Életrajz
Sturcz János (1958. május 10.) 1982-ben végzett művészettörténet-történelem szakon. Szakdolgozatát Fülep Lajos korai művészetfilozófiájáról írta, 1982–1989 között az ELTE Művészettörténet Tanszékén dolgozott. Fő oktatói és kutatói területe a századelő magyar és egyetemes művészetfilozófiája, valamint a kortárs művészet története volt. Mestereinek Németh Lajost és Robert Rosenblumot tekinti. 1988-ban Soros ösztöndíjjal a New York Universityn végzett kutatásokat Robert Rosenblum professzor irányításával. Hazatérte után a Corvina Kiadónál, majd az Iparművészeti Múzeumban dolgozott, ahol Maróti Géza munkásságával foglalkozott. 1994-ben Természetesen címmel a közép-kelet-európai kortárs művészet közvetlen természethasználatát elemző kiállítást rendezett az Ernst Múzeumban. 1994-ben Fulbright ösztöndíjjal New Yorkban dolgozott, melynek eredményeit a kortárs amerikai művészet legfrissebb irányzatait elemző tanulmánysorozatban publikálta az Új Művészet című lapban 1995–1996-ban. 1994 szeptembere óta a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészettörténeti Tanszékének docenseként, majd egyetemi tanáraként tanítja a 20. századi és kortárs képzőművészet történetét.
Ettől kezdve elsősorban a fiatal művész generáció munkásságával foglalkozik, több mint százötven alkotó kiállítását készítette elő, válogatta, rendezte, nyitotta meg, írt róluk katalógus szöveget, kritikákat, elemzéseket, itthon és külföldön. 1997–1999 között a kortárs magyar nőművészetet feltáró kutatási projektben vett részt. 1998-ban a magyar művészeti élet anomáliáiról, strukturális problémáiról írt vitacikke nagy vihart kavart. 1998-ban az európai képzőművészeti főiskolai hallgatók számára kiírt 4. ISTROART Biennálé nemzetközi zsűrijének tagja. 1999-ben tanulmányainak válogatott kötetét adta ki, melyben művészetfilozófiai írások, az amerikai és a magyar kortárs művészet legfrissebb eredményeiről, legifjabb alkotóiról szóló tanulmányok kaptak helyet. Ugyanebben az évben a Velencei Biennálé nemzeti biztosa és kurátora, az "érzéki konceptualitás" sajátos szemléletű csoportját bemutató kiállítása jelentős nemzetközi és hazai visszhangot váltott ki. 2001-ben előadások a magyar posztkonceptuális művészetről a stockholmi Konstfackban és az oslói Statens Kunstakademin. 2002-ben a nemzetközi monokróm festészetet bemutató kiállítás (címe: A szín önálló élete) társkurátora volt a Műcsarnokban. 2003-ban védte meg PhD disszertációját summa cum laude minősítéssel, melynek a művésztest jelentésváltozásait elemző fejezete 2005-ben jelent meg. (Címe: A heroikus ego lebontása) 2004-ben előadássorozatot tartott közép-kelet-európai és balkán művészetről Oslóban a Kunstakademi-n és a Kunsthogskolan-on. 2005-ben az Új-Delhi Triennálé magyar nemzeti biztosa, kurátora. 2005-ben a globalizáció közép-kelet-európai művészeti reflexiójáról tartott előadást a new yorki School of Visual Arts konferenciáján. 2005–2006-ban az Essl díj nemzetközi zsűrijének tagja. 2005-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészettörténeti Tanszékének vezetője. 2005–2008 között a Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíj kuratórium, 2004–2011 között az Oktatási és Kulturális Minisztérium közgyűjteményi vásárlási zsűrijének tagja. 2006-ban Németh Lajos díjjal tüntették ki. 2006–2007-ben a European Attitude című kiállítás (Shanghai, Doland Museum of Modern Art) társkurátora, katalógus szövegének szerzője. 2007 az „Istroart 2007" (AFAD Bratislava) COPY-PASTE – The Problem of Originality című projekt magyar részének kurátora, katalógus szövegének írója; ugyanebben az évben előadó a Month of Photography keretében, a Central European House of Photography (Bratislava) és a bratislavai Francia Intézet által szervezett „Photography and Poltitical Bodies" című konferencián (Az előadás címe: The Artist's Body as a Metaphor in a Claustrophobic Society.) 2007-ben Bukta Imre retrospektív kiállításának (Debrecen, MODEM) kurátora, katalógus szövegének szerzője. 2008-ban részt vett Konkoly Gyula retrospektív kiállításának szakmai előkészítésében, a kiállítás megnyitója (Művészet Malom, Szentendre). 2008-ban Bukta Imre monográfia bemutatója a zágrábi egyetem művészeti karán, előadások Bukta Imre művészetéről és a kortárs magyar művészetről. 2007–2010 között szaktanácsadói munka a Terminartors nemzetközi képadatbázis számára (a világ legnagyobb művész-, műalkotás- és múzeumi adatbázisa). 2009-ben előadás az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetének Doktori Iskoláján a velencei biennáléról, kurátori munkáról. 2010-ben tanulmány írása Gerber Pál életmű kiállításának (Ludwig Múzeum) katalógusába. 2011-ben habilitáció a Pécsi Tudományegyetemen. 2011-ben az „Istenem. Keresztény nézőpont a kortárs magyar képzőművészetben" című kiállítás kurátora (Debrecen, MODEM). 2012 – Peter Fischli – David Weiss kiállításának megnyitása a Műcsarnokban; részvétel az 55. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále magyar kiállításának zsűrijében. 2013-ban az olaszországi Magyar Kulturális Év keretében a római Magyar Akadémián bemutatott A lélek fénye című kiállítás kurátora, katalógus szövegének írója.
2014-től a Nemzeti Kulturális Alap Vizuális Kuratóriumának elnöke, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja. 2015-ben tartotta meg MMA székfoglaló előadását. 2015-ben a Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále magyar kiállítása zsűrijének tagja. 2015-től részvétel a Németh Lajos díj (elnökként) és a Kállai Ernő ösztöndíj bizottság zsűrijének munkájában. 2015-ben előadás Pekingben a Pekingi Magyar Kulturális Intézet és Kína Nemzeti Művészeti Akadémiája által szervezett kortárs művészeti konferencián. Tizenkét könyv, könyvkatalógus, monográfia és több mint százötven tanulmány, katalógusszöveg, kritika szerzője.
[2016]
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Születési adatok
1958 május 10. Budapest, Magyarország
Tanulmányok
1977–1982: ELTE BTK művészettörténet-történelem szak (Szakdolg.: Fülep Lajos korai művészetfilozófiájának elméleti alapjai)
1984–1987: MTA TMB ösztöndíj az ELTE BTK Művészettörténeti Tanszékén
1988: New York University, Institute of Fine Arts - posztgraduális képzés (tutor: Robert Rosenblum)
2003: PhD - summa cum laude - ELTE BTK Művészettörténeti Tanszék
2011: habilitáció a Pécsi Tudományegyetemen
Munkahelyek
1982–1989: ösztöndíjasként, majd tanársegédként tanítás az ELTE BTK Művészettörténet szakán (XIX-XX. századi művészet, művészetelmélet, metodológia)
1989: a Corvina könyvkiadó modern művészeti szerkesztőségének szerkesztője
1990–1994: múzeológusi munka az Iparművészeti Múzeum Adattárában és Bútorosztályán
1994–: adjunktusként, docensként, majd egyetemi tanárként a XX. századi és kortárs képzőművészet történetének oktatása a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
2005–: a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészettörténeti Tanszékének vezetője
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató