Életrajz
Schrammel Imre Schrammel László és Szavári Emilia gyermekeként látta meg a napvilágot Szombathelyen. Felsőfokú tanulmányokat a Magyar Iparművészeti Főiskolán folytatott (1952–1957), ahol Borsos Miklós és Gádor István voltak a mesterei. A diploma kézhez vétele után hamarosan bekerült tanítani a Magyar Iparművészeti Főiskolára, ahol a lépcsőfokokat végighaladva 1990-ben egyetemi tanári kinevezést kapott, 1991-ben nyerte el a DLA fokozatot, majd 1993-1999 közt az egyetem rektoraként működött, közben mind a MOME, mind a JPTE képzőművészeti mesteriskoláinak témavezető tanára, 3 fő szerzett vezetése alatt DLA fokozatot, jelenleg 2 fő dolgozik keze alatt Doctor Liberalium Artium, azaz a szabad művészetek doktora címért.
Már fiatal korától kezdve megtanulta a klasszikus kerámia mesterség minden csínját, majd hozzá az új stílus-lehetőségeket is, non-figuratív kifejezési módokat, szürreális figurákat, az új technikákat, maga is az új technikák egyik bevezetője, így nem csoda, hogy nemcsak mestertanárként, hanem vendégtanárként is működött Amerikában (Haystak Mountain School of Craft) 1983-ban, Innsbruckban (Art Didacta) 1987-88-ban, Kanadában (Banff Centre) 1987-ben, Trierben (Europäische Akademie) 1987-ben és 1989-ben a haifai egyetemen.
Nevéhez fűződik az első magyarországi kerámiaszimpozion megszervezése (Siklós, 1969). 1981-től a Nemzetközi Kerámia Akadémia vezetőségi tagja, 1986 óta alelnöke.
Mintáz porcelánedényeket, kisplasztikákat, agyagfigurákat, monumentális hatású szobrokat. Művészetének motívumait a természetből, a néprajzból, a mítoszokból és önmagából meríti. Számos híressé vált agyagszobra és agyagból mintázott sorozata van, köztük Lőtt oszlopok 1-8. (1981–85) és porcelánból mintázott sorozata a Karnevál című (1995-98).
______________________________
Életrajzi adatok
Szombathely, 1933. október 29.
Tanulmányok
1952–1957: Magyar Iparművészeti Főiskola, mestere: Borsos Miklós
Oktatói tevékenység
1958–: Magyar Iparművészeti Főiskola, 1990–: egyetemi tanár; 1993–1999: rektor
1972; 1974: a zebegényi Szőnyi István Képzőművészeti Szabadiskola kerámia-osztályát vezeti
1987: Art Didacta, Innsbruck; Banff Center, Kanada, vendégtanár
1989: Haifa University, Izrael, vendégtanár
1992: Institut für Künstlerische Keramik, Németország, vendégtanár
részt vett a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Képzőművészeti Mesterképző Intézetének létrehozásában, 1991–: professzor
Munkahelyek
1959–1962: Hollóházi Porcelángyár, művészeti tanácsadó
1996–2006: Herendi Porcelán Manufaktúra, művészeti tanácsadó
Művészeti szervezeti tagság
1969: az első siklósi Kerámia Szimpozion egyik szervezője; 1972-ig a Szimpozion vezetőségének tagja
1970–: MKISZ (Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja)
AIC (Academy International of Ceramics), 1986–: AIC alelnöke
1980– Kecskemét Group
1991–2011: az MMA társadalmi szervezet alapító tagja
1991–: TERRA csoport tagja
1992–: Szinyei Merse Pál Társaság tagja
2011–: Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja
Schrammel Imre: Curriculum vitae
Tanulmányaimat a Magyar Iparművészeti Főiskolán, a fém-ötvös szakon kezdtem. Az 50-es években a rajzolás és a mintázás fontosabb volt, mint a mesterség ismerete. Ez meghatározta akkori szemléletünket is, mert felsőbbrendűnek hittük a képzőművészeti műfajokat, mint a választott szakmánkat. Harmadévesen a porcelán szakon folytattam, mert ott a kisplasztikával foglalkozhattam. A porcelán-kerámia mesterségben immár a diploma megszerzése után mélyedtem el alaposabban, és a porcelángyárakban tanultam meg a technológiák rejtelmeit.
Csak később tudatosult bennem, hogy a mesterség két titkát egyszerre kell elsajátítanom, ha az élményeim és gondolataim kifejezésére törekszem. Az egyik az anyag tulajdonságainak a megismerése, a másik a látás képességének a kiművelése. Ennek a két feltételnek a megteremtése csak sok kudarc után, fokozatosan sikerült. Akkor még nem tudtam, hogy míg a rajzolás, a festés és mintázás készsége szinte velünk született adottság, a technológia ismereteinek csak racionális úton, kemény tanulással juthatunk a birtokába. Az ösztönösen felvázolt ötletet a tudatos kontroll sokszor sivárította élettelenné, mire ráéreztem a megoldásra. Mind a rajzolás, mind a mintázás klasszikus tanításai érvényüket vesztették, amikor az agyaggal építettem a formát. Amíg a kőben, fában már benne van a szobor, csak a felesleget kell lefejteni róla, az előre megszerkesztett vázra felhordott formák vezetik a szobrász kezét, addig az agyagból üregeket kell körbeépíteni fallal, márpedig az üreg az alaktalan. A keramikus gondolkodása itt az építész térformálásával rokonítható, hiszen egy vázát vagy tálat ugyanúgy a belső öble miatt készítünk, amint az építész is a belső terek miatt épít falakat. Ha az urnára, a legősibb edények egyikére gondolunk, a cserépfalon kívül és belül az evilág és a túlvilág válnak el egymástól.
A máig követett útra 1967 után szántam el magam, mert az ausztriai Gmundenben együtt dolgozhattam nyugati kollégákkal, és rádöbbentem, hogy ők más anyagokkal és más eszközökkel dolgoznak, melyet itt a „vasfüggöny" mögött nem is ismertünk. Esélytelennek láttam magam abban, hogy én valaha is utolérhetném őket, és elhatároztam, hogy én az ellenkező irányba indulok. Azt gondoltam, hogy ha az ősember eszköztelenül, a környezetében található agyagból remekműveket hozott létre, ez az út előttem is nyitva állhat. Ettől kezdve az agyagot nem a szükséges nyersanyagnak tekintettem, melyből különböző módszerrel ezt is, azt is készítenek, hanem tanulmányozni kezdtem az agyag viselkedését a természetben. A keletkezésének a folyamataitól a vándorlása közben felvett alakváltozásain át, amíg egyszer csak termőtalajjá, földdé alakult. Röviden megértettem, hogy az agyag élő anyag, melyben az évmilliók szervetlen és szerves nyomokat hagytak, és a bibliai mondás, hogy „földből vétettünk, földdé leszünk", szó szerint igaz.
Fontos még annak a felismerése, hogy a föld igazi arcát nem oldalnézetből látjuk, hanem felülről lefelé, tehát a perspektíva szabályaival is szakítottam.
Ma már tudom, hogy sem a kerámiamesterség tradícióit követve, sem a képzőművészet tanulmányozása alapján nem ismertem volna meg azt a sok érdekességet, csodát, amivel csak a saját utamat járva találkozhattam. Így sikerült. Egyik felismerésből szinte következett a másik, és csupa olyan ötletek felé vezetett az agyag kutatása, mely örömmel töltött el. Így tanulmányoztam először a föld rétegezettségét, majd a földből növő növények szerkezetét, megértve a kettősspirál logikáját, morfológiáját. Döntő élményem volt Pompeiben a vulkáni hamu alá temetett emberekről utólag készített gipszöntvények megismerése. Ahhoz, hogy meg tudjam jeleníteni a természetben működő ellenerők harcának drámaiságát, előbb meg kellett értenem: milyen környezeti ellenállásba ütközik az élőlények fejlődésének, növekedésének elemi dinamikája. Előbb elhullott madártetemeket égettem agyagba, ahogy őket iszapba ágyazódva találtam, majd lövedékkel alakítottam át organikussá geometrikus formákat. Az eredményből messzemenő következtetéseket vontam le, és ezek törvényszerűségei mentén állati és emberi figurákat formáltam. Az alakokat üregesen mintáztam, és az üregekben bezárva maradt levegő nyomásra úgy alakította a formát belülről, mint ahogy a felfújt gumitömlő viselkedik. Az eredmény engem is meglepett, mert ettől a formák ritmusa olyan lett, mint a hullám verte, szélfútta homokdűnék felülete.
A legnagyobb kihívást az építészethez kapcsolódó kerámiák készítése jelentette. Főként színházhoz kötődő feladatokkal foglalkoztam. A Pécsi Színház reliefjének készítésekor gondoltam arra, hogy mint egy színházi rendező, színészeket választok, illetve mintázok agyagból, és úgy illesztem őket egymáshoz, hogy a még puha alakok egymás formáját alakítsák, és egyben, mint építőelemek, az épület szerves részeivé váljanak. Ezt azt ötletet ott, akkor technológiai okok miatt nem sikerült megvalósítanom. De azóta is izgat ennek megoldása, és különböző méretben mind az építészeti elemek egymáshoz sorolásának lehetőségeit, mind az emberi figurák animálásának változatait sokféle formában variáltam. Így sikerült elvont építészeti elemmé egyszerűsíteni emberi és állati figurákat, de önálló kisplasztikaként is megvalósítani két figura egymáshoz való viszonyát.
Rövid ideig a porcelánhoz is hozzásegített a szerencse, amikor a Herendi Porcelán Manufaktúra keretei között készíthettem figurákat. Ekkor volt nagy segítségemre ötvös tapasztalatom, ugyanis a hőre könnyen lágyuló európai porcelán első darabjait Meissenben ötvösök tervezték, és az arany merevítésére szolgáló ötvös lelemények stabilizálják legjobban a porcelánt is. Ennek eredményeként a herendi kényes porcelánból is nagyobb méretű alakokat formálhattam.
Az utolsó években kisebb méretű kerámiákat készítettem, mert nagyobb munkákhoz már kevés az erőm. De változatlanul a kísérletezés teszi ki tevékenységem döntő részét, mert a kíváncsiságom nem tompul.
Budapest, 2014. január 9.
Művek
Közösségi megbízásra és magán megrendelésre készített művek
1965 Budapest XII., Maros utca 16/a, dekoratív kerámia burkolat – 3 m2
1966 Budapest XIV., Közlekedési Múzeum, kerámia relief – 60 m2
1967 Szolnok, MSZMP Megyei Bizottság székháza, Madár és hal – kerámia kútplasztika, 145 cm
1968 Budapest I., Budai Várpalota, Budapesti Történeti Múzeum, kerámia relief – 30 m2 (1976-ban lebontották)
1970 Sopron, AFIT főbejára, körplasztika – zsaluzott beton, 380 cm
1976 Vác, Madách Imre Művelődési Központ, samott murália – 50,5 m2
1977 Balassagyarmat, Szontágh Pál utca 1., Csecsemőotthon, szélfogó, kerámia murália – 220x1220 cm
1978 Balassagyarmat, Szontágh Pál utca 1., Csecsemőotthon, előcsarnok fala, kerámia murália – 220x560 cm
1980 Zalaegerszeg, Kilián György Általános Iskola, plasztika – beton, 250x175 cm
1982 Hegyeshalom, Határátkelőhely, két dombormű – samott, 30 m2
1983 Balatonföldvár, KPM Oktatási épület, samott faliképek – 7 x 60x40x5 cm
1984 Győr, Magyar Vagon és Gépgyár Vendégház uszodája, kerámia dombormű – 13,5 m2
1985 Edelény, Ifjúsági Ház előtere, kerámia dombormű – 13,2 m2
1986 Pécs, Nemzeti Színház, „nyaktag", pirogránit dombormű – 480x1400 cm
1987 Budapest XIV., Állatkerti út, Vidámpark, Elvarázsolt Kastély homlokzata, kerámia murália – 77 m2
1994 Vasvár, Március 15. tér parkja, A II. világháború áldozatainak emlékműve – mészkő, 300x600 cm
1995 Miskolc, Nemzeti Színház, Minotaurosz – magastűzön égetett pirogránit, 210 cm
1996 Herend, Porceláneum, épületszobrok és dísztéglás fal (Szekeres Károllyal)
2002 Budapest IX., Nemzeti Színház, épületplasztika (Szekeres Károllyal) – kerámia, 18 x 380 cm
2003 Keszthely, Balaton Színház, relief – kerámia, 130x800 cm
2003 Kassa, Márai Színház, dombormű – beton, 260x380 cm
2003 Kaposvár, Teleki utcai lakóépület, Szent Flórián – beton, 350 cm
2005 Budapest IV., Tavasz utca 1-3., Könyves Kálmán Gimnázium, Babits Mihály-emléktábla – márvány, bronz dombormű, 70x50 cm
2008 Herend, Porcelanium, Gondolatok a jövőről – fehér porcelán, 90 cm; 110 cm; 80 cm
2009 Budapest IV., István út 14., Polgármesteri Hivatal, Lőwy Izsák-emléktábla – gránit, beton dombormű, 70x50 cm
Művek közgyűjteményekben
Bassano del Grappa (Olaszország), Palazzo Bonaguro
Bechyne (Cseh Köztársaság), Nemzetközi Kerámia Múzeum
Brockton (Amerikai Egyesült Államok), Múzeum
Budapest, Iparművészeti Múzeum
Faenza (Olaszország), Nemzetközi Kerámia Múzeum
Genf (Svájc), Ariane Múzeum
Gmunden (Ausztria), Szimpozion Gyűjtemény
Hamburg (Németország), Tiemann Gyűjtemény
Herend, Porcelánmúzeum
Höhr-Grenzhausen (Németország), Westerwald Múzeum
Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum
Karlsruhe (Németország), Stadtsammlung
Kecskemét, Nemzetközi Kerámia Stúdió Gyűjteménye
London, Victoria and Albert Museum
Losonc, Novohradské Muzeum a Galeria v Lučenci
Memphis (Amerikai Egyesült Államok), Academy of Arts
Miskolc, Herman Ottó Múzeum
Oslo (Norvégia), Kunstförbundet Múzeum
Pécs, Janus Pannonius Múzeum
Shigaraki (Japán), Shigaraki Ceramics Museum
Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum
Szombathely, Szombathelyi Képtár
Szöul (Dél-Korea), Art Museum
Tai-pei (Kína), Art Museum
Tokió, Santory Múzeum
Vallauris (Franciaország), Nemzetközi Kerámia Múzeum
Kiállítások
Egyéni kiállítások
1963 Budapest, Csók István Galéria (Fekete Györggyel és Nagy Józseffel)
1968 Budapest, Újpesti Mini Galéria
1969 Budapest, Ernst Múzeum (Fekete Györggyel)
1970 Sopron, Liszt Ferenc Művelődési Központ (Fekete Györggyel)
1970 Kőszeg, Zwinger (Fekete Györggyel)
1974 Budapest, Műcsarnok (A TV Galériája)
1974 Budapest, Vas utcai Szabadtéri Galéria (Farkas Ádámmal és Nagy Sándorral)
1975 Verőcemaros, Gorka Kerámiamúzeum
1975 Jönköping (Svédország), Lans Museum
1976 Düsseldorf (Német Szövetségi Köztársaság), Hetjens Museum
1976 Kőszeg, Zwinger
1978 Mönchengladbach (Német Szövetségi Köztársaság), Kunstkammer, Galerie Köster
1979 Varsó, Magyar Intézet
1981 Amszterdam, Galerie de Witte Voet
1981 Köln/Leichtlingen (Német Szövetségi Köztársaság), Galerie G. Heidrich
1982 Brüsszel, Galerie La Main
1982 Pécs, Pécsi Galéria
1983 Mönchengladbach (Német Szövetségi Köztársaság), Kunstkammer, Galerie Köster (C. Zaulival és P. Weiss-szel)
1983 Bécs, Keramikstudio
1984 Zalaegerszeg, Városi Hangverseny- és Kiállítóterem
1984 Freiburg (Német Szövetségi Köztársaság), Galerie G. E. Schneider
1985 Edelény, Művelődési és Ifjúsági Ház
1986 Hohenems (Ausztria), Galerie Schiestl
1986 Caen (Franciaország), C.E.P.A.C. Galéria
1986 Bad-Hersfeld/Kassel (Német Szövetségi Köztársaság)
1987 Prága, Magyar Intézet
1987 Nagoya (Japán), Chunichi Shimbun
1987 Koblenz (Német Szövetségi Köztársaság), Handwerkskammer
1987 Pécs, Pécsi Kisgaléria
1989 Hannover (Német Szövetségi Köztársaság), Galeria Böwig
1989 Horgen/Zürich (Svájc), Galerie Heidi Schneider
1989 Lausanne (Svájc), Galerie le Vieux-Bourg
1989 Montreal (Kanada), Gallery Franklin Silverstone
1990 Budapest, Műcsarnok
1990 Miskolc, Miskolci Galéria
1990 Hamburg (Németország), Galerie L
1990 Hamburg (Németország), Handwerkskammer (mesternövendékeivel)
1991 München (Németország), Galerie B 15
1991 Berlin, Magyar Kultúra Háza
1991 5 Ceramisti Mitteleuropei, Bassano del Grappa (Olaszország), Museo Civico
1992 Höhr-Grenzhausen (Németország), Westerwald Museum
1992 Sommerhausen/Würzburg (Németország), Galerie beim Roten Turm
1993 Szombathely, Szombathelyi Képtár
1993 ~ 60 éves, születésnapi kiállítás, Pécs, Parti Galéria
1994 Bukarest, Magyar Intézet
1997 Budapest, Mester Galéria
1997 Pécs, Parti Galéria
1998 Budapest, Tölgyfa Galéria
1998 Sommerhausen/Würzburg (Németország), Galerie beim Roten Turm
1998 Hüfingen (Németország), Stadtgalerie
1999 Budapest, Iparművészeti Múzeum
2003 Pécs, Múzeum Galéria
2005 Sopron, Körmendi Galéria
2005 Alsóörs, Török Ház
2005 Sommerhausen/Würzburg (Németország), Galerie beim Roten Turm
2007 Budapest, Ernst Múzeum
2007 Kerámiáim, Budapest, Körmendi Galéria
2008 Budapest, Museion No. 1. Galéria
2008 Balassagyarmat, Horváth Endre Galéria
2008 Tulln Art Spectra
2008 Losonc, Novohradské Muzeum a Galeria v Lučenci
2008 Kolozsvár, Consiliul Judetean Cluj, Muzeul de Arta
2011 Pásztó, Pásztói Múzeum
2012 Budapest, Újlipótvárosi Klub-Galéria
2012 Verőce, Gorka Kerámia Kiállítá
Szimpozionok, művésztelepek
1967 Gmunden (Ausztria)
1969, 1970, 1985 Kerámia Szimpozion, Siklós
1970 Bechyne (Csehszlovákia)
1972 Stoob (Ausztria)
1972 Bassano del Grappa (Olaszország)
1973 Memphis (Amerikai Egyesült Államok)
1974 Mettlach (Német Szövetségi Köztársaság)
1975 Rödjenes (Svédország)
1980 WCC (Világ Iparművészeti Tanácsának) Munkaszemináriuma, Kecskemét, Bécs
1981, 1983 Égetés a szabadban, Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét; Siklós
1981 Berlin/Buch (Német Demokratikus Köztársaság)
1986 Lehm+Ziegel (Ausztria)
1986 Maniana Szimpozion, Siklós
1988 Sómáz Nemzetközi Szimpozion, Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét
1990 Siklós
1991 East & West Nemzetközi Kerámia Szimpozion, Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét
1997 Nemzetközi Szimpozion, Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét
2000 Shigaraki Ceramic Cultural Park, Shiga-Prefectura (Japán)
2005 Nemzetközi Kerámia Szimpozion, Innsbruck (Ausztria)
2008 XX. Medzinárodné Keramické Sympozium, Losonc-Kalinovo
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató