Életrajz
Molnár Imre bőrműves iparművész 1942. március 25.-én, Budapesten született. Általános iskolába a Margit körúti Ferencesek temploma melletti iskolába járt. Gyermekéveit a Margitszigeten töltötte, ahol a család lakása volt, ugyanis édesapja 1925-től a szigeten dolgozott kertészként. Molnár Imre számára kitörölhetetlen nyomokat, egész életre szóló élményeket jelentett a Margitsziget, ahol első felfedező útjait megtette. Mély hatást gyakorolt rá a táj varázsa, a természet kimeríthetetlen birodalma, továbbá a sziget évszázados emlékei, töredékei. 19 évig lakott a szigeten, és nemcsak csodálta a természet, a táj változásait, hanem kamaszkori rajzaiban meg is örökítette azokat.
Középiskolai tanulmányait az újpesti Könyves Kálmán Gimnáziumban végezte. Újpest hagyományosan a magyar bőripar világhírű fellegvára volt; bár a Wolfner család bőrgyárát államosították, de megmaradt a gyártás, a bőrfeldolgozás továbbra is, legalábbis még azokban az esztendőkben, amikor Molnár Imre ipari tanulóként elkezdett ismerkedni, foglalkozni a bőrrel, mint anyaggal. Az újpesti bőripari hagyományok, tradíciók, a még élő mesterek szaktudása kitűnő muníciót jelentettek: különösen, hogy a családban is megvolt a példa, ő előtte anyai ágon már két generáció tagjai foglalkoztak bőrművességgel. Molnár Imre egyik anyai nagybátyjánál lett ipari tanuló.
A szakma elsajátítása, a mesterségbeli tudás megszerzése mellett Molnár Imre minden korban és időszakban figyelmet fordított művészeti képzésére, amely a rajzbéli készségek fejlesztését éppúgy jelentette, mint a hazai és külföldi kulturális életbe történő bekapcsolódást. 1967-ben megnősült, Csepelre költözött, s a mai napig ott él és alkot, saját műhelyében. Csepelen sokat rajzolt, festett, gyakran felkereste az 1947-ben alakult Képzőművészeti Szabadiskolát, a Csepeli Kört, ahonnan számos neves művész került ki (Ék Sándor, Mikus Sándor, Olcsai Kiss Zoltán, Baksa Soós György, Ilosvai Varga István és Gádor Emil).
Szellemi fejlődésére, művészi életútjának alakulására nagy hatást gyakorolt az 1970-es években induló táncházmozgalom, valamint a Fiatal Népművészek Stúdiója: önálló kiállításon mutatkoztak be a Csepeli Munkásotthonban. A stúdió szellemi irányítói között volt Csoóri Sándor, Makovecz Imre, Csete György, Zelnik József, a tagok között pedig Budai Ilona, Faragó Laura, Buda Ferenc, Vidák István, Landgráf Katalin, Galánfi András.
A gyökereiket kereső fiatalok a népművészetben, mint ősi, tiszta forrásban találták meg a művészeti megújhodás kiindulópontját. Molnár Imre 1973-ban lett a Népművészet Ifjú Mestere, 1974 -ben pedig Népi Iparművész. 1979-ben felvették a Művészeti Alap tagjainak sorába. Az 1980-as évek elején egy elkötelezett, 10 tagú baráti társaság (köztük Hoppál Mihály, Jankovics Marcell, Szemadám György, Szakály Ferenc) a magyar történelmi tradíciók ápolása céljából úgy döntött, hogy minden esztendőben a nemzeti ünnepen, március 15-én kitünteti azokat a magyarokat, akik a magyar kultúrát gazdagították. Felkérték Molnár Imrét, hogy az átadandó, pergamenre írott oklevelet, érmet és a hozzájuk való tokot minden alkalommal készítse el.
Molnár Imrét a hagyomány megőrzésének szándéka vezeti akkor is, amikor pergamenre rója sorait, akkor is, amikor oklevelek, érmek tokjait tervezi, és akkor is, amikor tradicionális könyvkötő-mesterként dolgozik. A magyar könyvművészet, könyvkötő-mesterség hagyományait ápolja, viszi tovább, hogy ne vesszenek el, ne felejtődjenek el a régi technikák. Kézzel kötött, egyedi, míves és bibliofil kötéseket tervez és készít műhelyében. Munkái sokfélék, a bőrművesség minden területét, minden tárgytípusát reprezentálják, használati és dísztárgyak egyaránt kikerülnek műhelyéből.
1992-ben elnyerte a FIDEM pályázat Nívódíját. Budahelyi Tibor szobrászművésszel készített közös munkájáért a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége tagjai közé emelte. 1995-ban a Modern Etnika öltözéktervező művészcsoport tagja lett. Tervei, elképzelései egybevágtak a csoport törekvéseivel: mindannyiuk közös célja az volt, hogy a népművészet formakincsét, ornamentikáját korszerűbb formában, de feltétlenül alkalmazzák a modern magyar viseletben. Molnár Imre textilművészek (Balázs Klára, Bányász Judit, Katona Szabó Erzsébet, Nyári Ildikó, Sárváry Katalin, Tankó Judit) öltözékeihez készített és készít kiegészítő bőr tárgyakat: táskákat, öveket, mellényeket, fejfedőket etc. A belföldi szellemi kapcsolatépítés mellett külföldi tanulmányutak szélesítették Molnár Imre látókörét, és tapasztalatok sokaságával gazdagították. Ezekre a rendszerváltást követő években nyílt lehetősége; járt Amszterdamban, Brüsszelben, Münchenben, Bolognában és Firenzében, valamint Frankfurtban (a könyvvásáron).
Alkotásai hazai és külföldi köz- és magángyűjtemények féltve őrzött darabjai lettek. Bőrtárgyai megtalálhatók többek között Budapesten (Iparművészeti Múzeum, Országos Széchenyi Könyvtár, Parlament), Pannonhalmán, továbbá Angliában, Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Hollandiában, Horvátországban, Németországban, Svájcban, Svédországban, a Vatikánban és az Amerikai Egyesült Államokban.
Az életrajzot összeállította: Horváth Hilda [2016]
Műtárgyjegyzék
Könyvkötés: A lélek senkiföldjén. Csoóri Sándor köszöntése. Széphalom Könyvműhely 1992.
Kecskebőr, kézzel fűzve, domborítás, vaknyomás, 21,5x23,5 cm,Iparművészeti Múzeum
„Sámán szappantartó" éremtartó tok a 'Nemzetközi Társaság a Sámán Kutatásért' díjhoz. Az érem Kő Pál szobrászművész alkotása, 1993. Fa, borjúpergamen, kecskeszőr, fonás, hajtogatás, 15,5x15x4,5 cm. Érem: 7,5x6,2x1,8 cm.
Fekete női táska, Katona Szabó Erzsébet tervezte kabáthoz készült, 1996. Bőr, domborított, rátéttel díszített, 21x31,5 cm, Iparművészeti Múzeum
Éremtokok, 1997-2005. Bőr, bársony, papír, különféle méretekben
Mappa, 1997. Bőr, bőrberakás, 32x24 cm, Iparművészeti Múzeum
Könyvkötés: Pilinszky Rómában. 1947, 1967. Levelek, esszék, fényképek. Kortárs Könyvkiadó. Budapest 1997. Borjúpergamen kötés, kézzel fűzve, aranyozva, domborítva, 22x15 cm, Iparművészeti Múzeum
Könyvkötés. Kodolányi Gyula: Január, Versek, 1989-1996. Budapest, 1997. Kecskebőr kötés, magassága: 20 cm
Könyvkötés, Hoppál Mihály: Folklór és Közösség. Széphalom Könyvműhely, 1998. Nyersvászon kötés, kézzel fűzött oromszegő, tölgy furnér borítású tok, lézergravírozás, magassága: 20 cm
Könyvkötés: Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte C.F. Peters, Frankfurt é.n. - A varázsfuvola kottakönyve, kötés: 1998.
Natúr színű marhabőr kötés, vakdombornyomott Mozart portréval, „Mozart" vaknyomott felirattal, oromszegő, jelzőszalag, Zanders „elephantenhaut" előzékkel. Bőrszegélyű, márványozott papír borítású könyvtokban. A könyv mérete: 27,8x19,5x2 cm. Magántulajdon
Női válltáska és öv, 1999., kecskebőr
Csont nyakék, 2000. Csont, marhabőr, karcolt tamga, fonott gomb, átm: 14 cm
Női táskák, öv, 2001. Sertésvelúr, kecskebőr
Érem- és oklevél tok, 2002. Pergamen, bőrborítás
Női válltáskák és öv, Madarászné Kathy Margit öltözékéhez készült, 2002. Sertésvelúr, juh- és marhabőr, esztergált fa, táskák vállszíjjal: 28x58x70 cm, 25x25x76 cm, öv bekapcsolva: 5x40 cm
Fekete női kézitáska, tarsoly és nyakék, 2003. Bőr, domborított, fonott szíjjal, a nyakék szarulemezzel díszített. A táska: 21x19 cm, a tarsoly 10,5x11 cm, a nyakék szélessége: 18 cm Iparművészeti Múzeum
Piros női kézitáska, Balázs Klára kötött öltözékéhez készült, 2004. Bőr, textilbetéttel, fonott vállszíjjal, féldrágakő gyöngy függőkkel. 23x19 cm, Iparművészeti Múzeum
Öltözékkiegészítők – női kézitáska, saru, öv, karkötő Marhabőr, festett, kézi varrás, táska: 29x24x17,5 cm, saru: 36-os méret, öv: 85x2 cm, karkötő: átm: 8,5 cm
Könyvkötés: „Gold der Pharaonen" A bécsi Kunsthistorisches Museum kiállítási katalógusa (2001. nov. 27.- 2002. márc. 17) 2004. Papirusz, kecskebőr, fémtábla, hossza 30 cm, átmérő 10 cm, katalógus: 24x30 cm
Álomfogó, 2005. Marhabőr, madártoll, üveg, fakeret, 60x60 cm
Bibliofil kötés, tokkal: Csőgör András: Gondolatok fekete kabátban című verseskötetéhez, Balassi Kiadó, Budapest, 2005. Borjúbőr, kézzel fűzött, festett metszés, kézi oromszegő, aranyozás
17,5x11,2x2,5 cm
Bibliofil kötés, tokkal Hoppál Mihály Sámánok Eurázsiában című könyvéhez, Akadémia Kiadó, Budapest, 2005. Marhabőr, kézzel fűzött, festett pergamen, festett metszés, kézi oromszegő, 27x23,5x3 cm
Válltáska, Madarászné Kathy Margit öltözékéhez készült, 2005. Bőr, hímzett vászon, 20x20 cm
Nyakék (Kótai Józseffel közös munka) Katona Szabó Erzsébet tervezte ún. Hattyúruhához készült, 2005. Csont, ébenfa, ezüst, 4x9 cm
Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzata által Kodály Zoltánnak posztumusz adományozott díszpolgári oklevél, kerületi címeres oklevéltartó tokkal, 2007.
Oklevél: Borjúpergamen, kézírás, iniciálé, diófa pecséttartó, 42x53 cm.
Oklevéltartó tok: domborított marhabőr borítás, bársonybélés, fonott zárógombok, hossza 50 cm, átm: 10 cm
„Magyar nyelvemlékek", 2007. I. II. III. IV.
Magyar nyelvemlékek I. - Részlet a Tihanyi Apátság alapítóleveléből Kecskepergamen, bársony, betűhív kézírás
Magyar nyelvemlékek II. - Részlet a Halotti Beszédből Kecskepergamen, marhabőr, betűhív kézírás
Magyar nyelvemlékek III. - Ómagyar Mária-siralom, részlet Kecskepergamen, marhabőr, betűhív kézírás
Magyar nyelvemlékek IV. Kecskepergamen, kézírás, számítógéppanel, fakeret
Afrika I-II-III. 2008. Kecskebőr, kagyló, kézi festés, 35x35 cm /darab
Hommage à Mozart, 2008. Marhabőr, borjúpergamen, kecskebőr, ébenfa, kézírás, fakeret, 35x30 cm
Struktúrák I-II-III. 2008. IV. 2012. Marhabőr, fonás, szövés, fakeret, 35x35 cm/darab
Tokok, 2008. Bőr, bőrfonás, aranyozás, ébenfa, bársony, 30x17x18 cm
Könyvkötés, Szemadám György: Vándorok. Széphalom Könyvműhely, 2009. Festett növényi cserzésű kecskebőr, kézzel fűzött oromszegő, magassága: 24 cm
Könyvkötés: Dia könyve. Underground Kiadó, Budapest, 2010. Felelős szerkesztő: Batáné Czafit Katalin
Kék „oasis" kecskebőr, kék előzék, oromszegő, jelzőszalag, kézzel fűzve. Maratott, aranyozott tábla a könyvfedélen domborított keretben. A táblák belső széle filétával aranyozva. 28,6x21,7x1,8 cm. Magántulajdon
Női kézitáskák, 2011. Festett bőrök, 15x23x6 cm illetve 19x30x4 cm
Nyakék, 2014. csont, fonott marhabőr, 6,5x3,7 cm
Könyvkötés: Szent Márton Savaria szülötte. BKL kiadó – Pannon Lapok Társasága 2000. – kötés: 2014.
Bőrkötés bordó anilines kecskebőr, bőrdomborítás, bőrintarzia, aranyozás, festett metszés 26,5x20,7x2,6 cm. Magántulajdon.
„Dia saruja" 2014. Kék „oasis" kecskebőr arany bőrbélés és talpbélés, aranyozott motívum, növényi cserzésű marhabőr talp és sarok. 37-es nagyság. Magántulajdon.
„Dia tarsolya" 2014. Kék „oasis" kecskebőr aranyozott motívumokkal, aranyszínű bőrszegéllyel, és vállpánttal. 20,5x20,5x4 cm. Magántulajdon.
Egyéni kiállítások
1974 Budapest, Ferencvárosi Pincetárlat Galéria
Budapest, Csepel Művek Munkásotthona
1978 Székesfehérvár, Megyei Művelődési Ház
1982 Balatonfüred, Füred Galéria
1986 Kaposvár
1995 Budapest, XII. kerületi Polgármesteri Hivatal
2002 Budapest, Csepel Galéria
2003 Budapest, Csepel, Vásárhelyi Pál Kereskedelmi Szakközépiskola: A bőrműves iparművész stációi címmel
2004 Ökollégium Art Galéria
2005 Gödöllő, Új Művészeti Közalapítvány – GIM Ház
2008 Budapest, Pesterzsébet, Gaál Imre Galéria
2009 Budapest, Klebelsberg Kulturkúria
Pécel, Ráday-kastély
2012 Mindszentkálla a faluházban – a Káli-medencében
2014 Budapest, Magyar Népi Iparművészeti Múzeum
2015 Budapest, MMA, A hónap műtárgya
Csoportos kiállítások
1983 Szolnok, Aba Novák Terem (Kopcsányi Ottó ötvösművésszel)
1984 Budapest, Vigadó Galéria, Iparművészeti Vállalat kiállítása
1987 London, Magyar iparművészek kiállítása
2000 Pécel, Ráday-kastély, „KÖNYV" Kortárs Képző- és Iparművészeti kiállítás
2001 Budapest, Műcsarnok, Millenniumi Iparművészeti Kiállítás
2004 Székesfehérvár, Könyvkötők Országos Kiállítása
Budapest, Csepel Galéria, Csepeli Képző- és Iparművészek Kiállítása
2005 Szombathely, Isis Galéria, A tél színei, közös kiállítás Kovács Éva keramikussal és ifj. Iván Szilárd festőművésszel
2008 Tízéves a Gödöllői Iparművészeti Műhely, jubileumi kiállítás
2009 Budapest Galéria, Öltözködési Divatbemutató
2011 Magyar Alkotóművészek Háza: 2011. évi művészeti díjazottak kiállítása
Közös kiállítások a Modern Etnika – ma Tradíció – Művészcsoporttal
1995 Gödöllő, Művelődési Központ
1996 Budapest, Vigadó Galéria
1997 Helsinki, HEURÉKA Központ
1998 Japán: Tokió, Mitsukoshi Nihombashi; Aomori, Hokkodamaru; Marioka, Kawatoku
1999 Prága, Magyar Kulturális Központ
2000 Párizs, Magyar Intézet
2001 Berlin, Magyar Ház
2002 Budapest, Vármegye Galéria
2004 Budapest, Budapest Galéria
Művésztelepen és szimpozionon való részvétel
2014. augusztus 2. Hagyományok Háza Népi Iparművészeti Osztálya kiállítótermében rendezett jubileumi kiállítás "Kikészítettük" címmel (július 9.-augusztus 11. ) a 20 éves Országos Bőrműves Tábor anyagaiból, s ennek kapcsán rendezett szakmai konferencia előadója
Országos Bőrműves Táborok rendszeres oktatója 1994- től
2016. szeptember 28. Vigadó: kezdeményezője, szervezője, levezető elnöke és előadója az MMA bőrművészeti konferenciájának
Művek közgyűjteményben
Anglia, Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Horvátország, Németország, Svájc, Svédország, Vatikán, Amerikai Egyesült Államok
Budapest, Országos Széchenyi Könyvtár
Budapest, Iparművészeti Múzeum
Budapest, Parlament
Pannonhalma
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató