logo
logo
Molnár Imre profilképe

Molnár Imre

Ferenczy Noémi-díjas bőrműves iparművész
Budapest, 1942. március 25.
Az MMA levelező tagja (2014–2023)
Az MMA rendes tagja (2023–)
Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozat
Molnár Imre életrajza

Életrajz

Molnár Imre bőrműves iparművész 1942. március 25.-én, Budapesten született. Általános iskolába a Margit körúti Ferencesek temploma melletti iskolába járt. Gyermekéveit a Margitszigeten töltötte, ahol a család lakása volt, ugyanis édesapja 1925-től a szigeten dolgozott kertészként. Molnár Imre számára kitörölhetetlen nyomokat, egész életre szóló élményeket jelentett a Margitsziget, ahol első felfedező útjait megtette. Mély hatást gyakorolt rá a táj varázsa, a természet kimeríthetetlen birodalma, továbbá a sziget évszázados emlékei, töredékei. 19 évig lakott a szigeten, és nemcsak csodálta a természet, a táj változásait, hanem kamaszkori rajzaiban meg is örökítette azokat.

Középiskolai tanulmányait az újpesti Könyves Kálmán Gimnáziumban végezte. Újpest hagyományosan a magyar bőripar világhírű fellegvára volt; bár a Wolfner család bőrgyárát államosították, de megmaradt a gyártás, a bőrfeldolgozás továbbra is, legalábbis még azokban az esztendőkben, amikor Molnár Imre ipari tanulóként elkezdett ismerkedni, foglalkozni a bőrrel, mint anyaggal. Az újpesti bőripari hagyományok, tradíciók, a még élő mesterek szaktudása kitűnő muníciót jelentettek: különösen, hogy a családban is megvolt a példa, ő előtte anyai ágon már két generáció tagjai foglalkoztak bőrművességgel. Molnár Imre egyik anyai nagybátyjánál lett ipari tanuló.

A szakma elsajátítása, a mesterségbeli tudás megszerzése mellett Molnár Imre minden korban és időszakban figyelmet fordított művészeti képzésére, amely a rajzbéli készségek fejlesztését éppúgy jelentette, mint a hazai és külföldi kulturális életbe történő bekapcsolódást. 1967-ben megnősült, Csepelre költözött, s a mai napig ott él és alkot, saját műhelyében. Csepelen sokat rajzolt, festett, gyakran felkereste az 1947-ben alakult Képzőművészeti Szabadiskolát, a Csepeli Kört, ahonnan számos neves művész került ki (Ék Sándor, Mikus Sándor, Olcsai Kiss Zoltán, Baksa Soós György, Ilosvai Varga István és Gádor Emil).

Szellemi fejlődésére, művészi életútjának alakulására nagy hatást gyakorolt az 1970-es években induló táncházmozgalom, valamint a Fiatal Népművészek Stúdiója: önálló kiállításon mutatkoztak be a Csepeli Munkásotthonban. A stúdió szellemi irányítói között volt Csoóri Sándor, Makovecz Imre, Csete György, Zelnik József, a tagok között pedig Budai Ilona, Faragó Laura, Buda Ferenc, Vidák István, Landgráf Katalin, Galánfi András.

A gyökereiket kereső fiatalok a népművészetben, mint ősi, tiszta forrásban találták meg a művészeti megújhodás kiindulópontját. Molnár Imre 1973-ban lett a Népművészet Ifjú Mestere, 1974 -ben pedig Népi Iparművész. 1979-ben felvették a Művészeti Alap tagjainak sorába. Az 1980-as évek elején egy elkötelezett, 10 tagú baráti társaság (köztük Hoppál Mihály, Jankovics Marcell, Szemadám György, Szakály Ferenc) a magyar történelmi tradíciók ápolása céljából úgy döntött, hogy minden esztendőben a nemzeti ünnepen, március 15-én kitünteti azokat a magyarokat, akik a magyar kultúrát gazdagították. Felkérték Molnár Imrét, hogy az átadandó, pergamenre írott oklevelet, érmet és a hozzájuk való tokot minden alkalommal készítse el.

Molnár Imrét a hagyomány megőrzésének szándéka vezeti akkor is, amikor pergamenre rója sorait, akkor is, amikor oklevelek, érmek tokjait tervezi, és akkor is, amikor tradicionális könyvkötő-mesterként dolgozik. A magyar könyvművészet, könyvkötő-mesterség hagyományait ápolja, viszi tovább, hogy ne vesszenek el, ne felejtődjenek el a régi technikák. Kézzel kötött, egyedi, míves és bibliofil kötéseket tervez és készít műhelyében. Munkái sokfélék, a bőrművesség minden területét, minden tárgytípusát reprezentálják, használati és dísztárgyak egyaránt kikerülnek műhelyéből.

1992-ben elnyerte a FIDEM pályázat Nívódíját. Budahelyi Tibor szobrászművésszel készített közös munkájáért a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége tagjai közé emelte. 1995-ban a Modern Etnika öltözéktervező művészcsoport tagja lett. Tervei, elképzelései egybevágtak a csoport törekvéseivel: mindannyiuk közös célja az volt, hogy a népművészet formakincsét, ornamentikáját korszerűbb formában, de feltétlenül alkalmazzák a modern magyar viseletben. Molnár Imre textilművészek (Balázs Klára, Bányász Judit, Katona Szabó Erzsébet, Nyári Ildikó, Sárváry Katalin, Tankó Judit) öltözékeihez készített és készít kiegészítő bőr tárgyakat: táskákat, öveket, mellényeket, fejfedőket etc. A belföldi szellemi kapcsolatépítés mellett külföldi tanulmányutak szélesítették Molnár Imre látókörét, és tapasztalatok sokaságával gazdagították. Ezekre a rendszerváltást követő években nyílt lehetősége; járt Amszterdamban, Brüsszelben, Münchenben, Bolognában és Firenzében, valamint Frankfurtban (a könyvvásáron).

Alkotásai hazai és külföldi köz- és magángyűjtemények féltve őrzött darabjai lettek. Bőrtárgyai megtalálhatók többek között Budapesten (Iparművészeti Múzeum, Országos Széchenyi Könyvtár, Parlament), Pannonhalmán, továbbá Angliában, Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Hollandiában, Horvátországban, Németországban, Svájcban, Svédországban, a Vatikánban és az Amerikai Egyesült Államokban.

Az életrajzot összeállította: Horváth Hilda [2016]

Műtárgyjegyzék

Könyvkötés: A lélek senkiföldjén. Csoóri Sándor köszöntése. Széphalom Könyvműhely 1992.

Kecskebőr, kézzel fűzve, domborítás, vaknyomás, 21,5x23,5 cm,Iparművészeti Múzeum

„Sámán szappantartó" éremtartó tok a 'Nemzetközi Társaság a Sámán Kutatásért' díjhoz. Az érem Kő Pál szobrászművész alkotása, 1993. Fa, borjúpergamen, kecskeszőr, fonás, hajtogatás, 15,5x15x4,5 cm. Érem: 7,5x6,2x1,8 cm.

Fekete női táska, Katona Szabó Erzsébet tervezte kabáthoz készült, 1996. Bőr, domborított, rátéttel díszített, 21x31,5 cm, Iparművészeti Múzeum

Éremtokok, 1997-2005. Bőr, bársony, papír, különféle méretekben

Mappa, 1997. Bőr, bőrberakás, 32x24 cm, Iparművészeti Múzeum

Könyvkötés: Pilinszky Rómában. 1947, 1967. Levelek, esszék, fényképek. Kortárs Könyvkiadó. Budapest 1997. Borjúpergamen kötés, kézzel fűzve, aranyozva, domborítva, 22x15 cm, Iparművészeti Múzeum

Könyvkötés. Kodolányi Gyula: Január, Versek, 1989-1996. Budapest, 1997. Kecskebőr kötés, magassága: 20 cm

Könyvkötés, Hoppál Mihály: Folklór és Közösség. Széphalom Könyvműhely, 1998. Nyersvászon kötés, kézzel fűzött oromszegő, tölgy furnér borítású tok, lézergravírozás, magassága: 20 cm

Könyvkötés: Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte C.F. Peters, Frankfurt é.n. - A varázsfuvola kottakönyve, kötés: 1998.

Natúr színű marhabőr kötés, vakdombornyomott Mozart portréval, „Mozart" vaknyomott felirattal, oromszegő, jelzőszalag, Zanders „elephantenhaut" előzékkel. Bőrszegélyű, márványozott papír borítású könyvtokban. A könyv mérete: 27,8x19,5x2 cm. Magántulajdon

Női válltáska és öv, 1999., kecskebőr

Csont nyakék, 2000. Csont, marhabőr, karcolt tamga, fonott gomb, átm: 14 cm

Női táskák, öv, 2001. Sertésvelúr, kecskebőr

Érem- és oklevél tok, 2002. Pergamen, bőrborítás

Női válltáskák és öv, Madarászné Kathy Margit öltözékéhez készült, 2002. Sertésvelúr, juh- és marhabőr, esztergált fa, táskák vállszíjjal: 28x58x70 cm, 25x25x76 cm, öv bekapcsolva: 5x40 cm

Fekete női kézitáska, tarsoly és nyakék, 2003. Bőr, domborított, fonott szíjjal, a nyakék szarulemezzel díszített. A táska: 21x19 cm, a tarsoly 10,5x11 cm, a nyakék szélessége: 18 cm Iparművészeti Múzeum

Piros női kézitáska, Balázs Klára kötött öltözékéhez készült, 2004. Bőr, textilbetéttel, fonott vállszíjjal, féldrágakő gyöngy függőkkel. 23x19 cm, Iparművészeti Múzeum

Öltözékkiegészítők – női kézitáska, saru, öv, karkötő Marhabőr, festett, kézi varrás, táska: 29x24x17,5 cm, saru: 36-os méret, öv: 85x2 cm, karkötő: átm: 8,5 cm

Könyvkötés: „Gold der Pharaonen" A bécsi Kunsthistorisches Museum kiállítási katalógusa (2001. nov. 27.- 2002. márc. 17) 2004. Papirusz, kecskebőr, fémtábla, hossza 30 cm, átmérő 10 cm, katalógus: 24x30 cm

Álomfogó, 2005. Marhabőr, madártoll, üveg, fakeret, 60x60 cm

Bibliofil kötés, tokkal: Csőgör András: Gondolatok fekete kabátban című verseskötetéhez, Balassi Kiadó, Budapest, 2005. Borjúbőr, kézzel fűzött, festett metszés, kézi oromszegő, aranyozás

17,5x11,2x2,5 cm

Bibliofil kötés, tokkal Hoppál Mihály Sámánok Eurázsiában című könyvéhez, Akadémia Kiadó, Budapest, 2005. Marhabőr, kézzel fűzött, festett pergamen, festett metszés, kézi oromszegő, 27x23,5x3 cm

Válltáska, Madarászné Kathy Margit öltözékéhez készült, 2005. Bőr, hímzett vászon, 20x20 cm

Nyakék (Kótai Józseffel közös munka) Katona Szabó Erzsébet tervezte ún. Hattyúruhához készült, 2005. Csont, ébenfa, ezüst, 4x9 cm

Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzata által Kodály Zoltánnak posztumusz adományozott díszpolgári oklevél, kerületi címeres oklevéltartó tokkal, 2007.

Oklevél: Borjúpergamen, kézírás, iniciálé, diófa pecséttartó, 42x53 cm.

Oklevéltartó tok: domborított marhabőr borítás, bársonybélés, fonott zárógombok, hossza 50 cm, átm: 10 cm

„Magyar nyelvemlékek", 2007. I. II. III. IV.

Magyar nyelvemlékek I. - Részlet a Tihanyi Apátság alapítóleveléből Kecskepergamen, bársony, betűhív kézírás

Magyar nyelvemlékek II. - Részlet a Halotti Beszédből Kecskepergamen, marhabőr, betűhív kézírás

Magyar nyelvemlékek III. - Ómagyar Mária-siralom, részlet Kecskepergamen, marhabőr, betűhív kézírás

Magyar nyelvemlékek IV. Kecskepergamen, kézírás, számítógéppanel, fakeret

Afrika I-II-III. 2008. Kecskebőr, kagyló, kézi festés, 35x35 cm /darab

Hommage à Mozart, 2008. Marhabőr, borjúpergamen, kecskebőr, ébenfa, kézírás, fakeret, 35x30 cm

Struktúrák I-II-III. 2008. IV. 2012. Marhabőr, fonás, szövés, fakeret, 35x35 cm/darab

Tokok, 2008. Bőr, bőrfonás, aranyozás, ébenfa, bársony, 30x17x18 cm

Könyvkötés, Szemadám György: Vándorok. Széphalom Könyvműhely, 2009. Festett növényi cserzésű kecskebőr, kézzel fűzött oromszegő, magassága: 24 cm

Könyvkötés: Dia könyve. Underground Kiadó, Budapest, 2010. Felelős szerkesztő: Batáné Czafit Katalin

Kék „oasis" kecskebőr, kék előzék, oromszegő, jelzőszalag, kézzel fűzve. Maratott, aranyozott tábla a könyvfedélen domborított keretben. A táblák belső széle filétával aranyozva. 28,6x21,7x1,8 cm. Magántulajdon

Női kézitáskák, 2011. Festett bőrök, 15x23x6 cm illetve 19x30x4 cm

Nyakék, 2014. csont, fonott marhabőr, 6,5x3,7 cm

Könyvkötés: Szent Márton Savaria szülötte. BKL kiadó – Pannon Lapok Társasága 2000. – kötés: 2014.

Bőrkötés bordó anilines kecskebőr, bőrdomborítás, bőrintarzia, aranyozás, festett metszés 26,5x20,7x2,6 cm. Magántulajdon.

„Dia saruja" 2014. Kék „oasis" kecskebőr arany bőrbélés és talpbélés, aranyozott motívum, növényi cserzésű marhabőr talp és sarok. 37-es nagyság. Magántulajdon.

„Dia tarsolya" 2014. Kék „oasis" kecskebőr aranyozott motívumokkal, aranyszínű bőrszegéllyel, és vállpánttal. 20,5x20,5x4 cm. Magántulajdon.

Egyéni kiállítások

1974 Budapest, Ferencvárosi Pincetárlat Galéria

Budapest, Csepel Művek Munkásotthona

1978 Székesfehérvár, Megyei Művelődési Ház

1982 Balatonfüred, Füred Galéria

1986 Kaposvár

1995 Budapest, XII. kerületi Polgármesteri Hivatal

2002 Budapest, Csepel Galéria

2003 Budapest, Csepel, Vásárhelyi Pál Kereskedelmi Szakközépiskola: A bőrműves iparművész stációi címmel

2004 Ökollégium Art Galéria

2005 Gödöllő, Új Művészeti Közalapítvány – GIM Ház

2008 Budapest, Pesterzsébet, Gaál Imre Galéria

2009 Budapest, Klebelsberg Kulturkúria

Pécel, Ráday-kastély

2012 Mindszentkálla a faluházban – a Káli-medencében

2014 Budapest, Magyar Népi Iparművészeti Múzeum

2015 Budapest, MMA, A hónap műtárgya

Csoportos kiállítások

1983 Szolnok, Aba Novák Terem (Kopcsányi Ottó ötvösművésszel)

1984 Budapest, Vigadó Galéria, Iparművészeti Vállalat kiállítása

1987 London, Magyar iparművészek kiállítása

2000 Pécel, Ráday-kastély, „KÖNYV" Kortárs Képző- és Iparművészeti kiállítás

2001 Budapest, Műcsarnok, Millenniumi Iparművészeti Kiállítás

2004 Székesfehérvár, Könyvkötők Országos Kiállítása

Budapest, Csepel Galéria, Csepeli Képző- és Iparművészek Kiállítása

2005 Szombathely, Isis Galéria, A tél színei, közös kiállítás Kovács Éva keramikussal és ifj. Iván Szilárd festőművésszel

2008 Tízéves a Gödöllői Iparművészeti Műhely, jubileumi kiállítás

2009 Budapest Galéria, Öltözködési Divatbemutató

2011 Magyar Alkotóművészek Háza: 2011. évi művészeti díjazottak kiállítása

Közös kiállítások a Modern Etnika – ma Tradíció – Művészcsoporttal

1995 Gödöllő, Művelődési Központ

1996 Budapest, Vigadó Galéria

1997 Helsinki, HEURÉKA Központ

1998 Japán: Tokió, Mitsukoshi Nihombashi; Aomori, Hokkodamaru; Marioka, Kawatoku

1999 Prága, Magyar Kulturális Központ

2000 Párizs, Magyar Intézet

2001 Berlin, Magyar Ház

2002 Budapest, Vármegye Galéria

2004 Budapest, Budapest Galéria

Művésztelepen és szimpozionon való részvétel

2014. augusztus 2. Hagyományok Háza Népi Iparművészeti Osztálya kiállítótermében rendezett jubileumi kiállítás "Kikészítettük" címmel (július 9.-augusztus 11. ) a 20 éves Országos Bőrműves Tábor anyagaiból, s ennek kapcsán rendezett szakmai konferencia előadója

Országos Bőrműves Táborok rendszeres oktatója 1994- től

2016. szeptember 28. Vigadó: kezdeményezője, szervezője, levezető elnöke és előadója az MMA bőrművészeti konferenciájának

Művek közgyűjteményben

Anglia, Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Horvátország, Németország, Svájc, Svédország, Vatikán, Amerikai Egyesült Államok

Budapest, Országos Széchenyi Könyvtár

Budapest, Iparművészeti Múzeum

Budapest, Parlament

Pannonhalma