Kossuth-díjas zeneszerző, a Nemzet Művésze
Életrajz
Balassa Sándor a fővárosban született 1935-ben egy cipészmester fiaként. A Felvidék visszacsatolása után a család előbb Érsekújvárra, majd Észak-Komáromba költözött az apa családjához. A világháború után el kellett hagyniuk az új csehszlovák államot, s rövid ideig Dél-Komáromban, Keszthelyen, végül Komádiban telepedtek le édesanyja rokonai közelében. Édesapja felhagyott a cipész mesterséggel és vásáros kereskedésből tartotta el családját. Balassa az általános iskolát a két Komáromban és Keszthelyen járta, a felső tagozatot már Komádiban végezte el. A háború és a helyváltoztatások zaklatott ideje után Komádiban a béke szigetére talált, ahol rácsodálkozhatott a természet harmóniájára, és megismerkedhetett a paraszti élet szépségeivel, archaikus, ősi ritmusával.
Az olvasás szenvedélye mellett – vagy annak hatására – írni kezdett; verseket, rövidebb-hosszabb történeteket, amelyeket azután saját rajzaival illusztrált. Ezeket a próbálkozásokat később megsemmisítette, érezte, hogy ezen az úton nem tud teljességgel kibontakozni. „Vajon található-e egy másik nyelv, amely kulcs lehet számára a megsejtett titkok ajtajához?"
A trubadúr
Balassa középiskolai továbbtanulását a komádi párttitkár személyes bosszúból megakadályozta, miközben két fiát Békéstarhosra iskoláztatta be. A szerző édesapja felismerte a reménytelen helyzetet, és a megoldást Pesten találta meg. A későbbi zeneszerzőt géplakatos ipari tanulónak adta. Szakmunkásként a Danuvia Gépgyárban kezdett el dolgozni. Sorsa a zuglói moziba vezette, ahol Verdi A trubadúr című operafilmet vetítették. A művészi zenével való találkozás élménye megrázó volt, hatása megváltoztatta egész életét. Felismerte, hogy zeneszerzőnek született.
Jelentkezett a Munkaerő Tartalékok Központi Énekkarába, s beiratkozott a Goldmark Zeneiskolába, hogy zongorázni tanuljon. A kórusművek megismerése, a zongoraórák tanulsága megnyitotta az utat Bartók Béla Konzervatórium felé. A sikeres felvételi után otthagyta a gyárat, nagyon szerény ösztöndíjra támaszkodva végezte el a konzervatórium karvezető előkészítőjének négy esztendejét. 1954-től kezdve komponálni kezd, dalokat, zongoradarabokat, de a zenei írás-olvasás alapjainak elsajátítása kevésnek bizonyult a kibontakozáshoz.
Rottenbiller utcai dalok
A Zeneakadémiára azonban érettségi vizsga nélkül nem felvételizhetett. Ismét munkát vállalt és beiratkozott egy esti levelező gimnáziumba. A Telefongyárat az Orion Gyár Kávaraktára követte, végül két évig dolgozott anyagmozgatóként a Könyvterjesztő Vállalat Zenei Raktárában.
A felvételi előtti hónapokban feleségül vette Balogh Irént. Ebből a házasságból született Júlia nevű lánya. Őt négy évvel később Péter fia követte. Lánya születésekor nagy odaadással készült a felvételire, átlagban napi hat-hét órát gyakorolt a zongorán, három hónap alatt megtanulta a klasszikus összhangzattant. A felvételin két saját Kosztolányi-dalt mutatott be. Zeneakadémiai tanára a zárkózott, útját megújító Szervánszky Endre lett (1960-1965). Szervánszky soha nem szólt bele a szabad kompozíciókba, csak a javítható, az ismert stílusokban komponált, kötelező gyakorlatokban volt szigorú bíró. A technikát vélte taníthatónak, a művészetet nem. Szervánszky hatása példaadás volt. Balassa nála látta, hogy miként lehet a zenében és zenei világban az ideológiák háborúja idején etikusnak, bátornak és tisztának maradni.
Ekkor még nem tudhatta, hogy szűk harminc év múlva ő fogja a mestere által elindított hazai szerializmust végképp lezárni, és a tonalitás magyar gyökereihez való visszatérése miatt ő is szembenéz majd az elmagányosodással, akadályoztatással és kénytelen lesz megalkuvást nem ismerően bátornak lenni.
Diplomadarabjait egy ma már alig ismert szempont is befolyásolta. Szervánszky ugyanis megtudta, hogy a Zeneakadémia mindenható főigazgatója, Szabó Ferenc zeneszerző dodekafon technikákat fog keresni a darabokban. Amennyiben bizonyítható weberni hatást talál, úgy a hallgató nem kaphat diplomát. Tanára kérésére Balassa újraélesztette ösztönös invencióját és visszatalált a zeneakadémiai évek előtti hangjához; így született a Hegedűverseny (op. 3), mint diplomadarab. Ma már bevallható az is, hogy a diplomahangversenyen a tíz évvel korábban komponált Rottenbiller utcai dalokkal nyerte el a kitüntetéses diplomát.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Életrajzi adatok
Budapest 1935. január 20.
Budapest, 2021. május 14.
Tanulmányok
1960--1965: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Szervánszky Endre (zeneszerzés)
Munkahelyek
1964–1980: Magyar Rádió, zenei rendező
1981–1996: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola; adjunktus, docens, egyetemi tanár
Művészeti szervezeti tagság
1992–2011: az MMA társadalmi szervezet alapító tagja
2011–2021: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
Művek
Énekes-zenekari alkotások
Operák
Az ajtón kívül, (opera 5 tételben), Op. 27, 1976 – Wolfgang Borchert színműve alapján
A harmadik bolygó – operakantáta 2 részben, Op. 39, 1987
Karl és Anna, (3 felvonás), Op. 41, 1992 – Leonard Frank azonos című művei alapján
Földindulás, (3 felvonás), Op. 70, 2001 – Kodolányi János művei alapján
Kantáták
Hajak, Op. 2, (1963/1979) – Szopránszólóra és kamaraegyüttesre, Ch. Vildrac költeményeire
Aranykor, Op. 4, (1963) Szoprán- és tenorszólóra, vegyeskarra és zenekarra, R. Tagore költeményére
Zenit, Op. 10, 1967, Altszólóra és zenekarra (G. Apollinaire költeményére)
Rekviem Kassák Lajosért, Op. 15, 1969, Szoprán-, tenor- és basszusszólóra, vegyeskarra és zenekarra, Kassák Lajos költeményeire
Cantata Y, Op. 21, 1970, Szopránszólóra és zenekarra (Beney Zsuzsa versére)
Téli kantáta gyermekkarra és ifjúsági vonószenekarra, Op. 67, 1999 (Csukás István, Szalai Borbála, Weöres Sándor, Gazdag Erzsi és Csanádi Imre költeményére)
A szív titkai, Op. 75, Tenorszólóra, kórusra, cimbalomra, klarinétra és vonószenekarra (Petőfi Sándor verseire)
Zenekari művek
Szimfonikus zenekari alkotások
Iris, Op. 22, 1971
Glarusi ének, Op. 29, 1978
Az örök ifjúság szigete, Op. 32, 1979
Hívások és kiáltások, Op. 33, 1981
Egy álmodozó naplója, Op. 35, 1983
Három fantázia zenekarra, Op. 36, 1984
Szőlőcske és Halacska, Op. 40, 1987
Tündér Ilona, Op. 45, 1992
Magyar táncok, Op. 50, 1994
A nap fiai, Op. 54, 1995
Négy arckép szimfonikus zenekarra, Op. 56, 1996
301-es parcella, Op. 58, 1997
Magyar koronázási zene, Op. 63, 1998
Hunok völgye, Op. 69, 1999
Október virágai, Op. 77, 2003
Cívisek városa, Op.91, 2005
Utazások Biharban Op. 93, 2005
Lovagi erények dicsérete, Op. 100, 2007
Öt zenekari darab, Op. 109,
Trianon, Op. 112
Versenyművek
Hegedűverseny, Op. 3, 1965
Pécsi concerto öt szólistára és vonószenekarra, Op. 61. 1998
Fantázia hárfára és vonószenekarra, Op. 76, 2002
Kettősverseny oboára és kürtre vonószenekarral, Op. 72, 2002
Trombitaverseny, Op. 86, 2004
Cimbalomverseny vonószenekarral, Op. 121, 2011
Fúvósegyüttes
Lupercalia – fafúvókra és rézfúvókra, Op. 24, 1972
Vonószenekarra
Bölcskei concerto, Op. 49, 1993
Csaba királyfi, Op. 46, 1993
Naphegyi kirándulás, Op. 81, 2003
Szegedi concerto, Op. 88
Nyári zene, Op. 89, 2004
Nyitány és jelenetek, Op. 103
Virradat, Op. 117, 2011
Európa elrablása – zenekari tétel, Op. 126, 2012
Kamarazene
Kamaraegyüttesekre
Xenia - nonett, Op. 20, 1970
Tabulae, Op. 25, 1972
Nyírbátori harangok - Tizenkét rézfúvósra, Op. 57, 1996
Gödöllői concerto – négy gitárra vagy gitárzenekarra, Op. 80, 2002
Xenia II - nonett, Op. 85, 2003
Kamaradarabok
Divertimento – két cimbalomra, Op. 6, 1961/93
Fúvósötös, Op. 9, 1966
Dimenziók – fuvolára és brácsára, Op. 8, 1966
Antinómia, Op. 14, 1968 – szoprán énekhangra, klarinétra és csellóra
Ütőskvartett, Op. 18, 1969
Hárfástrió, Op. 19, 1970 –a szerző megsemmisítette
Három Intermezzo fuvolára és zongorára, Op. 23/1, 1971
Pastorale és tánc két fagottra, Op. 23/4
Rézfúvóskvintett Nr. 1, Op. 31, 1979
Füzérke – fuvolára, hárfára és brácsára, Op. 51, 1994
Népdaltrió fafúvókra, Op. 23/3, 1994
I. Vonósnégyes (Süss fel, nap), Op. 53, 1995
Pasztorál és rondó – hegedűre és kürtre, Op. 66, 1998
Duettek fuvolára és hárfára, Op. 64, 1998
Nyári intermezzo – oboára és zongorára, Op. 71, 2001
Nyolc tétel két klarinétra, Op. 74, 2002
Párosító hegedűduók, Op. 79, 2003
Vonóstrió Nr. 1, Op. 99, 2006
Eszterlánc - duettek fuvolára és hegedűre, Op. 96, 2006
Fagottzene zongorával, Op. 108, 2009
Dum-dum nélkül – tárogatóra és cimbalomra, Op. 102, 2010
Vonóstrió Nr. 2, Op. 104
Fafúvóstrió Nr. 2, Op. 105
II. Vonósnégyes, Op. 114, 2010
Rézfúvóskvintett Nr. 2, Op. 116
Kvartett két trombitára és két harsonára, Op. 118
„Még egy csokrot" – két hegedűre és gordonkára, Op. 122, 2010
Tavaszváró kettősök – hegedűre és angolkürtre, Op. 125, 2012
Karácsonyi párbeszéd – hegedűre és gordonkára, Op. 124
Csepeli kvartett fafúvókra, Op. 127, 2012
Adagio - vonósnégyesre, Op. 128, 2013
III. vonósnégyes, Op. 130, 2013
Négy miniatűr oboára és brácsára, Op. 132, 2013
Kapunyitó - Zene két trombitára és két kürtre, Op. 134, 2013
IV. vonósnégyes, Op. 135, 2013
Kürtök párbeszéde, Op. 138
Scherzo tétel vonósnégyesre Op.142
Trio három trombitára Op. 143
Levendula, Rozmaring, Kettősök hegedűre és brácsára Op.144
Zongoradarabok
Öt testvér, Op. 5, 1960
Bagatellek és szekvenciák zongorára, Op. 17, 1970
Szonatina Nr.1, Op. 23/5
Szonatina Nr.2, Op. 83, 2003
Fantázia, Op. 97, 2006
Művész utca 11/a, Op. 101 (csembalóra)
Kicsi a bors, de erős, Op. 106
Ládafia I. – 14 könnyű zongoradarab, Op. 113, 2009
Ládafia II. – 14 könnyű zongoradarab, Op. 120
Tizenkét könnyű zongoradarab, Op. 123
Három szonatina, Op. 131, 2013
Szonatina zongorára, Op. 136, 2013
Két zongoradarab, Op. 137, 2014
Albumlapok Sayakának, Op. 140
Szólódarabok
Az utolsó pásztor – gordonkára, Op. 30, 1978
Hajta virágai – cimbalomra, Op. 38, 1984
Szonatina hárfára, Op. 47, 1993
Jánosnapi muzsika – hegedűre, Op. 52, 1994
Prelúdiumok és fantázia orgonára, Op. 59, 1997
Levelek a rezervátumból - cimbalomra, Op. 87, 2004
Üdvözlet Violának, Op. 90 - Szóló brácsára, 2004
Három tétel gordonkára, Op. 92, 2005
Három etűd gitárra, Op. 23/2, 2005
Ha szól a tárogató, Op. 95, 2006
Négy előadási darab cimbalomra, Op. 98, 2006
Madárlátta muzsika – tárogatóra, Op. 129, 2013
Négy etűd gitárra, Op. 133, 2013
Északi ajándék – hárfára, Op. 139
Margóra írt hangjegyek - tárogatóra op. 144
Kórusmű
Gyermekkarok
Öt gyermekkar, Op. 11, 1967
Kelet népe, Op. 44, 1992
Madaras énekek, Op. 37, 1998
Nőikarok
Nyári éj, Op. 13, 1968
Tavaszi dal - őszi dal, Op. 60, 1977
Nádi csibe, Op. 28, 1977
Kyrie, Op. 34, 1981
Bánatomtól szabadulnék, Op. 42, 1988
Köszöntő, Op 23/7
Capriccio, Op. 23/6
Két szerelmes egy pár, Op. 73/a, 2002
A fény kapuja, Op. 73/b, 2002
Várakozás, Op. 73c
Karácsony - ciklus Ady költeményeire, Op. 68, 2003
Nyári könnyű szellők, Op. 110
Szülőföldem szép határa, Op. 115
Férfikarok
Favágó, Op. 62, 1998
Holdének, Naphimnusz, Op. 65, 1998
Vegyeskarok
Legenda, Op. 12, 1968
Motetta, Op. 26, 1972
Oldott kéve, Op. 43, 1991
Damjanich imája, Op. 48, 1993
Magyar ének, a capella Op. 54/a
Az árvák éneke, Op. 55, 1996
A gólyához, Op. 82, 2003
Decemberi kiáltás Op. 94, 2005
Magyarország romlásáról, Op. 107, 2008
Ballada, Op. 111, 2009
A tengerszem, Op. 118, 2010
Dalok énekhangra és zongorára
Dalok a Rottenbiller utcából, Op. 1, 1955
a) Sziklák alatt
b) Ó akkor is
c) Meghúzták a harangot
d) Búcsú nélkül
e) Ahogy várlak
f) Kint remeg a nyárfa ág
g) Utolsó szonett
h) Csillag és virág
Két dal József Attila verseire, Op. 7
a) Mikor az utcán átment a kedves
b) Csodálkozás
Két dal Kosztolányi verseire, Op. 16, 1959,
a) Kedves
b) Üllői úti fák
Dalok a Sümegvár utcából, Op. 78, 2003
a) Milyen volt szőkesége (Juhász Gyula)
b) Erdélyi fák között (Wass Alber)
c) Ó jössz-e már? (Mihai Eminescu)
d) Búcsú (Nicola Vapcarov)
Három dal Wass Albert verseire, Op. 84, 2003
a) Darvak
b) Meghalt a patak
c) Lohengrin
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató