Munkácsy Mihály-díjas képzőművész
Életrajz
Attalai Gábort elsősorban concept- és akcióművészként ismerjük, de igen széles spektrumon alkotott: készített fal- és tértextil-kompozíciókat, lakástextileket, gobelineket, olajfestményeket, grafikákat, fotókat, fotónyomatokat és folyamatdokumentációkat.
1958-ban végzett a Magyar Iparművészeti Főiskolán, mesterei Schubert Ernő és Molnár Béla voltak. Korai munkáiban a textil öntörvényűségét hangsúlyozta. Az alkotás színeit és formaképzését egyenértékűnek tekintette. Filcplasztikái a magyar tértextil-művészet különleges darabjai. Kísérletezett a népművészetben gyökerező, ún. tűzött suba eljárással és új, a klasszikus eljárásoknál gyorsabb módszereket keresett.
A hatvanas évek elején több ízben megfordult Molnár Sándor lakásán a Zuglói körnek nevezett baráti társaság találkozóin, ahol Hamvas Bélával is megismerkedett. A Zuglói kör 1968 körül feloszlott, de Attalait ekkor már a konceptuális művészet kérdései izgatták. ‘68 után Nyugat-Németországba, Olaszországba és Svájcba is eljutott, ahol a pop art és a hard edge megismerése "elemi izgalmat" jelentett számára.
1970-ben elnyerte a Művészeti Alap díját és részt vett az I. Fal- és Tértextil Biennálén Szombathelyen. 1974-ben megkapta a Zágrábi Galéria Contemporain díját, majd a IV. Nemzetközi Rajzbiennálén szerepelt Rijekában. A bradfordi IV. Nemzetközi Nyomtatott Grafikai Biennálén II. díjat nyert. 1978-ban az V. Fal- és Tértextil Biennálén vett részt Szombathelyen.
Tevékenységében szakított a művészi kommunikáció hagyományos formáival és a gondolati tényezőket helyezte előtérbe. Műalkotás és elmélet, művészet és valóság kapcsolatát vizsgálta a konceptualizmus jegyében, gyakran szójátékokon keresztül is (pl. red-y made). Aknai Tamás Attalai tevékenységét "új-konstruktivizmus"-ként definiálja. A 70-es években land-art munkákat, filc- és hevederplasztikákat hozott létre. 1972-es, Dorottya u.-i kiállításának kiinduló motívuma Rembrandt: Mészárszék című képe volt. A művek reliefszerűen kilépnek a fal síkjából és – gyakran festői hatású – plasztikává válnak. Vörös filckígyókat és fehér kenderszalagot is kiállított ezekben az években. Tárgyai, sokszor op-art hatást keltő objektjei a festék, a szín, a funkció, a színszimbolika, konceptuális síkon pedig a festészet, a plasztika és a művészet összefüggéseiről, kapcsolatának változásairól tanúskodnak. Malevics (monokróm) és Duchamp (ready-made-ek) örökségének folytatója. 1978-as pécsi kiállításán talált tárgyakat vörösre festett, mely által azok újonnan létrejött jelentéstartalmait vizsgálta.
A ‘80-as évektől kezdve az idő képzőművészeti megjelenítése érdekelte – "időobjekteket, időbélyegzéseket, időviszonylatokat készít"[1] –, majd ismét a textilművészet felé fordult. 1988-ban Munkácsy-díjjal jutalmazták tevékenységét. Ezt követően – a 90-es évek elejétől – csak elvétve szerepelt kiállításokon, akkor is többnyire korábbi tevékenységével kapcsolatban (2001-ben a Lehetetlen realizmus. Tanulmányi kiállítás a nemzetközi fluxus és concept art magyar vonatkozásairól, vagy 2007-ben a Formabontók I. – Neoavantgard tendenciák a Magyar fotóművészetben: 1965-1984 című tárlatokon). Eközben publikációs tevékenységet is folytatott, "megírt néhány olyan szöveget a transzavantgárdról, a művész és a kritikus viszonyáról, amelyek az akkori fiatal művészek számára abszolút tájékozódási pontot jelentettek"[2].
2011 nyarán hunyt el. 2013-ban a Vintage Galéria mutatta be három évtizedet átfogó, a konceptualizmus jegyében fogant műveit.
Az életrajzot összeállította: Sípos László [2015]
[1] http://artportal.hu/lexikon/muveszek/attalai-gabor-5
[2] http://magyarnarancs.hu/konyv/a_csend_es_az_ido_-_attalai_gabor_1934-2011-76833
Művek közgyűjteményekben
Art Institute, Chicago
Artpool, Budapest
The Brno House of Arts, Brno
Cayc, Buenos Aires
Crane/Friedman Correspondence Art Collection, The University of Iowa Libraries, Special Collections
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kogart-Gyűjtemény, Budapest
Rákóczi Múzeum, Sárospatak
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Marinko Sudac Collection, Croatia
Moderna Museet, Stockholm
Museum of Contemporary Art, Zagreb
Neue Galerie, Graz
Savaria Múzeum, Szombathely
Omaha Museum
Kiállítások
Egyéni kiállítások
1963 Petrigalla Pál lakása, Budapest
1966 Modern Nordisk Konst (Csiky Tiborral), Göteborg
1970 Négy negatív objekt (akció), Duna-part, Budapest
1971 Book Journey (akció)
1972 Műcsarnok
Filcek, Kulturális Kapcsolatok Intézete, Budapest
International Artist's Cooperation, Oldenburg
C.A.O.A.E.D., Bad Salzdetfurth
1973 Veste Sagrada Organização Criativa, Rio de Janeiro
Alternatívák, Galerie Sum, Reykjavik
1974 Galerie Remont, Warszawa
Galerie Paramedia, West-Berlin
New Reform Gallery, Antwerpen
1975 New Reform Gallery, Aalst
1976 Galeria Sztuki Najnowszej, Wroclaw
Galleria Banco, Brescia
Galleria Diagramma, Milano
1977 Galerie Lóa, Haarlem
1978 Red-y and Post Red-y mades, Galleri Suðurgata, Reykjavik
Red-y made-s, Pécsi Galéria, Pécs
1984 Vancouveri házak, Helikon Galéria, Budapest
2010 Fotómunkák, Vintage Galéria, Budapest
2013 Konceptuális művek 1969-85, Vintage Galéria, Budapest
Csoportos kiállítások
1959 IV. Országos Iparművészeti Kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1960 Debreceni Tárlat, Déri Múzeum, Debrecen
1961 Komplex Tervező Stúdió, Csók Galéria, Budapest
1962 Magyar Iparművészeti Kiállítás, Prága
1964 Forma 64, Bakonyi Múzeum, Veszprém
1965 Magyar Iparművészet, Moszkva
1968 Textil Falikép 68, Ernst Múzeum, Budapest
Magyar Textil Falikép és Ötvösművészet, Bukarest
1969 Textil Falikép, Savaria Múzeum, Szombathely
Plans and Projects as Art, Kunsthalle, Bern – Aktionsraum, München – Kunsthaus, Hamburg
Kortársaink, Fészek Klub, Budapest
Exposición Internacional de Experiencias Artístico Textiles, Museu Español de Arte Contemporáneo, Madrid – Palais de Tinell Barcelona
1970 Sechs Ungarische Künstler, Oldenburger Kunstverein, Oldeburg
Mozgás 1970, Janus Pannonius Múzeum, Pécs
I. Fal- és Tértextil Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely
1971 Druckgrafik der Avantgarde Ungarn, Galerie Wildeshausen, Wildeshausen
Concrete and Post-Concrete, Moravske Galerie, Brno
Grafik, St. Johann Galerie, Saarbrücken
Interventi de land art, Biblioteca dello spettacolo, Lecce
Project-Concept-Action, Moravske Galerie, Brno
1972 Concept Makers, New Reform Gallery, Aalst
Aktuelle Kunst in Osteuropa, DuMont Studio, Köln
Communications, Inhibodress Gallery, Surry Hills (Australia)
Pro Art 72., Monitorhalle, Duisburg
Art Festival, Sum Gallery, Reykavik
III. Nemzetközi Rajzbiennále, Rijeka
Arte de Sistemas II., Cayc, Buenos Aires
Mai Magyar Iparművészet I., Iparművészeti Múzeum, Budapest
International Graphic Biennale II., Kunsthalle Frechen
Postal Exhibition, Midland Group Gallery, Nottingham
ICA, Puerto Rico
Opus Demerficicandi, Centro Tool, Milano
Rezeda 9., Attalai, Bak, Csiky, Korniss, Rezeda u. 9., Budapest
1973 A torontói világkiállítás magyar iparművészeti anyagát bemutató kiállítás, Iparművészeti Múzeum, Budapest
Omaha Flow System, Joslyn Art Museum, Omaha
Concepts-Ideas-Objecta, New Reform Gallery, Aalst
Conceptographic Reading of our World Thermometer, W.O.R.K.S. Gallery, Calgary
An International Cyclopedia of Plans and Occurences, Anderson Gallery, Virginia
I. Ipari Textilművészeti Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely
Tükör. Nemzetközi kiállítás, Balatonboglári Kápolna, Balatonboglár
Seis Artistas Conceituais, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo
Werke der VIII. Internationale Malerwochen in der Steiermarkt, Neue Galerie, Graz
1974 Exposition Hygiénique, Galerie la Bertesca, Genova
A Head Museum for the Eighties, Aerkivmuseet, Lund
Graphic Triennale, Muzeum Architektury, Wrocŀaw
IV. International Drawing Biennale, Rijeka
IV. British International Print Biennale, Bradford
Modern Hungarian Graphic Art, Arnhem, Municipal Museum
8 Jak 74. Museu de Arte Contemporânea, São Paulo
Hungría 74, Cayc, Buenos Aires
Festival de la Postal Creativa, Galerie U., Montevideo
Art et Communication Marginale: Tampons d'Artistes, Institut de l'environnement, Paris
III. Fal- és Tértextil Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely
1975 The 4th British International Graphic Biennale Award Winning Prints, Oxford Gallery, Oxford
Portrait of Robin Crozier, Sunderland Art Center, Sunderland
Pictorial History of the Art World, Kansas City Art Institute, Kansas City
Jubileumi Iparművészeti Kiállítás, Műcsarnok, Budapest
Special Photoworks, Galleria del Millione, Milano
Savaria Museum zu Gast in Graz. Moderne Textilien aus der Sammlung, Künstlerhaus, Graz
International Documentation, Moderna Museet, Stockholm
Selfportrait as Selfpublication, Galerie im Taxispalais, Innsbruck
Magyar Miniatűr Textilek, Savaria Múzeum, Szombathely
1976 Theorije-Informatie-Praktijk, Akademie Gent
Pan-Conceptuals, Gallery Maki, Tokio
Foto 8c Idea, Galleria Communale d'Arte Moderna, Parma
Expozíció Fotó/Művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
The Museum of Drawers, Museum der Stadt Solothurn
Protografica, Galerie Prizmat, Krakkó
IV. Fal- és Tértextil Biennále, Savaria Múzeum, Szombathely
V. International Drawing Biennale, Rijeka
Magyar Miniatűr Textilek, MDM Galéria, Varsó
Magyar Kárpit, Rab Rouah, Rabat, Algír – Yahia Galéria, Tunisz – La Maison Culturelle, Bizerta
Text, Sound, Image, Small Press Festival, Guy Schaeren, Antwerp, Belgium
Modern grafika, Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Velemi Textilművészeti Alkotó műhely, Velem
Stadtmuseum, Linz
Art/NotArt, Leeds
1978 Hommage à Marcell Duchamp, Moderna Galerija, Ljubjana – Collegium Artisticum, Sarajevo
Experience Book. Nature, City Space, Everyday Life, Memory, Body and Language, Visual World, Gallery Maki, Tokyo
Nemzetközi Iparművészeti Bemutató, Erfurt
Textil a textil után, Városi Tanács, Eger
1979 Works and Words, De Appel, Amsterdam
1980 A magyar avantgárd művészet múzeumának kiállítása, Ifjúsági Ház, Pécs
Rajz, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Printed Art: A View of Two Decades, Museum of Modern Art, New York
1982 Egoland Art, Fészek Galéria, Budapest
Artists' Photographs, Crown Point Gallery, Oakland, California
1985 Objektek 1955-1985, Óbuda Galéria, Budapest
1987 Kép-vers / vers-kép, Petőfi Irodalmi Múzeum
1989 Más-Kép, Ernst Múzeum, Budapest
1992 „Cím nélkül", Fészek Galéria, Budapest
1999 Dátum, Műcsarnok, Budapest
2001 Lehetetlen realizmus. Tanulmányi kiállítás a nemzetközi fluxus és concept art magyar vonatkozásairól, Artpool, Budapest
2003 Hordozható I2 Múzeum / Portable I2 Museum, Dorottya Galéria, Budapest
2007 Formabontók I. – Neoavantgard tendenciák a magyar fotóművészetben: 1965-1984, Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, Budapest
2008 Koncept koncepció, szemelvények, Vasarely Múzeum, Budapest
2009 Akzent Ungarn. Ungarische Kunst aus der Sammlung der Neuen Galerie Graz, Neue Galerie, Graz
Fleuves, Cneai, Chatou
2010 Fotóhasználati taktikák a Makói Grafikai Művésztelepen (1977-1990), HattyúHáz Galéria, Pécs
Symmetrische Kunst aus Ungarn, ZKM, Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, Karlsruhe
2011 Kortársaink voltak – a Magyar Művészeti Akadémia néhai tagjai, Iparművészeti Múzeum, Budapest
Umelecká kartografia v strede Európy 1960-2011 / Maps. Art Cartography in the Centre of Europe 1960-2011, Bratislava City Gallery, Mirbach Palace, Slovak National Gallery, Bratislava
Light Years. Conceptual Art and the Photograph, 1964-1977, Art Institute of Chicago
Lodz
2012 Újratöltve – Válogatás a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány gyűjteményeiből, KOGART, Budapest
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató