logo
logo
Sulyok Imre profilképe

Sulyok Imre

Liszt Ferenc-díjas orgonaművész, zeneszerző, Liszt-kutató
Budapest, 1912. március 30. – Budapest, 2008. november 24.
Az MMA posztumusz tiszteleti tagja (2011–)
Zeneművészeti Tagozat
Sulyok Imre életrajza

Életrajz

Sulyok (1939-ig Schulek) Imre zeneértő polgári családban nőtt fel. Zenei tehetségét korán felébresztette nagyszülei és szülei rendszeres kamarazenélése, amelybe később maga is bekapcsolódott. Apai nagyanyja, aki fiatalon zenei pályára készült, valamint nagyapja és édesapja, Schulek Vilmos és Alfréd, a kor neves szemészorvosai, mindannyian kiválóan zongoráztak. Édesanyja, Rainer Jolán zongorán és hegedűn is játszott. Kettős irányú, a művészet és a tudomány terén egyaránt megnyilvánuló tehetség jellemezte a tágabb családot is: nagyapja fivére és unokaöccse, Schulek Frigyes és János építészként máig maradandót alkottak (Mátyás-templom, Halászbástya, Mátyás visegrádi palotája). Sulyok Imre, az első hivatásos muzsikus a családban, mindenekelőtt a Liszt-életmű új, kritikai összkiadásának előkészítése során, a forráskutatás terén hasznosította tudományos vénáját.

Sulyok Imrét szülei nem zenei pályára szánták, de zenetanárait körültekintően választották meg. Kezdetben Kovács Sándor két növendékétől tanult zongorázni, akik mesterük sajátos módszerét követve előbb szólamonként énekelve kérték számon, s csak ezután játszatták el hangszeren a darabokat. A metódus fő erénye a belső hallás hatékony fejlesztése volt. A felkért zeneelmélet tanár, Laurisin Miklós olyan szakmai nívót képviselt, hogy növendékeit Weiner Leó a zeneakadémiai felvételiken szükségtelennek tartotta alaposabb vizsgának alávetni. Sulyok útja is ebbe az intézménybe, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolába (ma: Egyetem) vezetett.

Mivel eredetileg a karnagyi, karmesteri pálya vonzotta, a zeneszerzés szakra jelentkezett; akkoriban ugyanis ez a szak vezetett a dirigensi pulpitushoz. A Kodály Zoltán irányításával eltöltött négy év egyrészt kitágította zenei horizontját, másrészt eljegyezte őt a zeneszerzői pályával. Miután végzett, felkészültsége elismeréseként Kodály megkérte, hogy segítsen neki a növendékek dolgozatainak ellenőrzésében. Így Sulyok két éven át (1935–1937) Kodály közvetlen munkatársaként gyűjthetett tanítási tapasztalatokat. Eközben elvégezte a középiskolai énektanár szakot, ahol a kötelező orgonaórákon felfigyelt játékára Zalánfy Aladár. Találkozásuk sorsdöntő volt Sulyok pályájára nézve. Az élete hátralévő évtizedeiben az Evangélikus Egyház, illetve az egyházzene szolgálatába állított sokrétű tudását jelentős részben a Zalánfy ösztönzésére és irányításával elvégzett orgona és protestáns egyházzenei szakon szerezte meg (1936–1941). Jelképes értelmű, hogy nyomtatásban megjelent első kompozíciója, az Ártatlanság Szent Báránya című kórusmű egy régi evangélikus ének feldolgozása (1937).

Evangélikus kántorként Sulyok 1936 és 1951 között Óbudán, majd 1951 és 1982 között Kelenföldön működött. 1982-től haláláig az orgonista tisztet látta el ugyanitt az istentiszteleteken és a zenés áhítatokon. Áldozatos munkája elismeréseképp a kelenföldi gyülekezet 2012-ben emléktáblát helyezett el tiszteletére templomuk falán. Az örömmel és odaadással végzett kántori és orgonista feladatkör mellett tehetsége és képzettsége Sulyok Imrét a magyar evangélikus egyházzene 20. századi arculatának megformálására is alkalmassá tette. Erre több, különféle módon nyílt lehetősége. 1956 és 1967 között az Evangélikus Teológiai Akadémián ő oktatta az egyházzenei tárgyakat: himnológiát, egyházzenei irodalmat és szolfézst. Az oktatást az evangélikus zeneirodalom bővítésével is támogatta. 1944-ben Schulek Tiborral összeállították a Régi Magyar Istenes Énekek című kötetet, amelyben 16–18. századi protestáns énekeket tettek újra hozzáférhetővé. Sulyok részt vett az Evangélikus Egyházban bevezetett énekeskönyvi reform meghonosítását célzó új, magyar énekeskönyv elkészítésében. Első lépésként a régi Dunántúli Énekeskönyvből kihagyták a kevésbé értékes énekeket és egy Új részt állítottak össze (1955). Munkájuk során számba vették a régi magyar énekeket, továbbá magyarra fordították és szükség szerint zeneileg is módosították az átvett német énekeket. A munkát Sulyok Gárdonyi Zoltánnal, Trajtler Gáborral, Fasang Árpáddal, Rezessy Lászlóval és másokkal együttműködve végezte, csakúgy, mint az új Korálkönyv (1982), valamint a Koráliskola II. kötetének (1968) összeállítását. Utóbbihoz Sulyok 14 korálelőjátékkal járult hozzá. A Karénekeskönyv két kötetében (1977, 1988) 22 kórusmű jelent meg tőle. Az evangélikus vallás ihlette további művei mellett, az ökumené híveként a katolikus és a református felekezetek számára is komponált. Expulsio című vegyeskari művét 1978-ban a budai Mátyás-templom kórusának és karnagyának, Tardy Lászlónak ajánlotta; a 16. és a 65. genfi zsoltár feldolgozását az Arany Sándor szerkesztette Magyar zsoltárok című kötet (1979) számára komponálta.

Az egyházi működés 1948-tól, a fordulat évétől, igazi önfeláldozást követelt. Az egyházak munkatársai, mivel a szocialista rendszer ellenfeleinek számítottak, nem remélhettek felkészültségükhöz méltó világi karriert. Ezzel Sulyok a Magyar Rádió dolgozójaként szembesült először, amikor 1939-től végzett, 1944-ben Kiváló dolgozó címmel elismert munkája dacára, 1950-ben egyik napról a másikra elbocsátották őt állásából. Bár egy 1956-ban előkerült irat szerint „értelmiségi származása" és állítólagos „horthysta katonatiszt" múltja tette őt nemkívánatossá, a valóságos indok egyházi kötődése lehetett.

Ami a katonaságot illeti, Sulyok 1944 októberében, mint tartalékos tiszt kapott behívót, de frontszolgálatra sosem osztották be. A nyugatra húzódó frontvonallal együtt Ausztriába került, s ott érte őt a hír a háború végéről. Számára azonban csak két évvel később jött el a felszabadulás. Hazafelé ugyanis tiszttársaival együtt leszállították a vonatról, és fogolytáborba hurcolták. Előbb a romániai Focşaniba kerültek, onnan a szovjetunióbeli Taliciba, majd Tupikba. 1946 októberében Rákosi Mátyás akadályozta meg hazatérésüket. Ekkor szállították át őket a lettországi Ventspilsbe, ahonnan végül 1947. júniusában térhettek haza. Sulyok Taliciban és Ventspilsben is komponált. Ez utóbbiban, mivel tisztekként nem voltak kötelesek dolgozni, kórust szervezhettek, amely aztán gyakran fellépett önállóan vagy a német hadifoglyok zenekarával. 1947-ben, a március 15-i ünnepélyen Sulyok 130. zsoltárát (A mélységből kiáltok Hozzád, Uram) is előadták.

Miután a Rádióból elbocsátották, 1950 és 1958 között csak az evangélikus kántori állás biztosított számára rendszeres havi jövedelmet. A meglehetősen szűkös anyagiak ellenére feleségével tisztességgel felnevelték négy gyermeküket, akik utóbb a családi hagyományt követve mindannyian orvosi pályára léptek. Egyházi tevékenysége miatt Sulyok Imre zeneszerzőként sem érvényesülhetett érdemeihez méltóan. Bár több hazai és külföldi (jeligés) zeneszerzés versenyen díjazták munkáit (Vercelli, 1956: Trio per flauto, violino e violoncello; Miskolc, 1965: Öt zenekari miniatűr; Pécs, 1967: A tudományok dicsérete), amikor a szerző kilétére fény derült, elutasították művei bemutatását. A nem egyházi szervezésű hangversenyeken kompozíciói csak elvétve és rendszerint évekkel a megkomponálásuk után hangzottak fel.

1950-ben kezdődött Sulyok kapcsolata a Zeneműkiadóval. A kezdeti alkalmi megbízások után 1958-ban állást kapott az intézménynél. Egy évtizeden át szerkesztőként, majd 1967-től nyugdíjba vonulásáig, 1972-ig főszerkesztőként működött. A Zeneműkiadó missziónak tekintette a magyar, köztük a kortárs zeneszerzők műveinek kiadását. Így Sulyoktól is megjelenhetett néhány kompozíció, köztük a Vercelliben díjat nyert Trió.

1972-ben Sulyok Imrét nyugdíjazták a Zeneműkiadónál, egyúttal azonban felkérték egy nagy jelentőségű, új feladatra: vállalja el az Új Liszt Összkiadás főszerkesztői tisztét másodmagával, Mező Imrével. A közreadói feladatokat közösen végezték, emellett Mezőre elsősorban a szerkesztés, Sulyokra a források felkutatása hárult. Munkaköre ellátásához elengedhetetlen volt idegennyelv-ismerete, hiszen a forráskutatás megkövetelte a külföldi archívumokkal való folyamatos érintkezést, Liszt német és francia nyelvű leveleinek megértését és a jórészt angol nyelvű szakirodalom nyomon követését. Az összkiadás 1970-ben még Gárdonyi Zoltán és Szelényi István vezetésével indult meg, akik elsőként Liszt saját témákra komponált kétkezes zongoraműveinek közreadását tűzték ki célul. Az általuk közreadott 1–4. kötet után a sorozat további 14 kötete Sulyok és Mező közreadásában látott napvilágot. Az 1986-ban befejezett munka elismeréseképp Sulyok megkapta a Munka Érdemrend arany fokozatát. Az összkiadás II. sorozatán további munkatársak bevonásával 1986 és 2004 között dolgoztak. A sorozat 24 kötetében Liszt idegen témákra komponált zongoraművei jelentek meg. Munkájuk elismeréseként Mező és Sulyok 2004-ben megosztott Szabolcsi Bence-díjban részesült. A közeli és távolabbi múlt jelentős zeneszezői életműveinek felmutatása Sulyok számára erkölcsi parancs volt. E törekvés jegyében vett részt a hasonló célból alakult magyar társaságok (Bach, Liszt, Kodály, Bárdos) tevékenységében. Nevéhez fűződik a Liszt Múzeum Alapítvány létrehozása is (1995), aminek köszönhetően a budapesti Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont több Liszt-kézirattal gazdagodhatott.

Sulyok Imre nagy szakértelemről, elhivatottságról tanúskodó munkássága és a számos megpróbáltatás ellenére is derűs, békés személyisége kollégáiban mindenkor megbecsülést és szimpátiát váltott ki. 1994-ben Liszt Ferenc díjjal, 1998-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével jutalmazták; a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 1994-ben és a Nemzetközi Kodály Társaság 1996-ban tiszteletbeli tagjai közé választotta.

Az életrajzot összeállította: Kaczmarczyk Adrienne [2017]

_ _ _ _ _ _ _ _

Életrajzi adatok

Sulyok Imre

(Születési név: Schulek Imre, 1939-ig)

Budapest, 1912. március 30.

Budapest, 2008. november 24.

Tanulmányok

1922–1930: Budapesti Érseki Katolikus Reálgimnázium (ma: II. Rákóczi Ferenc Gimnázium)

1931–1935: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola (ma: Egyetem), zeneszerzés (Kodály Zoltánnál)

1935–1937: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, középiskolai énektanárképző

1936–1941: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, orgona, egyházzene (Zalánfy Aladárnál)

Munkahelyek

1936–1951: óbudai evangélikus gyülekezet, kántor

1938–1939: Fasori Evangélikus Gimnázium, énektanár

1939–1944: Magyar Rádió, hanglemez-forgató, majd műsorszerkesztő

1947–1950: Magyar Rádió, műsorfelügyelő

1950–1957: Zeneműkiadó, külső munkatárs

1951–2005: kelenföldi evangélikus templom, karnagy 1982-ig és orgonista 2008-ig

1956–1967: Evangélikus Teológiai Akadémia, az egyházzene tanára

1958–1967: Zeneműkiadó, szerkesztő,

1967–1972: Zeneműkiadó, főszerkesztő

1972–2005: Zeneműkiadó, az Új Liszt Összkiadás főszerkesztője, közreadója

Művészeti szervezeti tagságok

1973–: Liszt Ferenc Társaság, alapító tag

1978–: Magyar Kodály Társaság, alapító tag

1987–: Magyar Bárdos Lajos Társaság, alapító tag

1990–: Magyar Zeneszerzők Egyesülete, alapító tag

1992–: Magyar Bach Társaság, alapító tag

1994–: Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, tiszteletbeli tag

1996–: Nemzetközi Kodály Társaság, tiszteletbeli tag

1996–2008: Magyar Művészeti Akadémia társadalmi szervezet tagja

2011–: Magyar Művészeti Akadémia posztumusz tiszteleti tagja

_ _ _ _ _ _ _ _

Műjegyzék

Rövidítések: A: = ajánlás; B = bemutató; Bar = bariton; b. c. = basso continuo; Bp. = Budapest; br = brácsa; Bs = basszus; egyh = egyházi; é = énekhang(ok); ekar = egyszólamú kar; ev = evangélikus; év = év, évszám; fg = fagott; ffkar = férfikar; fl = fuvola; gka = gordonka; gykar = gyermekkar; hg = hegedű; k. = körül; K: = kiadás; kam. = kamara; kl = klarinét; MR = Magyar Rádió; MS = mezzoszoprán; n = nélkül; nkar = nőikar; ny. = nyomán; ob = oboa; org = orgona; ReZeM = Református Egyházzenészek Munkaközössége, Bp.; S = szoprán; szk. = szólamok; T = tenor; vkar = vegyeskar; vn = vonósok; vzkr = vonószenekar; v4 = vonósnégyes; zg = zongora; zkr = zenekar

Kiadók: EMB = Editio Musica Bp.; EEKB = Fót: Evang. Egyetemes Kántorképző Bizottság; EÉ = Evangélikus énekeskönyv, közr. a Magyarországi Evangélikus Egyház (Bp.: Luther Kiadó, 1982); EN = Evangélikus Népiskola, Cegléd; GMP = General Music Publishing Co. Inc., USA; MK = Magyar Kórus, Bp.; NPI = Népművelési Propaganda Iroda, Bp.

Kiadványok:

Bvk = Evangéliumi Vegyeskarok, szerk. Beharka Pál et alii (Bp.: Magyarországi Baptista

Egyház, 1968)

CsS = Csorba István: Énekükkel őt dicsérték… Megemlékezés a 100 éve született Fasang Árpád, Rezessy László, Sulyok Imre neves magyar egyházzenészekről, kottamellékletekkel (Bp.: Luther Kiadó, 2012)

Ki = Koráliskola II (Bp.: Luther Kiadó, 1968)

Kk1, Kk2, Kk3 = Karénekeskönyv I-III.: Egyházi vegyeskarok gyűjteménye, szerk. I., III. Csorba István, II. Rezessy László (Bp.: Luther Kiadó, 1977, 21992; 1989; 2011)

MZs = Magyar zsoltárok: genfi zsoltárok magyar szerzők feldolgozásában, összegyűjtötte és gondozta Arany Sándor (Bp.: Református Zsinati Iroda, 1978)

RMI = Schulek Tibor – Sulyok Imre: Régi magyar istenes énekek (Győr: Harangszó, 1945)

SK = Sulyok Imre: Korálelőjátékok (Bp.: Luther Kiadó, 2005)

1. Hangszeres művek

1. Zenekari és versenyművek

Szvit: I. Előjáték, II. Dal, III. Kergetőzés, IV. Párbeszéd, V. Tánc, zkr (1944/52)

Bevezetés és tánc, kam zkr (1951)

Versenymű népi zenekarra (1953), a kéziraton az Állami Népi Együttes pecsétje 1958-ból

Versenymű orgonára: I. Allegro non tanto; II. Lento; III. Grave – Allergo energico, org, zkr

(1956), A: Kodály Zoltánnak

Óda, zkr (1958)

Dal és körtánc ifjúsági zenekarra, vn zkr (1960), K: EMB, 1965

Introduzione e rondo, versenymű, hg, kam zkr (1961/96)

Concertino da camera, fúvósok, ütők, zg (1963)

Öt zenekari miniatűr: I. Intrada, II. Recitativo, III. Scherzino, IV. Aria, V. Passacaglia, zkr

(1964), a Miskolc alapításának 600. évfordulójára kiírt verseny jutalmazottja

Ciacona, kam zkr (1968), B: Állami Hangversenyzenekar, vez. Breitner Tamás, 1973. V. 24.

Változatok két hegyaljai népdalra (Jó napot, jó napot; Nem vagyok szép), népi zkr (1975)

1. Kamaraművek

Szerenád, hg, br, gka (1939)

Quintetto per clarinetto e archi (1950), A: Feleségének, K: EMB, 1968

Négy könnyű hegedűdarab az I. fekvésben, hg, zg (1951–54), K: EMB, 1956, 2011

Boróka bölcsődala, hg, zg (1952), A: Feleségének

Három bicínium, 2 furulya (1952)

A motor, hg, zg (1953), K: EMB, 1953

Szonatina, hg, zg (1954), A: Fiának, Zoltánnak, az 1954. IV. 25-i zeneakadémiai

szereplés emlékére, K: EMB, 1971

Trio, fl, hg, br (1954), az 1956-os Vercelli-beli zeneszerzésverseny 3. díjasa, K: EMB, 1964

Vonósnégyes / Quartetto per archi (1955), A: Feleségének, K: EMB, 1965

Változatok egy magyar népdalra, hg, zg (1956), K: EMB, 1957

Andante hegedűre az I. fekvésben, hg, zg (1958)

Introduzione e rondo, hg, zg (1961), K: EMB, 1962

Andante cantabile, hg, zg (1966), A: Balázsnak és Beának

Musica arcaica per quintetto a fiati (1968), K: EMB, 1970

Allegro, Vivace, 2 furulya (1969 előtt), K: EMB, 1969; Amsterdam: Broekmans & Van Poppel, 1969

Tema con variazioni, I.: trombita, zg, II.: hg, zg (1971), K: EMB, 1971, 1973

Andante sostenuto, kürt, zg (1972), K: EMB, 1972?

Jézus, a mi Idvezítőnk, 2 fl (1995 előtt), K: ReZeM, 1995

Jövel, teremtő Szentlélek, 2 fl (1995 előtt), K: ReZeM, 1995

1. Orgonaművek

1. Korálelőjátékok

Krisztus Urunknak áldott születésén (1935/40), K: SK, 2005

Vigyázzatok, azt kiáltják (1936), K: EN, 1941

Harsány szó kiált az égbe / Wachet auf (1940), K: CsS, 2012

Semmit ne bánkódjál (1940), K: EN, 1941; SK, 2005

Tekints reám, Istenem (1940)

Mely igen jó az Úristent dicsérni, I-II. (1953), K: I: Ki, 1968; II: SK, 2005

Ments meg engem, Uram, az örök haláltól (1956), K: SK, 2005

Új világosság jelenék (1957), K: SK, 2005

Mind adjon hálát Istennek, ki él a földön / Nun danket alle (1958), K: SK, 2005

Jézus Krisztus, szép fényes hajnal (1958/1964), K: SK, 2005

Bűnösök, hozzád kiáltunk / Mélységes mélyből kiáltunk (1968), K: SK, 2005

Elég immár, Uram, fogadj be engem, I. (1968), K: Ki, 1968

Eltévedtem mint juh (1968), K: Ki, 1968; SK 2005

Én Istenem, én bűnös ember (1968), K: Ki, 1968; SK 2005

Győzhetetlen én kőszálom I. / Zöld erdő harmatját (1968), K: Ki, 1968

Hogyne dicsérném az Istent (1968), K: Ki, 1968

Jövel, Szentlélek Isten, tarts meg minket igédben (1968), K: Ki, 1968

Jövel, Szentlélek Úristen, töltsd be szívemet (1968), K: Ki, 1968

Krisztus, ártatlan Bárány / O Lamm Gottes, unschuldig (1968), K: Ki, 1968

Légy csendes szívvel, légy békével (1968), K: Ki, 1968

Már nyugosznak az erdők / Már nyugosznak a völgyek / Nun ruhen alle Wälder (1968), K: Ki, 1968

Ne csüggedj el, kicsiny sereg (1968), K: SK, 2005

Ó, drága Jézus, vajon mit vétettél / Szerelmes Jézus, vajon mit vétettél / Herzliebster Jesu (1968), K: Ki, 1968

Tündöklő hajnali csillag / Szép fényes hajnalcsillagom / Wie schön leuchtet (1968), K: Ki,

1968

Uram, rosszul cselekedtem / Herr, ich habe missgehandelt (1968), K: Ki, 1968

Urunk, hála, hogy te táplálsz (1980k.?), K: CsS, 2012

Irgalmazz, Úristen (1989), B: Bp, Kelenföldi ev templom, 1993. V. 16. K: SK, 2005

Föld és nagy ég (1990), K: SK, 2005

Kegyelemnek szép rózsája (1990), K: SK, 2005

Szegény fejem Uramhoz óhajt (1990), K: SK, 2005

Kínok árnyékaiból (1991), K: SK, 2005

Királyi zászló jár elöl (1992), K: SK, 2005

Mindenható Úristen, mi bűnös emberek (1992), K: SK, 2005

Bocsásd meg, Úristen, ifjúságomnak vétkét (1993), B: Bp, Kelenföldi ev templom,

1993. V. 23. K: SK, 2005

Nékünk születék mennyei király (1994), K: SK, 2005

Jézusom, Krisztusom, én szerelmesem II. – Meditáció Tranoscius énekére (1996), K: SK, 2005

Dicsőség mennyben az Istennek (1997), K: SK, 2005

Jövel, Szentlélek Úristen, lelkünk vigassága (1997), K: SK, 2005

Áll az Úristen temploma (1998), K: SK, 2005

Elég immár, Uram, fogadj be engem, II. (1998), K: SK, 2005

Jézusom, Krisztusom, én szerelmesem I. (1999), K: SK, 2005

Az Úr csodásan működik (1999), K: SK, 2005

A Pünkösdnek jeles napján (1999), K: SK, 2005

Adj békét a mi időnkben / Verleih uns Frieden gnädlich (2000), K: SK, 2005

Áldó hatalmak oltalmába rejtve (2000), K: SK, 2005

Győzhetetlen én kőszálom II. (év n), K: SK, 2005

Paradicsomnak te szép, élő fája (év n), K: SK 2005

1. Egyéb orgonaművek

Kegyelem, a Három istenes ének, II. átirata (1938)

Te Deum, orgonafantázia (1940), A: Feleségének, K: MK, 1941; EMB, 1969

Praeludium, Adagio und Fuge (1943), A: Henry Wemannak, K: Stockholm: Musikförlaget, 1954

Könyörgés (1946)

Hálaadás (1948), a Bethlen Szövetség 1948-as prelúdium-pályázatának 1. díjasa

Sonata per organo (1957), K: EMB, 1967

Két orgonadarab (1960 előtt), K: EMB, 1960, 1977

Partita Nagybánkai Mátyás énekének dallamára (1975), K: EMB, 1986

1. Vokális művek

1. Vallásos kórusművek saját témára

148. zsoltár (Balassi Bálint), vkar (1932/1941)

Ez az Isten Báránya (egyh), vkar (1937), K: Kk2, 1989

Felséges Isten, Hozzád kiáltunk (pr. népének), 1. vkar; 2. nkar/ffkar, K: 1. EN, 1938;

CsS 2012; 2. EN, 1939

Mily igen jó az Úristent dicsérni (Sztárai Mihály), vkar, org (1940), B: Bp, 1940. XII. 29.

K: EN, 1940

Felséges Isten, Tenéked könyörgünk (pr. népének), vkar (1940), K: EN, 1940; Bp.: Kk2, 1989

Katona zsoltár (Beniczky Péter), ekar, kam. zkr. (1941)

Pünkösdi ének (RMI), 1. vkar, vn zkr, org; 2. vkar, org (1941), K: EN, 1942

92. zsoltár (Sztárai Mihály), vkar, org, vn (1943)

Ádventi ének (Sík Sándor), vkar (1943), K: Kk2, 1989

Isten háza (84. zsoltár, Míly édesek a te hajlékaid, ford. Sík Sándor), nkar/ffkar (1945), A: Feleségének

Öröködbe Uram, pogányok jöttek (Szabolcska Mihály), ffkar (1946), B: Talici, 1946

130. zsoltár (A mélységből kiáltok hozzád; ford. Sík Sándor), 1. vkar; 2. vkar, org/zg (1946–47), K: 1. Bp.: Gryllus, 1948; 2. Eschweiler: Ács József, 1996

Köszöntő (Az Úr őrizze lelkedet), nkar/ffkar (1948), A: Dr. Kovács Mihálynak, K: Kk3, 2011

150. zsoltár (Dicsérjétek az Urat szentélyében; ford. Sík Sándor), vkar (1948/1955), K: Bvk, 1968; CsS, 2012

Szép hajnalcsillag (Scholz László), vk (1948/1955)

Ave Maria (latin egyh), ekar (1948k.), A: Galli János

46. zsoltár (Isten nékünk erő és oltalom, ford. Sík Sándor), vkar (1949), A: Feleségének

84. zsoltár (Mily kedvesek a Te hajlékaid), vkar (1949/1983), K: Kk2, 1989

28. zsoltár (Sík Sándor), vkar, vn (1954)

A farizeus és a vámszedő / Der Pharisäer und der Zöllner (Chamisso, ford. Bodrog Miklós), kam kórus (1960–61), Budai Egyházmegye kóruspályázata, 1. díj (1961), K: Bvk, 1968; Eschweiler: Ács József, ca. 1991; Kk3, 2011

118. zsoltár (Nem halok meg, hanem élek), vkar, org (1967)

Dixit Jesus. Három bibliai kép / Tres compositiones ex Evangeliis, I. Coena magna,

II. Sedatio maris, III. Expulsio, vkar (1970–85)

A nagy lakoma (Biblia), vkar (1970), A: Csorba Istvánnak és a budavári énekkarnak. Vö.

Dixit Jesus, I.

Orgonaavató kantáta / Zsoltárkantáta / Orgelweih-Kantate (Biblia), vkar, org, vn (1971), B: Bp., Deák téri ev. templom, 1971

65. genfi zsoltár (A Sionnak hegyén, Úr Isten), nkar/ffkar, org (1975), K: MZs, 1978; Eschweiler, Ács József, 1996

16. genfi zsoltár (Tarts meg engemet), nkar/ffkar (1977), K: MZs, 1978

Expulsio ([Kiűzetés] m. ford. Rezessy László), vkar (1977), A: Tardy Lászlónak és a Mátyás templom énekkarának. Vö. Dixit Jesus, III.

Urunk, hála, hogy te táplálsz (Väinö Malmivaara), ekar (1980k.?), K: EÉ, 1982

Feljött már a csillag (Dóka Zoltán), ekar (1980k.?), K: EÉ, 1982; Kk3, 2011

Kínok árnyékaiból (Weöres Sándor), ekar (1980k.?), B: a Magyarok Világszövetsége, III. kongresszus, Bp., 1992, K: EÉ, 1982

A reménység / Reménység Krisztusban (Scholz László), vkar (1986), A: Weltler Jenőnek és a Lutheránia kórusnak, B: a Lutheránus Világszövetség találkozója, Bp. 1984, K: Kk2, 1989

Emeljétek fel fejeteket (Biblia), vkar (1989?), K: Kk2, 1989

46. zsoltár (Isten nékünk erő és oltalom, ford. Sík Sándor), vkar, fl, ob, fg, vn (1993)

Háromszólamú kánon az úrvacsorai istentisztelet befejezéséhez (egyh), vkar (1995)

1. Vallásos kórusművek egyházi szövegre és dallamra

Krisztus Urunknak áldott születésén (Pécseli Király Imre), vkar, org (1935/40), K: CsS, 2012

Ártatlanság Szent Báránya (RMI), 1. nkar/ffkar, 2. vkar (1936), A: Bodolay Márta, K: 1. EN, 1937; Kk3, 2011; 2. Kk1, 1977

Semmit ne bánkódjál (Szkhárosi Horvát András), vkar (1937), K: EN, 1938; Kk2, 1989

E húsvéti ünnepekben, nkar/vkar (1937), K: EN, 1940

Áronnak vesszeje megvirágozék (RMI), nkar/ffkar (1938)

Mennyei Király születék (RMI), nkar/ffkar (1938)

Jövel, Szentlélek Úristen, lelkünknek vigassága (Batizi András), vkar, org (1941), K: Kk2, 1989

Jézus szól: világíts szépen, ékesen (Scholz László), nkar/ffkar (1945)

Két karácsonyi ének: 1. Krisztus Urunknak áldott születésén, 2. Kirje, kirje kisdedecske, ffkar (1946), A: Feleségének és fiainak, B: Ventspils, 1946. XII. 24. K: Kk3, 2011

71. zsoltár: Ne hagyj elesnem (Nagybánkai Mátyás), nkar/ffkar (1954), K: Fót: EEKB, 1958; Kk1, 1977

Bízom Tebenned (Sármelléki Nagy Benedek), nkar/ffkar (1957), K: Fót: EEKB, 1958; Kk3, 2011

Ó, jöjj, teremtő Szentlélek (Hrabanus Maurus ny. Martin Luther), nkar/ffkar (1957); K: Kk1, 1977

Krisztus feltámadt (Túrmezei Erzsébet), vkar (1957), K: Fót: EEKB, 1958; Kk1, 1977

Ó, Jézus, mi Üdvözítőnk/Idvezítőnk (RMI), nkar/ffkar (1957), K: Fót: EEKB, 1958; Kk1, 1977

Istennek szent Fia (német egyh), vkar (1958)

Nékünk születék mennyei Király (RMI), nkar/ffkar (1958), K: Fót: EEKB, 1958; Kk1, 1977

Felvirradt áldott szép napunk (Nikolaus Herman), ekar, hg/fl, ob, kl, gka/fg (1959)

Jövel, Szentlélek Úristen, lelkünk öröme (Batizi András), vkar (1959), K: Kk2, 1989

A Bárány elhordozza mind / A Bárány hordja csendesen, bicinium (Paul Gerhardt), nkar/vkar, gka/fg (1959)

Felséges Jézus (Hoffmann von Fallersleben, ford. Scholz László), nkar / ffkar (1960); K: Kk1, 1977

Boldogok a holtak (Biblia), vkar (1961), K: Kk1, 1977

Hány hívő érte el. Madetoja Levi dallamához alsó szólam (William W. How), nkar/ffkar (1961), K: Kk1, 1977

Jézus Krisztus, Üdvözítőnk, halálból megmentőnk (Martin Luther, ford. Bodrog Miklós), vkar (1961), K: Kk3, 2011

Jöjj, hogyha bűnöm éget (Gesenius Justus), nkar/ffkar (1961); K: Kk1, 1977

Szent, örök Isten (Túrmezei Erzsébet), ekar, hg, gka (1961)

Szentlélek, lelke Atyának Fiúnak (Scholz László), 1. vkar; 2. vkar, hg, br, gka (1961); K: 1. Kk1, 1977

Itt az Isten köztünk (Gerhard Tersteegen), 1. vkar, org; 2. ekar, hg, gka (1962)

Jövel, Szentlélek Isten (Prudentius), vkar (1962)

Nagy hálát adjunk az Atyaistennek (RMI), nkar/ffkar (1963)

Ó, Jézus, amikor sokan (Otto Riedel, ford. Túrmezei Erzsébet), vkar (1964), K: Kk1, 1977

Jöjj le hozzánk, jer közénk (Lars Nyberg, ford. Vietorisz József), 1. vkar; 2. vkar, fl, vn

(1966); K: 1. Kk1, 1977

Jövel, Szentlélek Isten, tarts meg minket igédben (Prudentius, ford. Szegedi Kis István), vkar (1968)

A kis Jézus megszületett, ekar, kam zkr, org (1968), B: Bp.: MR, 1968

Csordapásztorok, ekar, kam zkr, org (1968), B: Bp.: MR, 1968

Mennyből az angyal, ekar, kam zkr, org (1968), B: Bp.: MR, 1968

Kegyelemnek szép rózsája (Poyry Edla), vkar (1968), K: Kk1, 1977

Pásztorok, pásztorok örvendezve, ekar, kam zkr, org (1968), B: Bp.: MR, 1968

Krisztus Urunknak áldott születésén (Pécseli Király Imre), nkar (1969?), K: Kk3, 2011

Krisztus Urunknak áldott születésén (Pécseli Király Imre), ekar, fl, ob, gka (1969)

Jóságod óvjon minket (Dóka Zoltán), vkar (1978?), K: CsS, 2012

Átölel minket jóságod (Anders Frostenson, ford. Dóka Zoltán), vkar (1978/1984)

Uram, Te tudod (Vietórisz József), nkar (1997)

1. Világi kórusművek

Kísérőzene az „Üzennek az ünnepek" c. ünnepi játékhoz. Megnyitó és 21 rövid tétel.

(szövegek az 1751-es kolozsvári énekeskönyvből), vkar, vonószkr (1937),

A: Danhauser Lászlónak és az óbudai ev. ifjúságnak

Hangszerek (Reményik Sándor), nkar/ffkar (1946), K: NPI, 1964; EMB, 1976

A tavasz (Csokonai Vitéz Mihály), vkar (1952), K: EMB, 1953

Ha én tiszta patak volnék (Kisfaludy Károly), nkar/ffkar (1953), K: EMB, 1960

Alkony (Petőfi Sándor), nkar/ffkar/vkar (1953), K: EMB, 1954, 1973

Est (Petőfi Sándor), vkar (1953), K: EMB, 1973

A tavaszhoz (Petőfi Sándor), gykar, zg (1954), K: EMB, 1961

Szabad a magyar nép (Petőfi Sándor), ekar, zg (1954)

A hegyek, kórusciklus: I. Téli reggel, II. Tavaszodik, III. Hegyek, IV. Az Ünőkő, V. Vizek,

ha találkoznak (1-3: Áprily Lajos, 4-5: Reményik Sándor), vkar (1957), K: EMB, 1969

Altató (Pákolitz István), gykar, vn (1960), K: EMB, 1963

Új várak épültek (Ady Endre), vkar, zg (1960), K: EMB, 1961

Március, kórusciklus: I. Nő már a nap, II. Most szólj, rigó, III. Fűzfazsongás IV. Március (Áprily Lajos), vkar (1961), K: 1963

Óda a gyorsasághoz (Illyés Gyula), S, MS, Alt, T, Bar, Bs, fl, vl, gk, réztányér, tam-tam, triangulum, pergődob, nagydob, zg (1963)

Erdei bál (Maráz László), gykar (1964), K: EMB, 1966

Réges-régi vadászének (Tarbay Ede), nkar (1964), K: EMB, 1966

Tél és nyár (Gazdag Erzsébet), nkar (1964), K: EMB, 1966

Még nem elég (Váci Mihály), 1. vkar, zkr; 2. vkar, zg (1966), K: NPI, 1966

A tudományok dicsérete (Kis János), vkar, zkr (1967), a pécsi JPTE alapításának 600. évfordulójára kiírt pályázat 2. díjasa

Konyhai bál (Gazdag Erzsébet), gykar, zg 4 kézre (1967?), K: NPI, 1968

Oh! the birds have left the forest (Robert Hess), gykar (?), K: GMP, 1970

Guess who (Robert Hess), gykar (1970), K: GMP, 1970

Hónapsoroló (Csanádi Imre), ekar, zg (1973)

Rózsa-pirosító (Csanádi Imre), ekar, zg (1973)

Szüretelők / Szüretes (Csanádi Imre), ekar, zg (1973)

Motoz a Hold (Illyés Gyula), vkar (1988), K: EMB, 19??

A gyertyák üzenete (Farkas Dezső), nkar (1994), A: Bárdos Lajos emlékére, K: CsS, 2012

1. Dalok

Jelek (Reményik Sándor), é, zg (1936)

Három istenes ének: I. Egy téli tölgylevélre II. Kegyelem III. Csendes csodák (Reményik Sándor), é, org/zg/vn (1936–37), A: Bodolay Mártának

Az Úr érkezése (Ady Endre), é, zg (1946), A: Dr. Kovács Mihálynak

Márta (Áprily Lajos), é, zg (1952)

Éjjeli zene (Áprily Lajos), é, zg (1952), K: EMB, 1964

Tülökszóval (Keszthelyi Zoltán), 1. é, kam zkr; 2. é, zg (1954)

A költő szól (Vasvári István), é, zg (1962)

Áprilisi szél (Donga György), é, zg (1962), K: EMB, 1964

Erdőn egyedül (Cserei Szász László), é, zg (1962), K: EMB, 1964

Szonett (Finály Olga), é. zg (1962), K: EMB, 1964

Titok (Fodor József), é, zg (1962)

Százszorszép (H.Ch. Andersen ny. Ács Kató), é, fl (1974), B: MR, 1974. XII. 15.

1. Népdalfeldolgozások

Ormánsági népdalok, 2 é, kam zkr (1949)

4 magyar népballada: I. Kőmíves Kelemen, II. Kedves, szerető feleségem, III. Kádár Kata, IV. Szép Ilona, MS, Bar, kam zkr (1949)

Tréfás népdalok, ekar, kam zkr (1950)

Baranyai népdalok, 2 é, népi zkr (1951), B: MR, 1951

Búza, búza, é, zg (1950k.?) K: EMB, 1951

Népi játékok és táncok táncszakkörök számára, közreadja Ligeti Mária, a dallamokat Sulyok

Imre harmonizálta (1951?) K: Bp.: Tankönyvkiadó, 1952

Révészem, révészem, vkar (1950k.?) K: EMB, 1953

Víg ballada, vkar, kam zkr (1954)

Esti ének, csángó népdal, Bar, vn (1963)

Öt külföldi népdal, gykar, kam zkr (1970?), B: MR, 1970

Csehszlovák népdalok, S, T, kam zkr (1970?)

Két vidám népdal, vkar (1994), A: a Lutheránia kórusnak

Dobogós tánc (Elmentem én a kocsmába), é, népi zkr (év n)

Dolgozók dalai: 3 népdal, ekar, kam zkr (év n)

Erdő, erdő, erdő, é, zg (év n)

Felülről fúj az őszi szél, S, T, zkr (év n)

Ha bemegyek a csárdába, é, népi zkr (év n)

Kis kákicsi kanális, é, népi zkr (év n; az Onnan alól jön egy hajó-val közös íven)

Kocsmárosné, ejnye, ejnye, ejnye, é, népi zkr (év n)

Már megmondtam bús gerlice, é, zg (év n)

Onnan alól jön egy hajó, é, népi zkr (év n; a Kis kákicsi kanális-sal közös íven)

Széles a Balaton, é, kam zkr (év n)

Szeretnék szántani, vkar (év n)

Szivárványos az ég alja, é, zkr (év n)

Tíz népdal, vkar, zkr (év n)

3. Kísérőzenék rádió- és bábjátékokhoz, filmhez

(komponálta, ill. szerkesztette Sulyok Imre)

A szerencsekrajcár (Széni Béla), é, zkr, B: MR, 1950. XI. 26.

Kinizsi Pál (Tatay Sándor), é, zkr (1953), B: MR, 1953. VII. 28.

A királylány kertje (Bihari Klára), é, zkr (1954), B: MR, 1954. X. 24.

Az ezüstfülű nyuszi é, zkr (1954), B: MR, ?

Tündér Ibrinkó (Ignácz Rózsa), bábjáték, é, zkr (1955), B: Bp., Állami Bábszínház, 1955. III. 18.

Világszép Sárkány Rózsa (Végh György), é, zkr (1955), B: MR, 1955. IV. 3.

A bűvös tűzszerszám (H. Ch. Andersen ny. Szilágyi Dezső), bábjáték, kam zkr (1955), B: Bp., Állami Bábszínház, 1955. XII. 16.

Babvirág (H. Ch. Andersen ny. Bozó László), bábjáték, é, zkr (1955), B: Bp., Állami Bábszínház, 1955. XII. 16.

Ping Ling (Végh György), zkr (1956), B: MR, 1956. IX. 16.

A halász és a hold ezüstje (Balázs Béla), é, zkr (1957), B: MR, 1957. III. 24.

Tücsökposta, é, zkr (1957), B: MR, 1957. IX. 8.

A hóból gyúrt leányka (orosz népmeséből írta Bálint Ágnes), 1: é, zkr; 2: é, ob, hárfa, gka, B: MR, 1: 1957; 2: 1963. I. 10.

Jaguár (Heltai Jenő), fúvós zkr (1958), A: Feleségének, B: MR, 1958. I. 26.

A királylány szerelme. Mese a Pancsatantrából (Bélteky László), zkr (1958), B: 1958. VI. 29.

Aranytojás (Pákolitz István), kam zkr (1958), B: MR, 1958. XI. 23.

Epeiosz, az ács (Lendvai György), é, zkr (1959), B: MR, 1959. IV. 1.

A mihaszna nyulacska (?), é, zkr (1959), B: MR, 1959. XI. 15.k., 1960. VII. 17.

A bölcs Náthán (G. E. Lessing, ford. Lator László), zkr (1960), B: MR, 1960. IV. 12.

A kereszthez csalt három széptevő (Ismeretlen francia szerző, ford. Illyés Gyula), é, zkr (1960), B: MR, 1960. II. 5.

Zeng a világ (Mátrai-Betegh Béla), zkr (1960–61), B: MR, 1961. IV. 19.

Aranykalitka / A fülemüle (Károlyi Amy), vkar, zkr (zene Fantóné Kassai Máriával,

1961, 1964), B: MR, 1964. XI. 15.

Ballada a tanyákon (Baksa Soós László), zkr (1961), B: MR, 1961. X. 24.k.; 1962. I. 24.

Csendélet (Novák Márk filmje), zkr (1962)

Vetélkedik ma is még Szerencse és Bölcsesség (Hárs László), é, vkar, zkr/zg (1965), B: MR, 1965. VI. 6., K: NPI, 1966 (é, vkar, zg kivonat)

Aucasin et Nicolete (ófranciából ford. Tóth Árpád), é, hárfa (1966), B: MR, 1966. X. 22.

A dicsekvő varga (Hárs László), zkr (1966/79), B: MR, 1966. V. 1.

Hol voltam, hol nem voltam (Hárs László), é, zkr (1970), B: MR, 1970. XI. 8.

Hófehérke nem akar királyné lenni, I-II. (Rádi Judit), é, zkr (1971), B: MR, 1971. II. 7., 14.

A nagyravágyó törpe (Donászy Magda), hg, zg (év n)

Jó éjszakát, gyerekek, szignál, kl, hárfa (év n)

4. Más szerzők műveinek átdolgozásai

A. Caldara: Dies irae, b. c. kidolgozása (1978), K: Kassel

etc.: Bärenreiter; EMB, 1978.k.

F. Devienne: IV. Concerto (fl), zgkivonat (1966), K: EMB, 1966

J. Fuchs: Concerto in B (fg), zgkivonat (1967), K: EMB, 1967

F. X. Gruber: Stille Nacht / Csendes éj, nkar, cseleszta, org, vn (1968)

M. Haydn: Laudate pueri Dominum (Graduale), zgkivonat (1987), K: EMB; New York: Schirmer, 1978

– Nunc dimittis (Graduale), b. c. kidolgozása (1975), K: Kassel etc.: Bärenreiter; EMB, 1976.k.

– Lauda Sion (Sequentia), b. c. kidolgozása (1978), K: EMB; London: Eulenburg, 1978.k.

F. A. Hoffmeister: Flötenkonzert / Fuvolaverseny, zgkivonat (1965), K: EMB, 1965

Kodály Z.: 114. genfi zsoltár, 2 változat, 1: vkar, fl, 2 ob, fg., org/harmónium, vn (1953);

2: vkar, nagyzkr (1968), K: EMB, 1: 1953; 2: 1968

–Adagio, 2 változat, 1: hg, kam zkr (1972); 2: br, vn (1984), K: EMB, 1: 1972; 2: 1984

–Ave Maria, nkar, org (1996), K: EMB, 1997

–Miserere, ffkar/vkar (1997), K: EMB, 1997

–Stabat Mater, vkar (1997), K: EMB, 1997

Liszt F.: Ave Maria (no. 4), O sacrum convivium, org (1980), K: EMB. 1980

–Missa coronationalis / Koronázási mise, zgkivonat (1970), K: EMB, 1970

–Missa solennis / Esztergomi mise, zgkivonat (1970), K: EMB, 1970

–Öt darab fúvósötösre (1983), A: A pécsi Mecsek Fúvósötösnek, K: EMB; London: Boosey & Hawkes, 1983

Petrovics E.: Concerto (fl), zgkivonat (1966), K: EMB, 1966

H. Purcell: Diclesian or The Prophetess (1973), a b. c. kidolgozása, K: Frankfurt etc.: Litolff; Frankfurt etc. Peters; EMB, 1974

G. Ph. Telemann: Concerto per oboe d'amore (A-Dur), zgkivonat (1968), K: Zürich: Eulenburg, 1968

A. Vivaldi: Le quattro stagioni / A négy évszak, Op. 8, No. 1–4 (hg), zgkivonat (1967), K: EMB, 1967

Összeállította: Kaczmarczyk Adrienne

[2017]