logo
logo
Attalai Gábor profilképe

Attalai Gábor

Munkácsy Mihály-díjas képzőművész

Budapest, 1934. november 20. – Budapest, 2011. július 23.
Az MMA posztumusz tiszteleti tagja (2011–)
Képzőművészeti Tagozat
Attalai Gábor életrajza

Életrajz

Attalai Gábort elsősorban concept- és akcióművészként ismerjük, de igen széles spektrumon alkotott: készített fal- és tértextil-kompozíciókat, lakástextileket, gobelineket, olajfestményeket, grafikákat, fotókat, fotónyomatokat és folyamatdokumentációkat.

1958-ban végzett a Magyar Iparművészeti Főiskolán, mesterei Schubert Ernő és Molnár Béla voltak. Korai munkáiban a textil öntörvényűségét hangsúlyozta. Az alkotás színeit és formaképzését egyenértékűnek tekintette. Filcplasztikái a magyar tértextil-művészet különleges darabjai. Kísérletezett a népművészetben gyökerező, ún. tűzött suba eljárással és új, a klasszikus eljárásoknál gyorsabb módszereket keresett.

A hatvanas évek elején több ízben megfordult Molnár Sándor lakásán a Zuglói körnek nevezett baráti társaság találkozóin, ahol Hamvas Bélával is megismerkedett. A Zuglói kör 1968 körül feloszlott, de Attalait ekkor már a konceptuális művészet kérdései izgatták. ‘68 után Nyugat-Németországba, Olaszországba és Svájcba is eljutott, ahol a pop art és a hard edge megismerése "elemi izgalmat" jelentett számára.

1970-ben elnyerte a Művészeti Alap díját és részt vett az I. Fal- és Tértextil Biennálén Szombathelyen. 1974-ben megkapta a Zágrábi Galéria Contemporain díját, majd a IV. Nemzetközi Rajzbiennálén szerepelt Rijekában. A bradfordi IV. Nemzetközi Nyomtatott Grafikai Biennálén II. díjat nyert. 1978-ban az V. Fal- és Tértextil Biennálén vett részt Szombathelyen.

Tevékenységében szakított a művészi kommunikáció hagyományos formáival és a gondolati tényezőket helyezte előtérbe. Műalkotás és elmélet, művészet és valóság kapcsolatát vizsgálta a konceptualizmus jegyében, gyakran szójátékokon keresztül is (pl. red-y made). Aknai Tamás Attalai tevékenységét "új-konstruktivizmus"-ként definiálja. A 70-es években land-art munkákat, filc- és hevederplasztikákat hozott létre. 1972-es, Dorottya u.-i kiállításának kiinduló motívuma Rembrandt: Mészárszék című képe volt. A művek reliefszerűen kilépnek a fal síkjából és – gyakran festői hatású – plasztikává válnak. Vörös filckígyókat és fehér kenderszalagot is kiállított ezekben az években. Tárgyai, sokszor op-art hatást keltő objektjei a festék, a szín, a funkció, a színszimbolika, konceptuális síkon pedig a festészet, a plasztika és a művészet összefüggéseiről, kapcsolatának változásairól tanúskodnak. Malevics (monokróm) és Duchamp (ready-made-ek) örökségének folytatója. 1978-as pécsi kiállításán talált tárgyakat vörösre festett, mely által azok újonnan létrejött jelentéstartalmait vizsgálta.

A ‘80-as évektől kezdve az idő képzőművészeti megjelenítése érdekelte – "időobjekteket, időbélyegzéseket, időviszonylatokat készít"[1] –, majd ismét a textilművészet felé fordult. 1988-ban Munkácsy-díjjal jutalmazták tevékenységét. Ezt követően – a 90-es évek elejétől – csak elvétve szerepelt kiállításokon, akkor is többnyire korábbi tevékenységével kapcsolatban (2001-ben a Lehetetlen realizmus. Tanulmányi kiállítás a nemzetközi fluxus és concept art magyar vonatkozásairól, vagy 2007-ben a Formabontók I. – Neoavantgard tendenciák a Magyar fotóművészetben: 1965-1984 című tárlatokon). Eközben publikációs tevékenységet is folytatott, "megírt néhány olyan szöveget a transzavantgárdról, a művész és a kritikus viszonyáról, amelyek az akkori fiatal művészek számára abszolút tájékozódási pontot jelentettek"[2].

2011 nyarán hunyt el. 2013-ban a Vintage Galéria mutatta be három évtizedet átfogó, a konceptualizmus jegyében fogant műveit.

Az életrajzot összeállította: Sípos László [2015]

[1] http://artportal.hu/lexikon/muveszek/attalai-gabor-5

[2] http://magyarnarancs.hu/konyv/a_csend_es_az_ido_-_attalai_gabor_1934-2011-76833

 

Művek közgyűjteményekben

Art Institute, Chicago

Artpool, Budapest

The Brno House of Arts, Brno

Cayc, Buenos Aires

Crane/Friedman Correspondence Art Collection, The University of Iowa Libraries, Special Collections

Iparművészeti Múzeum, Budapest

Janus Pannonius Múzeum, Pécs

Kogart-Gyűjtemény, Budapest

Rákóczi Múzeum, Sárospatak

Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Marinko Sudac Collection, Croatia

Moderna Museet, Stockholm

Museum of Contemporary Art, Zagreb

Neue Galerie, Graz

Savaria Múzeum, Szombathely

Omaha Museum

 

Kiállítások

Egyéni kiállítások

1963 Petrigalla Pál lakása, Budapest

1966 Modern Nordisk Konst (Csiky Tiborral), Göteborg

1970 Négy negatív objekt (akció), Duna-part, Budapest

1971 Book Journey (akció)

1972 Műcsarnok

Filcek, Kulturális Kapcsolatok Intézete, Budapest

International Artist's Cooperation, Oldenburg

C.A.O.A.E.D., Bad Salzdetfurth

1973 Veste Sagrada Organização Criativa, Rio de Janeiro

Alternatívák, Galerie Sum, Reykjavik

1974 Galerie Remont, Warszawa

Galerie Paramedia, West-Berlin

New Reform Gallery, Antwerpen

1975 New Reform Gallery, Aalst

1976 Galeria Sztuki Najnowszej, Wroclaw

Galleria Banco, Brescia

Galleria Diagramma, Milano

1977 Galerie Lóa, Haarlem

1978 Red-y and Post Red-y mades, Galleri Suðurgata, Reykjavik

Red-y made-s, Pécsi Galéria, Pécs

1984 Vancouveri házak, Helikon Galéria, Budapest

2010 Fotómunkák, Vintage Galéria, Budapest

2013 Konceptuális művek 1969-85, Vintage Galéria, Budapest

 

 

Csoportos kiállítások

1959 IV. Országos Iparművészeti Kiállítás, Műcsarnok, Budapest

1960 Debreceni Tárlat, Déri Múzeum, Debrecen

1961 Komplex Tervező Stúdió, Csók Galéria, Budapest

1962 Magyar Iparművészeti Kiállítás, Prága

1964 Forma 64, Bakonyi Múzeum, Veszprém

1965 Magyar Iparművészet, Moszkva

1968 Textil Falikép 68, Ernst Múzeum, Budapest

Magyar Textil Falikép és Ötvösművészet, Bukarest

1969 Textil Falikép, Savaria Múzeum, Szombathely

Plans and Projects as Art, Kunsthalle, Bern – Aktionsraum, München – Kunsthaus, Hamburg

Kortársaink, Fészek Klub, Budapest

Exposición Internacional de Experiencias Artístico Textiles, Museu Español de Arte Contemporáneo, Madrid – Palais de Tinell Barcelona

1970 Sechs Ungarische Künstler, Oldenburger Kunstverein, Oldeburg

Mozgás 1970, Janus Pannonius Múzeum, Pécs

I. Fal- és Tértextil Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely

1971 Druckgrafik der Avantgarde Ungarn, Galerie Wildeshausen, Wildeshausen

Concrete and Post-Concrete, Moravske Galerie, Brno

Grafik, St. Johann Galerie, Saarbrücken

Interventi de land art, Biblioteca dello spettacolo, Lecce

Project-Concept-Action, Moravske Galerie, Brno

1972 Concept Makers, New Reform Gallery, Aalst

Aktuelle Kunst in Osteuropa, DuMont Studio, Köln

Communications, Inhibodress Gallery, Surry Hills (Australia)

Pro Art 72., Monitorhalle, Duisburg

Art Festival, Sum Gallery, Reykavik

III. Nemzetközi Rajzbiennále, Rijeka

Arte de Sistemas II., Cayc, Buenos Aires

Mai Magyar Iparművészet I., Iparművészeti Múzeum, Budapest

International Graphic Biennale II., Kunsthalle Frechen

Postal Exhibition, Midland Group Gallery, Nottingham

ICA, Puerto Rico

Opus Demerficicandi, Centro Tool, Milano

Rezeda 9., Attalai, Bak, Csiky, Korniss, Rezeda u. 9., Budapest

1973 A torontói világkiállítás magyar iparművészeti anyagát bemutató kiállítás, Iparművészeti Múzeum, Budapest

Omaha Flow System, Joslyn Art Museum, Omaha

Concepts-Ideas-Objecta, New Reform Gallery, Aalst

Conceptographic Reading of our World Thermometer, W.O.R.K.S. Gallery, Calgary

An International Cyclopedia of Plans and Occurences, Anderson Gallery, Virginia

I. Ipari Textilművészeti Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely

Tükör. Nemzetközi kiállítás, Balatonboglári Kápolna, Balatonboglár

Seis Artistas Conceituais, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo

Werke der VIII. Internationale Malerwochen in der Steiermarkt, Neue Galerie, Graz

1974 Exposition Hygiénique, Galerie la Bertesca, Genova

A Head Museum for the Eighties, Aerkivmuseet, Lund

Graphic Triennale, Muzeum Architektury, Wrocŀaw

IV. International Drawing Biennale, Rijeka

IV. British International Print Biennale, Bradford

Modern Hungarian Graphic Art, Arnhem, Municipal Museum

8 Jak 74. Museu de Arte Contemporânea, São Paulo

Hungría 74, Cayc, Buenos Aires

Festival de la Postal Creativa, Galerie U., Montevideo

Art et Communication Marginale: Tampons d'Artistes, Institut de l'environnement, Paris

III. Fal- és Tértextil Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely

1975 The 4th British International Graphic Biennale Award Winning Prints, Oxford Gallery, Oxford

Portrait of Robin Crozier, Sunderland Art Center, Sunderland

Pictorial History of the Art World, Kansas City Art Institute, Kansas City

Jubileumi Iparművészeti Kiállítás, Műcsarnok, Budapest

Special Photoworks, Galleria del Millione, Milano

Savaria Museum zu Gast in Graz. Moderne Textilien aus der Sammlung, Künstlerhaus, Graz

International Documentation, Moderna Museet, Stockholm

Selfportrait as Selfpublication, Galerie im Taxispalais, Innsbruck

Magyar Miniatűr Textilek, Savaria Múzeum, Szombathely

1976 Theorije-Informatie-Praktijk, Akademie Gent

Pan-Conceptuals, Gallery Maki, Tokio

Foto 8c Idea, Galleria Communale d'Arte Moderna, Parma

Expozíció Fotó/Művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan

The Museum of Drawers, Museum der Stadt Solothurn

Protografica, Galerie Prizmat, Krakkó

IV. Fal- és Tértextil Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely

V. International Drawing Biennale, Rijeka

Magyar Miniatűr Textilek, MDM Galéria, Varsó

Magyar Kárpit, Rab Rouah, Rabat, Algír – Yahia Galéria, Tunisz – La Maison Culturelle, Bizerta

Text, Sound, Image, Small Press Festival, Guy Schaeren, Antwerp, Belgium

Modern grafika, Janus Pannonius Múzeum, Pécs

Velemi Textilművészeti Alkotó műhely, Velem

Stadtmuseum, Linz

Art/NotArt, Leeds

1978 Hommage à Marcell Duchamp, Moderna Galerija, Ljubjana – Collegium Artisticum, Sarajevo

Experience Book. Nature, City Space, Everyday Life, Memory, Body and Language, Visual World, Gallery Maki, Tokyo

Nemzetközi Iparművészeti Bemutató, Erfurt

Textil a textil után, Városi Tanács, Eger

1979 Works and Words, De Appel, Amsterdam

1980 A magyar avantgárd művészet múzeumának kiállítása, Ifjúsági Ház, Pécs

Rajz, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Printed Art: A View of Two Decades, Museum of Modern Art, New York

1982 Egoland Art, Fészek Galéria, Budapest

Artists' Photographs, Crown Point Gallery, Oakland, California

1985 Objektek 1955-1985, Óbuda Galéria, Budapest

1987 Kép-vers / vers-kép, Petőfi Irodalmi Múzeum

1989 Más-Kép, Ernst Múzeum, Budapest

1992 „Cím nélkül", Fészek Galéria, Budapest

1999 Dátum, Műcsarnok, Budapest

2001 Lehetetlen realizmus. Tanulmányi kiállítás a nemzetközi fluxus és concept art magyar vonatkozásairól, Artpool, Budapest

2003 Hordozható I2 Múzeum / Portable I2 Museum, Dorottya Galéria, Budapest

2007 Formabontók I. – Neoavantgard tendenciák a magyar fotóművészetben: 1965-1984, Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, Budapest

2008 Koncept koncepció, szemelvények, Vasarely Múzeum, Budapest

2009 Akzent Ungarn. Ungarische Kunst aus der Sammlung der Neuen Galerie Graz, Neue Galerie, Graz

Fleuves, Cneai, Chatou

2010 Fotóhasználati taktikák a Makói Grafikai Művésztelepen (1977-1990), HattyúHáz Galéria, Pécs

Symmetrische Kunst aus Ungarn, ZKM, Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, Karlsruhe

2011 Kortársaink voltak – a Magyar Művészeti Akadémia néhai tagjai, Iparművészeti Múzeum, Budapest

Umelecká kartografia v strede Európy 1960-2011 / Maps. Art Cartography in the Centre of Europe 1960-2011, Bratislava City Gallery, Mirbach Palace, Slovak National Gallery, Bratislava

Light Years. Conceptual Art and the Photograph, 1964-1977, Art Institute of Chicago

Lodz

2012 Újratöltve – Válogatás a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány gyűjteményeiből, KOGART, Budapest