Balázs Béla-díjas fotóművész
TÖRÖK LÁSZLÓ ÉLETRAJZI ADATAI
Budapest, 1948. április 20. – Veszprém, 2020. június 7.
Tanulmányok
1966: Bem József Gimnázium
1975: Práter utcai szakmunkásképző, fényképész szakmunkásvizsga
1978: Marxista-Leninista Esti Egyetem esztétika szakosítója
1981: MÚOSZ Bálint György Újságíró iskola, fotóriporter szak
Munkahelyek
1969–1970: Magyar Filmlaboratórium, kisegítő
1970–1973: Magyar Távirati Iroda (MTI-Fotó), világosító
1973–1975: szabadfoglalkozású fotográfus; a Vu Touristique c. lap fotósa
1975: Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat (IPV) fotóriportere, majd képszerkesztője
1990–2000: A Magyar Fotóművészek Szövetsége Művészeti Bizottságának vezetője, az Első Alkotócsoport vezetője
1994–1998: Nemzeti Kulturális Alap (NKA) első Fotóművészeti Szakkuratóriumának tagja
1991–2020: Pajta Galéria, Salföld; kiállításokat és akt-workshopokat rendez Keresztes Lajossal
Művészeti szervezeti tagságok
1978–2020: Magyar Újságírók Országos Szövetsége, tag
1979–2020: Magyar Fotóművészek Szövetsége (MFSZ) tagja
1982–2020: Magyar Népköztársaság Művészeti Alapjának, majd jogutódának, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (MAOE) tagja
1990–2000: az MFSZ Művészeti Bizottságának vezetője; ugyanitt az Első Alkotócsoport vezetője; a Dunakanyar Fotóklub tagja
1998: I. Országos Fotóhét kuratóriumának tagja
1999: II. Országos Fotóhét kuratóriumának tagja
2013–2014: Magyar Művészeti Akadémia, levelező tag; 2014–2020: rendes tag
-----------------------------------------------------------
TÖRÖK LÁSZLÓ ÉLETRAJZA KINCSES KÁROLY ÖSSZEÁLLÍTÁSÁBAN
Török László 1948. április 20-án született Budapesten, a Százados úton, munkáscsaládban. Apja Török József László galvanizáló volt, anyja Tischler Margit, aki zöldségesládákat pakolt egész életében. „A Százados útnak nem a művésztelepi részén születtem, inkább a kenyérgyártól kifelé. Ezt Trianon után erdélyiek építették. Ez is egyfajta kettőség az állandó pesti jelenlét, ugyanakkor a vidék megismerése… Gyermekkoromban igen sok időt töltöttem a Nyugat-Dunántúlon, Csepregen." (Demokrata, 1996. 38. sz.) Apai nagybátyja, a maga korában igen jó nevű Török Vidor, aki az MTV alapításától kezdve operatőrként dolgozott. „Rajta keresztül szivárgott be a mi munkáscsaládunkba a fotográfia. Huszonhét évig a Százados úton, az erdélyi telepen éltem, a művésztelep szomszédságában." (FotoVideó, 2009. június, 60. o.) „Ami a családot illeti, édesapám a háború előtt segédoperatőr volt az akkori filmgyárban, de nem igazán szerette. A nagybátyám, néhai Török Vidor legendás operatőr volt, és a Magyar Televízió alapítói közé tartozik, ő már a második világháború alatt is dolgozott, mint haditudósító. A hatvanas évek közepén én is operatőri indíttatásokkal kezdtem a fényérzékeny területekhez való viszonyomat. Vidor bácsi azt mondta, hogy a lépcsőfokokat végig kell járni, ezért először a Magyar Filmlaboratórium Vállalathoz kerültem, és ott nagyon hamar rájöttem arra, hogy azokat a dolgokat, amik engem bármennyire is naiv szinten, de foglalkoztatnak, a film környezetében megcsinálni képtelenség." (Bacskai Sándor interjúja Török Lászlóval. 1996, MFM Hangtára)
1966-ban érettségizett, majd két év katonaság után 1970-ig a Magyar Filmlaboratóriumban helyezkedett el. Itt Heffele József volt nagy hatással a vizuális látásmódja kialakulására. Ezután három évig az Magyar Távirati Iroda (MTI) Fotónál volt különböző – laboráns, végül világosító – beosztásokban. 1975-ben fényképész szakvizsgát tett, később elvégezte a Magyar Újságírók Szövetségének iskoláját és a Marxista–Leninista Esti Egyetemet is.
1972-ben Család című képével robbant be a magyar és nemzetközi fotográfiai ismertségbe. Kezdő fotósként nyerte el a World Press Photo egyik nagydíját, az Aranyszemet, de ezzel be is fejeződött MTI-nél való pályafutása. Kisebb kitérők után az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat fotóriportereként, majd képszerkesztőjeként dolgozott, miközben 1979-ben a Magyar Fotóművészek Szövetsége tagjává választották, és tevékenyen részt vett az Első Alkotócsoport és a Dunakanyar Fotóklub munkájában.
Török László 1976-ban kötött házasságot Pálinkás Évával. Két gyermekük született: László (1977) és Éva (1979). „Török családban él. Kettőben is. Napi kapcsolatban a rajongással emlegetett ősökkel a »jó öreg Száziban«, aztán felesége és kisfia között a Tolbuchin körúti vásárcsarnok mögött, az anyóséknál. Barátok és feleségeik, barátnők és férjeik állnak modellt, szereznek helységet, faragnak fehér hegedűvonót, cipelik a lámpákat, adnak a szájába egy Fecskét égve, munka közben. A barátok: asztalos, filmrendező, tapétázó, költő stb." (Szervác József: Mozgó Világ, 1977. 4. sz. 69–70. o.)
„Amikor a hetvenes évek végén az újságíró iskolát végeztem, és záró dolgozatként egy fotós életművét kellett elemezni, akkor én Gink Károly munkáit választottam. Azóta is tisztelem. Úgy érzem, hogy mostanában egyre több méltánytalanság éri. Nem értek egyet azokkal, akik szerint már nem aktuális, amit csinált. Bár voltak tévedések (kinek nincsenek?), ő az ország egyik legjelentősebb fotográfusa. Ezek az idős mesterek részei a magyar fotókultúrának, és nem lehet róluk azt mondani, hogy „nem kell", „nem aktuális". Mi, akik az ötven felé megyünk, azért ugyanúgy csináljuk a dolgainkat, mint régen, és nem biztos, hogy gyengébbek lennénk, mint a fiatalok." (I.m.: Bacskai-interjú)
A JAK-füzetek 4. köteteként jelent meg 1983-ban a Módosulások című albuma, amelynek előszavában a szintén József Attila körös Zalán Tibor a következőket írta Török László művészetéről: „Alkotói módszere egyben a valósághoz való speciális viszonya is. A kifejezendő és a kifejezett […] közötti rést próbálja mind összébb húzni […] Kevés elemmel dolgozik, ezek közül a mezítelen női test, a stilizált és homogén háttér – vagy a gyűrött drapéria – domináns szerephez jutnak a világában." A kék tónus, a hosszú expozíciós idővel készített, bemozdult, ironikus környezetbe helyezett női aktok után Bari Károly költő segítségével készült a Cigányok című fontos sorozata, és az Idézetek című irodalmi ihletésű képei a kicsit is odafigyelő ember számára mindenkor felismerhetővé teszik a műalkotásait. Többnyire monochrom egyedi technikával, sokszor dupla expozícióval, montázstechniával készíti fotó-műtárgyait.
Magyar fotográfusok címmel egy órás filmet szerkesztett, rendezett tizennégy kortárs magyar fotográfus munkáit, személyiségét bemutatva, az IPV Stúdió 1989. produkciójában. 1989-ben Balázs Béla-díjjal ismerték el munkásságát, majd 1993-ban Düsseldorfban Kodak díjat kapott.
1991-ben megszűnt munkahelye, az IPV, s ekkor Török megcsinálta az első hazai magán fotógalériát Salföldön. Így vált szabadúszó fotográfussá, a Pajta Galéria vezetőjévé, majd 2010-től nyugdíjassá, és családostól leköltözött Salföldre. Az egykori nyaraló lett a lakása, a Pajta pedig a munkahelye, ahol kiállításokat, akt-workshopokat rendezett – ezen keresztül is a magyar fotográfiai élet fontos szereplőjévé vált.
Önálló kiállításait – több mint harminc volt – Magyarországon kívül Spanyolországban, Finnországban, Olaszországban, Németországban, Litvániában és a régi Jugoszláviában is bemutatták. Műveit egyebek mellett a New York-i Modern Művészetek Múzeuma, a Media Museum Bradford, a Ken Damy Museum Brescia, a Magyar Fotográfiai Múzeum, az Országos Széchényi Könyvtár Jelenkori Fotóművészeti Gyűjteménye, a Váci Fotótörténeti Gyűjtemény, a Pajta Galéria gyűjteménye, Alföldi Róbert Fotógyűjteménye és a Körmendi-Csák 20. századi Magyar Fotográfiai Gyűjtemény őrzi.
Talán egyetlen képe sem készült kapásból, mert nem olyan fényképész, aki magával cipeli a fényképezőgépét, s ha meglát valamit, akkor gyorsan lekapja. Spekulál, gondolkodik, rendez, tervez, s képei csak ezután születnek. Gyakori az irodalmi ihletésű képe, amihez aztán képzőművészeti eszközöket is szívesen használ. Motívumainak döntő többsége az akt szimbolikát használja. Keresgéli a határokat a nagyon konkrét kép és a fogalmiság között. Életművének eddig talán legfontosabb része a Bari Károly segítségével készült Cigányok című sorozata. A 2016-ban huszonöt éves Pajta Galériával, az Első Alkotócsoport vezetésével, kiállítások szervezésével fontos szereplője a magyar fotográfiai életnek, s fotós életműve egy sajátos, senki máséval össze nem keverhető entitás.
[Készült: 2016]
-----------------------------------------------------------
Munkái
Fotói
A család /Family 1972. barnított, 13x18 cm és 18x24 cm, zsel. ezüst, ff, WPP I. díj, Megj.: Mozgó Világ, 1977. 4. és Szerelem, 1989. 1. sz. 73. o.
A halhatatlan mosoly 1971.
A koncert 1976. k. 18x24 cm, zsel. ezüst, ff, nálam, Gera Mihálytól, 2009. Megj.: Mozgó Világ, 1977. 4.
Akt No 1-2. /Nude 1996. (Ferde fénycsíkokban akt és árnyéka)
Áldozat I-III. 1982. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Anya gyermekével I-II. 1978.
Balaskó Jenő portréja 1983. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Bari Károly portréja 1983. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Barátnők Megj.: Mozgó Világ, 1977. 4.
Békét! (katona kezében kisgyerek) 1977. 1 db 13x18 cm és 2 db 11,8x22,2 cm, ff. zsel. ezüst,
Bella Istvánnak I-II. 1977
Cigányok 1982-1984 között
Corpus 1980. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Egy kamera emlékére I-III. 1977-1982.
Egy szerelem vége Megj.: Mozgó Világ, 1977. 4. sz.
Előhívás I-III. Pilinszky emlékére 1982. (akt kettős expozícióval bemozdulva, kezében üveglap) kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983. Képeslap formában kiadva,
Félkonkrét árnyék 1988. 6x7 cm színes repró dia, nálam, Gera Mihálytól, 2009.
Fotogram I-II. 1994. (csípőre tett kezű akt fejét jobbra fordítva, előtte a kékített fényképe életnagyságban) 100x100 cm, megj: Fotóművészet, 1994. 3-4. sz. 96. o. Kiállítva. Látható jelen Ernst Múzeum Budapest, 1994.
Hazafelé 1972. Megj: Mozgó Világ, 1977. 4. sz.
Idézet Ágh Istvántól 1979. Megj: Fotofólio 1986. (Parasztház bejárata, kő, ajtó, tonett szék részlete)
Idézet Balaskó Jenőtől 1985. Megj: Fotofólio 1986. (Falnál álló, hátratett kezű kontyos akt combharisnyában)
Idézet Balaskó Jenőtől I-II. /Quotation by Jenő Balaskó 1985. Megj: Fotofólio 1986. (A kontyos aktra exponált másik akt képe) Szerelem, 1989. 1. sz. 73. o.
Idézet Bella Istvántól 1983. Megj: Fotofólio 1986. (elmosódott férfi portré kockás ingben)
Idézet Csajka G. Cypriantól 1986. Megj: Fotofólio 1986. (Parkettán fekvő női akt combharisnyában, kettős exp.)
Idézet Döbrentei Kornéltól 1985. Megj: Fotofólio 1986. (A combfixes kontyos nő fekve, ferde képből ömlő kékség…)
Idézet Eörsi Istvántól 1986.
Idézet Joze Kolasa-Kolostól 1985. Megj: Fotofólio 1986. (A falnál álló kontyos akt ld. Idézet Balaskó, kezében fogott geometrikus képpel)
Idézet József Attilától 1986. (Nyitott ablakban látszó fényben fürdő akt.) Megj: Fotofólio 1986.
Idézet József Attilától I-II. 1986. Megj: Fotofólio 1986. (Lepellel letakart akttorzó, keze a szeméremdombján) Szerelem, 1989. 1. sz. 74. o.
Idézet Kántorjánosiból 1984. Megj: Fotofólio 1986. (cigány pár egymásra exponálva)
Idézet Kemeneczky Judittól 1986. Megj: Fotofólio 1986. (Bérház ablakából, az ablakfélfába exponálva egy félakt)
Idézet Kukorelly Endrétől 1984. Megj: Fotofólio 1986. (Fürdőkádban lebegő nagy női akt fényképe)
Idézet Madách Imrétől 1-3., (Madáchi takaró I-III) 1984. 3 db 18x18 cm, zsel. ezüst, barnított, Megj: Fotofólio 1986. (Nagy kézirat alatt fekvő akt, távol egy másik nő lábai.)
Idézet Somogyi Győzőtől. 1985. Megj: Fotofólio 1986. (Kőfalon felfutó faformájú kúszónövények)
Idézet Szervác Józseftől 1984. Megj: Fotofólio 1986. (Akt furcsa háttér előtt, mintha egy kéz és egy felhő ölelné körül)
Idézet Szikszai Károlytól 1986. Megj: Fotofólio 1986. Földön aktfotó sarkosan, kékkel besatírozva a karja, arca, dereka)
Idézet Szilágyi Ákostól 1985. Megj: Fotofólio 1986. (Parketta, széttett lábú akt, középen nagy szürke posztamens takarja)
Idézet Zalán Tibortól 1986. Megj: Fotofólio 1986. (Álló női akt torzó hasa előtt egy sarkán álló négyzettel)
Illusztráció I-III.1980. (kalapos akt, kézirattal borított álló akt) kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Koncert után (Csellótok, a koncert fotója, meztelen mellű nő egy padláson) 1977. k. zsel. ezüst, ff,
Konkrét árnyék (bemozdult akt árnyékkal) 1988.
Kovács Melinda és Körtvélyesi László 100x70 cm, színes, Kiáll: Látható jelen Budapest, 1996. Megj: Fotóművészet 1996. 1-2. sz. 98. o.
Legutolsó vacsora 1980-82.
Módosulások I-III. / Modification 1980. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983. Megj: Új Tükör, 1982. 33. sz. 10. o.
Nagyatádi freskó I-II. Fresco of Nagyatád 1987. (Hámlott falba akt montirozva és fényszárnyas akt a falban)
Nem szégyenlős 1976. 18x24 cm,
Nincs időnk várni. 1973. 18x24 cm, zsel. ezüst, ff. 2009. Megj.: Mozgó Világ, 1977. 4.
Önarckép aszinkronnal 18x24 cm zsel. ezüst, ff, Megj.: Fotóművészet, 1981. 3. 20. o.
Pieta 1982. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Polaroid 1996. cibachrome, 70x50 cm, (Festékes köpeny egy hátfalra akasztva)
Polaroid hamisítvány 1-2. 43x58 cm, színes, Kiáll: Látható jelen Budapest, 1996. Megj: Fotóművészet 1996. 1-2. sz. 98. o.
Salföldi anzix I-VII, 1998-2012.
Salföldi csendélet 60x50 cm, színes, Kiáll: Látható jelen Budapest, 1996., Megj: Fotóművészet 1996. 1-2. sz. 98. o.
Stáció I-II. 1982. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Szakítás 1972. Megj.: Mozgó Világ, 1977. 4. ,
Szervác Jenő 1983. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Sztereo I-II. 1982. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983. megj: Szerelem, 1989. 1. sz. 73. o.
Tanulmány I-IV. 1979. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Utolsó vacsora 1980. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Zalán Tibor 1983. kiáll: Módosulások Helikon Galéria Budapest, 1983.
Művei köz- és magángyűjteményekben
Museum of Modern Art New York (USA)
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
Körmendi-Csák Galéria (30 fotója)
Media Museum Bredford (Nagy-Britannia)
Ken Damy Museum, Brescia (Olaszország)
Colorado Photographic Arts Center, Denver
Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény OSZK, Budapest
Pajta Galéria, Salföld
Alföldi Róbert magángyűjteménye
Váci Fotóművészeti Gyűjtemény
-----------------------------------------------------------
Kiállítások
Egyéni kiállítások
1978
Karcag Galéria, Karcag (Heffele Józseffel közösen)
San Sebastian (Spanyolország)
Fiatal Művészek Klubja Budapest, (egyéni)
Fővárosi Művelődési Központ, Budapest
1979
Török László fotói. Miskolci Galéria
1981
Stáció. Madách Galéria, Vác
1982
Stáció. Fotógaléria, Szolnok
Stáció. Bartók Galéria, Szeged
Stáció. Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat
Cigányok. Gödöllői Galéria, Gödöllő
1983
Módosulások. Helikon Galéria, Budapest
1984
Helsinki, Magyar Intézet
1986
Idézetek. Fotóművészeti Galéria, Budapest
Magyar Kulturális Intézet /Accademia d'Ungheris/ Róma
1988
Török László képei, IPV Galéria, Budapest
1994
7 Pont Galéria, Nürnberg /Németország
Magyar Kulturális Központ, Pozsony/Bratislava /Szlovákia/
1996
Részletek. Duna Múzeum – Európai Közép Galéria, Esztergom
1997
Cigányok. Janus Pannonius Múzeum Galéria, Pécs
1998
Huszonöt év, Budapest Galéria Kiállítóháza, Óbuda
1999
L' Image Hongrie XVIII. Le Mans Festival d'Image Le Mans /Franciaország/
2001
Részletek, Miró Fotógaléria
2002
Pannon Udvar, Mindszentkála
2004
Olajfa Művelődési Ház, Göd
2006
Módosulások. Képek a múltból a jelennek is. Kolta Galéria, Budapest
Olajfa Művelődési Ház, Göd
2008
50–55–60 (Bakos Miklós–Gábos Kálmán–Török László kiállítása) Pajta Galéria, Salföld
Török László és Rabie M. Hadie iparművész, keramikus közös kiállítása. Olajfa Művészház, Göd
2013
Visszapillantás–Módosulások, Könyvtár Galéria, Vác
2016
Részletek, Rondella Galéria, Esztergom
Csoportos kiállítások
1973
Word Press Photo ‘73 (első díj a Család c. képpel)
1974
Word Press Photo ‘74 (III. helyezés)
1980
Tény-kép. A magyar fotográfia története 1840-1981. Műcsarnok, Budapest
1984
Drathroom Gallery, Helsinki
Lehotka László, Török László, Kocsis Iván közös kiállítása Potsdam (NDK)
1985
Il Nudo Della Fotografia Dell Est Europeo, Accademia Albertina, Torino
1986
Belgrád, Róma, Vilnius
Harmadik Fiatal Fotóművészek Stúdiója kiállítás, Ernst Múzeum, Budapest,
Poznan (Kerekes Gáborral közösen)
1987
Magyar Fotográfia ‘87, Műcsarnok, Budapest.
A Hendendaagse Oosteuropese Naaktfotografie amszterdami kiállítása
1988
Junge Ungarische Fotografien, Galerie Treptow, Berlin (Németország)
Il Nudo Fotografico Dell'Europa Orientale, Galleria D‘Arte Moderna, Bologna, (Olaszország)
1989
Junge Ungarische Fotografen, Pumpe, Berlin, (Németország)
Más/kép, Experimentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon. Ernst Múzeum, Budapest
1990
Negyedik Fiatal Fotóművészek Stúdiója kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
Colorado Photographic Center, Denver (USA) (a kiállítás kurátora)
1991
The Wall Contemporary Eastern European Photography Coroado, Art Photo Center Denver (Colorado) USA
1992
VIII. Esztergomi Fotográfiai Biennále Szinezett fotográfiák, Esztergom, Rondella
1993
Magyar Fotográfia '93, Vigadó Galéria, Budapest
1994
Csoportkép, Vigadó Galéria, Budapest
1995
Kortárs magyar fotográfia '95, Első Alkotócsoport kiállítás, Pécsi Galéria
1996
L'Arte della fotografia contemporanea Europa dell' Est Ken Damy Galleria, Brescia /Olaszország/
1997
Kortárs magyar fotográfia '97, Első Alkotócsoport kiállítása, Pécsi Galéria
1998
Országos Fotóhét. Kortárs Magyar Fotográfiák Iparművészeti Múzeum, Budapest
1999
II. Országos Fotóhetek: A fénykép varázsa II. – Válogatás a 80-as évek magyar fotográfiáiból, Miskolci Galéria (kiállítás-rendező: Tarczai Béla)
XXL fotográfiák, az Első alkotócsoport munkáiból, Trafó Galéria
Kortárs Kelet Európai fotográfiák, válogatás a bresciai Museo Ken Dany gyűjteményéből, Mai Manó Ház, Budapest
A World Press Photo magyar díjazottjai, MÚOSZ, Budapest
2001
Országos Fotóművészeti Kiállítás Fotószalon 2001, Műcsarnok, Budapest
Közelmúlt. Escher Károly Alkotócsoport kiállítása Haus Ungarn, Berlin /Németország/
2004
Téli Tárlat, Vác, Madách Imre Művelődési Központ
Olajfa Művészház, Göd
2005
Téli Tárlat Madách Imre Művelődési Ház
Olajfa Művészház, Göd
2006
Téli Tárlat Vác, Madách Imre Művelődési Központ
Olajfa Művészház, Göd
Pajta Galéria kiállítás, Salföld
Credo Ház Verőcei Műhely kiállítása, Vác
Volvo Galéria kiállítás, Budapest,
Festészet Napja alkalmából kiállítás, Verőce
Kiválasztott fényképek, Budapest Galéria
2007
Téli Tárlat Vác, Madách Imre Művelődési Központ
Olajfa Művészház, Göd
Neovantgard tendenciák a magyar fotóművészetben,Budapest Galéria
2008
Téli Tárlat Vác, Madách Imre Művelődési Központ
Olajfa Művészház, Göd
2009
Olajfa Művészház, Göd
Téli Tárlat Vác, Madách Imre Művelődési Központ
World Press Photo magyar díjazottjai Magyar Nemzeti Múzeum
2010
Téli Tárlat Vác, Madách Imre Művelődési Központ
Olajfa Művészház, Göd
Kiválasztott képek Szépművészeti Múzeum Budapest
2011
Téli Tárlat Vác, Madách Imre Művelődési Központ
Olajfa Művészház, Göd
Szemtanúk. Magyar fotográfusok a XX. században Royal Academy of Arts London
2012
Polaroid Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
Polaroid Kolta Galéria Budapest
2013
Analóg, 21 magyar fotográfus a 20. századból, Körmendi-Csák Fotográfiai Gyűjtemény, KOGART, Budapest
Török László által rendezett kiállítások
1991
Denver-2 és Galántai György: Lábközi terek című kiállítása, Pajta Galéria, Salföld
1992
XL fotográfiák, Salföld, Pajta Galéria
1993
Helyzetkép, Az Első Alkotócsoport és vendégei, Salföld, Pajta Galéria
1998
Akt a 90-es években, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége és Magyar Fotóművészek Szövetsége kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest (Török László a kiállítás kurátora)
2004
Szimbiózis. (Kortárs magyar fotográfusok az 1960-as évektől napjainkig), Pajta Galéria, Salföld
Szimbiózis II. - Kortárs magyar fotográfusok az 1960-as évektől napjainkig, Pajta Galéria, Salföld
2008
50–55–60 (Bakos Miklós, Gábos Kálmán, Török László kiállítása), Salföld, Pajta Galéria
2016
Kópiák – 25 éves a Pajta Galéria, Salföld Közösségi Ház és Pajta Galéria