapesti Műszaki Egyetemen kezdte meg a tanulmányait a Gépészmérnöki Karon. A fényképezés nem múló szenvedélye lett, s egyik barátjával jelentkeztek is a nagy múltú budapesti amatőr fotóművészeti klubba (akkori nevén MADOME), ahol találkoztak a korszak hivatalosan nagyra tartott mestereivel. Haris László számára az ott tapasztalt provinciális, múltba ragadt szépelgés tökéletesen érdektelen volt. Odahagyta a fotóklubbot, de több évtizedre a fotóművészeti fősodort is. Olyan avantgárd képzőművészek társaságát találta viszont meg, mint Csáji Attila, Csutoros Sándor, Kondor Béla vagy Demeter István. A Szürenon csoport 1969-es kiállításán már velük szerepelt, és részt vett a Szürenon és az Iparterv közös kiállításán is a Műegyetemen, illetve a No. 1. csoport különös tárlatán az állatkerti Oroszlánsziklánál 1971-ben.

Első önálló kiállításán 1970-ben festő barátai képeinek részleteiről készült nagyméretű fotóit, makro nagyításokat állított ki. Mediális műveivel – témájukkal és képei méreteivel – a fotó és festészet határmezsgyéjére pozícionálta magát akarva-akaratlanul. Bár a fotóklubokat és a hivatalos fotóművészeti közeget kerülte, Lőrinczy György és Koncz Csaba nonfiguratív fényképei hatottak rá.

A 20. század második felének magyar képzőművészeti avantgárdjában a balatonboglári Kápolna-tárlatok meghatározó szerepet játszottak. Haris aktívan kivette a részét az eseményekből kiállítóként, szervezőként és dokumentátorként egyaránt. Közben Csutoros Sándorral és Molnár V. Józseffel az egyik ferencvárosi lépcsőházban rendeztek igazán nem szokványos tárlatot. Úgy érezték, hamarosan kiszorítják őket a hagyományos kiállító helyekről. Így is lett, hiszen a balatonboglári rendezvények alig három évet éltek meg, a kultúrában akkoriban már szokatlanul durva eszközökkel vetettek véget a működésének 1973-ban.

Ugyanebben az évben a BME E-klubjában megint hármas tárlaton jelentkeztek, ahol Haris Nagyítás című sorozatát mutatta be. A politikai önkényre adott művészi válasz része volt a legendás „ketrec akció" is. A galériákon kívüli térnyerés izgalmas fejezetének bizonyult a Mátyás-hegyi kőfejtőnél rendezett Jel és Árnyék című performansza, amelyiknek fotográfiai eredményét aztán többször bemutatta. Úgyszintén 1975-ben készült a 480 felvételből álló 1975. VI. 5. című teljes napon készült konceptje.

Szívesen kirándult az alkalmazott művészetek területére, s filmes berkekben is kalandozott. A Pannónia filmstúdióban dolgozta ki azt a sajátos fotóanimációs technikát, amelyiket aztán saját, de mások filmjeiben is viszontláthatunk. Animációs filmforgatókönyvet írt, főcímet tervezett. A rendszerváltozás környékén az erős vizualitású ellenzéki plakátok tervezőcsoportjának tagja volt. Még a 80-as években rendre fényképezett a sűrűsödő politikai tüntetéseken, s ezekből a műveiből 1989 decemberében kiállítása is nyílt.

Avantgárd művészi aktivitása mintha csitult volna addigra valamelyest, hiszen népes család fejeként erős egzisztenciális kényszer alatt állt. Érdeklődése viszont a magyar fotográfiai élet felé fordította tévéműsorok szerkesztőjeként és szakmai filmek készítőjeként egyaránt.

A rendszerváltozás után számos művészeti szervezetben vállal tisztséget, állandóan hívják tanácsadó testületekbe, kuratóriumokba, zsűrikbe. Kurátorként is aktivizálódott jó ügyek érdekében.

Néhány éve izgalmas nagyméretű színes panoráma felvételeket készít, s ezekből több kiállítást is rendezett már.

 

[Készült: 2015]

----------------------------------------------------

HARIS LÁSZLÓ: CURRICULUM VITAE

 

1943. február 9-én születtem Budapesten. Apám műszaki vállalkozó, autóalkatrészeket gyárt, a háború jó konjunktúrát teremtett. Édesanyám a három gyerekkel otthon van, munkáját egy Mari nevű tófalui cselédlány segíti. Apámat néhány hónapos koromban tartalékos tisztként behívják katonának. Vele tulajdonképpen négy és fél éves koromban ismerkedek meg, mikor hazajön az orosz fogságból. Bármily furcsa, ma is pontosan emlékszem a jelenetre, mikor haza érkezett; soványan, betegen, boldogan végre itthon volt. Hat évvel idősebb bátyám az utánozni való példakép, talán valamiféle apa-pótlék számomra. Tőle tanulok meg fényképezni. Hat éves koromban már van fényképező gépem, tudok filmet hívni, kontaktolni. Írni, olvasni csak egy évvel később, a Dugonics utcai iskolában tanulok meg.

1956. november 2-án szüleim végre elengednek fényképezni. Nyolcadik kerületi lakásunk közel volt a forradalom legfontosabb eseményeihez, de a jól hallható lövöldözések miatt nem mehettem ki az utcára. November másodika azonban más volt, mint a korábbi napok. Reggel szép napsütésre és csendre ébredtünk. Úgy tudtuk, győzött a forradalom, a városban rend van, mindenki bizakodik, hogy el lehet kezdeni végre a normális életet. Délutánig végigjárom és fényképezem a forradalom helyszíneit. Nem sejtem, hogy ötven év múlva ezekből a képekből kiállítás lesz a Műcsarnokban, Washingtonban, Bécsben és még sok helyen. A jövő megismerhetetlenségének jótékony homálya takarja el a lovasrohamot és a könnygázt is.

1957-ben már vörösmartys diákként belépek egy illegális cserkészcsapatba. Együtt járjuk a természetet, nyaranként táborozunk azóta is. Az ötvennyolc éves barátság rengeteg közös élménye ma is a legfontosabb számomra.

1968 nyarán diploma a Budapesti Műszaki Egyetemen. Ha valaki utána számol az éveknek, hamar rájön, hogy valami hiányzik. Hát igen, másodéves egyetemistaként rájöttem, hogy a fényképezés, a film és általában a művészetek jobban érdekelnek, mint a műszaki tudományok. Ekkor érnek Magyarországra a francia és a lengyel új hullám filmjei. Harmincszor nézem meg Wajda Hamu és gyémántját, minden időmet kitöltik Truffaut, Godard, Kawalerowicz, Munk, Wajda és Polanski filmjei, jönnek a japánok, a Homok asszonya, a Vihar kapujában s mindenek fölött Fellini. Az Egyetemi Színpadon Perneczky tart hihetetlenül izgalmas előadásokat a modern képzőművészetről, nem csoda, hogy háttérbe szorul a perdület vektor nyomatéka és abba hagyom az egyetemet. Két év múlva szüleim és nálam okosabb barátaim tanácsára (lásd: cserkészcsapat) mégis folytatom és be is fejezem az egyetemet; gépészmérnök vagyok.

1968. szeptember Házasság Ildikóval. Nagy örömünkre öt gyermekünk születik, akiktől – egyelőre – kilenc unokánk van.

1969 Szürenon kiállítás Budapesten. Művészi pályám igazi kezdete. Az akkor szerveződő Új Magyar Avantgarde művészeiben találom meg a leginkább inspiráló, ihlető legfontosabb társakat. Néhány név a teljesség lehetetlen igénye nélkül: Csáji Attila, Csutoros Sándor, Molnár V. József, Haraszty István, Pauer Gyula, Hencze Tamás, Lantos Ferenc, Karátson Gábor, Papp Oszkár, Türk Péter, Prutkay Péter. A Szürenon után több, mint 10 évig csak képzőművészeti kiállításokon szerepelek fotóimmal.

1970–73 Balatonboglári Kápolna Tárlatok. A Galántai György által bérelt kápolnában szabad kezdeményezésként megvalósuló tárlatok, rendezvények, koncertek, színi előadások hamar kivívták a Központ rosszallását. A ránk küldött rengeteg manipuláló, fenyegető, aggódó és ígérgető, közben folyamatosan jelentő ügynökök hálózata még ma is felderítetlen. Személyük nem is lényeges, mert a lényeg az, hogy a Pártközpont négy évi manipulációja sem tudta a boglári Kápolna Tárlatokat olyan irányba terelni, ami a hivatalos kultúrpolitika számára elfogadható lett volna. Ekkor jött az Übü királyi fordulat: egy osztag állig felfegyverkezett katona megtámadta a Kápolnát, ahol épp színi előadás folyt. Mindenkit kizavartak, majd befalazták(!) a kulccsal egyébként biztonságosan zárható kápolnát.

1973–1980 A szűkülő kiállítási lehetőségek miatt konceptuális művek, performanszok korszaka egyedül és közösen Csutoros Sándorral, Molnár V. Józseffel, Szemadám Györggyel.

1980–1990 Boldog, nyugalmas tíz év a Pannónia Filmstúdióban. Már kizárólag a fotográfiával foglalkozom, megismerkedek az animációs filmkészítés technikájával, sok kitűnő művész baráttal, Orosz Istvánnal, Reisenbüchler Sándorral, Horváth Máriával, Jankovics Marcellal, Dargay Attilával, Szoboszlay Péterrel, Vajda Bélával, másokkal. Orosz Istvánnal közösen rendezett animációs rövidfilmünk az Apokrif.

1990-ben rendszerváltás a Pannoniában is: egyszerre kapom meg tízéves munkahelyi hűség jutalmamat és felmondásomat. Azóta vagyok „szabadúszó" művész és kényszervállalkozó.

1989-ben alapító tagként bekapcsolódok a Nemzetközi Kepes Társaság munkájába. Ez a magyar Kepes György nevét viselő nemzetközi társaság művészekből és tudósokból áll. Célja a kepesi gondolat korszerű tovább éltetése, a művészet és tudomány határterületeinek művelése, az új tudományos eredmények hasznosítása a művészetekben.

1996 óta napjainkig újra fényképezek absztrakt fotókat festmények apró részleteiről. Az 1973 előtti munkák folytatása ez. A világ fölfelé és lefelé tartó végtelenségének megnyilvánulásai ezek a szokatlanul nagyméretű – több méteres – fotográfiák.

2007-ben meghívnak rendes tagnak a Magyar Művészeti Akadémiára. A Makovecz Imre által alapított társadalmi szervezetbe való meghívása nagy megtiszteltetés, a Kecske utcai megbeszélések, rendezvények, előadások pedig meghatározó, fontos kulturális események számomra.

2008-tól munkáim jelentős része a digitális fényképezés speciális lehetőségeivel foglalkozik, több idősíkot rögzítő panoráma képeket készítek. Az új képek egy része Erdélyben készült, ezek összetartozásunk, sorsunk azonosságának jelképei.

2011. november 5-én a Művészeti Akadémia köztestület lett. Választott tisztségviselőként energiáim nagy részét leköti a munka és az aggodalommal terhes remény, hogy az Akadémia méltóvá tud-e válni megfogalmazott céljaihoz. Az eredményről majd utódainkat kell megkérdezni 50–60 év múlva."

 

[Készült: 2015]

----------------------------------------------------

Munkák

2009 A Vizsolyi Bibliát fotózza.

2008-tól Digitális panorámafotókat készít és állít ki.

2007 Útifotókat készít Rómában.

2003 Fotósorozatot készít Lénárd Ödön piarista paptanárról.

2002 Megjelenik Anthony Gall Kós Károly műhelye című könyve a Mundus Kiadónál Haris fotóival.

2001-től Rendszeresen jár a Székelyföldre fotózni.

1999 Fotósorozatot készít a csíksomlyói búcsúról.

1998–2002 Kós Károly épületeit fotózza.

1996-tól Elindul az Új kaland fotósorozat.

1992 Elkészíti a Csángók a csíksomlyói búcsún című fotóját.

1987–2000 Plakáttervek társalkotója elsősorban Ducki Krzysztoffal, Orosz Istvánnal, Pócs Péterrel és Horváth Máriával.

1987–1989 A rendszerváltás előtti tüntetésekről készít fotósorozatot, melyet 1989 decemberében a Fiatal Művészek Stúdiójában állít ki.

1984–1990 Kidolgozza a fotóanimáció-eljárást, és társalkotóként részt vesz animációs filmek létrehozásában a Pannónia Filmstúdióban.

1983 Fotókat készít II. János Pál pápa hivatalos lengyelországi útjáról a szükségállapot idején.

1981 Részt vesz a Balatonboglári Kápolnatárlat emlékbélyeg-akciójában.

1979 A Vernisszázs című akciója. Részt vesz a Magyar Avantgarde Művészeti Múzeuma akcióiban.

1978 Alkotótársként részt vesz a Gyulai Líviuszról készülő könyv munkáiban.

1977 Szemadám György javaslatára elkészíti a Mezőőr-lak fotósorozatát.

1977 Mezei Ottóval és Szemadám Györggyel Csontváry nyomában jár.

1975 Az 1975. június 5. és a Jel és árnyék fotósorozat.

1973 A Jel, tér, fény és a Nagyítás fotósorozat.

1972–1975 Konceptualista fotók és akciók-installációk, utóbbiak főként Csutoros Sándorral és Molnár V. Józseffel közös művek.

1972 Szemadám Györggyel közösen elkészíti az M P emlékiratai fotósorozatot.

1971 A hollóházi templomot, a modern magyar egyházi építészet emblematikus művét fotózza.

1970 „Absztrakt" fotóinak színezett változataival kísérletezik.

1968–1972 Festményrészletek kicsiny részleteinek méteres nagyításaival autonóm fotókat készít.

1967 Öntvények: forrasztóón véletlen mintázatából „absztrakt" fotókat készít.

1965 Torzított önarcképet fotóz.

1963 Úti fotók Lengyelországban.

1956 november 2-án végigjárja és lefotózza az akkor győztesnek tűnő forradalom helyszíneit.

 

Kiállítások

Egyéni kiállítások

2018 Demeter / Haris. Tulajdonság-energia-mezők. Műcsarnok, Budapest. 2018. 10. 10. – 11. 25. Résztvevők: Demeter István, Haris László.

2018 Nézz körül! Haris László fotókiállítása. Leitz-Hungária Staféta Galéria, Budapest. 2018. 07. 05. – 10. 09.

2017 Párhuzamos utak. Fészek Galéria, Budapest. 2017. 10. 25. – 11. 10.

2016 Fotó-emlékek'56. Artphoto Galéria, Budapest 2016. 11. 02–23. Résztvevők: Chochol Károly, Haris László

2016 Budimpešta, 2. november 1956. Collegium Hungaricum, Beograd / Belgrád. 2016. 10. 20. – 11. 04.

2016 Haris László fotókiállítása. Faluháza, Ábrahámhegy. 2016. 10. 22.

2016 Haris László fotókiállítása. Bertha Bulcsu Művelődési Ház, Balatongyörök. 2016. 07. 09–20.

2015 Nézz körül! Haris László fotókiállítása. Artphoto Galéria, Budapest. 2015. 11. 30. – 2016. 01. 09.

2015 Haris László panorámafotói. 12. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál, Erdei Ferenc Műv. Közp. Kecskemét. 2015. 06. 24–28.

2015 László Haris. Dni fotografie v Leviciach. Teskové múzeum, Levice / Léva. 2015. 05. 15.– 06. 07. Kiállított művek: A Panorámák ciklusból.

2015 Nézz körül! Haris László fotókiállítása. Forrás Galéria, Székesfehérvár, 2015. 01. 20. – 02. 10.

2014 Haris László kiállítása. Fészek Galéria, Budapest, 2014. 02. 13. – 03. 07.

2013 Magamnak is ős és idegen. Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum, Miskolc. 2013. 11. 29 – 2014. 01. 14. Résztvevők: Demeter István, Haris László.

2013 1956 emlékére. Vörösmarty Gimnázium, Budapest. 2013. 11. Résztvevők: Haris László, Szemadám György.

2013 2. marraskuuta 1956, Budapest (1956. november 2., Budapest). Galleria U (Magyar Kulturális Intézet), Helsinki. 2013. 10. 30. – 11. 28.

2013 Vizsolyi Biblia. Ristinkirkko templom gyülekezeti terme, Lahti. 2013. 10.

2013 Nézz körül! Rozgladaj sie dookola! Dolnoslonskie. Centrum Fotografii „Domek Romanski", Wroclaw. 2013. 09. 05. – 10. 26.

2013 A mindenség mérete. Kepes Központ, Eger. 2013. 06. 16. – 09. 10. Résztvevők: Demeter István, Haris László.

2013 Nézz körül! Rovás Galéria, Košice / Kassa. 2013. 05. 23. – 06. 23.

2013 Vizsolyi Biblia. Kaleva templom gyülekezeti terme, Tampere. 2013. 03. 15.

2012 Bestiárium. Fővárosi Állat- és Növénykert, Budapest. 2012. 10. 27.– 11. 14. Résztvevők: Haris László, Szemadám György.

2011 1956 gyermekszemmel. Collegium Pázmáneum, Wien / Békescs. 2011. 10. 22. – 11. 19.

2011 Nézz körül! Tanulmányok, 2008–2011. Kolta Galéria, Budapest. 2011. 10. 06. – 11. 04.

2011 Haris László fotóművész kiállítása. József Attila Művelődési Központ, Salgótarján. 2011. 01. 08. – 02. 08.

2009 Haris László fotói. Szuhai búcsú. Általános Iskola, Szuha. 2009. 09. 04–06.

2007 Új képek. Fészek Galéria, Budapest. 2007. 10. 30. – 11. 23.

2006 1956 emlékére. Ernst Múzeum, Budapest, 2006. 10. 15. – 11. 08.

2006 „…és neked?" Előre Állóhajó, Budapest. 2006. 07. 02–16.

2006 Kós Károly építészete. XII. kerületi Önkormányzat Művelődési Központ, Budapest. 2006. 02. 10–12.

2005 Kós Károly nyomában. Kolta Galéria, Budapest. 2005. 10. 27. – 11. 23.

2005 Haris László fotókiállítása. Bárczay-kastély, Felsőzsolca. 2005. 05. 03. – 08. 14.

2004 Haris László fotókiállítása. Városi Múzeum, Csurgó. 2004. 09. 06.

2004 Haris László fotókiállítása. Bárka Színház, Budapest. 2004. 04. 24.

2003 Retro 60. Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét. 2003. 10. 30. – 11. 30. A katalógusban Balla 2003, Balogh 1970, Csáji 1970, Mezei 1998, Nagy 2003, Orosz 1975, Sík 1970, Szemadám 2002 újraközlése.

2003 Kós Károly az Állatkertben. Fővárosi Állatkert, Budapest. 2003. 10. 21. – 11. 09.

2003 Európai turné: F-B-D-A. Bolt Fotógaléria, Budapest. 2003. 07. Résztvevők: Baranyay András és Haris László. Katalógus: bev. Detvay Jenő.

2003 Reflexinger. Műcsarnok, Budapest. 2003. 06. 18. – 08. 03. Résztvevő művészek: Bozsó András, Csontó Lajos, Gerhes Gábor, Halas István, Haris László, Jokesz Antal. Irodalom: Lugosi 2003.

2002 Kós Károly építészete. XI. Wekerlei Napok. Wekerlei Társaskör Egyesület, Budapest. 2002. 09. 06–08.

2002 Kepes György emlékére. Pest Center Galéria, Budapest. 2002. 01. 29.

2002 Fények és árnyékok Magyar Múzeum, Passaic, NJ. USA, 2002.

2001 Kós Károly építészete. Tarnów. 2001.

2001 Arcok a csíksomlyói búcsúból. Turisztikai Információs Iroda, Tarnów. 2001. 05.

2000 Odpusty z Csíksomlyó. Muzeum Okregowe, Tarnów. 2000.

2000 Odpusty z Csíksomlyó. Muzeum Historyczne, Kraków / Krakkó. 2000.

2000 Architektura Károlya Kósa. Galeria Sarp, Kraków / Krakkó. 2000.

1999 Jel és árnyék. Jó Szerencsét Művelődési Központ, Várpalota. 1999. 03. 24.

1999 Jel és árnyék. Nyitott Kör Galéria, Budapest. 1999. 01. 21. – 02. 19.

1998 Haris László műhely-kiállítása. Miro Fotógaléria, Budapest. 1998. 04. 07. – 05. 19.

1998 Haris László: E-től K-ig. Mai Manó Fotógaléria, Budapest. 1998. 02. 12. – 03. 04.

1997 Új kaland. Pécsi Kisgaléria, Pécs. 1997. 10. 03. – 11. 02.

1996 Jel és árnyék. Haris László fotókiállítása a IV. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál rendezvényeként. Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét. 1996. 06. 05–08.

1994 PLAFOKÁTTÓ. FÉK Galéria, Göd. 1994. 11. 20. – 12. 22. Résztvevők: Ducki Krzysztof, Haris László

1989 „…és mégis mozog a nép!". Fiatal Művészek Klubja, Budapest. 1989. 12. 15–29.

1983 Animáció-Art. MMK Stúdió Galéria, Szombathely. 1983. 01. Résztvevők: Haris László, Kisfaludy András.

1982 Haris László és Kisfaludy András. Fészek Klub, Budapest. 1982.

1979 Fotó és képzőművészet. Beszélgetés Haris László konceptuális fotóssal. Magyar Nemzeti Galéria Klubja, Budapest. 1979. 04. 24.

1976 Haris László és Molnár V. József műterem tárlata, Mátyás tér 14., Budapest. 1976. 04. 24.

1974 Haris László és Szemadám György fotósorozata. Egyetemi Színpad, Budapest. 1974. 10. 13 – 11. 22.

1970 Haris László fotókiállítása, Hotel Műszaki, Budapest. 1970. 05. 18–31. Katalógus: bev. Cs. Attila; a katalógusban reprodukált Haris művek: Anyaghimnusz 1969, Madár, 1969. Irodalom: Bodri 1970., Szemadám 1980.

 

Csoportos kiállítások

2022 Féner Tamás / Haris László: "Duett" – Szentírásos ember, kinek szent az írás. Bp., Art9 Galéria, 2023. 11.23.-12.02.

2019 TRANSZMISSZIÓ. Kiállítás és konferencia Erdélyi Művészeti Központ, Sepsiszentgyörgy. 2019. 10.12.-11.22.

2019 A fotográfia anatómiája. Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, Győr. 2019. 02. 02. – 03. 31.

2018 Formabontók. Neoavantgárd és Új hullám a magyar fotóművészetben 1965–2005. Kepes Intézet, Eger. 2018. 09. 07. – 10. 06.

2018 Lélek-Jelen-Lét. A Magyar Művészeti Akadémia gyűjteményei Pekingben. Today Art Museum, Peking 2018. 05. 14. – 06. 10.

2017 Látkép. Capa Központ, Budapest. 2017. 10. 08. – 11. 19.

2017 OBJEKTÍV (a Kép/Társak kiállítás anyagából). Szlovén Tudományos és Művészeti Akadémia Galériája Ljubljana, 2017. 09.

2017 Magyar képek. A Magyar Művészeti Akadémia kiállítása. Szentegyház utcai kiállítóterem, Cluj-Napoca/Kolozsvár. 2017. 08. 15. Kurátor és kiállító: Haris László.

2017 A Magyar Művészeti Akadémia Fotó- és Filmművészeti Tagozatának kiállítása. Szépművészeti Múzeum. Timișoara / Temesvár. 2017. 05. 10–24.

2017 Kép/Társak. A Magyar Művészeti Akadémia Fotó és Filmművészeti Tagozatának kiállítása. Pesti Vigadó, Budapest. 2017. 02. 04. – 04. 02.Szín-képek.

2017 Organikus művészet. Széphárom Közösségi Tér, Budapest. 2017. 02. 02–25.

2017 Expozíció. Fotó/művészet 1976/2017. Vintage Galéria, Budapest. 2017. 01. 17. – 02. 24.

2016 Gyilkos sortüzek Magyarországon 1956. Szabadtéri vándorkiállítás az MMA rendezésében. Budapest 2016. 10. 25, Mosonmagyaróvár, 2016. 10. 26, Salgótarján, 2016. 12. 08; Inota, 2017. 03. 13.

2016 Kópiák. Pajta Galéria, Salföld. 2016. 06. 03. – 09. 15.

2016 Képek és pixelek. Fotóművészet és azon túl. Nemzeti Szalon 2016. Műcsarnok, Budapest. 2016. 04. 23. – 06. 26.

2016 A múlt szabadsága. Neoavantgárd fotóművészet Magyarországon az 1960-as évektől napjainkig. Alföldi Róbert gyűjteménye. Mai Manó Ház, Budapest. 2016. 01. 16. – 04. 03.

2015 Biennale Le latitudini dell'arte. Ungheria-Italia. Palazzo Ducale, Genova. 2015. 07. 12.– 08. 17. Katalógus: bev. Viana Conti; a katalógusban reprodukált Haris-mű: 1975. 06. 05, 1975–2015.

2015 Pri Sosedovih / Szomszédolás. Az MMA művészeinek kiállítása a Ljubljanai várban, Ljubljana. 2015. 07. 02. – 08. 30.

2015 A Szinyei Merse Pál Társaság kiállítása. Erdős Renée Ház, Budapest. 2015. 06. 11.– 07. 10.

2015 Boldogasszony. Várkert Bazár, Budapest. 2015. 05. 20. – 06. 07.

2015 Izlosba umetničkih fotografija članova Maðarske Akademije Umetnosti. Galerija Dobo Tihamer, Kanjisa / Magyarkanizsa. 2015. 03. 21.– 04. 10.

2015 Foto Izlosba. Akademije Umetnosti Madarske. Collegium Hungaricum, Beograd / Belgrád. 2015. 03. 20. – 04. 10.

2014 A Nagy Háború. A Magyar Művészeti Akadémia kiállítása. Pesti Vigadó, Budapest. 2014. 12. 04. – 2015. 01. 18.

2014 Orbis pictus. Tükrök a világnak / Zrkadlenie sveta. Kiállítás a Magyar Művészeti Akadémia alkotóinak munkáiból. Kelet-szlovákiai Múzeum, Kassa. 2014. 10. 28. – 2015. 01. 25.

2014 Hagyomány és lelemény. Kortárs magyar művészet. UNESCO Palota, Miro terem 1–2–3, Paris. 2014. 06. 30. – 07. 04.

2014 Magyar hippik. A hippi mozgalom és az underground művészet. Karton Galéria, Budapest. 2014. 02. 06. – 03. 28.

2014 Analóg. Muzeul de Arta, Timisoara / Temesvár. 2014.

2013 Organikus formáktól a fényművészetig. Kortárs magyar művészet Indiában / From Organic Forms to Light Art. National Galery of Modern Art (NGMA), New Delhi. 2013. 10. 17–31. NGMA, Mumbai. 2013. 11. 16. – 12. 05. NGMA, Bengaluru. 2013. 12. 17. – 2014. 01. 12. Rendező: Csáji Attila (New Delhi, Bengaluru), Haris László (Mumbai)

2013 Analóg. 21 magyar fotográfus a 20. századból. Válogatás a Körmendi-Csák Fotográfiai Gyűjteményből. KOGART Ház, Budapest. 2013. 05. 09. – 07. 07.

2013 A Hargita Megyei Kulturális Központ Homoródalmáson szervezett fotótáborának anyagából. Szakszervezetek Művelődési Háza, Csíkszereda. 2013. 01. 17–31.

2012 Faust II. Fikció és realitás a kortárs fotográfiában. Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest. 2012. 10. 25. – 12. 02.

2012 Egy állóhajó állóképei. Navigare necesse est. Vaszary Villa, Balatonfüred 2012. 10. 20. – 11. 25.

2012 56/56. A Magyar Művészeti Akadémia kiállítása. Duna Palota, Budapest. 2012. 10. 18. – 10. 31.

2012 Életképek Homoródalmásról. Homoródalmás. 2012. 09. 29.

2012 Fény / szín / mozgás. Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém. 2012. 06. 23. – 11. 11.

2011 A Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása. Budapest Galéria – Budapest Kiállítóterem, Budapest. 2011. 12. 15. – 2012. 01. 15.

2011 Organikus művészet. Békési Galéria, Békés. 2011. 06. 19. – 08. 22.

2011 Természetes – Mű. Az őstojástól a Fekete lyukig. A +Műhely Alkotó Csoport tematikus fotókiállítása. Marcali Kulturális Korzó, Marcali. 2011. 06. 10. – 08. 25.

2011 Csíkmadaras képekben. Kultúrotthon, Backamadaras. 2011. 06. 05.

2011 A Nemzetközi Kepes Társaság kiállítása. KB Galéria, Kaposvár. 2011. 04. 12. – 2012. 05. 01.

2011 Székely panoráma. Református Gyülekezeti Otthon, Vízakna 2011. 01. 23.

2011 A Hargita Megyei Kulturális Központ csíkmadarasi fotótáborának anyagából. Kriterion Galéria, Csíkszereda. 2011. 01. 21.

2011 Eyewitness. Royal Academy of Arts, London. 2011.

2010 ZOOart. Kortárs művészeti kiállítás. Fővárosi Állatkert, Budapest. 2010. 10. 14.– 11. 15.

2010 Tisztelet a Dalai Lámának. Orientális orientációk a magyar kortárs képzőművészetben. Budapest Galéria Lajos utcai Kiállítóháza, Budapest. 2010. 09. 09. – 10. 10.

2010 Ritkán látott képek. Válogatás a Magyar Fotográfiai Múzeum kincseiből. Mai Manó Ház, Budapest. 2010. 07. 02. – 09. 05.

2010 Boldogasszony. Forrás Galéria, Budapest. 2010. 03. 04. – 06. 21.

2010 Forte! ArtBázis, Budapest. 2010. 12. 17. – 2011. 01. 28.

2009 A születéstől a halálig és tovább. Kálvin 100. Mai Manó Ház, Budapest. 2009. 11. 05.– 12. 06.

2008 A tudomány képei, a képek tudománya. A22 Galéria, Budapest. 2008. 11. 07. – 12. 01. Kurátor és kiállító: Haris László.

2008 Organikus művészet. Belvárosi Galéria, Debrecen. 2008. 09. 15–30.

2008 Emlékezés Kolta Magdolnára. Kolta Galéria, Budapest. 2008. 09. 14–26.

2008 Kiáramlás és delej. 1968 hatása a kortárs magyar képzőművészetre. Centrális Galéria, Budapest.2008. 09. 09. – 10. 05.

2007 Nemzetközi fényműhely. Nemzetközi Kepes Társaság A22 Galéria, Budapest. 2007. 12. 28.– 2008. 02. 28.

2007 Organikus művészet. Manréza, Dobogókő. 2007. 10. 20. – 11. 23.

2007 Nézetek – nézzetek. A Szinyei Merse Pál Társaság kiállítása. Olaf Palme Ház, Budapest. 2007. 10. 16–21.

2007 Formabontók I. Neoavantgárd tendenciák a magyar fotóművészetben 1965–1984. Budapest Galéria Lajos utcai Kiállítóháza, Budapest. 2007. 06. 29. – 09. 16. Résztvevők: Attalai Gábor, Bak Imre, Balla András, Birkás Ákos, Erdély Miklós, Hajas Tibor, Haris László, Hámos Gusztáv, Jokesz Antal, Jovánovics György, Károlyi Zsigmond, Kerekes Gábor, Kismányoky Károly, Koncz András, Koncz Csaba, Lőrinczy György, Maurer Dóra, Nagy Zoltán, Pácser Attila, Stalter György, Szalai Tibor, St. Auby Tamás, Szerencsés János, Szirányi István, Tímár Péter, Tóth György, Török László, Türk Péter, Vető János, Vécsy Attila, Vincze László.

2007 Digit. 2B Galéria, Budapest. 2007. 06. 15. – 07. 14.

2007 Poðme spolu do budúcnosti! Menjünk együtt a jövőbe! Kelet-szlovákiai Galéria, Košice / Kassa. 2007. 05. 03. – 06. 10.

2007 ForteForever. Mai Manó Ház, Budapest. 2007. 03. 10–18.

2007 Organikus művészet. Pro-Top-Art Galéria, Budapest. 2007. 01. 10. – 02. 07.

2007 ForteForever. Kayabacho, Tokio, 2007.

2006 Eltemetett képek. 2B Galéria, Budapest. 2006. 11. 08. – 12. 30.

2006 Forradalom objektív tekintettel. Műcsarnok, Budapest. 2006. 10. 12. – 11. 12.

2006 Egymásra nézve. Szinyei Merse Pál Társaság. Bánffy-palota, Cluj-Napoca / Kolozsvár. 2006. 05. 31. Katalógus: bev. Pogány Gábor. A katalógusban reprodukált Haris-mű: Törvénytelen avantgarde, 1971.

2006 1956 Hungarian Revolution. The American University Museum, Washington, 2006.

 

Akciók

1973 Az út. E-klub akció. Budapesti Műszaki Egyetem E épület, Budapest. 1973. 11. 24–25. Résztvevők: Csutoros Sándor, Haris László, Molnár V. József. Nyomtatott kiadvány készült. Irodalom: Mezei 1974, Szemadám 1980.

1973 Ketrec akció. Budapest XXI. Völgy u. 42. 1973. 09. 15. Résztvevők: Balázsovics Mihály, Balázsovics Evelyn, Csutoros Sándor, Haris Ildikó, Haris László, Mezei Mihály, Mezei Ottó, Molnár V. József.

1973 Szembesítés akció. Kápolnaműterem, Balatonboglár. 1973. 06. 22–23. Résztvevők: Csutoros Sándor, Haris László, Molnár V. József. A kiadványban az akcióhoz csatlakozó művészbarát: Kaján Tibor.

1973 Lépcsőház akció. Budapest IX. Erkel u. 12. 1973 05. 26–27. Résztvevők: Csutoros Sándor, Haris László, Molnár V. József. Látogatói reflexiók a kiadványba: Balázsovics Mihály, Don Péter, Erdély Miklós, Kerékgyártó István, Mezei Ottó, Pauer Gyula, Szemadám György, Tömöry Márta. Irodalom: Mezei 1973, Szemadám 1980, Szombathy 1974.

1972 Jegyzőkönyv akció. Budapest IX. Erkel u. 12. 1972. 12. 21. Résztvevők: Balázsovics Mihály, Balogh Ferenc, Bodrogi Tibor, Bognár Éva, Csutoros Sándor, Haris László, István Erzsébet, Mezei Ottó, Molnár Etelka, Molnár V. József, Rozgonyi Iván, Tóth Árpád. Nyomtatott kiadvány készült.

1969 Vernissage akció, a Szürenon 1969–1979 kiállítás megnyitója Beke László részvételével.

 

Kurátorként

2019 Tiszteletadás a 180 éves fotográfiának. Faluház, Salföld. 2019. 06. 14. – 08. 20. Kurátortárs: Török László

2019 Szerzetesek. Fuga, Budapest. 2015. 09. 11. – 09. 28. Új válogatásban-rendezésben: Kik a szerzetesek? Tihanyi Bencés Apátság. 2019. 05. 11.

2018 Sára Sándor: Absztraktok (1957). Pesti Vigadó, Budapest. 2018. 11. 16.

2018 Válogatás 25 év fotóművészeti értekéiből. 25 éves a Nemzeti Kulturális Alap. Együd Árpád Kulturális Központ, Kaposvár. 2018. 10. 06–20.

2017 Magyar képek. A Magyar Művészeti Akadémia kiállítása. Szentegyház utcai kiállítóterem, Cluj-Napoca / Kolozsvár. 2017. 08. 15.

2017 Kép/Társak. A Magyar Művészeti Akadémia Fotó. és Filmművészeti Tagozatának kiállítása. Pesti Vigadó, Budapest. 2017. 02. 04. – 04. 02. Kurátortárs: Uhl Gabriella

2015 Csáji Attila: Fényút. Műcsarnok, Budapest. 2015. 03. 07. – 04. 05. Kurátortársak: Bán András, Mayer Marianna

2013 Organikus formáktól a fényművészetig. Kortárs magyar művészet Indiában / From Organic Forms to Light Art. National Gallery of Modern Arts, Mumbai. 2013. 11. 17. – 12. 06. Kurátortárs: Csáji Attila

2008 A tudomány képei, a képek tudománya. A22 Galéria, Budapest. 2008. 11. 07. – 12. 01.

 

Filmek

Filmográfia

2007 Röpirat a magyar fotóművészet helyzetéről, rendező: Kardos Sándor, szerkesztő Haris László 50 perc, 2007. Inforg Stúdió

 

Animációs filmek

1985 Égből pottyant mesék, eleje és vége főcím Levente Péter műsorához, Magyar Televízió, 1985. fotóanimátor. Rendező: Horváth Mária

Óceánék. Pannóniafilm Kft., 1997. rendező Dániel Ferenccel, Orosz Istvánnal.

1984 Apokrif. Pannónia Filmstúdió, Kecskemét, 1984. rendező, forgatókönyvíró, animátor Orosz Istvánnal. 35 mm, 2', fotóanimáció

1984 Ah, Amerika! Magyar Televízió, 1984. Animátor Orosz Istvánnal. rendező: Orosz István. 35 mm, 30', kombinált technika, részben fotóanimáció

 

Az Árnyékfogó című televíziós fotográfiai magazin Haris László által szerkesztett epizódjai

2000 Fotóhónap, 2000. Beta, 90'. Rend.-op.: Nádorfi Lajos

1999 Rácz István emlékére. Beta, 30', 1999. Közr.: Rácz István, Berecz András, betétfilm: Abonyi Antal, B. Farkas Tamás, Kernács Gabriella, rend.-op.: Nádorfi Lajos

1999 Humor és fotó. Beta, 30', 1999. Közr.: Bakáts Tibor Settenkedő, Báron György, Farkasházy Tivadar, Fábry Sándor, Gálvölgyi János, Papp Zoltán, Rajhona Ádám, rend.-op.: Kardos Sándor

1998 Találkoztam a heggyel. Beta, 30', 1998. Közr.: Szendrő Szabolcs, rend.: Nádorfi Lajos, op.: Kardos Sándor, Nádorfi Lajos Anne-Marie és Melinda. Beta, 30', 1998. Közr.: Kovács Melinda, Lugosi Lugo László, Anne-Marie von Sarosdy, rend.-op.: Nádorfi Lajos

1998 Sportfényképezés. Beta, 30', 1998. Közr.: Harsányi Péter, Hemző Károly, dr. Szabó Lajos, rend.-op.: Kardos Sándor

1998 Országos fotóhét, 1998. Beta, 30', 1998. Közr.: Eifert János, Kemenesi Zsuzsanna, Kerekes Gábor, Ornódi László, Pőcze Attila, Szilágyi Sándor, Tabák Lajos, Tímár Péter, Török László, rend.-op.: Kardos Sándor

1998 Képmutogatók. Képnézési szokások a fotográfia előtt. Beta, 20', 1998. Közr.: Kemény Henrik, Kolta Magdolna, rend.-op.: Nádorfi Lajos

1998 Dob és kamera. Sámánfotó. Beta, 28', 1998. Közr.: dr. Hoppál Mihály, rend.-op.: Nádorfi Lajos

1998 A képmás készítés felelőssége. Beta, 28', 1998. Közr.: Balassa Péter, Báron György, Jelenits István, Molnár V. József, Szemadám György, Raj Tamás, rend.-op.: Kardos Sándor

1998 „Naiv" fotó. Beta, 28', 1998. Közr.: Csekme Károly, Gellér B. István, Haris László, Stalter György, rend.-op.: Kardos Sándor

1997 Tóth György fényfestményei. Beta, 15', 1997. Közr.: Diane Arbus, Bachman Gábor, Robert Mapplethorpe, Nádai Ferenc, Tímár Péter, Tóth György, rend.: Mihályfy László, op.: Nádorfi Lajos

1997 A láthatatlan fényképezése. Beta, 15', 1997. Közr.: Elekes Károly, Haris László, Jung Zseni, Rosta Csilla, rend.-op.: Nádorfi Lajos