Ferenczy Noémi-díjas ötvös restaurátor művész
Varga Péter: Curriculum vitae
Ötvös restaurátor művész
1951-ben születtem, Salgótarjánban. Nagybátonyban végeztem a középiskolai tanulmányaimat. 1970-ben felvételt nyertem az Állami Pénzverőbe, ezüstműves tanulónak, ahol két év után ötvös szakképesítést szereztem. 1979-ben kaptam meg a diplomámat a Képzőművészeti Főiskola tárgyrestaurátor szakán. 1974-ben, kerültem a budapesti Iparművészeti Múzeumba ahol 38 éven keresztül restauráltam az ötvöstárgyakat. 1982-óta tagja vagyok a Magyar Köztársaság Művészeti Alapjának. 2001ben Ferenczy Noémi díjjal tüntettek ki. 2014-ben a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjává választottak. Eddigi pályafutásom során 200 db, jelentősebb tárgy teljes restaurálását végeztem el, melyek a XV—XIX. században készültek. A tisztítások konzerválások száma már 2000 felett van. Ezek a remekművek az Esztergom Főszékesegyház Kincstár; Budapesti Mátyás-templom; Budapest Szent István bazilika; Győri Főszékesegyház; Veszprém Gizella Királyné múzeum; Vác Egyházmegyei Gyűjtemény; Pannonhalmi gyűjtemény ma is ki vannak állítva. Saját tervezésű alkotásom: Kettős kereszt ereklyetartó Pannonhalmán; ötvös műtárgyak másolatai: A Vezekényi tál Frankói Esterházy Kincstárban; Bányász serleg; Bochumi Bányászati múzeumban, van kiállítva.
Az inspirációt, szakmai szeretetet, alaposságot, példaképemtől Varga Dezső festőrestaurátor művésztől a Képzőművészeti Főiskola nyugalmazott igazgatójától, a Keresztény múzeum festőrestaurátorától, nagybátyámtól kaptam.
A restaurálás tudományos művészeti tevékenység, végtelen alázatot kíván művelőjétől. Munkája során nem valósíthatja meg gondolatait, nem vehet, el s nem tehet hozzá a megmentendő műtárgyhoz.
Tisztelem az alkotást, az anyagot, amivel dolgozom, aminek szépsége, technikai fajtáinak mássága lenyűgöz. Elvem, hogy meg kell őrizni mindazt, amit elődeink alkottak. Minden tudásommal legmagasabb színvonalon a mondanivaló, és a készítés technika megváltoztatása nélkül a mű eredeti állapotának visszaállítására törekszem a restaurálásban. Az alázatosság nem erény, hanem az a talaj, amiből minden más fakad.
[2017]
Egyéni kiállítások
2006 Szent László, Herma látogató központ / Győr
2003 Antipendium / Esztergom Főszékesegyház Kincstár állandó kiállítás
2002 Hegyikristály láda / Esztergom Főszékesegyház, Kincstár állandó kiállítás
2001 Bányászserleg /másolat/ Bochum Bányászati múzeum
2000 Zeleméri László Talpas keresztje / Esztergom Főszékesegyház, Kincstár állandó kiállítás
2000 Vezekényi tál /másolat/ Fraknó Vármúzeum
Csoportos kiállítások
2019 XII. Ötvösművészeti Bienálé – kiállított művek: Emlékezet Vezekény (kétoldalas melldísz, zafír kövesgyűrű, nyakbavaló: női herma (Turmalinos)
2019 Kéz ami összeköt: kézműves bienálé Cshongdzsuban – kiállított tárgy: Bűvölet
Művésztelepen, szimpozionon, alkotó táborban, workshopon való részvétel
2019 XII. Ötvösművészeti bienálé, szimpózion
2018 Nemzeti szalon, Műcsarnok – kiállított restaurálás: Örökmécses /Mátyástemplom
2017 Körülöttünk Nemzeti Szalon 2017 Ipar és Tervezőművészet
2014 Név-jegy, A Magyar Művészeti Akadémia Ipar-és Tervezőművészeti Tagozatának kiállítása, Esztergom
2009 Megmentett műkincsek. Restaurátor kiállítás. Iparművészeti Múzeum, Budapest
2006–2008 Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményekből. Iparművészeti Múzeum, Budapest
2001 Bányászati Múzeum, Bochum Az Esterházy-kincstár bányász-serlegének 1-1- es arányú másolata. Aranyozott réz.
Ferenczy Noémi és követői, Iparművészeti Kiállítás, Műcsarnok, Budapest
2000 Esterházy Privatstiftung, Burg Forchtenstein, Forchtenstein (Fraknó) – A Vezekényi-tál Philip Jacob Drentwett 1654, 1: 1-es arányú másolata, aranyozott réz, eredeti technikával, Esterházy-kincstár
Állandó kiállítás, Iparművészeti Múzeum, Budapest
1999–2006 Művészet és mesterség. Iparművészeti Múzeum, Budapest, állandó kiállítás
A restaurált tárgyak nagy része mai napig kiállított.
Adatkezelési tájékoztatóSütitájékoztató