Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas színművész, a Nemzet Színésze
Életrajz
Sinkovits Imrének nem jelent meg önéletírása, pályájáról nem írt curriculum vitae-szerű összefoglalást. Írásaiban azonban gyakran mesélt családjáról, életéről. Életrajza ezeknek a szövegeknek felhasználásával készült.[1]
Az első világháború és a trianoni békediktátum után nyolc esztendővel születtem. Vas megyei szülők gyermekeként Kispesten, a „néhai" Damjanich utca 8. alatti családi kisvendéglőben. A stremi vízimolnár lánya, Göndöcs Terézia és a körmendi kéményseprő mester fia, Sinkovits Jenő főpincér elsőszülött fiúgyermekeként. Mivel a famíliában is első fiúunoka voltam, az örömteli bemutatásra két éves koromban vitt édesanyám vízimolnár Göndöcs Lajos nagyapámhoz Strembe, igaz, már útlevéllel, tekintve, hogy az most is Burgenlandhoz tartozik. Íme első találkozásom a történelemmel! Ettől kezdve folyamatosan vettem részt magyar történelemórákon szüleim és nagyszüleim térdén lovagolva. Így tudtam meg, hogy a trianoni „békekötés" után, az osztrákok bevonulásakor Göndöcs nagyapám néhány hétig a güssingi (Németújvár) börtön lakója volt, mert nem tudott beletörődni az ország-veszteségbe, és ennek hangot is adott a malomban, ahová, ugyebár, mindenféle népek jártak őrletni.
A Sinkovits-szülők 1927-ben Kispesten saját vendéglőt nyitottak. Az üzlet azonban nem ment fényesen, s tönkrementek. Ekkor költöztek Óbudára, s itt leltek szolid, nyugodt polgári otthonra.
…édesapám már főpincér az Ilkovicsnál, én pedig az Árpád Gimnázium diákja. Édesanyám féltő-óvó tekintete kísért végig a Zápor utcán, ezen életemet meghatározó alma mater falai közé. Itt lettem cserkész is, ami kitöltötte ifjúságom minden percét […]. Életre, erkölcsre, hazafiságra, bajtársiasságra, hitre, hűségre, önállóságra és önfegyelemre, kézügyességre és talpraesettségre, szorgalomra és leleményre nevelt, magyar népdal- és népmesekincshez, természetismerethez és -szeretethez, madárvédelemhez és természetjáró kultúrához szoktatott, miközben „játszani is engedett"! Jaj, de szép volt!
A gimnáziumban Sinkovits Imre életre szóló barátságot kötött Szőnyi G. Sándorral, aki televízió rendező lett, és Pozsonyi Endrével, aki Kecskemétre került főorvosnak. A második világháború bombázásai elől édesanyja testvéréhez Somogyba menekült a család, majd a front elől szintén rokonokhoz, Vas megyébe. Sinkovits Imrének emberségre, furfangra, nyelvtudásra, de még vakmerő bátorságra is szüksége volt ahhoz, hogy átvészelje ezt a néhány hónapot. A tizedes meg a többiek (1965) című filmben azért lehetett olyan hiteles alakítása, mert maga is átélte ezt a bonyolult és ellentmondásos korszakot.
Már elkezdődött az 1945–46-os tanév az Árpád Gimnáziumban, amikor visszatérhettünk óbudai lakásunkba: szeptember végén, amikor nem a kerti virágok nyíltak, de akna ütötte likak tátongtak a falakon, s szabadon áramlott be rajtuk a budai hegyek letarolt erdeiből a még mindig fiistszagú levegő. Újjáépítés-éledés, életkezdés az eltakarított romokon, szinte egyik napról a másikra. Közben jegyrendszer, infláció, éhség és ruhátlanság. De éltünk! Lakás, család, gimnázium, cserkészcsapat; kemény munkával minden újraéledt. Egy demokratikus, keresztény, polgári Magyarország jövőképe lebegett előttünk, és ez hatalmas energiát adott. 1947-ben leérettségiztem, majd felvettek a Színiakadémiára! Mint egy álom! Olyan szép volt minden! Aztán...? Aztán jött a „kékcédulás szavazás". Jöttek Rákosi–Farkas–Gerő és társaik. Jött a népbutító demagógia, és visszájára fordult minden.
Bár a politika beköltözött a mindennapok világába, Sinkovits Imre nagy álma mégis teljesült: színész lehetett.
Azért lettem színész, mert minden szerettem volna lenni. Volt bennem exhibicionizmus, volt — ma már így fogalmazok — pedagóguskészség és prédikátorhajlam is. Ám az óbudai naiv gyerek egyszerre szembe találta magát egy egészen más közegben felnőtt, a történelem terheit, gondjait sokkal jobban érző és átélő réteggel. Közöttük én csakugyan tágra nyílt szemű kiscserkész voltam: egyik kezemben ibolyacsokor, a másikban árvalányhaj. Elámultam a tájékozottságukon, felnőttségükön. De jó néhányukban rövidesen a ligeti vurstli kikiáltószövegét ismertem föl: – Itt látható Amália, a csodanő, ki megtagadta apját–anyját, hogy árva lehessen! Nagypolgári ivadékok mindenféle lelkiismeret furdalás nélkül váltottak inget, azaz nem is váltottak: egy hétig hordták a színén, egy hétig a visszáján, hogy bizonyítsák: ők népi származékok. De engem, kültelkit, nem az ügyeskedés érdekelt, hogy ki hogyan érvényesül, csak az, hogyan tudnám a mesterséget megtanulni. Sok bajom származott ebből. Diákbizottság elé állítottak, mert megtudták, hogy nem csak a két „hivatalos" színházba járok. – Sinkovits elvtárs, de dörzsölődzködsz a régi polgári színjátszáshoz! – dördültek rám, akik korábban Sikinek, vagy Imrének neveztek.
A Színház- és Filmművészeti Főiskolán 1951-ben szerzett diplomát. Hallgatóként a Belvárosi Színházban és az Ifjúsági Színházban szerepelt, a végzés után azonban a Nemzeti Színház szerződtette. Tanáraira így emlékezett:
Abonyi Géza szigorának köszönhetem a szakmai fegyelmet, a kötelességtudást, formaismeretet, a gyors szerep-kidolgozási készséget, a fürgén befogadó képes, csiszolt memóriát. Gellert Endrének az intellektusigényt, a sémák elkerülését, a szakmai hitet, a belőle mindannyiunkba átsugárzó szuggesztivitást. Tanított Lehotay Árpád, Rátkai Márton, Somlay Artúr, Staud Géza is. S tanultam Apáthi Imrétől, Bajor Gizitől, Makláry Zoltántól, Tímár Józseftől, Pécsi Sándortól, Kiss Manyitól, Gózon Gyulától, Bihari Józseftől stb. Mesterséget, de magam s színházam válságos napjaiban: emberséget is.
Megtisztelő volt számára, kitüntetés, hogy fiatal, diplomás színészként az ország legjelentősebb társulatába került. Mégsem ez volt a vágyálma, inkább ment volna vidékre, ahol hamarabb kapott volna jelentősebb feladatokat.
Természetesen jobban jártam, hogy a színészet gyakorlati iskoláját a Nemzetiben kellett kijárnom, a legkisebb szerepeken keresztül a színház akkori legjobbjai mellett. A vezetők bíztak bennem, és nem is éreztem esetlegesnek a rám bízott feladatokat. Elfogódottságom elég hamar feloldódott, s két esztendei tagság után már főszerepet is kaptam. 1952-ben Déry Tibor Talpsimogatójában négy figurát játszottam egy este, s akkor figyeltek fel karakterformáló képességemre. Egymás után kaptam a hasonló feladatokat.
1956. október 23-a életének egyik legemlékezetesebb napja lett. A Nemzeti Színházból próba után hazafelé tartott (ekkoriban a Petőfi téren lakott), amikor Kuczka Péter felszólította, hogy amíg a szónokok a betiltott, majd hirtelen ismét engedélyezett tüntetésre megérkeznek, szavaljon valamit. Naplójában ezt jegyezte fel:
Egyszerre valami furcsa izgalom vett erőt rajtam. Ilyet még nem éreztem. Fölrohantam a lakásba! A gyerekek, akiket ekkor már hetek óta alig láttam, mert előző nap jöttek meg Vásárhelyről, éppen ebédeltek. – Kati a hír hallatára lázba jött – s mint régen '48- ban Laborfalvi Rózáék – asszonyi kezei kokárdát tűztek kabátomra. Fölkaptam az Ady és a Petőfi kötetet, sietve megcsókoltam szeretteimet, s rohantam le a térre.
Már ott álltam a szobor talapzatán, mikor még egyre áramlott a tömeg. Rövidesen megláttam a színi akadémia csoportját nemzeti zászló alatt. A fiúk felkiabáltak, hogy várjam meg őket. Lassan csend lett, s elkezdtem. Először Batsányi „A franciaországi változásokra", majd a „Látó" című versét mondtam el, utána Petőfi „Feltámadott a tenger"-t, „Kutyák és farkasok dalát" s a forradalom versét: Ady Endre „Felszállott a páva. Végezetül a Nemzeti dalt! Megrázó volt, a több ezres tömeg velem együtt visszhangozta: A magyarok Istenére esküszünk, esküszünk, rabok tovább nem leszünk!!! Gyönyörű volt. Életemben ezt a csodálatos érzést még nem éreztem. Utána még felolvastam a MEFESz kiáltványát és az egyetemisták pontjait.
Az 1956-os forradalomban vezető szerepet játszott, meghatározó tagja volt a Nemzeti Színház forradalmi bizottságának, 1956. december 1-jén pedig bekerült a színház munkáját irányító intézőbizottságba. Büntetésül 1958-ban a Nemzetiben felbontották szerződését, s a József Attila Színházba került. Életének erről az időszakáról sokszor faggatták, általában diplomatikusan fogalmazott, ahogy a politikai helyzet kívánta; 1981-ben már megjelenhetett az a kijelentése is, mely szerint „amikor 1963-ban visszakerültem a Nemzetihez, felnőtt színészi pályám valójában akkor indult.
A Nemzeti Színházban első feladatként Macbeth szerepét kapta Shakespeare tragédiájában, majd egymás után jöttek az igazán jelentős szerepek: Ádám Az ember tragédiájában, Bánk bán, Madách Mózesének címszerepe, Sade márki Peter Weiss Marat/Sade című művében. Sinkovits Imre meghatározó tagja lett az ország első színháznak; ahogyan egyik tisztelője írta róla: „maga volt a Nemzeti". Gyakran gondolkodott, s nyilatkozott a Nemzeti Színházról, az intézmény feladatáról, küldetéséről, színészi alkotómunkájáról:
Én a színházat nem szórakoztató, hanem szórakoztatva nevelő intézménynek tekintem. Hazánkban a színjátszást egy idegen kultúrával, hatalommal és nyelvvel szembeni küzdelem hozta létre. Az egész magyar színészet egyfajta hazafias érzésből született. Fontosnak tartom, hogy e négyzetkilométerre tekintve kicsire zsugorodott országnak megőrizzük rendkívül gazdag történelmi múltját és kulturális hagyományait. Egyszer ezt úgy fogalmaztam meg, hogy ha a történelem a nemzet emlékezete, akkor a kultúrája a hagyatéka. Ezt a hagyatékot nem elég csupán átvenni és a nevünkre íratni, őrizni és gyarapítani kell. Ebben feltétlenül feladata van a Nemzeti Színháznak; Hevesi Sándortól kölcsönözve a hasonlatot, ezt a hagyatékot olyanformán kell őrizni, mint ahogy a Veszta szüzek voltak őrizői és élesztői a tűznek.
A hazai színházi élet átalakulása, a művelődéspolitikában bekövetkezett változások az ő művészi életét is döntően befolyásolták. Amikor 1978-tól Nagy Péter, illetve Sziládi János, Zsámbéki Gábor és Székely Gábor került a színház élére, némi csalódottságot érezni hangjában:
…inkább szelíd, statikus állapotnak nevezném mai „periódusomat", ami persze nem belső, színészi–emberi indítékaimból ered, sokkal inkább a Nemzetiben az utóbbi három év alatt bekövetkezett változásokból. Egyfajta megújulás, alaposabb, elemzőbb munkaigényesség jegyében történt ez a változás, én azonban amolyan vihar utáni, lassan rendeződő zűrzavart látok. Korszerű, modern társulat természetesen létrehozható, de szerintem a Nemzeti legyen a nemzet színháza! Nem közömbös, hogy alá, vagy mellérendelt dolognak tekintjük, hogy a Nemzeti Színházban játszunk. Régebben ismertem a teendőimet az egész évadra, ma a kapott feladatokat esetlegesnek érzem. Most például átveszem a IV. Henrikben a király szerepét…
De ekkor sem gondolta, hogy el kellene szerződnie, majd az 1982-től 1989-ig tartó Vámos- és Malonyay-korszakban sem. Hűséges maradt az intézményhez. A rendszerváltást követően, Ablonczy László igazgatása idején, újabb méltó színészi feladatok vártak rá. Megérhette, hogy 1956-os tevékenységét rehabilitálták, sőt az erdélyi és a nyugat-európai vendégjáték, egy-egy forró színházi este igazi közösségi élménnyel is megajándékozta. Talán a legemlékezetesebb pillanatokat a romániai forradalom napjaiban, 1989. december 21-én élte át:
Sütő darabját, az Advent a Hargitánt játszottuk. Akkor már tudtuk, mi történt Temesváron. Többen kopogtak az ajtómon, hogy mit tegyünk. Egyébként a 150. előadás volt, de ez akkor mellékesnek számított. Kitaláltuk, hogy nem hajlunk meg, nem köszönjük meg a játékot, mert ez már rég nem az. Az előadás végén gyertyával vonultunk be. A közönség dermedten figyelt. Nem értették. Előléptem. „Kedves közönség, önök ma este Sütő András drámájának 150. előadását látták, és miképpen a bemutatón, úgy ezen sem vehetett részt a szerző, de nemcsak a tilalmak miatt, hanem mert a saját hazájában fontosabb tennivalói vannak. Köszönjük az eddigi elismeréseket, ám ezúttal kérem, tekintsenek el a tapstól. S ha megértették, miről szól az Advent, vagyis a Várakozás a Hargitán, akkor tartsanak velünk, mert mi most kivonulunk a színház elé, és gyertyákat helyezünk a félárbocra engedett nemzeti és fekete zászló alá..." Utoljára 1956-ban láttam ilyen közönséget. Senki sem rohant a ruhatárba. Jöttek utánunk zakóban, blúzban, és ott a lobogók alatt halkan, fájdalmasan elénekeltük a Himnuszt…
A művelődéspolitikai csatározások a Nemzeti Színházat is elérték. A kormányzat 1997-ben előkészítette az új Nemzeti Színház felépítésének tervét, s kinevezte a jövendő Nemzeti Színház igazgatóját, a „régi", a Hevesi Sándor téren lévő Nemzeti Színház pedig Magyar Színház néven működött tovább. A Nemzeti végül Orbán Viktor első kormányzása idején, új helyszínen épült fel, s új társulattal nyílt meg. Schwajda György, a színház első igazgatója nevéhez fűződik a Nemzet Színésze cím odaítélése, melyet Sinkovits Imre is megkapott. A színésznek mégis az az egyik legfájdalmasabb vallomása, amely erről a korszakról számol be. Úgy érzi, hogy a nemzeti színházi eszme végleg szertefoszlott.
Bennünket évtizedeken keresztül, még Marton Endre érájában is nevetség tárgyává tettek, pedig olyan darabokat játszottunk, mint a Mózes, a Czillei és a Hunyadiak, a Marat halála. A kritikusokat egyszerűen irritálta az, hogy valami nemzeti. Hívtak engem máshová is, például Várkonyi Zoltán a Vígszínházba, a Cyrano lett volna a belépőm; de én a Nemzetiben maradtam. Úgy gondoltam, hogy itt kell megmutatni. És ezzel most is így vagyok. Viccesen azt szoktam mondani: hitet, hazát, feleséget és Nemzeti Színházat nem cserél az ember. Pedig már a nevünket is elvették. Sík Ferenc igazgató-főrendezőnknek a szó szoros értelmében meghasadt a szíve, az enyém is majdnem… De a társulat a régi, a rendezők is, a közönségről nem is beszélve. Meg lehet nézni, mennyien kíváncsiak az előadásainkra. Nincs miért szégyenkeznünk. […] a sajtó egy része érdekesebbnek, korszerűbbnek, divatosabbnak tartja a liberális szemléletű színházat, mint a „nemzetieskedőt", a „nacionalistát".
Az életrajzot összeállította: Gajdó Tamás [2017]
[1] A felhasznált idézetek lelőhelye:
Sinkovits Imre: Sosem felejtők = S. I.: „Vigasz-lámpácskák". Válogatott írások, 1980–2000. Bp., Kairosz, 2001. 9–17.
Szomory György: Új IV. Henrik. Beszélgetés Sinkovits Imrével. Pesti Műsor, 1981. szeptember 14.
Ablonczy László: „Be mertünk avatkozni saját belügyeinkbe". Sinkovits Imre napjai, naplója, dokumentumai = A. L.: Szín-vallás. Avagy az Őrnagy úr feldarabolásának szükséges voltáról. Bp., Kairosz, 2008.
Ferenczi Andrea: Nemzetet, kultúrát, hitet. = F. A.: Arcok és szerepek. Beszélgetések. Bp., Harmat Kiadó, 2001.
Dalia László: Sinkovits Imre: „…Elmondták, hogy rajta vagyok a listán…" Reform, 1990. január 19.
Borzák Tibor: Sinkovits Imre: Sírig = B. T.: Színarany. Beszélgetések a Nemzet Színészeivel. Bp., Editorial Kft., 2006.
________________
Életrajzi adatok
Budapest, 1928. szept. 21.
Budapest, 2001. január 18.
Tanulmányok
1943(?)–1947: Óbudai Árpád Gimnázium, érettségi
1947–1951: Színház- és Filmművészeti Főiskola, színész diploma
Társulati tagság
1949–1950: Belvárosi Színház, ösztöndíjas színész
1949–1950: Ifjúsági Színház, ösztöndíjas színész
1951–1958: Nemzeti Színház
1958–1963: József Attila Színház
1959: Bartók Terem
1961–1964; 1971: Irodalmi Színpad
1963–2001: Nemzeti Színház
1969, 1973–1974, 1983, 1990: Szegedi Szabadtéri Játékok, színművész
1976, 1979, 1994: Gyulai Várszínház, színművész
Művészeti szervezeti tagság
2000–2001: a Magyar Művészeti Akadémia társadalmi szervezet tagja
2011–: a Magyar Művészeti Akadémia posztumusz tiszteleti tagja
Sinkovits Imre színpadi szerepei
KOVÁCS
Gyárfás Miklós–Örkény István: Zichy palota. Rendezte: Bálint György
Ifjúsági Színház, 1949. szeptember 23.
KOVÁCS
Mándi Éva: Hétköznapok hősei. Rendezte: Simon Zsuzsa
Belvárosi Színház, 1949. november 17.
DOBOS PISTA
Földes Mihály: Mélyszántás. Rendezte: Lányi Andor
Belvárosi Színház, 1950. március 18.
ANTON
Borisz Leontyevics Gorbatov: Az apák ifjúsága. Rendezte: Hont Ferenc
Ifjúsági Színház, 1950. október 25.
JANI, TÓNI FIA
Háy Gyula: Az élet hídja. Rendezte: Gellért Endre, Várkonyi Zoltán
Nemzeti Színház, 1951. február 13.
PRAVOSZLÁV
Vojtech Cach: Viadukt. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1951. október 12.
FRANK
George Bernard Shaw: Warrenné mestersége. Rendezte: Major Tamás, Vadász Ilona
Katona József Színház, 1951. december 1.
FORTINBRAS
William Shakespeare: Hamlet. Rendezte: Gellért Endre, Major Tamás
Nemzeti Színház, 1952. január 27.
JUHÁSZ ENDRE
Háy Gyula: Erő. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1952. február 25.
VORONOV TITKÁRA
Vszevolod Vitaljevics Visnyevszkij: Feledhetetlen 1919. Rendezte: Barta Zsuzsa, Major Tamás, Marton Endre
Nemzeti Színház, 1952. április 4.
VALÉR
Molière: A fösvény. Rendezte: Major Tamás
Katona József Színház, 1952. május 14.
KURRAH
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1952. október 25.
ALEKSZEJ
Alekszandr Jevdokimovics Kornyejcsuk: Ukrajna mezőin. Rendezte: Major Tamás
Nemzeti Színház, 1953. január 6.
DROZDOV
Makszim Gorkij: Szomov és a többiek. Rendezte: Benedek Árpád
Nemzeti Színház, 1953. április 3.
LIPITLOTTY
Csokonai Vitéz Mihály: Az özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak. Rendezte: Major Tamás
Katona József Színház, 1953. május 22.
VŐLEGÉNY
Illyés Gyula: Tűvé-tevők. Rendezte: Major Tamás
Katona József Színház, 1953. május 22.
SZENTE GÉZA
Urbán Ernő: Uborkafa. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1953. november 25.
TYIHON
Alekszandr Osztrovszkij: A vihar. Rendezte: Major Tamás, Kazimir Károly
Nemzeti Színház, 1954. március 2.
RÁBAY MIKLÓS
Csiky Gergely: Buborékok. Rendezte: Gellért Endre
Nemzeti Színház, 1954. március 26.
JÓNA PÁL
Urbán Ernő: Párviadal. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1954. május 29.
RENDES PÉTER
Déry Tibor: Talpsimogató. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1954. május 29.
PETUR ISTVÁN
Nagy Lajos: Új vendég érkezett. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1954. május 29.
ZUBOLY, TAKÁCS
William Shakespeare: Szentivánéji álom. Rendezte: Major Tamás
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1954. július 3.
A FÖLD SZELLEME, RABSZOLGA, SAINT-JUST, ELÍTÉLT
Madách Imre: Az ember tragédiája. Rendezte: Gellért Endre, Major Tamás, Marton Endre
Nemzeti Színház, 1955. január 7.
MALEK GYULA
Sándor Kálmán: A senki városa. Rendezte: Major Tamás, Kazimir Károly
Nemzeti Színház, 1955. április 2.
PÁVEL
Makszim Gorkij–Kolozsvári András: Az anya. Rendezte: Gellért Endre, Major Tamás
Nemzeti Színház, 1955. június 15.
KURRAH
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde. Rendezte: Marton Endre
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1955.szeptember 1.
DR. LUDÁNYI IMRE
Karinthy Ferenc: Ezer év. Rendezte: Major Tamás
Katona József Színház, 1955. december 30.
CHAPUIS
Jean-Paul Sartre: Főbelövendők klubja. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1956. január 27.
HADNAGY TIBOR
Fekete Gyula: Májusi felhők. Rendezte: Nógrádi Róbert
Katona József Színház, 1956. április 28.
BALÁZS
Mikszáth Kálmán–Benedek András: Sipsirica. Rendezte: Gellért Endre
Katona József Színház, 1956. június 9.
FRANK
George Bernard Shaw: Warrenné mestersége. Rendezte: Major Tamás
Katona József Színház, 1957. március 7.
VUKOVICS SEBŐ
Illyés Gyula: Fáklyaláng. Rendezte: Gellért Endre
Katona József Színház, 1956. december 23.
HIPPOLYTOS
Jean Racine: Phaedra. Rendezte: Major Tamás
Nemzeti Színház, 1957. március 30.
TORNYAY KÁROLY SZOLGABÍRÓ
Nagy Ignác: Tisztújítás. Rendezte: Várkonyi Zoltán
Nemzeti Színház, 1957. május 24.
DUGOMMIER
Félicien Marceau: A tojás. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1957. november 5.
NAGY GÖRBE
Henrik Ibsen: Peer Gynt. Rendezte: Gellért Endre
Nemzeti Színház, 1958. február 21.
CORNELIS FLINK
Gosztonyi János: Rembrandt. Rendezte: Gellért Endre
Nemzeti Színház, 1958. április 18.
FJODOR
Viktor Szergejevics Rozov: Boldogság, merre vagy? Rendezte: Benedek Árpád
József Attila Színház, 1958. október 10.
TEODORO
Lope de Vega: A kertész kutyája. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1958. november 21.
BENKŐ ZOLTÁN, KUTATÓ
Kállai István: Kötéltánc. Rendezte: Hegedűs Tibor
József Attila Színház, 1958. december 30.
BÉRES JÁNOS
Földes Mihály: Honvágy. Rendezte: Benedek Árpád
József Attila Színház, 1959. április 2.
HETEDIK ESKÜDT (szerepátvétel)
Reginald Rose: Tizenkét dühös ember. Rendezte: Várkonyi Zoltán
Bartók Terem, 1959. július 4.
ROMEO CASANOVA
Ferdinand May: Sziget elsejére kiadó! Rendezte: Kalmár András
Állatkerti Szabadtéri Színpad, 1959. július 11.
FOUCHÉ
Victorien Sardou– Hégésippe Moreau: A szókimondó asszonyság. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1959. október 16.
ALEKSZEJ
Viktor Szergejevics Rozov: Felnőnek a gyerekek. Rendezte: Benedek Árpád
József Attila Színház, 1959. november 28.
HEKTOR
Hubay Miklós: Ők tudják mi a szerelem. Rendezte: Ádám Ottó
Bartók Terem, 1959. december 6.
GYULUS
Kállai István: Ugorj ki az ablakon! Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1960. január 27.
TYETYEREV, KÁNTOR
Makszim Gorkij: Kispolgárok. Rendezte: Ráday Imre
József Attila Színház, 1960. április 14.
EPHRAIM
Errol John: Holdfény egy szivárványszínű sálon. Rendezte: Seregi László
József Attila Színház, 1960. október 15.
WILHELM PAYER
Hedda Zinner: Egy kis bécsi kávéház. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1960. december 2.
KALAF
Carlo Gozzi–Friedrich Schiller: Turandot hercegnő. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1961. február 17.
APA
Kállai István: Az igazság házhoz jön. Rendezte: Szinetár Miklós
József Attila Színház, 1961. április 14.
FRANÇOIS VILLON, SAJÁT MAGA
François Villon–Szécsi Lajos: Én, François Villon...! Rendezte: Kamarás Gyula
Irodalmi Színpad, 1961.május20.
JULES GRECY
Marcel Achard: A világ legszebb szerelme. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1961. október 13.
HAROLD GOFF
Irwin Shaw: Szelíd emberek. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1962. január 13.
PATAK BALÁZS
Sós György: Kati. Rendezte: Egri István
József Attila Színház, 1962. február 24.
KÖZREMŰKÖDŐ
Reggeltől reggelig. Budapest egy napja a mai magyar költészet tükrében. Rendezte: Gál István
Irodalmi Színpad, 1962. május 7.
KÖZREMŰKÖDŐ
Somlyó Zoltán-emlékest.
Irodalmi Színpad, 1962. június 2.
KÖZREMŰKÖDŐ
Móricz Zsigmond-emlékműsor
Irodalmi Színpad, 1962.szeptember7.
NARRÁTOR, LORD WINTER, VÁNDOR, PLANCHET, BONACIEUX-NÉ, KULCSÁR, TÖRPE, FŐPECSÉTŐR, SZABÓ, ELSŐ CSILLÁRTISZTÍTÓ, ELSŐ FOGADÓS, MÁSODIK FOGADÓS, TENGERÉSZ, AJTÓNÁLLÓ, PERJEL, BÍRÓ, RÉVÉSZ, KERTÉSZ
Alexandre Dumas–Roger Planchon: A három testőr. Rendezte: Jaroslav Dudek
József Attila Színház, 1962. szeptember 20.
KÖZREMŰKÖDŐ
Gerhart Hauptmann-emlékest. Rendezte: Szécsi Lajos
Irodalmi Színpad, 1962. december 15.
KÖZREMŰKÖDŐ
Bródy Sándor-emlékest. Rendezte: Kamarás Gyula
Irodalmi Színpad, 1963. március 14.
DANIS ANTAL
Vészi Endre: Hajnali beszélgetés. Rendezte: Benedek Árpád
József Attila Színház, 1963. március 16.
JIM O'CONNOR, A LÁTOGATÓ
Tennessee Williams: Üvegfigurák. Rendezte: Kazán István
József Attila Színház, 1963. április 20.
CAJUS CASSIUS
William Shakespeare: Julius Caesar. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1963. május 17.
MACBETH
William Shakespeare: Macbeth. Rendezte: Major Tamás
Nemzeti Színház, 1963. október 18.
KÖZREMŰKÖDŐ
Fekete rapszódia. Vers–zene–tánc a dob ritmusán. Rendezte: Gál István
Irodalmi Színpad, 1963. október 28.
KÖZREMŰKÖDŐ
Hriszto Szmirnenszki ünnepi emlékest. Rendezte: Szécsi Lajos
Irodalmi Színpad, 1963. december 4.
KÖVES FERENC
Szakonyi Károly: Életem, Zsóka...! Rendezte: Vadász Ilona
Katona József Színház az Ódry Színpadon, 1963. december 13.
DON QUIXOTE
Juhász Gyula: Don Quixote halála. Rendezte: Szendrő Ferenc
Irodalmi Színpad, 1964. január 26.
MARTINOVICS
Karinthy Frigyes: Martinovics. Rendezte: Szendrő Ferenc
Irodalmi Színpad, 1964. január 26.
KENT GRÓF
William Shakespeare: Lear király. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1964. május 22.
ÁDÁM
Madách Imre: Az ember tragédiája. Rendezte: Major Tamás
Nemzeti Színház, 1964. október 2.
KÖZREMŰKÖDŐ
Mozgó világ. Irodalmi koncert. Rendezte: Szécsi Lajos
Irodalmi Színpad, 1964. december 5.
ORESTES
Aiszkhülosz: Síri áldozat – A jólelkűek. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1965. február 26.
CHANCE WAYNE
Tennessee Williams: Az ifjúság édes madara. Rendezte: Marton Endre
Katona József Színház, 1965. május 7.
TRIVELIN
Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux: Két nő közt. Rendezte: Both Béla
Nemzeti Színház, 1965. október 22.
DE SADE MÁRKI
Peter Weiss: Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1966. február 4.
SEBASTIAN LACREOLE
Noël Coward: Akt, hegedűvel. Rendezte: Egri István
Katona József Színház, 1966. május 27.
CZILLEI ULRIK
Vörösmarty Mihály: Czillei és a Hunyadiak. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1966. november 4.
MÓZES
Madách Imre: Mózes. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1967. november 2.
ROBINSON
Franz Kafka–Max Brod: Amerika. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1968. május 24.
BODAKI
Dobozy Imre: Eljött a tavasz. Rendezte: Major Tamás
Nemzeti Színház, 1968. október 25.
ROGOZSIN
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij–Georgij Tovsztonogov: A félkegyelmű. Rendezte: Egri István
Nemzeti Színház, 1969. május 16.
LUCIFER
Madách Imre: Az ember tragédiája. Rendezte: Vámos László
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1969. augusztus 10.
IVÁN
Erdélyi Sándor: Mozaikok. Rendezte: Babarczy László
Katona József Színház, 1969. október 12.
LŐRINC BARÁT
William Shakespeare: Rómeó és Júlia. Rendezte: Major Tamás
Nemzeti Színház, 1971. február 26.
ROSENCRANTZ
Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1971. április 23.
JÓNÁS
Babits Mihály: Jónás könyve. Oratórium. Rendezte: Huszár Klára
Irodalmi Színpad, 1971. október 25.
TRENCSÉNI CSÁK MÁTÉ, NÁDOR ÉS PÁRTVEZÉR
Madách Imre–Keresztury Dezső: Csák végnapjai. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1971. október 29.
RUPERT HARPER, KAPITÁNY, SZÁRNYSEGÉD
Barry England: Neveletlenek
Nemzeti Színház, 1972. február 25. Rendezte: Marton Endre
HÁRY JÁNOS HANGJA
Garay János–Paulini Béla–Harsányi Zsolt–Szilágyi Dezső: Háry János. Rendező: Szőnyi Kató
Állami Bábszínház, 1972. április 17.
MUKÁNYI
Csiky Gergely: Mukányi. Rendezte: Egri István
Katona József Színház, 1972. december 22.
A SZERZŐ HANGJA
Nyikolaj Vasziljevics Gogol: A revizor. Rendezte: Georgij Tovsztonogov
Nemzeti Színház, 1973. március 11.
GYÖRGY
Illyés Gyula: Testvérek. Rendezte: Vadász Ilona
Nemzeti Színház, 1973. április 19.
A KÖLTŐ HANGJA
Csenki Imre: Cigányok. Rendezte: Kerényi Imre
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 1973. július 6.
MÓZES
Madách Imre: Mózes. Rendezte: Marton Endre
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1973. július 20.
SAS BÉNI
Szakonyi Károly: Hongkongi paróka. Rendezte: Illés István
Katona József Színház, 1973. december 22.
GYORGACSEV, ÁCS
Alekszandr Valentinovics Vampilov: A múlt nyáron történt… Rendezte: Nagy András László
Nemzeti Színház, 1974. április 19.
CZILLEI ULRIK
Vörösmarty Mihály: Czillei és a Hunyadiak. Rendezte: Marton Endre
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1974. július 20.
VII. GERGELY
Németh László: VII. Gergely. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1975. január 10.
BÁNK BÁN
Katona József: Bánk bán. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1975. március 22.
GÉZA
Szabó Magda: Az a szép, fényes nap. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1976. február 14.
GRÓF ZRÍNYI MIKLÓS
Keresztury Dezső: Nehéz méltóság. Rendezte: Marton Endre
Gyulai Várszínház, 1976. július 2.
BOLYAI JÁNOS
Kocsis István: Bolyai estéje. Rendezte: Dobai Vilmos
Radnóti Miklós Színpad, 1976. december 1.
SÁNDOR, ALIAS SZÁNTÓ ISTVÁN
Nagy István: Özönvíz előtt. Rendezte: Harag György
Nemzeti Színház, 1976. december 15.
TELEKI LÁSZLÓ
Illyés Gyula: Különc. Rendezte: Marton Endre
Nemzeti Színház, 1977. szeptember 30.
KÖZREMŰKÖDŐ
Illyés est. Rendezte: Varga Géza
Radnóti Miklós Színpad, 1977. november 2.
JÓSKA BÁCSI
Németh László: Erzsébet-nap. Rendezte: Bodnár Sándor
Nemzeti Színház a Fővárosi Művelődési Házban, 1978. február 3.
DANTE
Maróti Lajos: A számkivetett. Rendezte: Vadász Ilona
Nemzeti Színház, 1978. november 24.
TONIN
Ruzante: A csapodár madárka. Rendezte: Szőke István
Nemzeti Színház a Fővárosi Művelődési Házban, 1979. január 12.
SOTI KÁLMÁN
Illyés Gyula: Homokzsák, avagy nevetni könnyebb. Rendezte: Sík Ferenc
Gyulai Várszínház, 1979. július 21.
JEROMOS
Illyés Gyula: Dániel az övéi közt, avagy A mi erős várunk. Rendezte: Vadász Ilona
Nemzeti Színház a Fővárosi Művelődési Házban, 1979. október 19.
HUSZ JÁNOS
Németh László: Husz János. Rendezte: Zsámbéki Gábor
Nemzeti Színház, 1980. március 28.
IV. HENRIK KIRÁLY (szerepátvétel)
William Shakespeare: IV. Henrik I.–II. Rendezte: Zsámbéki Gábor
Nemzeti Színház, 1981. szeptember 8. és szeptember 9.
BÉTISZ
Sütő András: A szúzai menyegző. Rendezte: Ruszt József
Nemzeti Színház, 1981. április 3.
MAKKOS MENYHÉRT ÚR
Jókai Mór: Thália szekerén. Rendezte: Zsámbéki Gábor
Katona József Színház, 1981. december 12.
PERELLA RAYMOND
Illyés Gyula: Tiszták. Rendezte: Kerényi Imre
Nemzeti Színház, 1982. november 4.
LŐRINC BARÁT (szerepátvétel)
William Shakespeare: Rómeó és Júlia. Rendezte: Sík Ferenc
Nemzeti Színház, 1983.május 3.
BARNA JÓZSEF, GYÁRIGAZGATÓ
Moldova György: Titkos záradék. Rendezte: Kerényi Imre
Nemzeti Színház, 1983. május 6.
AZ ÚR
Madách Imre: Az ember tragédiája. Rendezte: Vámos László
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1983. július 22.
Nemzeti Színház, 1983. szeptember 21.
GYÖRGY
Illyés Gyula: Testvérek. Rendezte: Sík Ferenc
Magyar Színkör a Kossuth Klubban, 1983. november 14.
PITOU
John Murrell: Sarah avagy a languszta sikolya. Rendezte: Mrsán János
Várszínház, 1983. december 9.
ERNST HEINRICH ERNESTI, MÁS NÉVEN EINSTEIN, PÁCIENS
Friedrich Dürrenmatt: A fizikusok. Rendezte: Szurdi Miklós
Nemzeti Színház, 1984. április 15.
KÉRÉSZ PAP DÁNIEL
Páskándi Géza: A szélmalom lakói. Rendezte: Vámos László
Nemzeti Színház, 1984. november 3.
DON SALLUSTE DE BAZAN
Victor Hugo: A királyasszony lovagja (Ruy Blas). Rendezte: Vámos László
Nemzeti Színház, 1985. március 31.
HARMADIK ESKÜDT
Reginald Rose: Tizenkét dühös ember. Rendezte: Békés András
Nemzeti Színház, 1985. szeptember 28.
BÓDI VENCEL
Sütő András: Advent a Hargitán. Rendezte: Sík Ferenc
Nemzeti Színház, 1986. január 2.
POSZEIDÓN
Euripidész: Trójai nők. Rendezte: Vámos László
Nemzeti Színház, 1986. január 18.
IGAZGATÓ
Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig. Rendezte: Békés András
Nemzeti Színház, 1986. szeptember 21.
IV. MEHMED TÖRÖK SZULTÁN
Weöres Sándor: A kétfejű fenevad. Rendezte: Romhányi László
Kőszegi Várszínház, 1987. július 10.
TIBORC, PARASZT
Katona József: Bánk bán. Rendezte: Vámos László
Nemzeti Színház, 1987. október 30.
DR. SZMUK
Illyés Gyula: Lélekbúvár. Rendezte: Sík Ferenc
Várszínház, 1988. január 11.
DR. SIMON PÁL
Galgóczi Erzsébet–Böhm György: Vidravas
Nemzeti Színház, 1989. március 9.
Rendezte: Ruszt József
PROSPERO, MILÁNÓ TÖRVÉNYES HERCEGE
William Shakespeare: A vihar. Rendezte: Taub János
Nemzeti Színház, 1990. április 13.
GERGELY PÁTER
Márai Sándor: A kassai polgárok. Rendezte: Sík Ferenc
Gyulai Várszínpad, 1990. június 28.
Nemzeti Színház, 1990. szeptember 28.
BÉTISZ
Sütő András: A szúzai menyegző. Rendezte: Ruszt József
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1990. augusztus 3.
GOMBÖNTŐ
Ibsen, Henrik: Peer Gynt. Rendezte: Csiszár Imre
Nemzeti Színház, 1991. április 5.
FIRSZ, ÖREG INAS
Anton Pavlovics Csehov: Cseresznyéskert. Rendezte: Victor-Ioan Frunza
Nemzeti Színház, 1991. december 16.
TÓT
Örkény István: Tóték. Rendezte: Funtek Frigyes m.v.
Nemzeti Színház, 1992. február 14.
DOBY LÁSZLÓ, TISZTELETES
Páskándi Géza: Tornyot választok. Rendezte: Sík Ferenc
Nemzeti Színház, 1992. október 16.
FŐINKVIZÍTOR
Friedrich Schiller: Don Carlos. Rendezte: Dieter Löbach
Nemzeti Színház, 1992. december 4.
HEKTOR
Hubay Miklós: Ők tudják, mi a szerelem. Rendezte: Sík Ferenc
Várszínház, Refektórium, 1993. április 23.
ÁDÁM (XII., XIII., XIV. szín)
Madách Imre: Az ember tragédiája. Rendezte: Ricard Salvat
Nemzeti Színház, 1994. február 4.
KENT GRÓF
William Shakespeare: Lear király. Rendezte: Sík Ferenc
Gyulai Várszínház, 1994. augusztus 11.
DEGELMANN, KOMORNYIK
Molnár Ferenc: Panoptikum, avagy a király füle. Rendezte: Bodolay Géza
Nemzeti Színház, 1994. október 7.
PICKERING EZREDES
Frederick Loewe– Alan Jay Lerner: My Fair Lady. Rendezte: Sík Ferenc
Nemzeti Színház, 1994. november 30.
VARGA TÓBIÁS
Szakonyi Károly: Vidám finálé. Rendezte: Málnay Levente
Várszínház, 1995. február 23.
MAURICE
Andrew Bergman: Társasjáték New Yorkban. Rendezte: Szirtes Tamás
Madách Kamara, 1995. június 16.
MIKSZÁTH KÁLMÁN, MESÉLŐ
Mikszáth Kálmán–Szakonyi Károly: Szent Péter esernyője. Rendezte: Beke Sándor
Nemzeti Színház, 1996. február 16.
DEÁK FERENC
Csongrádi Kata: Sissy és én. Rendezte: Szilágyi Tibor
Budapest Bábszínház, 1996. február 24.
KOSZTA SÁMUEL
Csiky Gergely: A nagymama. Rendezte: Iglódi István
Nemzeti Színház, 1996. május 3.
SZTELLIÁRISZ
Johann Nepomuk Nestroy–Heltai Jenő: Lumpáciusz Vagabundusz vagy a három jómadár. Rendezte: Iglódi István
Nemzeti Színház. 1996. november 22.
A FÖLD SZELLEMÉNEK SZAVA
Madách Imre: Az ember tragédiája. Rendezte: Iglódi István
Várszínház, 1997. március 14.
EGEON
William Shakespeare: Tévedések vígjátéka. Rendezte: Bruck János
Nemzeti Színház, 1997. május 2.
KOSZTA SÁMUEL
Csiky Gergely: A nagymama. Rendezte: Iglódi István
Szigligeti Színház, Szolnok, 1997. október 24.
SCHULLER MEDÁRD
Sütő András: Balkáni gerle. Rendezte: Iglódi István
Nemzeti Színház, 1998. október 2.
JÁCINT
Molnár Ferenc: A hattyú. Rendezte: Iglódi István
Várszínház, 1999. február 12.
MILLER, MUZSIKUS
Friedrich Schiller: Ármány és szerelem. Rendezte: Meczner János
Nemzeti Színház, 1999. december 10.
TUDÓS
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde. Rendezte: Iglódi István
Magyar Színház, 2000. december 1.
Sinkovits Imre filmszerepei
Szabó Sándor, Teljes gőzzel (1951) Rendező: Máriássy Félix
Süle Elek, Vihar (1952) Rendező: Fábri Zoltán
Pataki, Ifjú szívvel (1953) Rendező: Keleti Márton
Madarász, Föltámadott a tenger (1953) Rendező: Nádasdy Kálmán
Dobsa, A város alatt (1953). Rendező: Herskó János
Francia követ, Rákóczi hadnagy (1953). Rendező: Bán Frigyes
Borsa, Életjel (1954) Rendező: Fábri Zoltán
Kara Jenőke gyümértes, a motorbicikli szerelmese, Hintónjáró szerelem (1954) Rendező: Ranódy László
Suki Balázs, Gábor diák (1955) Rendező: Kalmár László
Kóti, Különös ismertetőjel (1955) Rendező: Várkonyi Zoltán
Bűvész, Keserű igazság (1956; csak 1986-ban mutatták be) Rendező: Várkonyi Zoltán
Nagy István, tanító, Szakadék (1956) Rendező: Ranódy László
Rádióriporter, A csodacsatár (1956) Rendező: Keleti Márton
Gábriel Mihály, masszőr, A nagyrozsdási eset (1957) Rendező: Kalmár László
Benkő, Külvárosi legenda (1957) Rendező: Máriássy Félix
Szereplő, Az igazi égszínkék (1957) Rendező: Dienes Ferenc
Szereplő, Születésnapi ajándék (1960) Rendező: Kalmár László
Ruzics Rudi, Az arc nélküli város (1960) Rendező: Fejér Tamás
Vetró János, Próbaút (1960) Rendező: Máriássy Félix
Tirpák, Fűre lépni szabad (1960) Rendező: Makk Károly
Gestapo tiszt, Alba Regia (1961) Rendező: Szemes Mihály
Zágon Mihály, Amíg holnap lesz (1961) Rendező: Keleti Márton
Ónodi, Két félidő a pokolban (1961) Rendező: Fábri Zoltán
Szereplő, Négyen az árban (1961) Rendező: Révész György
Szereplő, Megöltek egy lányt (1961) Rendező: Nádasy László
Pattonai, Isten őszi csillaga (1962) Rendező: Kovács András
Karló, Legenda a vonaton (1962) Rendező: Rényi Tamás
Nyomozó, Az utolsó vacsora (1962) Rendező: Várkonyi Zoltán
Szereplő, Foto Háber (1963) Rendező: Várkonyi Zoltán
Cirok Feri, Mindennap élünk (1963) Rendező: Rényi Tamás
Horváth László, Párbeszéd (1963) Rendező: Herskó János
Karvaly Pista, Tücsök (1963) Rendező: Markos Miklós
Főmérnök, Új Gilgames (1964) Rendező: Szemes Mihály
Harrer, Álmodozások kora (1964) Rendező: Szabó István
dr. Julesz, Ha egyszer húsz év múlva (1964) Rendező: Keleti Márton
Gaál, sofőr, Kár a benzinért (1964) Rendező: Bán Frigyes
Bálint, Már nem olyan időket élünk (1964) Rendező: Marton Endre
Hertelendi, Másfél millió (1964) Rendező: Palásthy György
Iskolatárs, Miért rosszak a magyar filmek? (1964) Rendező: Fejér Tamás
Narrátor, A pénzcsináló (1964) Rendező: Bán Frigyes
Taxisofőr, Az orvos halála (1965) Rendező: Mamcserov Frigyes
Molnár tizedes, A tizedes meg a többiek (1965) Rendező: Keleti Márton
Bahó Attila, Aranysárkány (1966) Rendezte: Ranódy László, Gyöngyössy Imre
A rendező, És akkor a pasas… (1966) Rendező: Gertler Viktor
Nyeste, A férfi egészen más (1966) Rendező: Fejér Tamás
Modok Bálint, Változó felhőzet (1967) Rendező: Keleti Márton
Gáspár, Egy szerelem három éjszakája (1967) Rendező: Révész György
Százados, Az özvegy és a százados (1967) Rendező: Palásthy György
Dobó István, Egri csillagok (1968) Rendező: Várkonyi Zoltán
Zelk, Az alvilág professzora (1969) Rendező: Szemes Mihály
Tót, tűzoltóparancsnok, Isten hozta, őrnagy úr (1969) Rendező: Fábri Zoltán
Drapp Tamás, Az örökös (1969) Rendező: Palásthy György
Horváth László, alezredes, N. N. a halál angyala (1970) Rendező: Herskó János
Bodaki Ferenc, Szemtől szembe (1970) Rendező: Várkonyi Zoltán
Liszt Ferenc, Szerelmi álmok (1970, magyar–szovjet) Rendező: Keleti Márton
Cirkuszigazgató, Utazás a koponyám körül (1970) Rendező: Révész György
Szemetes, Hahó, Öcsi! (1971) Rendező: Palásthy György
Horány Béla, Lányarcok tükörben (1972) Rendező: Bán Róbert
Rendőr, Volt egyszer egy család (1972) Rendező: Révész György
Csekő Guszti, Illatos út a semmibe (1973) Rendező: Magyar József
Öreg Zeke, Ki van a tojásban? (1974) Rendező: Szalkai Sándor
A Nemzeti Múzeum igazgatója, A kard (1976) Rendezte: Dömölky János
Igazgató, Ékezet (1977) Rendező: Kardos Ferenc
Georg Johannson, A néma dosszié (1978) Rendező: Mészáros Gyula
Genfi polgár, Csillag a máglyán (1978) Rendező: Ádám Ottó
Máté, téeszelnök, Kinek a törvénye? (1978) Rendező: Szőnyi G. Sándor
Vámos professzor, Naplemente délben (1979) Rendező: Hintsch György
Ankerschmidt lovag, Az új földesúr (1989) Rendező: Lányi András
Álmos vezér, Honfoglalás (1996) Rendező: Koltay Gábor
Balogh tanár úr, Retúr (1996) Rendező: Palásthy György
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató