Kossuth-díjas operatőr, a Nemzet Művésze
TÓTH JÁNOS ÉLETRAJZI ADATAI
Tolna, 1930. szeptember 1. – Budapest, 2019. augusztus 29.
Tanulmányok
1949–1954 Színház- és Filmművészeti Főiskola, operatőr szak
Munkahelyek
MAFILM operatőre
Pannonia Filmstúdió munkatársa
Művészeti szervezeti tagság
2012–2019 Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
Balázs Béla Stúdió, alapító tag
______________________________________
TÓTH JÁNOS ÉLETRAJZA GELENCSÉR GÁBOR ÖSSZEÁLLÍTÁSÁBAN
Tóth János pályafutása a moziból indult és a moziba érkezett – vagy talán sohasem mozdult ki onnan. A mozi az ő esetében nemcsak az ott pergő filmeket vagy a filmművészet fogalmát jelenti, hanem legalább annyira a film anyagát is: a gépházat, a vetítőgépet, a kamerát, a nyersanyagot; mindazt, amiből a film művészete megszülethet. Mesterség és költészet antik kiegyensúlyozottsággal fonódik össze művészi alkatában, csakúgy, mint az operatőri és a rendezői státus.
1930-ban született Tolnán, s itt indul tizennégy évesen tulajdonképpeni filmes pályafutása: elköteleződése a film technikája, s vonzalma annak művészi teljesítményei iránt. Szinte filmbe illően kalandos és megejtő ez az ifjúkori kezdet – s ahogy erre ő maga is utal, valóban filmet idéz, Giuseppe Tornatore Cinema Paradisóját. A tolnai mozi gépházának bűvöletében, a némafilmek és a korai hangosfilmek igézetében telik kamaszkora. Elvarázsolja a film – s valóban varázslatos véletlenek segítéségével jut el szülővárosában a mozigépészi státusig. Minderről évtizedekkel később is elragadtatott, szinte novellába illő szavakkal mesél, a legrészletesebben Zsugán Istvánnak adott 1993-as hosszú interjújában, amely a kitűnő filmes újságíró Szubjektív magyar filmtörténet 1964–1994 című gyűjteményes kötetében is olvasható (szerk. Zalán Vince, Osiris–Századvég, Budapest, 1994). Jellemző módon a Filmművészeti Főiskolára történő felvételijéről, majd az 1949 és 1954 között ott töltött évekről jóval kevesebbet szól, noha tanárairól (Eiben Istvánról és Hegyi Barnabásról), valamint színész, rendező és operatőr osztálytársairól nagy szeretettel és tisztelettel emlékezik meg. Az operatőri munka egyes állomásairól szintén alig ejt szót, beleértve Makk Károllyal közös filmtörténeti értékű produkcióit is. Jobban foglalkoztatja a hiány, mint a siker, nevezetesen pályafutása kitörölhetetlen fájdalma és csalódása, Huszárik Szindbádjából történő „kizárása", amelyre a fenti Zsugán-interjúban soha nem múló indulattal emlékezik: „Szellemgyilkos gesztus volt ez […]. Nélkülem Szindbád-film nincs […]. Az életem fekszik benne." Huszárik mellett, akivel addig többek között a magyar filmtörténet legszebb rövidfilmjét, az Elégiát forgatja le, a másik alkotótárs-veszteség a mára elfeledett, életének fiatalon véget vető Novák Márk. Vele egy szintén egyedülálló abszurd burleszket, a Keddet készíti el, valamint a Csendélet című „filmplakátot", amelyet aztán saját egészestés rövidfilm-válogatásába, az Örök moziba is felvesz. A rendező első játékfilmjében, a Szentjános fejevételében azonban már nem dolgozhatnak együtt.
Ha Tóth János nagyvonalúan bánik is játékfilmes operatőri munkásságával, azért hadd idézzünk ebből néhány fontosabb munkát. Az elsők között szerepel Gertler Viktor Vörös tinta című érzékeny lélekrajza. A pályakezdő Zolnay Pállal is jó a kapcsolata; együtt forgatják a rendező bemutatkozó játékfilmjét, az Áprilisi riadót. Feszült munkakapcsolatot, de az idősíkok váltogatása révén igényes képi megoldásokat eredményez a Nappali sötétség című Fábri Zoltán-film. Legalább egyetlen emlékezetes pillanatáért, a halál megdöbbentő szépségű filmes ábrázolásáért érdemel említést Mamcserov Frigyes Az orvos halála című filmje. A hatvanas évek végén indul el Tóth János művészi együttműködése Makk Károllyal. Öt filmet készítenek együtt, köztük a Szerelmet és a Macskajátékot. Sokat mondó körülmény, hogy első közös munkájuk (Isten és ember előtt) után Tóth János már soha nem forgat mással (a Szindbád nélküle valósul meg, pontosabban dramaturgként szerepel a neve a stáblistán), az Egy erkölcsös éjszakát követően pedig tíz év kihagyással Makk tudja rávenni még egy beszédes című játékfilm fényképezésére (Az utolsó kézirat).
Mi az, ami a játékfilmekkel szemben viszont lelkesíti az alkotót? A rövidfilmkészítés, az etűdforma, vagy ahogyan ő jellemzi, a nagyzenekari művek helyett a kamaramuzsika. Erre a rendkívül igényes, kézműves filmkészítésre Tóth János a Balázs Béla Stúdióban kap lehetőséget. Az itt készült munkáiból áll össze az Örök mozi című egyetlen egészestés filmje. Ez azonban csak a kezdete, része a nagyszabású Veszendő varázs című filmtervnek, amely végül nem teljesedhetett ki. Hasonlóan az alkotót lelkesítő másik „projekthez", az ifjúkori mozizás élményét és tapasztalatát mozgósító filmrestaurálási tevékenységhez, amelyből mindössze két magyar némafilm „rekreációját" sikerült megvalósítania.
A pályakép sokszínűsége, a művész legendás megszállottsága, fáradhatatlan lelkesedése és ugyanakkor mindenkori elégedetlensége – mindez egy kivételes életút gazdagságáról és nem múló szenvedélyességéről tanúskodik. Nem csupán az alkotó érdeklődése, hanem munkásságának mára filmtörténeti távlatba kerülő értéke is indokolja, hogy ezúttal az ő kizárólagos főszereplésével készült, a szívéhez leginkább közálló „kamarazenéiről", azaz saját rendezésű és fényképezésű etűdjeiről szóljunk elsősorban.
[Készült: 2013]
Filmográfia
Operatőr
Játékfilmek
Vörös tinta (1959) R.: Gertler Viktor
Szombattól hétfőig (1959) R.: Mészáros Gyula
Áprilisi riadó (1961) R.: Mészáros Gyula
Lopott boldogság (1952) R.: Nádasy László
Nappali sötétség (1963) R.: Fábri Zoltán
Elégia (1965) R.: Huszárik Zoltán
Vízivárosi nyár (1964) R.: Fábri Zoltán
Háry János (1965) R.: Szinetár Miklós
Az orvos halála (1965) R.: Mamcserov Frigyes
Kötelék (1967) R.: Máriássy Félix
Isten és ember előtt (1968) R.: Makk Károly
Szerelem (1971) R.: Makk Károly
Macskajáték (1974) R.: Makk Károly
Drága kisfiam (1975) R.: Makk Károly
Egy erkölcsös éjszaka (1977) R.: Makk Károly
Az utolsó kézirat (1987) R.: Makk Károly
Rövidfilmek
Paprikajancsi (1958) R.: Rényi Tamás
Eljegyzés (1959) R.: Zolnay Pál
Az óriás (1960) R.: Rényi Tamás
Csendélet (1962) R.: Novák Márk
Igézet (1963) R.: Bácskai Lauró István
Kedd (1963) R.: Novák Márk
Capriccio (1969) R.: Huszárik Zoltán
Dokumentumfilmek
Acéltámok (1953)
Amerigo Tot (1969)
Rendező
Játékfilmek
Mi lesz veled Eszterke? (rendezőasszisztens, 1968) R.: Bán Róbert
Patyolat akció (rendezőasszisztens, 1965) R.: Fejér Miklós
Csak egy telefon (rendezőasszisztens, 1970) R.: Mamcserov Frigyes
Aréna (1970)
Poézis (1972)
Study I. (1974)
Study II. (1975)
Mozikép (1976)
Örökmozi (1982)
Rövidfilmek
A szökevény (1958)
Játék (1962)
Dramaturg
Szindbád (1971) R.: Huszárik Zoltán
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató